Τηλεόραση|01.12.2023 13:56

Ερημη Χώρα: Μία σειρά που δεν θα μείνει μόνο στα σύνορα της χώρας μας - Πρεμιέρα σήμερα στο ERTFLIX

Άγγελος Γεραιουδάκης
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Η ΕΡΤ δεν σταματά να μας εκπλήσσει ευχάριστα! Μετά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε το «Βραχιόλι της Φωτιάς», ο Γιώργος Γκικαπέππας επιστρέφει με νέα σειρά που καθηλώνει το κοινό. Η «Ερημη Χώρα» είναι μια σειρά οκτώ επεισοδίων, κινηματογραφικής αφήγησης και αισθητικής με επίκεντρο την κοινωνία του σήμερα και την οικογένεια. Ηδη, η avant premiere των πρώτων επεισοδίων στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης εισέπραξε το πιο θερμό χειροκρότημα, αφήνοντας τις καλύτερες εντυπώσεις.

«Τότε, με το "Βραχιόλι της Φωτιάς", έβαλα τα πόδια μου στην πλάτη και πραγματικά αποτέλεσε μια σπουδαία εμπειρία για εμένα. Το γεγονός ότι η ΕΡΤ επιλέγει να παράγει έργα υψηλού επιπέδου και πνευματικής αξίας αποτελεί ένδειξη της πρόθεσής της να μην περιορίζεται απλά στη μυθοπλασία ως άλλο ένα είδος τηλεοπτικής ψυχαγωγίας, ανταγωνιζόμενη την ιδιωτική τηλεόραση. Στην ΕΡΤ αισθάνεσαι ότι έχεις την ευχέρεια να εκφραστείς καλλιτεχνικά ελεύθερα. Είτε συνεργάζεσαι σε έργα όπως το "Βραχιόλι", είτε σε κάποιο άλλο έργο, νιώθεις ότι η κρατική τηλεόραση σε υποστηρίζει, παρέχοντας σου την ευκαιρία να εκφραστείς και να πεις αυτά που θέλεις. Με αφορμή αυτή τη σειρά, αντιλαμβάνεσαι ότι υπάρχει ένας προβληματισμός γύρω από την έννοια της οικογένειας, του πυρήνα, της εσωτερικής προσφυγιάς ή της έρημης χώρας μέσα μας. Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα αν σε μια ιδιωτική τηλεόραση θα ήταν δεκτά αυτά από την αρχή» δήλωσε ο σκηνοθέτης Γιώργος Γκικαπέππας για τη συνεργασία του με την ΕΡΤ, με αφορμή την παρουσίαση της νέας σειράς που πραγματοποιήθηκε στον κινηματογράφο «Δαναός».

Πρόκειται για την πρώτη παραγωγή του ERTFLIX, μια δυνατή οικογενειακή ιστορία με στοιχεία γουέστερν. «Οι οικογενειακές ιστορίες μ' ενθουσιάζουν, γιατί η οικογένεια είναι ένας πυρήνας που δρα ως πομπός και δέκτης στο περιβάλλον της γειτονιάς, της πόλης, της χώρας, και της κοινωνίας. Μέσα από την οικογένεια, διαβάζουμε τον κόσμο έξω. Είναι σαν ένας χώρος όπου μπορεί κανείς να κατανοήσει τι συμβαίνει στον έξω κόσμο χωρίς ν' αναγκάζεται να βγει έξω. Κάποιος μπορεί να πει πως, εισάγοντας τον εαυτό του σ' ένα σπίτι, μπορεί ν' αντλήσει πληροφορίες για την εποχή, τις προσλαμβάνουσες, και τις διαφορετικές πτυχές των ανθρώπων και των χαρακτήρων. Κάτι άλλο που με τραβά σε αυτού του είδους ιστορίες είναι η πάντα παρούσα αίσθηση θρίλερ, δηλαδή το κατεπείγον στοιχείο που αναγκάζει τους χαρακτήρες ν' αποκαλύψουν πολλά στοιχεία του πραγματικού τους εαυτού, που δεν θα είχαν τη δυνατότητα ν' αποκαλύψουν αν δεν υπήρχε η αίσθηση της κρισιμότητας. Συναντάς ένα παιδί που βρίσκεται σε εκτεθειμένη θέση, και άγνωστοι ανθρώποι συγκλίνουν σ' ένα περίεργο σταυροδρόμι λόγω του παιδιού. Μέσα από αυτή την ιστορία, παρακολουθείς τις ζωές τους και πώς εμπλέκονται σε αυτήν. Είναι κάτι που με γοητεύει πραγματικά» αποκάλυψε ο σκηνοθέτης.

