Απόψεις|21.02.2024 07:46

H Τεχνητή Νοημοσύνη στο Μάρκετινγκ

Γιώργος Τσουρβάκας

Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) στο μάρκετινγκ αφορά στην επικοινωνία των επιχειρήσεων με τους καταναλωτές μέσω της χρήσης μηχανών που επεξεργάζονται μεγάλα δεδομένα και αλγορίθμους, με σκοπό την εξυπηρέτηση και ικανοποίηση συγκεκριμένων κατά περίπτωση αναγκών, ομοιοτρόπως ενός ανθρώπου. Η μηχανική μάθηση αυτού του επιπέδου υποδηλώνει ότι η μηχανή δύναται να συλλέγει και να αποθηκεύει δεδομένα αναλύοντας παράλληλα τις καταναλωτικές συνήθειες των καταναλωτών, εφαρμόζοντας στατιστικές και υπολογιστικές μεθόδους πρόβλεψης με αποτέλεσμα σε τάχιστο χρόνο να προτείνει προϊόντα και υπηρεσίες, είτε συνδυασμούς προϊόντων χωρίς την απαραίτητη επίβλεψη από τον άνθρωπο σε πραγματικό χρόνο. Με τον αυτόνομο τρόπο δράσης των μηχανών, η ΤΝ μπορεί να επηρεάσει όχι μόνο τις αγοραστικές συνήθειες της ανθρωπότητας, αλλά και ολόκληρο τον τρόπο ζωής (lifestyle).

Η συλλογή Μεγάλων Δεδομένων (Big Data), η οποία ενημερώνεται διαρκώς μέσα από την εκούσια ή ακούσια δήλωση των ενδιαφερόντων των εν δυνάμει καταναλωτών κοινοποιώντας σχόλια σε διαδικτυακά φόρουμ, είτε συμμετέχοντας σε διαδικτυακές συζητήσεις, είτε αναρτώντας επιβραβεύσεις, βίντεο, φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Social Media όπως Facebook, Twitter, LinkedIn), βοηθά τις εταιρείες να προσφέρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες στους καταναλωτές, προσφέροντας πακέτα εξατομικευμένων προσφορών. Η εφαρμογή της ΤΝ βελτιώνει την στοχευμένη τοποθέτηση της διαφήμισης, καθώς ο καταναλωτής λαμβάνει συναφείς διαφημίσεις σύμφωνα με το προσωπικό του ηλεκτρονικό αποτύπωμα, το οποίο δεν σχετίζεται μόνο με τη χρήση μηχανών αναζήτησης σε πραγματικό χρόνο, αλλά συνδυάζει πληροφορίες που σχετίζονται με τη χρήση εγκατεστημένων ηλεκτρονικών εφαρμογών (apps) στο κινητό τηλέφωνο (smartphone, tablet, smartwatch) και αφορούν σε θέματα παρακολούθησης υγείας, ψυχαγωγίας, οδικών διαδρομών και άλλα.

Η συλλογή μεγάλων δεδομένων στο μάρκετινγκ έχει ως αδυναμία τον φόβο των καταναλωτών για την ασφάλεια των προσωπικών τους δεδομένων, εφόσον αυτά δεν ελέγχονται από τους ίδιους, με κίνδυνο την έκθεση της ιδιωτικότητας των χρηστών μέσω της κακόβουλης χρήσης από τρίτους.  Προκειμένου να διασφαλισθεί η ιδιωτικότητα των καταναλωτών, οι επιχειρήσεις οφείλουν να χρησιμοποιούν επικαιροποιημένα συστήματα ασφαλείας όπως τα γνωστά opt-in cookies συγκατάθεσης συναίνεσης αποθήκευσης στοιχείων κατά την περιήγηση σε διαδικτυακούς ιστοτόπους, είτε ακόμα και βιομετρικά δεδομένα. Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι ο βαθμός εκτίμησης του κινδύνου διαφέρει μεταξύ καταναλωτών, αφού έχει παρατηρηθεί ότι πιο εύκολα διακινδυνεύουν την ιδιωτικότητα τους δίνοντας πρόσβαση στα ιατρικά τους δεδομένα, παρά σε θέματα που αφορούν την ψυχαγωγία, ενώ έχουν λιγότερο άγχος όταν πρόκειται για δεδομένα που αφορούν την αυτόματη λειτουργία των οικιακών συσκευών σε σύγκριση με τις υπηρεσίες γυμναστηρίου.

