Τηλεόραση|30.11.2025 10:40

House of Gucci: Μόδα, δολοπλοκίες και μια δολοφονία - H ιστορία στην οποία βασίστηκε η ταινία του Ridley Scott

Άγγελος Γεραιουδάκης

Το «House of Gucci» του Ρίνλτεϊ Σκοτ, για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση, απόψε, Κυριακή στις 21:00 στον Alpha. Η ταινία είναι μια ιστορία φιλοδοξίας, ανταγωνισμού και εγκλήματος, με διάκοσμο τον κόσμο της υψηλής μόδας. Πρόκειται για μια εποποιία του επιχειρηματικού κόσμου που κορυφώθηκε στο απόγειο του Αμερικάνικου καπιταλισμού και που τελικά βάφτηκε με αίμα. Το στυλιζαρισμένο φιλμ του αειθαλούς και ασταμάτητου δημιουργικά Ρίνλτεϊ Σκοτ διαπερνάει χρονικά τρεις δεκαετίες, γεμάτες δημιουργία, σκάνδαλα και απίστευτες δολοπλοκίες μεταξύ ανθρώπων που τους τυφλώνει ο εγωισμός και το πάθος.

Για να αφηγηθεί σωστά την απαιτητική ιστορία, ο Σκοτ επιστρατεύει ένα λαμπερό cast που αποτελείται από την Lady Gaga, τον πάντα στιβαρό Άνταμ Ντράιβερ που απογειώνει κάθε ρόλο του, τον Τζάρεντ Λέτο που μεταμορφώνεται και χάνεται ξανά στο ρόλο του, τον Τζέρεμι Άιρονς σε ακόμη μια αξιοκρατική ερμηνεία λεπτών αποχρώσεων, τη Σάλμα Χάγιεκ σε υποχθόνιο ρόλο-κλειδί και τον Αλ Πατσίνο, που μας αποδεικνύει ότι ο ρόλος του στον «Ιρλανδό» δεν ήταν ο τελευταίος μεγάλος της σπουδαίας καριέρας του.

Η ιστορία

Το όνομα Gucci είναι παγκοσμίως αναγνωρίσιμο στην υφήλιο και δημιουργήθηκε στην Φλωρεντία πριν από έναν αιώνα. Η ιστορία της ταινίας ξεκινά στη δεκαετία του ‘70, ένα κομβικό σημείο για την αυτοκρατορία του Οίκου μόδας. Καθώς η παγκόσμια εμβέλεια της οικογένειας έχει διευρυνθεί, το ίδιο συμβαίνει και με τις φήμες για οικονομικές ατασθαλίες που βλάπτουν την καλή φήμη του ονόματος. Η επιχείρηση των Gucci εποπτεύεται από τους δύο διάδοχους, τον φιλόδοξο Άλντο (στο ρόλο του, ο σπουδαίος Αλ Πατσίνο) και τον πιο συντηρητικό αδελφό του Ροντόλφο (τον υποδύεται ο εξαιρετικός Τζέρεμι Άιρονς).

Ο Άλντο δεν έχει την πρόθεση να παραχωρήσει τον έλεγχο του ονόματος, πόσο μάλλον στον γιο του Πάολο (τον υποδύεται ο Τζάρεντ Λέτο) στον οποίο δεν τρέφει μεγάλη εκτίμηση.

Ο συνεσταλμένος και προστατευμένος γόνος του αδελφού του, του Ροντόλφο, (στο ρόλο του ο σταθερά ανερχόμενος Άνταμ Ντράιβερ) θα προτιμούσε να ασχοληθεί με τα νομικά παρά να αναλάβει την παγκόσμια αυτοκρατορία της μόδας. Όταν όμως θα ερωτευτεί την φιλόδοξη και γοητευτική Πατρίτσια (στο ρόλο της η Lady Gaga) όλα θ' αλλάξουν. Η επιχείρηση θα περάσει στη νέα γενιά και τότε θα ανοίξει ένας κύκλος ίντριγκας και πάθους και θα εξελιχθεί μια συναρπαστική ιστορία ανόδου και πτώσης.

