Αθλητισμός | 04.04.2019 23:11

Football - Το παιχνίδι της ανθρωπότητας

Θοδωρής Φελάνης

Τι σχέση μπορεί να έχει το ποδόσφαιρο, οι αναφορές στον Μέσι, τον Ρονάλντο, τον Πελέ και τον Μαραντόνα με την ιστορία της ίδιας της ανθρωπότητας και το κτίσιμο των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών;

Η θεατρική παράσταση «Football- To παιχνίδι της ανθρωπότητας» σε κείμενο του συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη (που ανέβηκε στην Θεσσαλονίκη και τώρα παίζεται στο Θέατρο Χώρος) σε σκηνοθεσία του επίσης Σαλονικιού Τριαντάφυλλου Δελή έχει τις απαντήσεις:

«Πρόκειται για ένα έργο που αναλύει μέσα από στην ιστορία του ποδοσφαίρου, την ιστορία της ανθρωπότητας. Μιλάμε  για ένα διαδραστικό μονόλογο που σαν στόχο έχει , όχι απλώς να χρησιμοποιήσει τον όρο "διαδραστικό" ως μέσο εντυπωσιασμού αλλά στοχεύει στο να "μετακινήσει" το κοινό από  την ασφάλεια της "καρέκλας" και να το φέρει αντιμέτωπο με τις ευθύνες του σε σχέση με την πορεία της ανθρωπότητας», δηλώνει στο «Έθνος της Κυριακής» ο Τρ. Δελής και προσθέτει: «Παρακολουθούμε  τον Φ.(όπως είναι το όνομα του ρόλου) να μας κάνει μια αναδρομή στην ιστορία της ανθρωπότητας μέσα από την ιστορία του ποδοσφαίρου, όχι όμως από την σκοπιά του αθλήματος αλλά από τη μεριά του ανθρώπινου ενστίκτου να "κλωτσάει"...

Μας μιλάει για μια άγρια ψυχή που βρίσκεται θαμμένη μέσα μας και αναφέρει χαρακτηριστικά: «Εξευγενισμένοι παίκτες και εξευγενισμένοι θεατές... Και κάπου στο βάθος της συνείδησης να φωλιάζουν τα κατάλοιπα της παλιάς ψυχής... Όταν κατά καιρούς εξωτερικεύονται, τότε μιλούμε για τον χουλιγκανισμό, για την άσκοπη κοινωνική βία των μητροπόλεων, για όλα αυτά...».

Αυτό που περίτεχνα έχει καταφέρει ο συγγραφέας κατά τη γνώμη μου είναι πως , εκεί που φαίνεται το κείμενο να γίνεται διδακτικό , την επόμενη στιγμή προτείνει έναν άλλο δρόμο σκέψης κι έτσι βάζει τον θεατή διαρκώς σε μικρές "παγίδες" σκέψης. Προσωπικά θα το χαρακτήριζα σαν μια "σκληρή ματωμένη κωμωδία".

Επιγραμματικά, εκτός του ότι το έργο έχει άμεσο λόγο, είναι απόλυτα σύγχρονο και αναφέρεται σε αληθινά ιστορικά στοιχεία χωρίς όμως να είναι σαν έργο ιστορικό. Η πρόταση του Θανάση(σ.σ. του συγγραφέα Θ. Τριαρίδη) να μην υπάρχει ο "4ος" τοίχος και ο ηθοποιός συνεπώς να επικοινωνεί ευθέως με τους θεατές δίνει μια χιουμοριστική ,καυστική και ταυτόχρονα ειρωνική αίσθηση».


Ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης από το 2000 έως και σήμερα έχει εκδώσει δεκάδες βιβλία με αφηγήσεις και δοκίμια.  Μεταξύ των θεατρικών έργων του είναι το  La ultima noche ή οι καρχαρίες (2010),

Historia de un amour ή τα μυρμήγκια (2011), Μένγκελε (2012), Liberté (2013), Égalité (2013), Fraternité (2013), Humlet (2013), Οιδίνους (2013), Ζόοτ (2013), Lebensraum (2014), Zyklon ή το πεπρωμένο (2014), Lacrimosa ή το απέπρωτο (2014), πολλά εκ των οποίων έχουν ανέβει σε θεατρικές σκηνές σε όλη την Ελλάδα.

«Η ψυχή δεν είναι τα γκολ αλλά η εμπλοκή των θεατών»

 «Έχουν γραφτεί πολλά για το ποδόσφαιρο.  Και από φιλοσόφους και από συγγραφείς και από πολλούς ακόμη. Και κοινωνιολόγους, φυσικά. Αναλύουν το παιχνίδι με χίλιους τρόπους.  Φιλοσοφικά, κοινωνιολογικά, ψυχαναλυτικά. Εγώ θα σας μιλήσω για την μεγάλη φωτιά που γεννάει το ποδόσφαιρο στις ψυχές των ανθρώπων. Το μυστικό που δίνει την ζωή στο όλο project. Κι αυτή η ψυχή δεν είναι τα γκολ και οι τρίπλες. Είναι η εμπλοκή των θεατών. Η εμπλοκή η δική σας δηλαδή», γράφει ο Θανάσης Τριαρίδης ο οποίος μιλώντας στο «Έθνος της Κυριακής» μας είπε: «Το έργο είναι πολιτικό. Το ποδόσφαιρο μπορεί να κατανοηθεί πολιτικά οι ρίζες του όπως οι ρίζες κάθε ανθρώπινης τελετουργίας έχουν πίσω τους αγριότητα, αίμα και βία.

Ο σύγχρονος δυτικός κόσμος κτίσθηκε στο αίμα και σε εκατόμβες θυμάτων άλλων. Δεν υπάρχουν αθώοι ανάμεσα μας», δηλώνει στο «Έθνος της Κυριακής» ο Θανάσης Τριαρίδης: «Γνωρίζω αρκετά για το ποδόσφαιρο, παρακολουθώ, όμως δεν υποστηρίζω καμία ομάδα. Το θεωρώ γελοίο, ειλικρινά δεν μπορώ να καταλάβω τον οπαδισμό. Είμαι με τους παίκτες, θαύμαζα τον Ζιντάν παλαιότερα όπως τον Μέσι αργότερα. Το έργο όπως αντιλαμβάνεστε είναι αλληγορικό , μιλάει για το ποδόσφαιρο αναδεικνύοντας και θίγοντας άλλες φορές με χιούμορ κι άλλες με σκληρό τρόπο μια σειρά από κοινωνικά ζητήματα».

*Η παράσταση φιλοξενείται στο θέατρο Χώρος 5-6/4 , 12-13/4 και 19-20/4(ώρα 9 μ.μ.)
Παίζει : Σήφης Πολυζωίδης

Σκηνοθεσία: Τριαντάφυλλος Δελής 

Κινησιολογία : Πασχαλιά Ακριτίδου 

Μουσική: Γιώργος Οικονόμου

Σχεδιασμός φωτισμών: Δημήτρης Κοκολινάκης

θέατροποδόσφαιρο