Το μάρκετινγκ της τεχνητής νοημοσύνης στοχεύει στην ταξινόμηση καλών πρακτικών εφαρμογών ΤΝ μέσω της προώθησης ενός νέου τρόπου μηχανικής αλλά ανθρωποκεντρικής εκτέλεσης εργασιών, με απώτερο σκοπό να προσφέρει στους καταναλωτές μια πιο ήρεμη εμπειρία εκτέλεσης καθημερινών εργασιών, εξοικονομώντας τον χρόνο τους και επιτρέποντάς τους να τον αφιερώνουν σε πιο παραγωγικές δραστηριότητες. Παραδείγματα τέτοιων καλών πρακτικών είναι η δημιουργία διαφημιστικού περιεχομένου από μια βιβλιοθήκη εργαλείων ΤΝ στη διαφήμιση (AI Generative advertising tools), η ύπαρξη έξυπνων οικιακών συσκευών με εικονικούς βοηθούς φωνητικής ενεργοποίησης (Alexa της Amazon, Google Assistant, και Siri της Apple) που συντονίζουν καθημερινά τη διάρκεια του ύπνου, επιβεβαιώνουν εταιρικές συναντήσεις, ενισχύουν την εμπειρία gaming, μεσολαβούν στον έλεγχο της εφαρμογής οδήγησης αυτοκινουμένων οχημάτων, και άλλα.

Επειδή ένα από τα μειονεκτήματα της παραγωγής αποτελέσματος από την τεχνητή νοημοσύνη είναι η αδυναμία συμπερίληψης όλων των προτιμήσεων ως προς το φύλο, τη φυλή και την θρησκεία, οι επιχειρήσεις χρειάζεται να δημιουργήσουν συμπεριληπτικούς αλγορίθμους χωρίς αποκλεισμούς, για να αποφύγουν τις διακρίσεις. Σαφώς, υπάρχει ο κίνδυνος οι άνθρωποι να μετατραπούν σε όντα υπερβολικά παθητικά εφόσον η μηχανή θα έχει αντικαταστήσει την εκτέλεση των απλών καθημερινών ενεργειών τους, αδυνατίζοντας έτσι την αυτοπροσαρμοστικότητα και τον αυτοέλεγχο τους,  όπως ο για παράδειγμα ο προσανατολισμός στην οδήγηση.

Η κοινωνική επαφή και επικοινωνία με ευρέως αποδεκτούς εικονικούς βοηθούς όπως το Siri το Replica, διάφορα Robotic Pets, τα διάσημα Anthropomorphic Robots, αλλά και η τεχνολογία των live chat-bots στην επίλυση ζητημάτων εξυπηρέτησης πελατών στον επιχειρηματικό κόσμο, αποτελεί μια νέα σύγχρονη τάση που διαρκώς εξελίσσεται. Επιπλέον, η εφαρμογή της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας στο μάρκετινγκ εξυπηρετεί στη διάδοση παροχής τουριστικών, ψυχαγωγικών και τραπεζικών υπηρεσιών. Βέβαια, ο βαθμός εξοικείωσης και αλληλεπίδρασης των καταναλωτών με τις εφαρμογές της ρομποτικής στον χώρο των υπηρεσιών εξαρτάται από την σημαντικότητα της ανάγκης την οποία καλύπτει. Μπορεί να βοηθήσει για παράδειγμα ανθρώπους με ειδικές ανάγκες ώστε να ζήσουν την καλύτερη μουσειακή εμπειρία ξενάγησης, όσο δύσκολη και αν είναι η κοινωνική επαφή με ένα ρομπότ, ενώ μπορεί να είναι και ανυπέρβλητη, αν για παράδειγμα το ρομπότ δεν κατανοεί διαφορετικές ξένες γλώσσες. Σε ορισμένες εφαρμογές, όπως αυτή της αυτόνομης οδήγησης, η συνήθεια χρήσης μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη εξάρτηση αλλά και εμπιστοσύνη στην τεχνητή νοημοσύνη, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ηθικά διλήμματα σε σχέση με την ανάληψη της ευθύνης σε περίπτωση ατυχήματος. Στις μέρες μας, οι άνθρωποι είναι πιο εξοικειωμένοι με την εφαρμογή αυτοματισμού οικιακών συσκευών (smart home automation), όπως για παράδειγμα  η εξ ’αποστάσεως ρύθμιση της θερμοκρασίας του χώρου κατοικίας. Στον τομέα της χειρουργικής η χρήση ρομπότ  βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο δεδομένου ότι κρίνεται απαραίτητη η επίβλεψη από άνθρωπο, διαμορφώνοντας έτσι μια νέα κουλτούρα συμπεριφοράς των ανθρώπων- εργαζομένων όταν έρχονται σε επαφή με τα ρομπότ. Η βασική δυσκολία της αυξημένης χρήσης της τεχνολογίας αυτοματοποιημένων διαδικασιών με τη χρήση ρομπότ είναι η απουσία «φροντίδας», κοινωνικής αλληλεπίδρασης και συναισθηματικής σύνδεσης για τον καταναλωτή. Το σίγουρο είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξει τον τρόπο ζωής των ανθρώπων σε σχέση με τα ρομπότ.

μάρκετινγκτεχνητή νοημοσύνηειδήσεις τώρα