Απόψεις|21.06.2023 08:10

Μπορεί η επαγγελματική εκπαίδευση να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της χώρας; Ναι, μπορεί

Άντζελα Ζιούτη

Μπορεί, άραγε ανάμεσα στις συγκυρίες των οικονομικών κρίσεων και του υψηλού πληθωρισμού, αλλά και των ραγδαίων κοινωνικών και τεχνολογικών αλλαγών η επαγγελματική εκπαίδευση να αποτελέσει τον αρωγό των επιχειρήσεων και της ανάπτυξης; Ναι. Μπορεί. Με άξονα τις δεξιότητες που χρειάζεται η αγορά σήμερα και τις δεξιότητες που θα χρειαστεί στο κοντινό μέλλον η επαγγελματική εκπαίδευση προσφέρει τα μέγιστα. Ειδικότερα η χώρα μας, η οποία χαρακτηρίζεται από την πολλή υψηλή ανεργία και κυρίως στους νέους με την ταυτόχρονα μεγάλη απόκλιση μεταξύ του εκπαιδευτικού συστήματος και των αναγκών που μετέρχεται η αγορά εργασίας.

Ναι. Μπορεί να συμβάλλει άμεσα στην ανόρθωση του οικονομικού και κοινωνικού οικοδομήματος κι αυτό θα συμβεί, αφού καθήκον της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι να μην προετοιμάζει τους μαθητές για την εισαγωγή τους για τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, αλλά κατευθείαν για την αγορά εργασίας. Η δημόσια τεχνική κατάρτιση μπορεί να γίνεται από διάφορες εκπαιδευτικές δομές: σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επαγγελματικές σχολές, μεταδευτεροβάθμιες δομές (που περιλαμβάνουν και τα κέντρα διά βίου μάθησης) και ινστιτούτα.

Η αποστολή ενός σύγχρονου συστήματος κατάρτισης είναι να μετέρχεται υψηλού επιπέδου εξειδικευμένα και σύντομα προγράμματα, έτσι ώστε να επιτύχει την επικαιροποίηση των δεξιοτήτων των μαθητών. Πρόκληση για τα περισσότερα τεχνικά επαγγέλματα εξακολουθεί να είναι η τεχνολογία η οποία εξελίσσεται, οι μέθοδοι και οι τεχνικές που αλλάζουν.

Άραγε η επαγγελματική εκπαίδευση συμμετέχει στην ανάπτυξη μιας χώρας και μιας οικονομία; Ναι, συμμετέχει. Με το όφελος να είναι προφανές. Για τους νέους, το πρόγραμμα κατάρτισης τους προσφέρει γνώσεις και δεξιότητες που είναι χρήσιμες στην αγορά εργασίας. Κάτι το οποίο δημιουργεί σοβαρές προοπτικές στην ανεύρεση εργασίας αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η μαθητεία, επιπλέον, τους εισάγει στο περιβάλλον εργασίας, όπου αποκτούν εξειδίκευση, αλλά και αμοιβή κατά τη διάρκεια της φοίτησης. Στις χώρες του ΟΟΣΑ, το ποσοστό των νέων ηλικίας 25-34 που έχουν περάσει από την Επαγγελματική Εκπαίδευση και εργάζονται φτάνει το 82%.

Όμως και οι επιχειρήσεις επωφελούνται πολλαπλά: με προγράμματα κατάρτισης και μαθητείας οι επιχειρήσεις μπορούν να διαμορφώσουν το ανθρώπινο δυναμικό που χρειάζονται.

Στην Αυστρία, το 40% των μαθητών επιλέγουν ένα σύστημα μαθητείας. Στην Ελβετία το ποσοστό φτάνει το 70%. Αλλά και στη χώρα μας το ποσοστό των σπουδαστών στην Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι σημαντικό. Κι αυτό γιατί εισέρχονται απευθείας στην αγορά εργασίας – αρχικώς με τη μορφή της μαθητείας – δίχως περιστροφές και χάσιμο πολύτιμου χρόνου.

Οι σπουδαστές «ακονίζουν» τις ικανότητες και δεξιότητες τους και δεν τις αφήνουν να σκουριάσουν σαν ένα αχρησιμοποίητο εργαλείο. Α, ναι. Υπάρχει ακόμη κι αυτή η ειδικότητα. Τεχνίτης εργαλειομηχανών. Όπου κάποιος διδάσκεται την κατασκευή και κατεργασία μεταλλικών στοιχείων και αντικειμένων με τη χρήση εργαλειομηχανών συμβατικού τύπου ή αριθμητικού ελέγχου. Τόρνος, φρέζα, γραναζοκόπτης, μηχανές πλάνης και λίπανσης.

Με την ολοκλήρωση της μαθησιακής διαδικασίας οι πτυχιούχοι παραδείγματος χάρη της ειδικότητας Τεχνιτών Εργαλειομηχανών θα είναι σε θέση να γνωρίζουν τις βασικές αρχές της Μηχανικής, να διαβάζουν και να ερμηνεύουν τους πίνακες τυποποιημένων τιμών και μεγεθών των διαφόρων εξαρτημάτων όπως κοχλίες, σφήνες, έδρανα κύλισης και άτρακτοι. Επιλέγοντας τα κατάλληλα υλικά, εργαλεία ή συσκευές και όργανα όπως και να τα διατηρούν σε άριστη κατάσταση με γνώμονα πάντοτε τη μέγιστη απόδοση των εργαλειομηχανών. Έτσι ώστε να εργαστούν μεθαύριο ως μηχανουργοί, και ειδικευμένοι τεχνίτες σε βιομηχανίες ή βιοτεχνίες παραγωγής μεταλλικών αντικειμένων. Ή ακόμη σε τεχνικές εταιρείες μηχανολογικών έργων και εγκαταστάσεων, συντήρησης και επισκευής μηχανολογικού εξοπλισμού. Ενώ κάποιοι άλλοι σε ένα παράλληλο σύμπαν θα περιμένουν το επίδομα ... ανεργίας για να συντηρηθούν.

* Θερμές ευχαριστίες στον υποδιευθυντή κ. Σωτήριο Αλεξόπουλο της 2ης ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας Δ.ΥΠ.Α. Θεσσαλονίκης για τις πολύτιμες πληροφορίες του.

ανάπτυξηειδήσεις τώραεκπαίδευση