Σαν Σήμερα|11.09.2022 00:00

Πτώση Σινούκ με τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας: Οι απαντήσεις σκουριάζουν στον βυθό της θάλασσας

Newsroom

Η πτώση του ελικοπτέρου Σινούκ στα θαλάσσια περιοχή της Σιθωνίας με 17 επιβαίνοντες κι ανάμεσά τους τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας, ακόμα στοιχειώνει τις Ένοπλες Δυνάμεις και όχι μόνο…

Ήταν μία μέρα σαν σήμερα 11 Σεπτεμβρίου του 2004, Σάββατο τότε, οι Ολυμπιακοί Αγώνες είχαν μπει στο ντουλάπι της Ιστορίας και η ζωή στην Αθήνα είχε αρχίσει να κυλάει στους ρυθμούς της καθημερινότητας.

Ο έμπειρος δημοσιογράφος και αστυνομικός συντάκτης επί πολλά χρόνια Πάνος Σόμπολος, στο βιβλίο του «Τα τραγικά γεγονότα της τελευταίας 35ετιας όπως τα έζησα» (εκδόσεις Πατάκη) περιγράφει με λεπτομέρειες τη μοιραία ημέρα της τραγωδίας.


«Ήταν 10:45 πριν από το μεσημέρι όταν ένα ελικόπτερο Σινούκ κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή της Σιθωνίας κοντά στο Πόρτο Κουφό. Στο ελικόπτερο επέβαιναν Ο πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής Πέτρος, μητροπολίτες, αρχιμανδρίτες και λαϊκοί, που αποτελούσαν την ακολουθία του. Συνολικά έχασαν τη ζωή τους 17 άνθρωποι από τους οποίους πέντε ήταν τα μέλη του πληρώματος».

Ανάμεσα στους νεκρούς - να τονίσουμε - ήταν και ο εξαίρετος συνάδελφος - δημοσιογράφος Γιώργος Ξενουδάκης, σύμβουλος Τύπου του Πατριάρχη, συντάκτης ύλης στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ και εκδότης της εφημερίδας «Ο Ταχυδρόμος των Αιγυπτιωτών», πατέρας δύο ανήλικων κοριτσιών.

Και συνεχίζει ο Πάνος Σόμπολος την αφήγηση των γεγονότων: «Το ελικόπτερο επρόκειτο να μεταφέρει τον Πατριάρχη και την ακολουθία του στις Καρυές του Αγίου Όρους, με σκοπό να μετάσχουν στις εκδηλώσεις της Μονής Βατοπεδίου που θα γίνονταν για τον εορτασμό της Αγίας Ζώνης. Ωρα 9:15 Σάββατο πρωί το ελικόπτερο απογειώθηκε από το στρατόπεδο «Σακέτα» στον Καρέα.

»Ώρα 10:54 ο κυβερνήτης είχε την τελευταία επαφή με το στρατιωτικό ραντάρ στο Χορτιάτη. Ανέφερε ότι πετούσε σε ύψος 3.100 ποδών και ότι θα ανέβαινε στα 4.500 πόδια προκειμένου να αρχίσει τη διαδικασία προσγείωσης με κατεύθυνση το ελικοδρόμιο στις Καρυές. Ποτέ δεν έφτασε στον προορισμό του. Το τελευταίο στίγμα δόθηκε από τον πιλότο ενώ βρισκόταν σε απόσταση 15 μιλίων από τις Καρυές.

»Από τις 10:54 χάθηκε κάθε επαφή και δυστυχώς ουδείς αρμόδιος των ραντάρ ή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ενδιαφέρθηκε να διαπιστώσει αν το ελικόπτερο είχε προσγειωθεί ή όχι.
Εκείνος που άρχισε πρώτος να ανησυχεί και να αγωνία ήταν ο τότε αναπληρωτής διοικητής του Αγίου Όρους Αρίστος Κασμίρογλου. Αυτός επικοινώνησε και αναστάτωσε τις υπηρεσίες του αεροδρομίου «Μακεδονία» τη βάση ραντάρ του Χορτιάτη και τη διοίκηση της βάσης των Μεγάρων.

Το ραντάρ του Χορτιάτη, στις 11:24 είχε ενημερώσει τον Πύργο ελέγχου του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης ότι το ελικόπτερο είχε προσγειωθεί!

Είχε μιλήσει με τον κυβερνήτη!

Μία ώρα μετά, δόθηκε σήμα ότι το ελικόπτερο με τον Πατριάρχη και τη συνοδεία του αγνοείτο.
Το εξωφρενικό ήταν ότι τρία λεπτά αργότερα ο σταθμός της Πάρνηθας μίλησε με τον Πύργο ελέγχου των Μεγάρων και ένας δεκανέας ενημέρωσε ότι «όλα βαίνουν καλώς» και ότι μόλις πριν από 10 λεπτά είχε μιλήσει με τον κυβερνήτη στο κινητό του!
Το ρολόι έδειχνε 13:49 όταν απογειώθηκαν τα πρώτα μέσα έρευνας και διάσωσης, δηλαδή τρεις ώρες μετά το τραγικό συμβάν! Έπειτα από αυτή την τεράστια και απίστευτη καθυστέρηση έσπευσαν στη θαλάσσια περιοχή της Σιθωνίας αεροπλάνα και ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας, δύο ναυαγοσωστικά και ένα ταχύπλοο του Λιμενικού Σώματος, ένα ελικόπτερο Super Puma ενώ το λιμεναρχείο της Χαλκιδικής έστειλε σήμα σε παραπλέοντα σκάφη μνα ερευνήσουν τη θαλάσσια περιοχή.

