Παιδεία|27.05.2025 05:19

Πανελλήνιες 2025: Όταν το άγχος παύει να είναι παραγωγικό - Ψυχολόγος δίνει χρήσιμες συμβουλές

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Χρήσιμες συμβουλές στους μαθητές, κυρίως σε αυτούς που πρόκειται να δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις για να εισαχθούν σε κάποιο ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προκειμένου να ανταποκριθούν σε αυτήν την πολύ δύσκολη γι’ αυτούς περίοδο, δίνει μέσω του ethnos.gr η κλινική ψυχολόγος υγείας και ταμίας του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων, Βασιλική Κουμαντάκη.

Όπως λέει, ιδιαίτερα σημαντική είναι η διαχείριση του άγχους, ώστε αυτό να παραμείνει στα επίπεδα του παραγωγικού, το οποίο πρέπει να υπάρχει, αφού δίνει κίνητρο στους μαθητές και να μην μετατραπεί σε δυσφορικό άγχος.

«Όταν κάποιος αισθάνεται πολλή πίεση, ανεβαίνουν τα επίπεδα της δυσφορίας και το άγχος μπορεί να μετατραπεί σε δυσφορικό. Αυτό μπορεί να προκαλέσει δυσκολίες στους μαθητές να ανακαλέσουν πληροφορίες που έχουν διαβάσει. Η διαχείριση του άγχους είναι πολύ σημαντική. Το παραγωγικό στρες το θέλουμε, αφού δίνει και επιπλέον κίνητρο. Χρειάζεται προσοχή, για να μη γίνει το άγχος δυσφορικό, το οποίο καταβάλλει τον άνθρωπο. Στο πλαίσιο αυτό το καλύτερο είναι, όσοι μαθητές πηγαίνουν στην Γ΄ Λυκείου, από την αρχή της χρονιάς ακόμα να κάνουν ψυχοεκπαίδευση, την οποία να ακολουθούν και στο σπίτι τους, προκειμένου να διαχειριστούν το στρες και τις συνέπειες που αυτό έχει στο σώμα τους, όπως δυσκολίες στην αναπνοή, ταχυκαρδία, τρέμουλο στα χέρια και άλλες», λέει η κ. Κουμαντάκη.

Διαφραγματικές αναπνοές και εναλλακτικό σενάριο

Κατά την ίδια, στην αντιμετώπιση του άγχους μπορούν να βοηθήσουν οι διαφραγματικές αναπνοές και η ύπαρξη ενός εναλλακτικού σεναρίου, σε περίπτωση που ο μαθητής αποτύχει στις εξετάσεις.

«Ακόμα και αν κάποιος μαθητής δεν γράψει καλά στις εξετάσεις, δεν πρέπει να το δει αυτό ως αποτυχία. Να σκέφτεται, προτού πάει να γράψει, ότι κι αν αποτύχει, μπορεί να ξαναδώσει, να πάει σε ένα ιδιωτικό κολλέγιο ή να σπουδάσει στο εξωτερικό. Αυτό το εναλλακτικό σενάριο μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στη διαχείριση του άγχους. Να σημειωθεί ότι στις περισσότερες περιπτώσεις άγχος στο μαθητή δημιουργεί το οικογενειακό του περιβάλλον, οι ίδιοι οι γονείς του που ζητούν την επιτυχία. Έχουμε ακούσει από πολλούς γονείς, σε περίπτωση επιτυχίας του παιδιού τους, να λένε ‘’περάσαμε’’ και σε περίπτωση αποτυχίας να λένε ‘’δεν πήγε καλά στις εξετάσεις», τονίζει η κ. Κουμαντάκη.

Κατά την ίδια, διαφραγματικές αναπνοές οι μαθητές μπορούν να κάνουν τουλάχιστον τρεις φορές την ημέρα, ενώ, όποιος τις ξεκίνησε δύο μήνες πριν τις εξετάσεις, θα ξέρει ακόμα καλύτερα πώς να τις κάνει. Ακόμα και πριν μπει στην αίθουσα για να δώσει εξετάσεις ο μαθητής ή και πριν ξεκινήσει να γράφει, μπορεί να κάνει διαφραγματικές αναπνοές, οι οποίες θα τον βοηθήσουν, αφού προκαλούν ηρεμία στο σώμα μας.

«Οι μαθητές δεν πρέπει να ξεχνάνε, επίσης, ότι κάθε αποτυχία αποτελεί ένα πολύ καλό μάθημα και μέσα από αυτήν μπορούμε να πάρουμε πολλά χρήσιμα μηνύματα. Το να έχουμε μία δεύτερη λύση στο μυαλό μας είναι πολύ σημαντικό, τόσο για τη διαχείριση του άγχους όσο και για τη διαχείριση μιας αποτυχίας. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει ο μαθητής να είναι αυστηρός με τον εαυτό του», σημειώνει η κλινική ψυχολόγος Υγείας.

Σωστή διατροφή, καλός ύπνος και ηρεμία στο σπίτι

Την περίοδο διεξαγωγής των εξετάσεων πολύ σημαντική είναι για τους μαθητές η σωστή διατροφή. Κατά την κ. Κουμαντάκη, ο μαθητής πρέπει να παίρνει καλές θερμίδες, όπως, για παράδειγμα, λιπαρά οξέα ω3 τα οποία είναι σημαντικά για τη λειτουργία του νευρικού συστήματος ειδικά του εγκεφάλου. Συμβάλλουν στη δομή των κυττάρων του εγκεφάλου, στην καλή γνωστική λειτουργία και τη μνήμη.

«Πάρα πολύ σημαντικός είναι και ο καλός ύπνος. Για κάθε τέσσερις ώρες διάβασμα θα πρέπει να κοιμόμαστε 45 λεπτά. Επίσης, το οικογενειακό περιβάλλον πρέπει να είναι υποστηρικτικό για το μαθητή και να φροντίζει να υπάρχει ηρεμία στο σπίτι. Οι γονείς θα πρέπει να φροντίζουν να μην καυγαδίζουν και γενικώς στο σπίτι να μην γίνονται πράγματα που μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του μαθητή», καταλήγει η κλινική ψυχολόγος Υγείας και ταμίας του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων.

άγχοςπανελλαδικές εξετάσειςπανελλήνιες εξετάσεις 2025πανελλαδικέςψυχολόγοςπανελλήνιες εξετάσειςπανελλήνιες 2025