Τα μυστικά της ταινίας «House of Gucci»

Η ταινία γυρίστηκε σε 43 μέρες, κυρίως στη Ρώμη και το Μιλάνο και η πολυεπίπεδη αφήγηση του Ρίνλτεϊ Σκοτ συσχετίζει την πραγματική σύγχρονη μορφή της οικογενειοκρατίας, τη σκοτεινή πλευρά του νεποτισμού και διαπραγματεύεται από ενδοσκοπική μάτια τα παιχνίδια εξουσίας που καθορίζουν την επαγγελματική πορεία και τις ζωές όσων φτάνουν στην κορυφή. Επίσης, «Ο Οίκος Gucci» απεικονίζει το τέλος του ελέγχου της οικογένειας Gucci πάνω στην τεράστια Αυτοκρατορία της, αλλά την εποχή που άρχισαν να φθίνουν οι ιδιωτικοί οίκοι μόδας και έδιναν σταδιακά τον έλεγχό τους στη βιομηχανία και τους αδηφάγους νόμους του marketing.

Μέσα στο χρονικό διάστημα που ο φακός του Σκοτ αναπαριστά με ακρίβεια την άνοδο και την επιτυχία της επιχείρησης, οι ανταγωνισμοί σιγοβράζουν και τα διάφορα μέλη της δυναστείας είναι σε θέση να συνυπάρχουν. Όμως, καθώς οι αντίπαλοι της οικογένειας, όπως ο Armani, ο Versace και ο Lagerfeld απειλούν να διαβρώσουν την εξέχουσα θέση των Gucci στην ιεραρχία της υψηλής μόδας, θα έρθουν τα πάνω κάτω. Ο έλεγχος της επιχείρησης θα τυφλώσει το ζευγάρι, ψεύτικες υποσχέσεις θα γεννήσουν εχθρούς και η οικογένεια θα βιώσει έναν εμφύλιο πόλεμο. Η απελπισία, η εκδικητικότητα και η αφέλεια της Πατρίτσια θα την οδηγήσουν στα άκρα και η επιχείρηση θα υποστεί ένα τεράστιο πλήγμα. 

«Το πρότζεκτ ήρθε στη ζωή εξαιτίας της συζύγου του Ρίνλτεϊ Σκοτ, Giannina, η οποία είναι μια από τους παραγωγούς της ταινίας και η οποία πραγματικά κυνήγησε το βιβλίο στο οποίο βασίζεται το έργο, το «The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour and Greed» της Sara Gay Forden, πριν από 20 χρόνια» λέει ο Kevin Wash, πρόεδρος της Scott Free Productions και επίσης παραγωγός της ταινίας. «Ήταν συνεπαρμένη με την ιστορία των Gucci και την μετατόπιση της εξουσίας μεταξύ των μελών της οικογενείας, καθώς και το πώς οι ίδιοι διαχειρίστηκαν έναν κολοσσό μόδας. Μια πραγματική απόδειξη αυτού είναι ότι ως παραγωγός παρέμεινε μέχρι και το τέλος των γυρισμάτων και της γενικής επιμέλειας της ταινίας. Αυτή η ιστορία περατώθηκε εξαιτίας της επιμονής της» προσθέτει. 

Η Giannina Scott παραθέτει: «Έχοντας περάσει τη μισή μου ζωή στην Ιταλία και δεδομένης της γοητείας που μου προξενεί ο χώρος της μόδας, με ιντρίγκαρε το πόσο πάθος είχε αυτή η τραγική ιστορία. Ακόμα και όταν κάνανε λάθη οι βασικοί ήρωες της ιστορίας αυτής, τα κάνανε με πάθος». Ενώ ο σκηνοθέτης Ρίνλτεϊ Σκοτ συμπληρώνει: « Ήταν μια συναρπαστική οικογενειακή ιστορία. Η δυναστεία των Gucci θεωρούνταν σχεδόν βασιλική στη βιομηχανία της μόδας και η καταστροφή της ήρθε εκ των έσω και εξαπλώθηκε. Πώς γίνεται αυτό να μην είναι συναρπαστικό;»

