Δεν ξέρω αν πρόκειται για κωμωδία ή τραγωδία. Σίγουρα όμως η Εξεταστική Επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ φάνηκε από την αρχή πως θα είναι ακόμα μια ντροπιαστική σελίδα στην ιστορία του κοινοβουλευτισμού. Τι κι αν έσκιζαν τα ρούχα τους οι κυβερνητικοί πως θα λάμψει η αλήθεια και θα αναζητηθούν οι ευθύνες για το «διαχρονικό σκάνδαλο», η πλειοψηφία της Επιτροπής, η Νέα Δημοκρατία δηλαδή, «έκοψε» από μάρτυρες ένα σωρό κομβικά πρόσωπα. Και δεν μιλώ για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, που ουδείς περίμενε να εισακουστεί το αίτημα της αντιπολίτευσης, αλλά για το γεγονός πως οι βουλευτές της ΝΔ απέκλεισαν από το να καταθέσουν στην Επιτροπή ο «Φραπές», ο «Χασάπης» και η Πόπη Σεμερτζίδου που φέρονται να πρωταγωνίστησαν στο πάρτι εκατοντάδων εκατομμυρίων. Αποκλείστηκε επίσης ο Γιώργος Μυλωνάκης που καταγγέλλεται πως ενημέρωσε τον Χρήστο Μπουκώρο πως παρακολουθείτο για το σκάνδαλο. Αποκλείστηκε και ο Μπουκώρος φυσικά.
Και ποιοι εκλήθησαν από την πλειοψηφία που σχηματίζουν οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας; Η λίστα που πρότεινε περιείχε όσους θήτευσαν σε υπουργικές θέσεις στο Αγροτικής Ανάπτυξης, καθώς και πρώην πρόεδρους και αντιπρόεδρους του ΟΠΕΚΕΠΕ, δύο εκ των οποίων είναι... μακαρίτες: Οι Αναστάσιος Λέκκας και Γιώργος Σεφεριάδης, που όπως ενημέρωσε η Μιλένα Αποστολάκη από το ΠΑΣΟΚ, έχουν αποδημήσει εις Κύριον!
Από κει και πέρα θα κληθούν αορίστως οι «νόμιμοι εκπρόσωποι» των επίμαχων εταιριών Neuropublic, ΓΑΙΑ Επιχειρείν, Cogniterra και SOL, μα όχι συγκεκριμένα στελέχη ή ιδιοκτήτες της που φέρονται να έκαναν χρυσές δουλειές. Έτσι θα εμφανιστεί ένας τυχάρπαστος εκπρόσωπος και θα δηλώνει άγνοια...
Μετά από όλα αυτά, δεν δικαιολογείται ο κόσμος να μιλά για συγκάλυψη; Δικαιολογείται.
Από την συνέντευξη που έδωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στον Αντ1 έλειπε κάτι: Ο πρωθυπουργός δεν είπε ούτε κουβέντα για τους Αντώνη Σαμαρά και Κώστα Καραμανλή, ακόμα και αν υπήρχαν ευκαιρίες να αφήσει μια αιχμή σε ερωτήσεις που δέχτηκε για την εξωτερική πολιτική και την κριτική που δέχτηκε. Ούτε ο δημοσιογράφος, βέβαια, έθεσε κάποιο σχετικό ερώτημα που να αφορούσε ευθέως τους πρώην πρωθυπουργούς. Το σημειώνω αυτό γιατί ουκ ολίγοι έγραφαν και έλεγαν ότι ο Μητσοτάκης θα κάνει «άνοιγμα» στους δυο, φτιάχνοντας μέχρι και σενάρια για τις τακτικές που θα ακολουθήσει το Μαξίμου. Τελικά αποδεικνύεται, δε, πως ο Μητσοτάκης απλά αγνοεί δημόσια τις κινήσεις που προαναγγέλλει ο Σαμαράς.