Δύο ώρες μετά, στις 15:46, εντοπίστηκαν τα πρώτα συντρίμμια του ελικοπτέρου και αμέσως οι πρώτες σοροί να επιπλέουν στη θάλασσα. Στην περιοχή επικρατούσαν άνεμοι έως και 7 μποφόρ. Οι έρευνες συνεχίστηκαν και την επόμενη ημέρα και γύρω στις 10:30 το πρωί, αλιευτικά σκάφη, εντόπισαν και περισυνέλλεξαν τη σορό του Πατριάρχη.

Η νεκροψία – νεκροτομή που διενεργήθηκε έδειξε ότι κανένας από τους επτά που είχαν νεκροτομηθεί ως εκείνη την ώρα δεν είχε πεθάνει από πνιγμό· όλοι έφεραν πολλαπλές κακώσεις σε διάφορα σημεία και είχαν καταλήξει από την πρόσκρουση του ελικοπτέρου στη θάλασσα. Η ασυνεννοησία που επικράτησε στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες έκανε αίσθηση τότε και τα απανωτά λάθη των υπευθύνων στους οποίους στηρίζονταν η ασφάλεια της χώρας έδειξαν εγκληματική ανεπάρκεια.

Οι μεν κατηγορούσαν τους δε, ο ένας επέρριπτε ευθύνες στον άλλον και η θεωρίες συνωμοσίας έπαιρναν και έδιναν. Μία από αυτές διέδιδε ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε επειδή με τη συγκεκριμένη πτήση πρόκειται να ταξιδέψει και ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν, που κάποιοι τον ήθελαν νεκρό.
Γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλά που θα μπορούσαν να είναι το υλικό για ένα ενδιαφέρον παραμύθι και τίποτα περισσότερο. Επίσης έχει έντονα ακουστεί ότι το ελικόπτερο είχε καταπέσει από έκρηξη και το γεγονός αποκρύφθηκε για… εθνικούς λόγους.

Σύμφωνα με το επίσημο πόρισμα που συνέταξε η επιτροπή πραγματογνωμόνων του Στρατοδικείου Θεσσαλονίκης, η πτώση του Σινούκ οφειλόταν σε απώλεια πίεσης στο υδραυλικό σύστημα ελέγχου πτήσης, με αποτέλεσμα το ελικόπτερο να πάρει καθοδική στροφή και μέσα σε 26 δευτερόλεπτα να καταπέσει στη θάλασσα. Στο πόρισμα επισημαινόταν ότι δεν υπήρξε δολιοφθορά ή έκρηξη ή πυρκαγιά και ότι δεν διαπιστώθηκαν παραλείψεις στη συντήρηση.

Σύμφωνα με παραπεμπτικό βούλευμα κατηγορήθηκαν και κάθισαν στο εδώλιο του κατηγορουμένου για παράλειψη αναζήτησης αεροσκάφους, ο επικεφαλής πληρωμάτων επιφυλακής της βάσης Αεροπορίας Στρατού Μεγάρων και για παραβίαση στρατιωτικής εντολής εν καιρώ ειρήνης τέσσερις αξιωματικοί της αεροπορίας που είχαν βάρδια στα ραντάρ του Χορτιάτη εκείνες τις ώρες». Αυτά από τον Πάνο Σόμπολο.

Αναπάντητα ερωτήματα

Ακόμα και σήμερα, 18 χρόνια μετά, ουδείς μπορεί να πιστέψει ότι ένα ελικόπτερο τύπου Σινούκ έπεσε εκτελώντας μια πτήση ρουτίνας υπό καιρικές συνθήκες άψογες για τον χαρακτήρα και τις δυνατότητες του ελικοπτέρου και κυρίως σε μια πτήση vip!

Λίγες ώρες μετά το τραγικό δυστύχημα, από πηγές του ΥΠ.ΕΘ.Α διέρρευσαν τα πρώτα έγγραφα που προκάλεσαν ερωτήματα. Αναφορές του διοικητή της μονάδας που σκοτώθηκε στο δυστύχημα έκαναν λόγο για ελλείψεις στο τεχνικό προσωπικό, που προκαλούσαν προβλήματα στη τεχνική υποστήριξη των ελικοπτέρων. Άλλα ακόμη πιο σημαντικά έγγραφα αποκάλυπταν ότι υπήρχε πρόβλημα με συγκεκριμένες παρτίδες από πτέρυγες οι οποίες είχαν παρουσιάσει ρωγμές! Το μυστήριο δεν έχει λυθεί ακόμη και σήμερα, αφού η μπροστινή πτέρυγα που φέρεται να ήταν υπεύθυνη για την πτώση του ελικοπτέρου βρίσκεται ακόμη στο βυθό της θάλασσας.

Ο δικηγόρος των συγγενών των θυμάτων Στέλιος Γρηγορίου είχε υποστηρίξει με στοιχεία ότι «…υπήρχε εγγενές κατασκευαστικό πρόβλημα στο συγκεκριμένο ελικόπτερο, το οποίο δεν αντιμετωπίστηκε εγκαίρως, με ευθύνη των στρατιωτικών υπευθύνων και των πολιτικών τους προϊσταμένων»! Έχει μάλιστα δημόσια υποστηρίξει επίσης ότι «μετά την τραγωδία συγκροτήθηκε ένας πολιτικοστρατιωτικός μηχανισμός συγκάλυψης, με μοναδικό στόχο να απομακρύνει τις ευθύνες από την κατασκευάστρια εταιρεία των ελικοπτέρων Σινούκ, την πανίσχυρη Boeing».

Η εκδοχή της πλευράς των συγγενών μετά από την ενδελεχή έρευνα που είχε κάνει ο συνήγορός τους ήταν και είναι ότι για την πτώση ευθύνονται οι ελαττωματικές πτέρυγες στον μπροστινό έλικα.