Με τίτλο που θυμίζει στην «Ερημη Χώρα» του Τ.Σ. Έλιοτ, η ιστορία ξεκίνησε πριν από αρκετά χρόνια ως ένα προσχέδιο για μια ταινία, με ένα παιδί ως ήρωα που δεν έχει ρίζες πουθενά. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της σειράς, που διήρκεσαν 48 ημέρες και περιλάμβαναν ατελείωτες ώρες προβών, συμμετείχαν περίπου 50 άτομα, μεταξύ των οποίων ηθοποιοί, τεχνικοί και μέλη της ομάδας παραγωγής. Ανάμεσα στο εξαιρετικό καστ, διακρίνουμε τον Γιώργο Κέντρο, ο οποίος επιστρέφει στη μικρή οθόνη έπειτα από πολλά χρόνια απουσίας. 

«Έχω πολλά χρόνια να εμφανιστώ στην τηλεόραση και αυτό ήταν κάτι που με στεναχωρούσε. Είναι πολύ δύσκολο για έναν ηθοποιό να συνδυάσει ένα καθημερινό σίριαλ και, στη συνέχεια, να βιαστεί να εμφανιστεί σε μια θεατρική παράσταση. Δεν μπορούσα ν' ανταπεξέλθω σε αυτές τις δύο υποχρεώσεις. Έτσι, αποφάσισα να επικεντρωθώ στο θέατρο και να περιορίσω τη συμμετοχή μου στον κινηματογράφο. Με τη σύνταξή μου, κατά κάποιον τρόπο, η επιβίωσή μου ήταν εξασφαλισμένη. Έτσι, πλέον, είχα την ανάγκη να επιστρέψω στον κινηματογράφο. Βρήκα κάποιες ενδιαφέρουσες ευκαιρίες, αν και η είσοδός μου σε αυτόν τον κόσμο δεν ήταν εύκολη. Παρόλα αυτά, είδα ότι υπήρχαν πολλά που μπορούσα να κάνω. Δυστυχώς, στην Ελλάδα δεν έχουμε θεατρική και κινηματογραφική παιδεία, ούτε θεατρικές σχολές. Οταν συναντηθήκαμε για τη σειρά, μου έδωσαν την περίληψη των οκτώ επεισοδίων. Τα διάβασα και ενθουσιάστηκα. Όχι μόνο με τον ρόλο, γιατί συνήθως οι ηθοποιοί εξετάζουν ποιον ρόλο θα υποδυθούν, αν τους συμφέρει ή όχι. Εγώ δεν έχω αυτή τη λογική. Έχω τη λογική του συνόλου. Έτσι, είδα ότι ο τρόπος που γράφει ο Γιώργος μ' ενέπνευσε. Περίμενα με ανυπομονησία τα σενάρια που ήρθαν, το ένα μετά το άλλο, και ενθουσιάστηκα. Στη συνέχεια, συνέβη κάτι που δεν είχα συναντήσει εδώ και χρόνια. Τι; Εγιναν πρόβες. Εσείς έχετε ποτέ συναντήσει κάτι παρόμοιο; Όταν βλέπω σειρές, πολλές φορές βλέπω συναδέλφους και νιώθω λύπη, γιατί βλέπω την αγωνία στα μάτια τους, καθώς προσπαθούν να θυμηθούν τα λόγια τους» περιέγραψε ο Γιώργος Κέντρος που υποδύεται στη σειρά εναν φιλήσυχο αγρότη και τρελά ερωτευμένο με τη Μάρθα, τη γυναίκα του, όπου βλέπει τη ζωή του να καταρρέει όταν εκείνη δολοφονείται μέσα στο αγρόκτημά τους.