Σήμερα στο μεταξύ θα εκλεγεί ο Μάξιμος Χαρακόπουλος στην θέση του γραμματέα της ΚΟ της ΝΔ. Και τα ραντάρ μου πιάνουν πως τις τελευταίες ημέρες εμφανίστηκαν μερικοί βουλευτές που θέλουν να μιλήσουν και να πουν τον πόνο τους στον Μητσοτάκη. Δεν ξέρω αν τελικά θα λάβουν το λόγο ή οι γηραιότεροι και εμπειρότεροι γαλάζιοι βουλευτές συμφωνήσουν να μην υπάρξουν τοποθετήσεις και επακόλουθες εξάρσεις.
Σας πάω σε κάτι σοβαρό, που δεν αφορά την πολιτική καμαρίλα. Από τη Δευτέρα ο Πάνος Ρούτσι, πατέρας του 22χρονου Ντένις που σκοτώθηκε στα Τέμπη, κάνει απεργία πείνας. Ο Ρούτσι ζητά να επιτραπεί εκταφή της σορού του παιδιού του ώστε να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις και να προσδιοριστεί η αιτία θανάτου του. Η Εισαγγελία Εφετών της Λάρισας όμως αρνείται το αίτημά του, ενώ το μαρτύριο του γονιού δεν φαίνεται να συγκινεί την κυβέρνηση. Ο μεν Παύλος Μαρινάκης ένιψε τας χείρας του λέγοντας ότι το θέμα δεν είναι αρμοδιότητα της κυβέρνησης. Ο δε αρμόδιος Γιώργος Φλωρίδης, ενόσω άκουγε τις βολές της αντιπολίτευσης στη Βουλή για το θέμα, μιλούσε για το... 2015.
Αλήθεια, δεν καταλαβαίνουν εκεί στο Μαξίμου πως το θέμα, εκτός όλων των άλλων, τους προκαλεί ζημιά;
Απελευθερώθηκαν μετά από 36 ημέρες οι δύο νεαροί που τον Αύγουστο είχαν κατηγορηθεί για εμπρησμό στην περιοχή του Γηροκομείου στην Πάτρα. Η σύλληψη και η κράτησή τους ήταν εντελώς γελοίες, καθώς η Πυροσβεστική με πόρισμά της συμπέρανε ότι δεν υπήρξε εμπρησμός στην Πάτρα, αλλά «κηλίδωση». Άρα δεν υπήρχαν και εμπρηστές.
Και τι σχέση έχουν αυτά με την πολιτική; Ο Άδωνις Γεωργιάδης με ανάρτησή του είχε γράψει: «"Free Palestine", "Κάτω ο Μητσοτάκης" κ.λπ. και εμπρησμοί στα δάση, μήπως και πέσει η Κυβέρνηση, δηλαδή για όσους δεν το κατάλαβαν». Δεν περιμένω να ανακαλέσει. Γι αυτό θα του απονείμω το «Βραβείο Κουβά» για αυτόν τον μήνα.
Την περασμένη Τρίτη ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποδέχτηκε στο Μαξίμου τον Αρχιεπίσκοπο Κρήτης, Ευγένιο, παρουσία του περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρου Αρναουτάκη. Από το Μαξίμου μετέδιδαν πως η συνάντηση «έγινε σε πολύ θερμό και εποικοδομητικό κλίμα» και πως οι δύο πλευρές «υπογράμμισαν τη διάθεσή τους για περαιτέρω στενή συνεργασία». Η διατύπωση αυτή που φάνηκε αρκετά γενικόλογη και αισιόδοξη για να την πιστέψω. Άλλωστε είναι γνωστό πως η Εκκλησία της Κρήτης βρίσκεται σε αναβρασμό για την εκλογή του Μητροπολίτη στα Χανιά, ενώ οι αποκαλύψεις για την Μονή Αγίας Τριάδας κλονίζουν ην τοπική κοινωνία.
