Απόψεις|24.10.2019 17:51

Ξανά στις καλένδες ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης

Χάρης Μαμουλάκης

Ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδοµών, ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), έπειτα από πολλά χρόνια, µπήκε σε τροχιά υλοποίησης από την προηγούµενη κυβέρνηση, του ΣΥΡΙΖΑ. Οι εξαγγελίες, όµως, της νέας κυβέρνησης, της Ν∆, έρχονται να ανατρέψουν τα δεδοµένα και να τινάξουν στον αέρα τον σχεδιασµό.

Δυστυχώς, διαπιστώνουµε ότι χάνεται η ευκαιρία να λήξει επιτέλους αυτή η τραγωδία στην άσφαλτο εξαιτίας του απαρχαιωµένου και επικίνδυνου ΒΟΑΚ, τόσο για τους κατοίκους της Κρήτης όσο και για τους επισκέπτες της. Από την πρώτη στιγµή της ανάληψης των καθηκόντων της, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, κάνοντας αναφορές σε «σκίτσα» και «ιδέες», προφανώς λόγω άγνοιας της νοµοθεσίας και των διαδικασιών, µας γνωστοποίησε την πρόθεσή της να ακυρώσει όλα όσα έγιναν το προηγούµενο διάστηµα µε κόπο, προσεκτικά βήµατα και ακριβή σχεδιασµό. Και µας ανακοινώνει, µάλιστα, ότι η δική της στρατηγική είναι να ξεκινήσει από την αρχή ένας σχεδιασµός για ένα ενιαίο έργο, που θα γίνει µε έναν και µόνο διαγωνισµό.

Μόνο που στην πολιτική ηγεσία της Ν∆ διαφεύγει κάτι πολύ σηµαντικό: η ιδέα του «ενιαίου έργου» από τα Χανιά µέχρι τον Αγιο Νικόλαο δεν είναι υλοποιήσιµη, και αυτό το γνωρίζουµε επειδή εξετάστηκε και από την προηγούµενη κυβέρνηση. Την απάντηση έχουν δώσει τα αρµόδια υπηρεσιακά στελέχη, έπειτα από την ολοκλήρωση των σχετικών µελετών: α) Ο δείκτης εσωτερικής απόδοσης του έργου, η κερδοφορία του δηλαδή, δεν είναι ελκυστικός για τους επενδυτές, β) Το ύψος των ιδίων κεφαλαίων που απαιτούνται από τους κατασκευαστές είναι εξαιρετικά υψηλό, γ) Το ύψος του απαιτούµενου δανείου είναι πολύ δύσκολο να καλυφθεί από χρηµατοπιστωτικά ιδρύµατα.

Ανεφάρμοστη, µε αντίστοιχο τρόπο, είναι και η λύση της ενιαίας κατασκευής του τµήµατος Χανίων-Νεάπολης, που συνεπάγεται και υπερδιπλάσιο κόστος κατασκευής. Να προσθέσουµε, όµως, και ακόµη µια παράµετρο. Σήµερα, έχουµε ολοκληρωµένη τη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ και διεκπεραιωµένες όλες τις απαλλοτριώσεις που απαιτούνται. Κάθε αλλαγή στον σχεδιασµό, εκτός από το πρόσθετο κόστος των νέων απαλλοτριώσεων που θα προκύψουν, συνεπάγεται και µεγάλη καθυστέρηση – και µάλιστα αρκετών ετών. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προχωρώντας σύµφωνα µε τις σχετικές Οδηγίες της ΕΕ αναφορικά µε την προκήρυξη δηµοσίων έργων και συµβάσεων παραχώρησης σε έναν ανταγωνιστικό διάλογο και έπειτα από την αξιολόγηση των σχετικών µελετών και της διαβούλευσης µε την τοπική κοινωνία και τους φορείς, προέκρινε τη λύση των τριών χωριστών διαγωνισµών, για τρία αντίστοιχα τµήµατα του έργου, µε τρία διαφορετικά µοντέλα χρηµατοδότησης.

• Από τα Χανιά (µε επέκταση δυτικά προς Κίσσαµο) µέχρι τη Χερσόνησο.

• Από τη Χερσόνησο µέχρι τη Νεάπολη.

• Από τη Νεάπολη µέχρι τη Σητεία.

Μία λύση που χαρακτηρίστηκε ιδανική τόσο πολιτικά όσο και -κυρίως- τεχνοκρατικά. Και έδωσε ελπίδα σε εµάς τους Κρητικούς ότι επιτέλους θα σταµατήσουµε να θρηνούµε θύµατα στην άσφαλτο. Ολα έδειχναν ότι εντός δύο ετών θα είχαµε ανάδοχο εγκατεστηµένο στο έργο.

Υπέρ της ορθότητας της παραπάνω απόφασης συνηγορεί και το γεγονός ότι επτά κατασκευαστικές εταιρείες συµµετέχουν στους δύο εν εξελίξει διεθνείς διαγωνισµούς, µε την πρώτη φάση να έχει ήδη ολοκληρωθεί. Σύµφωνα, δε, µε τον σχεδιασµό που υπήρξε, τον Σεπτέµβριο του ’19 θα είχαµε και τις τελικές προσφορές των συµµετεχόντων, και µε αυτόν τον τρόπο σε ένα διάστηµα 4 έως 5 ετών ο νέος ΒΟΑΚ θα ήταν µια πραγµατικότητα για την Κρήτη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.

ΒΟΑΚ