Η εγχώρια μυθοπλασία βρίσκεται σε μια πολύ δυναμική φάση, αποτελώντας την πιο επιτυχημένη της περίοδο εδώ και κάποια χρόνια. Οι μίνι σειρές κατακλύζουν την μικρή οθόνη, αποτελώντας την αγαπημένη μας συντροφιά. «Είναι κάτι εντελώς διαφορετικό σε σχέση με τις καθημερινές σειρές που έχουν πολλά επεισόδια. Εδώ, οι σεναριογράφοι έχουν την ευκαιρία ν' αναπτύξουν την ιστορία τους με συμπυκνωμένο τρόπο, προσφέροντας ένα πιο συνοπτικό και εντυπωσιακό αποτέλεσμα. Κατ' ουσία, η ιστορία παρουσιάζεται σε κεφάλαια, όπως σε ένα βιβλίο, παρέχοντας στο θεατή την εμπειρία ενός ολοκληρωμένου έργου που έχει αρχή, μέση, και τέλος. Αυτή η δομή εξυπηρετεί τόσο τον καλλιτέχνη όσο και τον θεατή. Το γεγονός ότι η ιστορία προχωρά με κάποια κεφάλαια επιτρέπει στο κοινό ν' απολαύσει το έργο είτε σ' ένα Σαββατοκύριακο είτε σε οποιαδήποτε άλλη στιγμή, γνωρίζοντας ότι υπάρχει συνέχεια και ολοκλήρωση. Είναι μία τάση που έχει προβληματίσει παγκοσμίως τους σκηνοθέτες, σεναριογράφους, και ηθοποιούς στον χώρο του κινηματογράφου» υπογράμμισε ο Γιώργος Γκικαπέππας.

Τα πρώτα τέσσερα επεισόδια έχουν ήδη ανέβει στο ERTFLIX και τα υπόλοιπα τέσσερα επεισόδια στις 15 Δεκεμβρίου. Η σειρά είναι προσβάσιμη σε όλους με ακουστική περιγραφή εικόνας για άτομα με οπτική αναπηρία και δυνατότητα εμφάνισης υποτίτλων για κωφούς και βαρήκοους.

Κωνσταντίνος Ζούλας: «Τo ERTFLIX έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ επισκεψιμότητας»

Μιλώντας για το νέο εγχείρημα της δημόσιας τηλεόρασης, την πρώτη παραγωγή σειράς μυθοπλασίας στο ERTFLIX, o πρόεδρος της ΕΡΤ, Κωνσταντίνος Ζούλας, αναφέρθηκε στην ψηφιακή πλατφόρμα που έκλεισε 3,5 έτη ζωής, τονίζοντας ότι «δεν έκανε τίποτα άλλο από το ν' ανταποκριθεί στη νέα διεθνή τάση θέασης, που δίνει στους πολίτες τη δυνατότητα να παρακολουθούν το πρόγραμμα που θέλουν, όχι μόνον στον χρόνο που εκείνοι επιθυμούν, αλλά και από όποια συσκευή το επιθυμούν».

Τα στοιχεία που παρέθεσε ο ίδιος αποδεικνύουν τη διεισδυτικότητα του ERTFLIX. Ο κ. Ζούλας ανέφερε συγκεκριμένα ότι, τον περασμένο Οκτώβριο, η ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ επισκεψιμότητας, δεχόμενη περισσότερες από 12 εκατομμύρια επισκέψεις σε μόλις έναν μήνα. Το νούμερο αυτό αντιστοιχεί σε περισσότερες από 410.000 θεάσεις κάθε μέρα και εξ αυτών -τόνισε- η πλειοψηφία δεν έγινε μέσα από τηλεοράσεις, αλλά από μικρότερες οθόνες. «Το 25% των θεάσεων των σειρών μυθοπλασίας της ΕΡΤ γίνονται πλέον από κινητά τηλέφωνα κι ένα επιπλέον 32% από υπολογιστές και τάμπλετ» είπε.

Ο πρόεδρος της ΕΡΤ ενημέρωσε ότι αυτό δεν συμβαίνει μόνον με τις σειρές που έχουν λίγα επεισόδια, αλλά ακόμη και με τις καθημερινές σειρές της ΕΡΤ. Εφερε ως παράδειγμα τη σειρά της ΕΡΤ «Η παραλία», η οποία μετρά έως σήμερα 7,8 εκατομμύρια θεάσεις. «Περισσότεροι από 660.000 τηλεθεατές παρακολουθούν κάθε εβδομάδα την "Παραλία" από το ERTFLIX και όχι στη ζωντανή της μετάδοση, ενώ ανάλογη δημοφιλία έχει και ο δεύτερος κύκλος του «Κάνε ότι κοιμάσαι», καθώς περισσότεροι από 285.000 τηλεθεατές την παρακολουθούν κάθε εβδομάδα στο ΕRTFLIX. «Και αυτές, βέβαια, είναι θεάσεις που», όπως είπε, «δεν προσμετρώνται σε καμιά από τις γνωστές μετρήσεις τηλεθέασης».

Κλείνοντας, ο Κωνσταντίνος Ζούλας ευχαρίστησε θερμά όλους τους παριστάμενους ηθοποιούς και τους συντελεστές της «Έρημης χώρας» και εκμυστηρεύθηκε, μάλιστα, πως όταν ο Γιώργος Γκικαπέππας τού έστειλε το πρώτο επεισόδιο, ένιωσε για πρώτη φορά ότι αυτή η σειρά δεν θα μείνει μόνο στα όρια της Ελλάδας. «Η νέα αυτή τάση είναι αυτή που μας έφερε σε επαφή με τον Γιώργο. Ο Γιώργος, όπως γνωρίζετε, σκηνοθέτησε πέρυσι την εξαιρετική επιτυχία της ΕΡΤ, "Το Βραχιόλι της Φωτιάς". Αρχικά, παρουσιάσαμε πειραματικά τη σειρά στο ERTFLIX και, στη συνέχεια, μετά από έναν χρόνο, στην κλασική τηλεόραση. Η επιτυχία υπερέβη κάθε προσδοκία, συγκεντρώνοντας περισσότερα από ένα εκατομμύριο θεατές μέσα σε μια εβδομάδα. Αξιοσημείωτο είναι ότι, όταν οι ηθοποιοί άκουσαν για αυτό το πείραμα, ανησυχούσαν ότι θα αλλοιώσει τη σειρά. Σε αντίθεση με αυτούς, ο Γιώργος, όταν γνωριστήκαμε, μου είπε ότι σκηνοθετεί με τη λογική του "next press button", προκειμένου να κινηθεί ο θεατής άμεσα στο επόμενο επεισόδιο. Αυτό που συμβαίνει συχνά με τις σειρές μυθοπλασίας στις πλατφόρμες είναι ότι κάποιος μπορεί ν' ανακαλύψει μια σειρά ακόμα και μετά από πολύ καιρό. Όταν ανέφερα τον αριθμό των θεατών, που ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο μέσα σε μία βδομάδα, το "Βραχιόλι της Φωτιάς" συνεχίζει να συγκεντρώνει πάνω από 2,7 εκατομμύρια θεατές μέχρι σήμερα» είπε.