Έπεσα μέσα στην εκτίμησή μου, καθώς χτες ο Αρχιεπίσκοπος Ευγένιος έκανε γνωστή τη δυσαρέσκειά του για το γεγονός πως η κυβέρνηση δεν προτίθεται να επαναφέρει το «μεταθετό», που θα επιτρέψει την μεταφορά του μητροπολίτη από τον Κίσσαμο στα Χανιά. «Πήγαμε και είπαμε τον πόνο μας, η Πολιτεία μας άκουσε. Η απάντηση που πήραμε για το μεταθετό μας στενοχωρεί. Θα μπορούσε αυτός ο διάλογος να πάει καλύτερα, εμείς μπορέσαμε και είπαμε το θέμα που μας απασχολεί και πάμε μπροστά» είπε ο Ευγένιος, προαναγγέλλοντας και δημόσια παρέμβαση της Συνόδου της Μεγαλονήσου.
Ένας κακός χαμός ακούω πως επικρατεί εδώ και μήνες σα «ψηλά» ενός πολύ σημαντικού υπουργείου, που από τις ενέργειές του εξαρτάται η θέση της χώρας μας. Στο ιδιαίτερο γραφείο του υπουργού «σκοτώνονται» δύο πολύ στενοί συνεργάτες του και ο υπουργός, μαθαίνω, βρίσκεται σε δύσκολη θέση, γιατί δεν μπορεί να λύσει την κόντρα. Βλέπετε, με το ένα πρόσωπο διατηρεί πολύ στενές σχέσεις με τον επικεφαλής του υπουργείου και τον ακολουθεί όπου κι αν βρεθεί εντός και εκτός Ελλάδας. Με το έτερο πρόσωπο είναι «αλυσοδεμένος», γιατί αποτελεί στέλεχος καριέρας του υπουργείου που δεν μπορεί να μετακινηθεί ή υποβαθμιστεί από την συγκεκριμένη θέση για υπηρεσιακούς λόγους. Το αποτέλεσμα είναι, μου λένε οι πηγές μου, να τσακώνονται οι συνεργάτες για το ποιος κάνει κουμάντο στο γραφείο...
Παρακολουθώ τώρα τελευταία τους νέους λεονταρισμούς του Μαξίμου και του Υπουργείο Εξωτερικών, που κουνάνε την απειλή για βέτο στην συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα SAFE αν δεν άρει το Casus Belli απέναντι στην Ελλάδα. Ρώτησα αρμοδίως στις Βρυξέλλες και με προσγείωσαν ανώμαλα στην πραγματικότητα. «Το SAFE είναι γεμάτο "τρύπες" που επιτρέπουν να μην υπάρξει ούτε σκέψη για βέτο» μου είπαν οι πηγές μου στην βροχερή πόλη. Μου εξήγησαν πως τέτοιες αναγγελίες προκαλούν γέλωτα, καθώς υπάρχει η δυνατότητα για εταιρικές συμφωνίες μεταξύ ευρωπαϊκών κολοσσών με αντίστοιχους από τρίτες χώρες. Μου θύμισαν μάλιστα ότι τον περασμένο Ιούνιο η τουρκική Baykar αγόρασε την «ιταλική» Piaggio Aerospace, οπότε δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο σε τούρκικα κεφάλαια να πάρουν κομμάτι από τα δις που θα μοιράσει η Ευρώπη. Όχι, που Γερμανοί, Γάλλοι, Ιταλοί και τόσες άλλες ισχυρές οικονομίες την Αθήνα θα άφηναν την Αθήνα να αποφασίζει για την τύχη των εξοπλιστικών τους...
Ας μείνω στην Ευρώπη, όπου μετά τη Γαλλία που μαστίζεται από διαδηλώσεις και πολιτική αστάθεια, η Γερμανία εισέρχεται στον ίδιο δρόμο. Ο Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς μιλώντας χτες στην γερμανική ομοσπονδιακή Βουλή προετοίμασε το πολιτικό σύστημα και τους πολίτες για μεγάλες ανατροπές. Προανήγγειλε την ανάγκη αναδιάρθρωσης του συνταξιοδοτικού συστήματος, μιλώντας για «θαρραλέα» μεταρρύθμιση των συντάξεων και για αναθεώρηση του «συμβολαίου μεταξύ των γενεών».
