Παιδεία|18.11.2021 05:30

Υπουργείο Παιδείας: Ευρωπαϊκή συμμαχία για τις αρχαίες γλώσσες και πολιτισμούς

Νικολίτσα Τρίγκα

Σε μια εποχή που η χώρα μας προσπάθησε σχεδόν να «εξαφανίσει» τα λατινικά από το εκπαιδευτικό σύστημα και τα αρχαία ελληνικά αποτελούν «μαρτύριο» για τα ελληνόπουλα, η Γαλλία προωθεί μια Ευρωπαϊκή συμμαχία για τις αρχαίες γλώσσες με στόχο να επισημανθεί η αξία τους για το εκπαιδευτικό σύστημα.

Τα θέματα αυτά μάλιστα συζητήθηκαν σε συνέδριο που διοργάνωσε ο Γάλλος Υπουργός Παιδείας Jean-Michel Blanquer, στο Παρίσι με θέμα: Ευρώπη και αρχαίες γλώσσες - νέα ζητήματα, νέες πρακτικές. Στο συνέδριο παραβρέθηκαν υπουργοί, ακαδημαϊκοί και στελέχη εκπαίδευσης της Γαλλίας, ενώ την Ελλάδα εκπροσώπησε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Στην Ελλάδα είναι κοινό μυστικό ότι οι μαθητές δεν έμαθαν να αγαπούν τις αρχαίες γλώσσες (αρχαία ελληνικά και λατινικά) γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στον τρόπο διδασκαλίας, στα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία, με αποτέλεσμα να τις μαθαίνουν με τον γνωστό τρόπο της «παπαγαλίας» και όταν πια αποφοιτούν να μη θυμούνται σχεδόν τίποτα. Και ενώ αυτά συμβαίνουν στη χώρα μας στη Γαλλία ξεκινά μια συζήτηση για την αξία των αρχαίων γλωσσών και την ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα καθώς και η προώθηση Ευρωπαϊκής συμμαχίας με τον σκοπό αυτό.

Νίκη Κεραμέως

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου που έγινε στη Γαλλία η Ελληνίδα υπουργός αναφέρθηκε σε δυο πτυχές που καλλιεργεί η μελέτη των αρχαίων γλωσσών και πολιτισμών: αφ’ ενός τις δεξιότητες, αφ’ ετέρου τις αξίες. Ως προς την πτυχή των δεξιοτήτων, η εκμάθηση των αρχαίων ελληνικών και λατινικών συντελεί στην καλύτερη εμπέδωση της ομιλούμενης γλώσσας, εμπλουτίζει το γλωσσικό υλικό, οικοδομεί την ιστορική και πολιτισμική συνείδηση των χρηστών της γλώσσας και τους μυεί στον κόσμο των αρχαίων και στη νοοτροπία τους, με έμφαση στην κριτική σκέψη. Σε έναν κόσμο που οι νέοι μας βομβαρδίζονται από πληροφορίες αμφίβολης ποιότητας, η ικανότητα να σκέφτονται κριτικά και ανεξάρτητα είναι πιο σημαντική από ποτέ για την ευρωστία των δημοκρατιών μας.

Ως προς την αλληλένδετη, δεύτερη πτυχή της σημασίας της μελέτης του αρχαίου κόσμου, τις αξίες. Ο αρχαίος ελληνικός και ρωμαϊκός πολιτισμός έθεσαν τα ερείσματα για το πολιτειακό σύστημα στο οποίο ζούμε σήμερα: η δημοκρατία, η ελευθερία, η ισονομία, η δικαιοσύνη, η πολιτειότητα, συνιστούν θεμέλιους λίθους των κοινωνιών μας, και η εμβάθυνση μέσω των αρχαίων γλωσσών στις ρίζες του ευρωπαϊκού πολιτισμού φωτίζει τη σημερινή του υπόσταση. Ειδική αναφορά έκανε στην αξία της ανεκτικότητας, με αφορμή τη σημερινή, παγκόσμια Ημέρα του ΟΗΕ, όπως αυτή αναδεικνύεται μέσα από την αρχαιοελληνική Γραμματεία.

Συναντήσεις στη Γαλλία

Η Νίκη Κεραμέως πραγματοποίησε σειρά συναντήσεων στο Παρίσι:

  • με τον MathiasCormann, Επικεφαλής του ΟΟΣΑ. Συζήτησαν για τη θέση της Ελλάδας στις διεθνείς κατατάξεις του Οργανισμού, όπως π.χ. ότι είναι εξαιρετικά ψηλά σε ποσοστό συμμετοχής μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία με πολύ χαμηλή σχολική διαρροή. Η Υπουργός αναφέρθηκε στην πορεία των βασικών μεταρρυθμίσεων από την τελευταία συνάντησή τους στην Αθήνα, όπως η ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, η καθολική εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και τα νέα προγράμματα σπουδών στο σχολείο.
  • με τον AndreasSchleicher, Επικεφαλής της Διεύθυνσης Παιδείας και Δεξιοτήτων του ΟΟΣΑ και εμπνευστή του διεθνούς προγράμματος αποτίμησης επιδόσεων μαθητών PISA, και το Γιώργο Πρεβελάκη, Επικεφαλής της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της Ελλάδας στον ΟΟΣΑ. Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από τα νέα εργαλεία αξιολόγησης επιδόσεων εκπαιδευτικού συστήματος, όπως η «ελληνική PISA» που εισάγει από φέτος το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, την κομβική σημασία της σύμπραξης με τους παραγωγικούς φορείς στο σχεδιασμό των κατευθύνσεων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αλλά και τις πολλαπλές δυνατότητες ανάπτυξης του πολύτιμου ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης.
  • με την Αγλαΐα Μπαλτά, Πρέσβη της Ελλάδας στη Γαλλία, τη Φωτεινή Κολλάρα, Αναπληρώτρια Επικεφαλής του Συντονιστικού Γραφείου Εκπαίδευσης Βρυξελλών. Συζητήθηκαν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα στη Γαλλία, με προτεραιότητα τη διατήρηση της στενής σχέσης της με την Ελλάδα, και οι δυνατότητες προώθησης των Ελληνικών θέσεων στο Γαλλικό αρμόδιο Υπουργείο σχετικά με τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη Γαλλία. Οι συνομιλήτριες μετέφεραν το ιδιαίτερα βελτιωμένο κλίμα των τελευταίων δύο ετών στην εκπαίδευση του εξωτερικού, απόρροια των πολιτικών του Υπουργείου, όπως, για παράδειγμα, η ταχύτερη απόσπαση εκπαιδευτικών στις εκτός χώρας ελληνικές δομές εκπαίδευσης.
αρχαία ελληνικάυπουργείο ΠαιδείαςΕυρώπηγλώσσεςΛατινικά