Απόψεις|14.04.2024 11:20

Bro, μην μου κάνεις κακό!

Άντζελα Ζιούτη

Ο κανονισμός λειτουργίας των σχολείων αλλάζει. Και κάπως έτσι προβλέπεται η άμεση ενημέρωση των γονέων για τις απουσίες. Νέες ρυθμίσεις και αποβολές ακόμη και για τα κινητά ή αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Όμως και υποχρέωση των γονέων να καλύπτουν τα έξοδα από τις υλικές ζημιές που τυχόν προξενούν τα παιδιά τους στο σχολείο.

Ο νέος κανονισμός λειτουργίας λοιπόν των σχολείων αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από το Σεπτέμβριο του 2024. Ένα αυστηρό πλαίσιο
κανόνων συμπεριφοράς και συνεπειών σε περιπτώσεις παραπτώματος που αυτό εκδηλώνεται μέσα στη σχολική κοινότητα.

Κι όλα αυτά διότι το bullying συμβαίνει και στα … καλύτερα σχολεία. Ο εκφοβισμός δηλαδή που ασκεί ένας μαθητής σε κάποιον άλλον. Όμως η άσκηση της βίας στο σχολικό περιβάλλον συχνά δεν περιορίζεται μόνο εκεί. Λαμβάνει διάφορες μορφές όπως η σωματική βία, η λεκτική, η ψυχολογική, η σεξουαλική, ή ακόμα και ο βανδαλισμός.

Ο εκφοβισμός λοιπόν αφορά επιθετική πράξη, η οποία είναι επαναλαμβανόμενη και ασκείται από ένα ισχυρότερο άτομο ή ομάδα ισχυρότερων ατόμων σε ένα άτομο συνήθως πιο αδύναμο.

Κλωτσιές, σπρωξίματα, χτυπήματα ή βρισιές, πειράγματα, απειλές, κοροϊδίες. Απομόνωση και αποκλεισμός από παρέες. Άλλοτε υπάρχει κάποιος εμφανής λόγος για την άσκηση του bullying. Ένα φυσικό ελάττωμα, ένα ασυνήθιστο ανάστημα, η παχυσαρκία ή τα υπερβολικά λίγα κιλά μπορεί να αποτελέσουν το έναυσμα για μία προσβλητική συμπεριφορά. Άλλοτε πάλι δεν υπάρχει απολύτως κανένας λόγος. Παρόλα αυτά ο έφηβος μπαίνει στο στόχαστρο και υφίσταται τη βία.

Και αν ακόμη ο Όμηρος έγραψε ότι «Βίος, παρά το μετά βίας και ανάγκην ζην, ως φυσίν» σίγουρα καμία έκφραση της βίας δεν δικαιολογείται, ούτε νομιμοποιείται.

Κάποιοι μαθητές γίνονται θύτες για να γίνουν δημοφιλής. Ή για να δείξουν στον περίγυρο ότι είναι δυνατά και έχουν τον έλεγχο.

Μια πολύ δυσάρεστη εμπειρία βιώνουν τα θύματα του εκφοβισμού. Και αυτό μπορεί να έχει τεράστιες συνέπειες στη διάθεση και στη ψυχολογία τους. Τα θύματα νιώθουν δυστυχία και εγκατάλειψη. Σύντομα επέρχεται η ανασφάλεια και η απώλεια της αυτοπεποίθηση τους.

Το σχολείο γίνεται ένας χώρος εχθρικός και ανυπόφορος ανασφαλής στον οποίο δεν θέλουν να παρευρίσκονται.
Καθώς τα θύματα του εκφοβισμού συνήθως αποσιωπούν την επιθετική συμπεριφορά που ασκείται εναντίο τους θάβουν τα αρνητικά συναισθήματα τους. Έτσι πολλές φορές είναι καθοριστικό ο Εκπαιδευτικός να γνωρίζει το φαινόμενο και να είναι υποψιασμένος.

Μπορεί ο μαθητής που του έχει ασκηθεί bullying να παραπονιέται στους γονείς ότι είναι άρρωστος έτσι ώστε να μην πάει στο σχολείο. Μπορεί πάλι τα ρούχα του να είναι σκισμένα ή να έχει μελανιές και εκδορές. Και στα διαλείμματα να μην βγαίνει καθόλου από την τάξη, όπως κάνουν οι υπόλοιποι συμμαθητές του που στο άκουσμα και μόνο του κουδουνιού ξεχύνονται στο προαύλιο.

Σύμφωνα με έρευνες τα καταθλιπτικά συμπτώματα πλήθαιναν και τα ποσοστά απόπειρας αυτοκτονίας διπλασιάστηκαν τα τελευταία είκοσι χρόνια μεταξύ των εφήβων. Στον ευάλωτο κόσμο των εφήβων το bullying ίσως είναι «το πάτημα της σκανδάλης» στα ψυχικά νοσήματα.

Τα δελτία ειδήσεων πλημμυρίζουν από εικόνες ντροπής αφού καθώς οι θύτες βιαιοπραγούν εναντίον ενός μαθητή κάποιοι άλλοι το βιντεοσκοπούν με τη χρήση του κινητού τους. Και συχνά ακούγεται μία σιγανή φράση που κατορθώνει να ψελλίσει το θύμα: «Bro, μην μου κάνεις κακό!».

bullyingσχολεία