Θυμήθηκα στο μεταξύ ένα άρθρο στους New York Times από τον περασμένο Ιούνιο, στο οποίο ο συντάκτης ανέλυε το πώς οι συνολικές επενδύσεις πάνω από 60 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως για αμυντικά προγράμματα θα βασιστούν σε δανεισμό, που θα αυξήσει το δημόσιο χρέος και τα οικονομικά βάρη για τη χώρα. Με άλλα λόγια τα εξοπλιστικά ρίχνουν έξω τα οικονομικά των κρατών. Αλλά οι ηγέτες τους εμμονικά τα συνεχίζουν...
Σήμερα θα σας βάλω και ένα κουίζ. Θα ήθελα να μου πείτε αν ξέρετε, ποια είναι εκείνη η τράπεζα τα στελέχη της οποίας έχουν «πυρετό» διαβουλεύσεων με εποπτικούς φορείς για θέματα... προμερίσματος.
Να σας πω ότι το προμέρισμα αφορά μια διαδικασία απόδοσης ενός ποσού πριν από την διανομή μερισμάτων. Για να δοθεί, όμως, το προμέρισμα, θα πρέπει να υπάρχουν μετοχές. Για να υπάρξουν μετοχές στα χέρια των εν λόγω στελεχών, θα πρέπει, πριν δοθεί το προμέρισμα, να «ωριμάσουν» τα options που έχουν λάβει νωρίτερα. Προφανώς δεν φτάνουν οι παχυλοί μισθοί ούτε τα μεγάλα κέρδη από την πορεία των μετοχών - options στο χρηματιστήριο. Κατά τα λοιπά «ζυγίζουμε» αυξήσεις σε τραπεζοϋπαλλήλους και "spread" στους καταθέτες.
Μιας και έχω πιάσει τα τραπεζικά να σας πω για το πέρα από τα προμερίσματα υπάρχουν και τα μπόνους, που δίνονται ως... διανομές κερδών με χαμηλή φορολογία, της τάξης του 5% και βέβαια με κάποιες ελάχιστες εισφορές... Καλές οι εποχές για κάποιους...
Με πολύ ενδιαφέρον αναμένει η αγορά και όχι μόνο, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο είναι στη φάση τελικής διαμόρφωσης με στόχο να μπει στη διαβούλευση πολύ σύντομα. Εκεί θα υπάρχουν και θέματα που αφορούν τη συμμόρφωση της χώρας στις κοινοτικές οδηγίες σχετικά με τα νέα όρια ακτινοβολίας στις τηλεπικοινωνίες.
Η σημαντικότητα της shortsea ναυτιλίας, της ναυτιλίας, δηλαδή, μικρών αποστάσεων είναι δεδομένη. Να σας πω ότι έχει σημαντικό ρόλο στην αλυσίδα διατροπικών μεταφορών, κάτι που έχει ως προτεραιότητα η Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα, έχει ρόλο στην μετακίνηση φορτίων από τη στεριά στη θάλασσα, ως ένας από τους κρίσιμους συνδετικούς κρίκους μεταξύ ηπειρωτικών και νησιωτικών περιοχών. Έχει, μάλιστα, την ευθύνη τροφοδοσίας, πετρέλευσης και μεταφορών και επηρεάζοντας άμεσα την οικονομική και κοινωνική ευημερία αυτών των
Στο φόντο αυτό ή Ένωση Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), σε συνεργασία με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Μελετών (ΙΟΒΕ), εκπόνησε και παρουσίασε, χθες, μελέτη με τίτλο «Shortsea Ναυτιλία: Τάσεις, προκλήσεις και επίδραση στην Ελληνική οικονομία».