Και τόνισε ότι «σε όλα τα χρόνια που είμαι πρόεδρος της ΕΡΤ, δεν έχω ξανασυναντήσει κάποιον από τον χώρο της τηλεόρασης που να εκφράζεται με τόσο πάθος και να περιγράφει με τόση ζωντάνια μια σειρά που είχε γράψει ο ίδιος και επρόκειτο να σκηνοθετήσει. Ήταν σαν να έβλεπα μπροστά μου τα επεισόδια πριν καν γίνουν πραγματικότητα. Αισθάνθηκα ότι αυτή θα ήταν η πρώτη παραγωγή του ERTFLIX, και πράγματι, στα τέλη του Αυγούστου, καταφέραμε να έχουμε έτοιμη τη σειρά».

Λίγα λόγια για την υπόθεση

Δώδεκα χρόνια πριν, ο φιλήσυχος αγρότης Λουκάς (Γιώργος Κέντρος) υπερασπίζεται τον γιο του που δέχθηκε βίαιη επίθεση από ανθρώπους της νύχτας, επειδή ερωτεύτηκε μια νεαρή Ρουμάνα, η οποία κινδύνευε από κυκλώματα. Λίγες ημέρες μετά, άγνωστοι μπαίνουν στο αγρόκτημα του Λουκά και βιάζουν και δολοφονούν τη γυναίκα του. Έκτοτε ο Λουκάς μεταμορφώνεται σ’ έναν σκληροτράχηλο ερημίτη που οπλοφορεί, κηρύττοντας πόλεμο προς πάσα κατεύθυνση. Λίγους μήνες μετά, ο γιος του παντρεύεται τη νεαρή Ρουμάνα η οποία είναι έγκυος στο παιδί τους, αλλά ο Λουκάς δεν τον συγχωρεί και παύει κάθε επαφή μαζί του.

Το ζευγάρι αποκτά τη μικρή Εύα (Άννα Μαρία Μαρινάκη), η οποία γεννιέται με μια σπάνια ασθένεια, που προξενεί άγχος για την ομιλία. Ο Λουκάς αρνείται να τη γνωρίσει και δεν την έχει δει ποτέ έως σήμερα. Όταν, όμως, ύστερα από 11 χρόνια, η Εύα χάνει την ίδια ημέρα και τους δύο της γονείς σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ο Λουκάς είναι ο μόνος Έλληνας συγγενής της που μπορεί να αναλάβει την κηδεμονία της.

Εκείνος, όμως, αρνείται πεισματικά κάθε προσέγγιση και την άγνωστη τύχη της Εύας αναλαμβάνει η Μαρίνα (Δανάη Σκιάδη), μια κοινωνική λειτουργός με διαλυμένη προσωπική ζωή, που βάζει σκοπό να μην οδηγηθεί η Εύα σε ίδρυμα, σε συνεργασία με τον Μάνο (Γιώργο Καραμίχο), έναν εισαγγελέα ανηλίκων, ο οποίος βιώνει έναν δύσκολο γάμο με τη Χριστίνα (Αλεξάνδρα Αϊδίνη), επειδή δεν μπορούν να αποκτήσουν παιδί. Η Μαρίνα, αποφασίζει να παλέψει με το τυφλό μίσος του Λουκά και μεταφέρει την Εύα στο αγρόκτημα, αναγκάζοντας έτσι εκείνον, αλλά και τον ίδιο της τον εαυτό, να αντιμετωπίσουν για πρώτη φορά τη σωτηρία τους.

Οσα θα παρακολουθήσετε στα πρώτα τέσσερα επεισόδια

Επεισόδιο 1ο: «Σταυροδρόμια»
Η δολοφονία της γυναίκας του, δώδεκα χρόνια πριν, μεταμόρφωσε τον Λουκά, έναν φιλήσυχο αγρότη, σ’ έναν μισάνθρωπο που οπλοφορεί και είναι ύποπτος για μια σειρά από ανεξιχνίαστες εξαφανίσεις ανθρώπων της νύχτας. Η σχέση του με τον γιο του και τη Ρουμάνα νύφη του είναι ανύπαρκτη, όπως και με την εγγονή του, την 11χρονη Εύα, που πάσχει από μια σπάνια ασθένεια της ομιλίας και δεν την έχει δει ποτέ. Μια δραματική συγκυρία, όμως, θα συνδέσει τους δρόμους του Λουκά και της Εύας με τους δρόμους της Μαρίνας, μιας ευαίσθητης κοινωνικής λειτουργού, και του Μάνου, ενός εισαγγελέα ανηλίκων με προβληματική οικογενειακή ζωή, καθώς ένα δυστύχημα θα αλλάξει καθοριστικά τις ζωές όλων τους.

