Τεχνολογία|27.02.2022 07:20

Γιγαντιαίο αεροπλάνο μετατρέπεται σε ιπτάμενο εργαστήριο για δοκιμή επαναστατικού κινητήρα υδρογόνου

Newsroom

Η Airbus μόλις έφτασε ένα βήμα πιο κοντά στην παρουσίαση του πρώτου εμπορικού αεροσκάφους με μηδενικές εκπομπές ρύπων στον κόσμο έως το 2035. Η γαλλική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να δοκιμάσει την τεχνολογία καυσίμου υδρογόνου χρησιμοποιώντας μια τροποποιημένη έκδοση ενός από τα αεροσκάφη A380, τα οποία καταργήθηκαν πέρυσι.

Η Airbus έχει συνεργαστεί με την CFM International, μια κοινοπραξία μεταξύ της GE και της Safran Aircraft Engines, για το εξαιρετικά σημαντικό πρόγραμμα επίδειξης υδρογόνου. Ο κατασκευαστής αεροσκαφών θα χρησιμοποιήσει ένα «ιπτάμενο δοκιμαστικό αεροσκάφος A380 εξοπλισμένο με δεξαμενές υγρού υδρογόνου» για να δοκιμάσει την τεχνολογία πρόωσης για τα μελλοντικά αεροσκάφη υδρογόνου.

Ιπτάμενο εργαστήριο

«Η φιλοδοξία μας είναι να πάρουμε αυτό το αεροσκάφος (Α380) και να προσθέσουμε ένα στέλεχος ανάμεσα στις πίσω πόρτες στο ανώτερο επίπεδο», λέει ο Glenn Llewellyn, αντιπρόεδρος για τα αεροσκάφη μηδενικών εκπομπών στην Airbus, σε ένα βίντεο που δημοσιεύτηκε στο κανάλι της Airbus στο YouTube. «Αυτό το στέλεχος θα έχει στην άκρη του έναν αεριοστρόβιλο που θα λειτουργεί με υδρογόνο».

Συνεχίζει εξηγώντας ότι το αεροσκάφος θα είναι εξοπλισμένο με αποθήκη υδρογόνου και διανομή υδρογόνου, η οποία θα τροφοδοτεί τον κινητήρα του με το χημικό στοιχείο.

Σύμφωνα με τον Llewellyn, ο στόχος του "ιπάμενου εργαστηρίου" είναι οι επιστήμονες να μάθουν περισσότερα για τα συστήματα πρόωσης υδρογόνου σε πραγματικές συνθήκες εδάφους και πτήσης, επιτρέποντας έτσι στην Airbus να προχωρήσει με τα σχέδιά της για ένα αεροσκάφος μηδενικών εκπομπών σε λίγο περισσότερο από μια δεκαετία.

Οι δοκιμαστικές πτήσεις εκτιμάται προς το παρόν ότι θα πραγματοποιηθούν το 2026, εφόσον όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο. Η είδηση έρχεται πάνω από ένα χρόνο μετά την παρουσίαση από την Airbus τριών ιδεών με βάση το υδρογόνο υπό την ονομασία ZEROe. «Αυτό είναι το πιο σημαντικό βήμα που έχει γίνει στην Airbus για να εγκαινιάσουμε μια νέα εποχή πτήσεων με υδρογόνο από την παρουσίαση των εννοιών μας ZEROe τον Σεπτέμβριο του 2020», δήλωσε η Sabine Klauke, επικεφαλής τεχνικός αξιωματούχος της Airbus.

«Αξιοποιώντας την τεχνογνωσία των Αμερικανών και Ευρωπαίων κατασκευαστών κινητήρων για να σημειωθεί πρόοδος στην τεχνολογία καύσης υδρογόνου, αυτή η διεθνής συνεργασία στέλνει ένα σαφές μήνυμα ότι η βιομηχανία μας έχει δεσμευτεί να κάνει πραγματικότητα την πτήση με μηδενικές εκπομπές ρύπων».

Πτήσεις χωρίς ενοχές;

Η αεροπορία παράγει το 2,8% των παγκόσμιων εκπομπών CO2 και η παγκόσμια κατανάλωση καυσίμων από τις εμπορικές αεροπορικές εταιρείες έφτασε τα 95 δισεκατομμύρια γαλόνια το 2019.

Η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές στο μισό των επιπέδων του 2005 έως το 2050.

Ορισμένοι αερομεταφορείς προσανατολίζονται προς τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) προκειμένου να συμβάλουν στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των πτήσεων, με τη μητρική εταιρεία της British Airways, την IAG, να αποκαλύπτει σχέδια για την τροφοδοσία του 10% των πτήσεών της με SAF έως το 2030 και τη United Airlines να ολοκληρώνει πέρυσι την πρώτη επιτυχημένη πτήση της με 100% βιώσιμα καύσιμα.

Ωστόσο, η Airbus αντισταθμίζει τα στοιχήματά της στο υδρογόνο, το οποίο μπορεί δυνητικά να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αερομεταφορών έως και 50%, σύμφωνα με τον κατασκευαστή αεροσκαφών.

«Πιστεύω ακράδαντα ότι η χρήση του υδρογόνου -τόσο στα συνθετικά καύσιμα όσο και ως κύρια πηγή ενέργειας για τα εμπορικά αεροσκάφη- έχει τη δυνατότητα να μειώσει σημαντικά τον αντίκτυπο της αεροπορίας στο κλίμα», λέει ο Guillaume Faury, διευθύνων σύμβουλος της Airbus.

Εν τω μεταξύ, η αεροπορική εταιρεία ZeroAvia αναπτύσσει επί του παρόντος ένα αεροσκάφος 19 θέσεων που θα εκτελεί εμπορικές πτήσεις με υδρογόνο-ηλεκτρική ενέργεια μεταξύ Λονδίνου και Ρότερνταμ από το 2024.

διοξείδιο του άνθρακαAirbusκλιματική αλλαγήαεροπλάνοαεροσκάφοςειδήσεις τώραυδρογόνο