Να σημειώσω ότι βασική πρόκληση είναι, όπως αναφέρεται, η μείωση του στόλου των εθνικών μεταφορών (αριθμητικώς και σε χωρητικότητα) και η μέση ηλικία του στόλου. Την περίοδο 2004-2025, ο αριθμός των φορτηγών πλοίων κάτω των 5 χιλ. κ.ο.χ. μειώθηκε κατά 31,3% και των 5-20 χιλ. κ.ο.χ. κατά 64,1%, ενώ στα δεξαμενόπλοια κάτω των 5 χιλ. κ.ο.χ. σημειώθηκε μείωση 42,0% και των 5-20 χιλ. κ.ο.χ. μείωση 27,8%.
Σημαντικό θέμα είναι και η γήρανση του στόλου, καθώς πάνω από το 70% του στόλου είναι άνω των 30 ετών (φορτηγά και δεξαμενόπλοια) κάτι που επιτάσσει άμεση αντικατάσταση με νεότερα πλοία ή εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων. Επιπτώσεις, υπάρχουν, επίσης κι από την υιοθέτηση των νέων «πράσινων» Κανονισμών σε οικονομικούς όρους στην πορεία της shortsea ναυτιλίας προς την πράσινη μετάβαση.
Με αυτά τα δεδομένα, σε €225 εκατ. έως το 2030 υπολογίζεται το συνολικό κόστος συμμόρφωσης με τα νέα μέτρα για τον εγχώριο κλάδο της shortsea ναυτιλίας. Σημαντική σημείωση που πρέπει να γίνει εδώ είναι ότι το αυξημένο κόστος μεταφράζεται σε επιπλέον επιβάρυνση των ναύλων έως και κατά 38,6%, με το μεγαλύτερο μέρος να οφείλεται στην επέκταση του ETS. Κι αυτό βέβαια κάποιος θα πρέπει να το πληρώσει....
Να μείνω σε θαλασσινό κλίμα και να σας πάω στο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους άνω των 14 εκατομμυρίων ευρώ με ίδια κεφάλαια για την ολιστική ανασυγκρότηση των Ναυπηγείων Σύρου, που όπως αναφέρεται, προχωράει η ΟΝΕΧ. Στόχος, όπως λένε είναι να μπει ακόμη πιο δυνατά στον διεθνή ανταγωνισμό. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται:
Και μια και ο λόγος για μεταφορές να σας πάω στον αέρα, μια και ακούω ότι εντείνεται το ενδιαφέρον από αεροπορικές του Κόλπου για πύκνωση δρομολογίων από την Αθήνα. Ακούω, συγκεκριμένα, για την El Arabia. Κι αυτό την ώρα που το 2024 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ για τις αφίξεις από την ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής και τις προσδοκίες να παραμένουν υψηλές και για το 2025.
Να σημειώσω ότι το 2024 αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Air Arabia, ανακοίνωσε την έναρξη της νέας σύνδεσης που ενώνει τη Σάρτζα με την Αθήνα, την πρωτεύουσα της Ελλάδας.
Θα έχετε ακούσει για ένα πλάνο αναμόρφωσης των προγραμμάτων «Εξοικονομώ» καθώς, μάλιστα, η Ελλάδα έχει την υποχρέωση, βάσει της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/1791, να υιοθετήσει έως τον Οκτώβριο 2025 μέτρα που θα διασφαλίζουν την επίτευξη των στόχων εξοικονόμησης ενέργειας. Να σας πω ότι η Οδηγία προβλέπει ότι τα κράτη μέλη μπορούν –προαιρετικά– να εντάξουν τους παρόχους ενέργειας στον μηχανισμό υλοποίησης, χωρίς όμως να επιβάλλει την αποκλειστική ανάθεση σε αυτούς.
