Αθλητισμός|04.07.2019 00:54

Πρωταθλητές στο γήπεδο, πρωταθλητές και στα τηλεοπτικά δικαιώματα

Newsroom

Μάντσεστερ Σίτι (Αγγλία), Μπάγερν Μονάχου (Γερμανία), Παρί Σεν Ζερμέν (Γαλλία), Γιουβέντους (Ιταλία), Μπαρτσελόνα (Ισπανία), Μπενφίκα (Πορτογαλία) και Άγιαξ (Ολλανδία). Οι πρωταθλήτριες ομάδες στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές λίγκες δεν είναι τέτοιες μόνο μέσα στο γήπεδο, αφού έχουν και τα ανάλογα έσοδα τόσο από εμπορικές συμφωνίες όσο κυρίως από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.

Τα χρήματα που λαμβάνουν από τα τοπικά κανάλια, μέσα από συμφωνίες κεντρικής διαχείρισης, ανταποκρίνονται σε αυτό που έχουν καταφέρει με την αγωνιστική τους παρουσία και στην Ευρώπη επιβεβαιώνεται ξεκάθαρα πως «ό,τι δίνεις θα πάρεις». Εκεί δηλαδή όπου το ποδόσφαιρο βρίσκεται σε πολύ πιο προχωρημένο επίπεδο (σε όλους τους τομείς) συγκριτικά με την Ελλάδα ο πρωταθλητής επιβραβεύεται. Πώς να μην είναι δίκαιο και ορθό, λοιπόν, να συμβαίνει το ίδιο και στην ελληνική ποδοσφαιρική αγορά με τον αήττητο πρωταθλητή και νταμπλούχο ΠΑΟΚ;

Αγγλία: Πρώτη η Σίτι

Το τηλεοπτικό συμβόλαιο της αγγλικής Premier League είναι με διαφορά το μεγαλύτερο στον κόσμο. Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο τη φετινή σεζόν οι 20 ομάδες μοιράζονται 2,4 δισεκατομμύρια λίρες, ήτοι σχεδόν 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ! Τα χρήματα, όπως είναι λογικό, εκτοξεύουν αγωνιστικά τις ομάδες, όπως φάνηκε ξεκάθαρα και τη σεζόν που πέρασε, με τους δύο αγγλικούς τελικούς σε Champions League (πρωταθλήτρια Ευρώπης η Λίβερπουλ με αντίπαλο την Τότεναμ) και Europa League (νικήτρια η Τσέλσι κόντρα στην Άρσεναλ).

Η Premier League, προκειμένου να προστατεύσει και τους μικρότερους συλλόγους, χωρίζει την κατανομή των χρημάτων σε πέντε κατηγορίες, τρεις εκ των οποίων είναι ισόποσες για όλες τις συμμετέχουσες. Η διαφορά γίνεται στα παιχνίδια που μεταδίδονται σε απευθείας σύνδεση στη Μεγάλη Βρετανία και, κυρίως, στο ποσό που δίνεται σε κάθε ομάδα, ανάλογα με τη βαθμολογική της θέση στο τέλος της σεζόν.

Η πρωταθλήτρια Μάντσεστερ Σίτι, η οποία, βεβαίως, πρώτευσε στην κατηγορία «merit payment» (πληρωμή βάσει αξίας), πήρε σχεδόν δύο εκατομμύρια λίρες περισσότερα από τη δεύτερη Λίβερπουλ, η οποία ήταν πρώτη στα συνολικά έσοδα, αλλά αυτό συνέβη επειδή μεταδόθηκαν σε απευθείας σύνδεση περισσότερα παιχνίδια από εκείνα των «Πολιτών».

Και αυτό γιατί στην Αγγλία, ως γνωστόν, διατηρείται ένα κοινό ωράριο για το κυρίως πιάτο κάθε αγωνιστικής, το μεσημέρι του Σαββάτου, όπως δηλαδή συμβαίνει σε Γερμανία (επίσης μεσημέρι Σαββάτου), Γαλλία (βράδυ Σαββάτου) και Ιταλία (μεσημέρι Κυριακής).

Γερμανία: Πάντα Μπάγερν

Το τηλεοπτικό συμβόλαιο της γερμανικής Bundesliga είναι πλέον το δεύτερο στην Ευρώπη (και κατ’ επέκταση στον κόσμο), πίσω από την αγγλική Premier League. Ενα πρωτάθλημα - υπόδειγμα, με γεμάτα γήπεδα και ωραίο ποδόσφαιρο.

Η πρωταθλήτρια Μπάγερν Μονάχου, κυρίαρχη εδώ και χρόνια, είναι δικαίως και πρώτη στα τηλεοπτικά έσοδα, αφού εισέπραξε 63,2 εκατομμύρια ευρώ για την φετινή σεζόν, αφήνοντας δεύτερη την δευτεραθλήτρια Μπορούσια Ντόρτμουντ (61,9). Και στη Γερμανία, λοιπόν, η πρωταθλήτρια ομάδα μέσα στο γήπεδο είναι πρωταθλήτρια και στα τηλεοπτικά έσοδα.

Γαλλία: Η Παρί και οι άλλοι

Η γαλλική Ligue 1 είναι ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο πρωτάθλημα, έστω και αν η κυρίαρχη ομάδα είναι μια, με μια εξαίρεση προ διετίας, όταν η Μονακό έσπασε το μονοπώλιο της Παρί Σεν Ζερμέν. Η πρωταθλήτρια παίρνει δικαίως και τα περισσότερα χρήματα από το (αυξημένο) τηλεοπτικό συμβόλαιο, με τις αποδοχές της στην φετινή σεζόν να αγγίζουν τα 60 εκατομμύρια ευρώ, αρκετά μακριά από τις υπόλοιπες ομάδες που θεωρούνται διαχρονικά πιο εμπορικές στην Γαλλία (Λιόν και Μαρσέιγ).

Ιταλία: Η Γιούβε παντού πρώτη

Η ιταλική Serie A, η οποία απέκτησε άλλη αίγλη με την έλευση του Κριστιάνο Ρονάλντο στη Γιουβέντους, μπήκε τη σεζόν που πέρασε σε νέα, τριετή τηλεοπτική συμφωνία με βελτιωμένους όρους. Μια συμφωνία που αποφέρει περισσότερα χρήματα σε όλες τις ομάδες, αλλά έχει πάντα στην κορυφή των αποδοχών την πρωταθλήτρια Γιούβε, η οποία εισπράττει ετησίως ένα ποσό που ξεπερνάει τα 90 εκατομμύρια ευρώ, με Ίντερ, Νάπολι και Ρόμα, ομάδες που έδωσαν το «παρών» στο Champions League, να ακολουθούν.

Ισπανία: Ο νόμος της Μπάρτσα

Η Ρεάλ Μαδρίτης είναι η κυρίαρχος του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου, με 13 Κύπελλα Πρωταθλητριών / Champions League (!), έχοντας κατακτήσει τέσσερα τα τελευταία έξι χρόνια. Αυτές οι «διαστημικές» επιδόσεις, πάντως, δεν επηρεάζουν τα έσοδα της στην ισπανική Liga, όπου τον πρώτο λόγο έχει δικαίως η πρωταθλήτρια Μπαρτσελόνα, έστω και με μικρή διαφορά από την «Βασίλισσα».

Τα φετινά στοιχεία θα ανακοινωθούν επίσημα στα τέλη του 2019, αλλά δεν πρόκειται να έχουν σημαντικές διαφορές σε σχέση με την σεζόν 2017-18, όπου πρώτη τερμάτισε και πάλι η Μπαρτσελόνα. Οι «Μπλαουγκράνα», λοιπόν, πήραν 154 εκατομμύρια ευρώ, αφήνοντας πίσω τους τις δύο μεγάλες ομάδες της Μαδρίτης (Ρεάλ και Ατλέτικο), με 148 και 110,6 αντίστοιχα.

Πορτογαλία: Πρωτιά της Μπενφίκα

Οπως συμβαίνει πλέον και στην Ελλάδα, έτσι και στην Πορτογαλία δεν υπάρχει κεντρική τηλεοπτική διαχείριση και οι ομάδες διαπραγματεύονται ξεχωριστά τα τηλεοπτικά τους δικαιώματα για τη Liga NOS. Η Μπενφίκα, πρωταθλήτρια και φέτος, έχει το υψηλότερο τηλεοπτικό συμβόλαιο, αφήνοντας πίσω της, όπως συνέβη και εντός γηπέδου, τις παραδοσιακές αντιπάλους της, Πόρτο και Σπόρτινγκ Λισσαβόνας.

Ολλανδία: Κορυφή ο Αγιαξ

Η πιο ιστορική ομάδα στην Ολλανδία, αυτή που φέτος πάτησε ξανά στην κορυφή του πρωταθλήματος ύστερα από πέντε χρόνια, έχει δικαιωματικά και την πρωτιά στα τηλεοπτικά έσοδα, τα οποία βεβαίως είναι αρκετά πιο περιορισμένα, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο Αγιαξ, λοιπόν, οδηγεί την κούρσα στην Eredivisie, αφήνοντας πίσω του Αϊντχόφεν και Φέγενορντ, με την παραδοσιακή τριάδα να είναι πάντα στις πρώτες θέσεις της σχετικής λίστας.

Serie APremier Leagueτηλεοπτικά δικαιώματαποδόσφαιροBundesligaLa LigaLigue 1