Επεισόδιο 2ο: «Πουθενά»
Μετά τον θάνατο των γονιών της, ο Μάνος και η Μαρίνα καλούνται να αποφασίσουν για την τύχη της Εύας. Η Μαρίνα αρχίζει να ερευνά το σκοτεινό προφίλ του Λουκά, που, για ακόμη μια φορά, εμπλέκεται σ’ ένα βίαιο επεισόδιο. Όταν η Μαρίνα πηγαίνει να τον συναντήσει, εκείνος αρνείται κάθε επαφή με την Εύα. Παράλληλα, η γιαγιά και ο παππούς της Εύας στη Ρουμανία, θύματα της πολύχρονης ρουμανικής οικονομικής κρίσης, συγκρούονται για την κηδεμονία της εγγονής τους, κι ενώ ένα γραφειοκρατικό και νομικό θρίλερ ξεκινά για το άγνωστο μέλλον της Εύας, η Μαρίνα αποφασίζει να παίξει ένα παράτολμο παιχνίδι.

Επεισόδιο 3ο: «Η καρδιά του φωτός»
Ο Λουκάς αιφνιδιάζεται από την εμφάνιση της Εύας στο αγρόκτημα, αλλά αρνείται κάθε πιθανότητα να την αναλάβει. Ο Μάνος προσπαθεί να βρει λύση, αλλά η Μαρίνα, κόντρα σε όλους όσοι θεωρούν τον Λουκά έναν αντικειμενικά ακατάλληλο κηδεμόνα, επιμένει ότι η μόνη σωτηρία της Εύας, αλλά και του Λουκά, είναι να βρεθούν μαζί. Κι ενώ η Ρουμάνα γιαγιά της αποφασίζει να τη διεκδικήσει, η Εύα ζει με το άγχος του μετέωρου μέλλοντός της κι αρχίζει να εκδηλώνει ανησυχητική συμπεριφορά. Στην κοινωνική υπηρεσία, η Μαρίνα δέχεται επίθεση για τη στάση της κι ενώ όλα δείχνουν το αδιέξοδο, ο Λουκάς, κλονισμένος από την πρώτη του επαφή με την Εύα αλλά και την επιμονή της Μαρίνας, αποφασίζει να αλλάξει γνώμη.

Επεισόδιο 4ο: «Καινούργια ζωή»
Η Εύα ονειρεύεται το αγρόκτημα του παράξενου «άγνωστου» παππού της, ενώ η Μαρίνα επισκέπτεται ξανά τον Λουκά, για να τον πείσει. Ο μοναδικός του φίλος, ο Στέλιος, τον πιέζει κι εκείνος να δεχτεί την Εύα για λίγες ημέρες και η σκληρή καρδιά του Λουκά δείχνει να μαλακώνει. Κι ενώ οι πάντες ανησυχούν γι’ αυτό το παράδοξο πείραμα, ο Λουκάς αποδέχεται την προσωρινή επιμέλεια, κι έτσι η Μαρίνα με τον Μάνο πηγαίνουν την Εύα στο αγρόκτημα. Η Εύα κοιτάζει με δέος τον παππού της, εκείνος στέκεται αμήχανος απέναντί της και καθώς η Μαρίνα αποφασίζει να μείνει λίγες ημέρες για να τους βοηθήσει, ανακαλύπτει πως κάτι σκοτεινό βρίσκεται στην αλλαγή στάσης του Λουκά.

Γιώργος ΚαραμίχοςπρεμιέραΕΡΤειδήσεις τώραμυθοπλασίαERTflix