Στο φόντο αυτό ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς τονίζει ότι η Πολιτεία οφείλει:
Και πριν «αλέκτορα φωνήσαι τρις» για το «Εξοικονομώ» η Κωτσόβολος, που θυμίζω πως ανήκει στη ΔΕΗ, ανακοίνωσε κι αυτή χθες ότι, στο πλαίσιο των B2B υπηρεσιών που προσφέρει με το «K2B - Business empowerment by Kotsovolos», επεκτείνει τη δραστηριότητά της στον κατασκευαστικό κλάδο, προσφέροντας ολοκληρωμένες λύσεις ενέργειας, εξοικονόμησης και επίπλωσης για την κουζίνα και για κάθε χώρο του σπιτιού.
Συγκεκριμένα, οι λύσεις αφορούν κρίσιμους τομείς κάθε κατασκευαστικού έργου, περιλαμβάνοντας, μεταξύ, άλλων ολοκληρωμένες λύσεις ενέργειας & εξοικονόμησης, όπως αντλίες θερμότητας, ηλιακά συστήματα παραγωγής ζεστού νερού χρήσης, φωτοβολταϊκά συστήματα, φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων ΔΕΗ blue και λύσεις κλιματισμού. Τρέχουν οι εξελίξεις, ως φαίνεται...
Σε ενεργειακό κλίμα... Το έχουμε ξαναπεί από αυτή τη στήλη, πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη δημιουργεί συνθήκες εκρηκτικής αύξησης ενεργειακών αναγκών. Μια έκθεση χθες της BofA βάζει το μέλλον στο τραπέζι με αριθμούς και επίσης καταρρίπτει κάποια ταμπού. Η πυρηνική ενέργεια αντιπροσωπεύει μια δυνητική αγορά ύψους 10 τρισεκατομμυρίων δολαρίων και θα μπορούσε να αποτελέσει «την απάντηση στις παγκόσμιες ελλείψεις ενέργειας», σύμφωνα με νέα έκθεση της Bank of America.
Για να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση για παγκόσμια ηλεκτροδότηση που τροφοδοτείται από ενεργοβόρα έργα, όπως τα κέντρα δεδομένων που υποστηρίζουν την κούρσα των εξοπλισμών με τεχνητή νοημοσύνη, η παγκόσμια πυρηνική δυναμικότητα θα πρέπει να τριπλασιαστεί έως το 2050, εκτιμά η εταιρεία. Οι επενδύσεις αναμένεται να φτάσουν τα 3 τρισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα 25 χρόνια.
Από τις 13 έως τις 14 Οκτωβρίου 2025, η Καλαμάτα θα φιλοξενήσει το 6ο διεθνές συνέδριο Tomorrow Tastes Mediterranean (TTM 2025), το κορυφαίο παγκοσμίως γεγονός αφιερωμένο αποκλειστικά στη μεσογειακή διατροφή. Το συνέδριο διοργανώνεται από το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και το Κέντρο Μεσογειακής Διατροφής Torribera, μια πρωτοβουλία του Culinary Institute of America και του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης.
Κλείνω σε γαστρονομικό κλίμα για να σας πάω στην ελληνικη Βιομηχανία Ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ που τιμήθηκε στα "Mother, Baby & Child Awards 2025", επιβεβαιώνοντας τη διαρκή της δέσμευση στην παραγωγή ποιοτικών και καινοτόμων προϊόντων που ανταποκρίνονται στις διατροφικές ανάγκες των παιδιών.
Η ΗΛΙΟΣ απέσπασε τρία βραβεία: το Gold βραβείο στην κατηγορία "Best Bio Food Product" για τα ΖΩΑΚΙΑ Kiddo Pasta | Βιολογικά και Χωρίς Γλουτένη ΗΛΙΟΣ, το Gold βραβείο στην κατηγορία "Best Food Product" για τα τα ζυμαρικά ΗΡΑΚΛΗΣ | Οι 12 Άθλοι ΗΛΙΟΣ και το Silver βραβείο στην ίδια κατηγορία για τα ΖΩΑΚΙΑ Ολικής Αλέσεως «τα παι-δικά μας» ΗΛΙΟΣ.
Καινοτομία και ευχάριστες παραπομπές στην ιστορία για να μαθαίνουμε... τρώγοντας.