Η Lady Gaga ως «μαύρη χήρα» του Gucci

Για το ζωτικό ρόλο της Patrizia Reggiani Gucci, o Scott πλησίασε την παγκοσμίου φήμης σούπερ σταρ, Lady Gaga, που μάγεψε το κοινό και την Ακαδημία Κινηματογράφου στο πρωταγωνιστικό ντεμπούτο της, στη ταινία «A Star is Born», για την οποία προτάθηκε για το Όσκαρ καλύτερη ηθοποιού και κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου τραγουδιού. «Η Lady Gaga μου κίνησε το ενδιαφέρον μετά που παρακολούθησα το A Star is Born» αποκαλύπτει ο σκηνοθέτης. «Σκέφτηκα ό,τι είναι σπουδαίο ταλέντο. Μια φοβερή καλλιτέχνης, ηθοποιός, μουσικός, τραγουδίστρια, παραγωγός και στιχουργός. Μια πραγματική μηχανή δημιουργικότητας» συμπληρώνει.

Ο ρόλος της επιθετικής και φιλόδοξης Patrizia Gucci στο «House of Gucci» είναι αρκετά διαφορετικός από το ρόλο της αθώας και αγαπητής ενζενί στην πρώτη της ταινία, αλλά ο Scott και οι παραγωγοί ήταν σίγουροι πως ήταν η μόνη που θα μπορούσε να παίξει την Patrizia. «Η Lady Gaga είναι ένα εξωπραγματικό ταλέντο και ο κόσμος δεν το έχει αντιληφθεί αυτό ακόμη» λέει ο Walsh. «Ερεύνησε εκτενώς το χαρακτήρα αυτό και ήταν εντός ρόλου από τη πρώτη μέρα. Με λεπτότητα, δείχνει όλα τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της Patrizia, καθώς πάει από το να είναι στοργική και ερωτευμένη, στο να είναι σίγουρη και ισχυρογνώμον, στο να γίνει σχεδόν ψυχωτική καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας. Απέδωσε όλες αυτές τις αποχρώσεις της Patrizia υπέροχα και βλέπουμε την ιστορία να ξεδιπλώνεται μέσα από τα δικά της μάτια». 

Ανάμεσα στα στοιχεία που προσέλκυσαν τη Lady Gaga στο ρόλο αυτό, ήταν η πολυπλοκότητα της Patrizia Reggiani, μια σφαλερή και, μερικές φορές, ανήθικη γυναίκα που, ταυτόχρονα, είναι πραγματικά ερωτευμένη με το Maurizio Gucci και πρόθυμη να τον βοηθήσει να πάρει τα ηνία στην οικογενειακή του επιχείρηση. «Πριν δουν την ταινία, κάποιοι θα πιστεύουν ότι η Patrizia ενδιαφερόταν μόνο για το χρήμα» λέει η Lady Gaga. «Όταν όμως παντρεύτηκαν, η οικογένειά του, τους γύρισε την πλάτη. Δεν παντρεύτηκε για το χρήμα. Παντρεύτηκε από ερώτα» προσθέτει. 

Μόνο ύστερα που ο Maurizio κληρονόμησε τον μισό οίκο Gucci από το πατέρα του, βλέπουμε τη φιλοδοξία της να κερδίζει έδαφος, αλλά ακόμα και τότε, το κάνει για να νιώσει αποδεκτή, σύμφωνα με τη Gaga. «Ήθελε τόσο πολύ να την πάρουν στα σοβαρά. Ήταν έξυπνη και ήξερε τι χρειαζόταν η εταιρεία για να προχωρήσει μπροστά. Αλλά η αποδοχή τους ήταν ψευδής. Απλά τη χρησιμοποιούσαν για να μπορέσουν να ελέγχουν καλύτερα το Maurizio. Ήταν πάντα παρείσακτη, μια γυναίκα σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο και δεν μπορούσε να κάνει και πολλά, όπως πολλές γυναίκες ξέρουν. Η δύναμη αυτών των γυναικών συχνά περνάει απαρατήρητη».

Και παρόλο που η εκδίκηση της Patrizia ήταν τραγική, η Gaga βρήκε τρόπο ν' αγαπήσει το χαρακτήρα με τα ελαττώματά του. «Πιστεύω ό,τι προσπάθησε ν' αναβαθμίσει τη ζωή της. Τραγικά, στο τέλος, όχι μόνο δεν κατάφερε το σκοπό της, αλλά κατέληξε πολύ χαμηλότερα απ' όπου ξεκίνησε».

Ο συμπρωταγωνιστής της, Jared Leto, θεωρεί ότι η Lady Gaga έδωσε μια αφοσίωση και πολύ θάρρος στον χαρακτήρα. «Δεν έχουμε δει πολλά από αυτήν ακόμα στην μεγάλη οθόνη ως ηθοποιό και αυτό είναι που το κάνει ενδιαφέρον, γιατί δεν ξέρεις τι να περιμένεις. Έχει τη δυνατότητα να καταπλήξει το κοινό. Είναι μια γυναίκα που λατρεύει την καλλιτεχνική δημιουργία και που δεν φοβάται να πάρει ακραίες και θαρραλέες αποφάσεις».

Η Patrizia Gucci είναι μια φιλόδοξη και δολοπλόκα γυναίκα, κάτι έμφυτο στον χαρακτήρα της, σε αντίθεση με το Maurizio Gucci, ένα βιβλιόφιλο εσωστρεφή άνθρωπο, που ερωτεύεται και καταλήγει ένας πανίσχυρος μεγιστάνας. «Η αποπλάνηση παίζει μεγάλο ρόλο στην ταινία» λέει ο πρωταγωνιστής Adam Driver και συνεχίζει: «Ο Maurizio μαγεύεται από τη Patrizia, ενώ αργότερα από τη δύναμη και την περηφάνειά του. Ξεκινάει ως ατσούμπαλος και όχι ιδιαίτερα κομψός. Αργότερα, αρχίζει να γίνεται πιο κομψός και να προσγειωμένος και καταλήγει να ταιριάζει στα πανάκριβα κοστούμια που φοράει. Στην πραγματικότητα, όμως, αποπλανείται από το ίδιο πράγμα που ξέρει ό,τι του κάνει κακό».

Ρούχα για «σκότωμα»

Σε αντίθεση με πολλά σύγχρονα έργα, τα ενδύματα στο «House of Gucci» παίζουν σοβαρό ρόλο στην πλοκή και την αληθοφάνεια της ταινίας. Όπως ο σχεδιαστής παραγωγής Arthur Marx, έτσι και η σχεδιάστρια κοστουμιών της ταινίας, Janty Yates, δουλεύει πολλά χρόνια με την ομάδα παραγωγής του Riddley Scott. «Η Janty είναι μια ιδιοφυία και υπέροχη να δουλεύεις μαζί της» διαβεβαιώνει η Lady Gaga. «Τα κουστούμια με βοήθησαν πολύ να μπω στον ρόλο. Χρησιμοποιήσαμε τη μόδα με τόσους τρόπους που σχεδόν έγινε δεύτερο δέρμα μου. Αλλά όπως και με τα μαλλιά και το μακιγιάζ, ήταν πάντα ως προς την υπηρέτηση του ρόλου, δοσμένα με κομψότητα και λεπτότητα».

Συγκεκριμένα, ο Scott ενδιαφερόταν πολύ για το πώς θα παρουσιαστεί η κεντρική ηρωίδα, η οποία ήταν γνωστή fashionista. «Για την ταινία, ο Ridley ήθελε την Patrizia με πιο κλασσικά λουκ» λέει η Yates. «Η ενδυματολογική ομάδα είχε την τύχη να ντύσει ένα παγκοσμίου φήμης σύμβολο μόδας. Η Lady Gaga εγχέει την εσωτερική της κομψότητα σε ό,τι φορέσει. Είτε είναι υψηλή ραπτική είτε είναι ένα τζιν και ένα μπλουζάκι» αναφέρει ο ενδυματολογικός μοντέρ Dominic Young.

H προσέγγιση της ηθοποιού στην Patrizia ήταν σύμφωνα με τις επιθυμίες των συντελεστών αναφέρει η Yates. «Η Lady Gaga ήθελε να ντυθεί όπως η μητέρα της, που ήταν πολύ κομψή και ενήμερη σχετικά με τη μόδα. Κάτι που σημαίνει ότι είμασταν όλοι στο ίδιο μήκος κύματος».

Συνολικά, η παραγωγή δημιούργησε πάνω από 70 σύνολα για τη Patrizia και, από τη στιγμή που ο Ridley Scott, γυρίζει τις ταινίες του με πολλαπλές κάμερες από πολλαπλές γωνίες, ακόμα και τα πιο απαιτητικά σύνολα, έπρεπε να είναι τέλεια δομημένα και να παρουσιαστούν ακριβώς, όπως έπρεπε απ' όλες τις πλευρές τους.

Εν κατακλείδι 

Κλείνοντας, η μουσική επιμέλεια της ταινίας χρησιμοποιεί ένα μεγάλο εύρος ποπ, όπερας και τζαζ. Το αρχικό σάουντρακ του Harry Gregson - Williams (The Martian) επικεντρώνεται στις διαφορετικές φάσεις της σχέσης των Patrizia Raggiani και Maurizio Gucci, εξηγεί ο συνθέτης. «Το concept για τη μουσική ενορχήστρωση της ταινίας ήταν αν θυμίζει ένα ιταλικό κομμάτι μουσικής, μιας και εκεί γυρίζεται το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Ξεκινάει με τη Patrizia και Maurizio να ερωτεύονται, να παντρεύονται, να δουλεύουν μαζί και, εν τέλη, να εκτροχιάζονται». 

«Υπάρχει κάτι για όλους στο "House of Gucci"» παραθέτει η Giannina Scott. «Είναι ένα συναισθηματικό τρενάκι του λούνα παρκ γεμάτο ρομαντισμό, μόδα, υπέροχη μουσική, εκπληκτικές ερμηνείες και μια συγκλονιστικά δραματική ιστορία» συμπληρώνει. «Η ταινία έχει να κάνει με τη δύναμη» λέει ο Jared Leto «και την οικογένεια. Είναι μια ταινία που έχει να κάνει με το πάθος, την Τέχνη, τη δημιουργία και τη μόδα. Έχει σχέση με την πίστη και, φυσικά, την προδοσία. Πραγματικά, έμεινα έκπληκτος με την ιστορία και νομίζω ό,τι το ίδιο θα πάθουν και οι θεατές. Τα διάσημα loafers του Gucci σίγουρα θ' αποκτήσουν άλλο νόημα». 

Η στοργή και η προσοχή που δόθηκε σε αυτή τη ταινία θα δώσει στο κοινό μια απόλαυση σε πολλαπλά επίπεδα, γνωστοποιεί ο Kevin Walsh. «Ελπίζω ότι το κοινό θα λάβει μια αίσθηση ευχαρίστησης στην Τέχνη αυτής της ταινίας, που θα μας κάνει να εκτιμήσουμε τη δουλεία αυτού του σπουδαίου συνόλου των συντελεστών, που παίρνουν τη δουλειά τους στα σοβαρά, αλλά επίσης, διασκεδάζουν φτιάχνοντας ένα ψυχαγωγικό προϊόν. Όσον αφορά τη πλοκή, νομίζω ότι θα καταλάβουν ότι τα λεφτά δεν είναι τα πάντα. Αυτός ο έλεγχος και η απληστία μπορούν πραγματικά να σε καταστρέψουν, αν επικεντρωθείς σε αυτά». Αλλά πρώτα απ' όλα, λέει η Lady Gaga «αυτή η ταινία είναι για να περάσεις καλά. Μια άγρια διαδρομή που το κάθε δευτερόλεπτο είναι διασκεδαστικό. Ένα μέρος της μαγείας του Ridley είναι ότι, με όλους του καλλιτεχνικούς του τρόπους, τελικά, θέλει απλά το κοινό να περάσει καλά».

GucciAlphaLady Gagaμόδα