Οικονομία|01.10.2020 17:55

Αττική Οδός: Το ΤΑΙΠΕΔ αναζητά συμβούλους για το διαγωνισμό της νέας παραχώρησής της

Μαρία Λιλιοπούλου

Ενα βήμα πιο κοντά στον διαγωνισμό παραχώρησης της Αττικής Οδού η σύμβαση της οποίας λήγει το 2024, έγινε σήμερα καθώς το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην προκήρυξη τριπλού διαγωνισμού, με τον οποίο αναζητεί τεχνικό, νομικό και χρηματοοικονομικό σύμβουλο.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan- ADP) του ΤΑΙΠΕΔο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού αναμένεται να ξεκινήσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021. Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης λήγει τον Οκτώβριο του 2024.

Και οι τρεις συμβάσεις συμβούλων τις οποίες δημοσιοποίησε σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ, έχουν τετραετή διάρκεια και πρόβλεψη αυτόματης ολοκλήρωσης εφόσον στο μεταξύ έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού. Το ύψος της σύμβασης για τον νομικό σύμβουλο είναι χωρίς ΦΠΑ 800.000 ευρώ, για τον τεχνικό σύμβουλο 1,185 εκατομμύρια ευρώ και για τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο 248.000 ευρώ ανά έτος (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Από το κείμενο της προκήρυξης νομικού συμβούλου προκύπτει ότι το αντικείμενό του είναι η διερεύνηση και ιστορική αξιολόγηση των επιδόσεων του αυτοκινητόδρομου αλλά και του υφιστάμενου συστήματος διοδίων, καθώς επίσης και η παροχή συμβουλών και προτάσεων για την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των διοδίων μέσω της εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων «ώστε να διασφαλιστεί ότι οι χρήστες χρεώνονται ανάλογα με την απόσταση που διανύθηκε».

Παράλληλα θα βρίσκεται σε συνεννόηση με το υπουργείο Υποδομών ως προς τις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τις οποίες θα αναλάβει το υπουργείο.

Οι σχεδιαζόμενες επεκτάσεις

Αναλυτικά, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού με εκτιμώμενο προυπολογισμού 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, προβλέπεται:

  • Επέκταση από τη λεωφόρο Κύμης έως την Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Η δημοπράτηση αναμένεται να γίνει στις αρχές του 2021. Εδώ υπάρχει πλήρης μελετητική ωριμότητα.

  • Επέκταση προς Ραφήνα: Η δημοπράτηση αναμένεται έως τις αρχές του 2022.

  • Επέκταση δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς Ηλιούπολη και αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης σε αστική λεωφόρο. Η συγκεκριμένη επέκταση έχει επιπλέον βαρύτητα δεδομένης της μεγάλης επένδυσης στο Ελληνικό. Σχεδιάζεται να κατασκευαστούν ανισόπεδοι κόμβοι κατά μήκος της λεωφόρου Βουλιαγμένης από την περιοχή του Αγίου Δημητρίου, μέχρι το Ελληνικό και να καταργηθούν τα δεκάδες φανάρια που υπάρχουν σήμερα.

  • Ιστορικό της Αττικής Οδού

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος  που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί  τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για έναν αστικού τύπου αυτοκινητόδρομο, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος. 

Ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ως κλειστός αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα  μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού - Σπάτων (Ε.Λ.Ε-Σ-Σ), μήκους περίπου 52 χλμ και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ), μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5χλμ.

Αττική ΟδόςΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΤΑΙΠΕΔ