Οικονομία|07.12.2022 20:24

Το ρωσικό πετρέλαιο στα ρεζερβουάρ της Ευρώπης παρά το εμπάργκο: Πώς παρακάμπτεται το εμπάργκο

Newsroom

Όπως όλα δείχνουν το ρωσικό ντίζελ θα εξακολουθήσει να βρίσκεται στα ευρωπαϊκά ρεζερβουάρ, παρά το εμπάργκο της ΕΕ στη Ρωσία καθώς, οι Αρχές δε φαίνεται να διαθέτουν τα απαραίτητα εργαλεία για τον εντοπισμό της προέλευσης των καυσίμων, εφόσον αυτά έχουν μεταμορφωθεί.

Το Urals oil, το ρωσικό αργό πετρέλαιο έπεσε, την ίδια στιγμή, στην αγορά της Αγίας Πετρούπολης στο επίπεδο των 57 δολαρίων ανά βαρέλι – τρία δολάρια φθηνότερο από το πλαφόν που επέβαλλε η ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε σε ισχύ, από τις 5 Δεκεμβρίου, την απαγόρευση των προμηθειών ρωσικού αργού ενώ, από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023, σκοπεύει να απαγορεύσει τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου, στην προσπάθειά της να στερήσει από τη Ρωσία υπερέσοδα ενεργειακών συναλλαγών. Από τις 5 Δεκεμβρίου και η Βρετανία τερμάτισε τις εισαγωγές πετρελαίου και πετρελαιοειδών.

Πηγές της αγοράς, ωστόσο, επισημαίνουν στο Reuters ότι είναι πιθανό το σενάριο ποσότητες ρωσικού ντίζελ να παραδοθούν σε χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, και αυτές να το εξάγουν, με δεδομένο ότι η προέλευση του αργού δεν μπορεί να εντοπιστεί μετά τη διύλιση και ανάμειξή του. Η Ρωσία, όπως επισημαίνεται, από τις πρώτες ημέρες του πολέμου πωλούσε πετρέλαιο με σημαντικές εκπτώσεις σε χώρες όπως η Ινδία, η Τουρκία και η Κίνα, κάνοντας έτσι, τα διυλιστήριά τους, να έχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους στα τελικά προϊόντα της παραγωγής τους.

Έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως επιδιώκει να αναπληρώσει η Ευρώπη μετά τις ρωσικές απώλειες, σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE. Η αγορά ρωσικών καυσίμων συνεπάγεται για τους προμηθευτές κακή φήμη. Ταυτόχρονα οι ίδιοι δυσκολεύονται να ασφαλίσουν τα φορτία τους. Έτσι προμηνύεται ότι περιορισμένες ποσότητες ρωσικού αργού θα διοχετευθούν απευθείας προς την Ευρώπη, μόνον από  κάποιους μικρούς παίκτες της αγοράς. Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το Διεθνές Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων  (ICE) θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής.

Τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας μπορούν, σε περίπτωση αμφιβολίας, να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα, όπως συμφωνίες, τιμολόγια ή δελτία αποστολής από φορτωτικές, τα οποία θα προσδιορίζουν προέλευση του εμπορεύματος. Επίσης, τα πιστοποιητικά εκφόρτωσης και οι αποδείξεις από τα διυλιστήρια για το πού έχει γίνει η επεξεργασία του εμπορεύματος θα εξετάζεται και από το ICE. Βρετανία, ΕΕ και ICE απαιτούν, προκειμένου να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε ντίζελ ως μη ρωσικής προέλευσης, να έχει υποστεί ουσιαστική επεξεργασία εκτός Ρωσίας.

Σύμφωνα με τον ιστότοπο της βρετανικής κυβέρνησης, «η μεταποίηση θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό». Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση σε άλλη χώρα, όμως, του ρωσικού αργού (Urals) σε ντίζελ θα το έκανε.

Όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς ότι  είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου ντίζελ, αλλά και δύσκολο να παρακολουθήσει κανείς τις μεταφορτώσεις από πλοίο σε πλοίο (STS). Αυτές οι πτυχές των κυρώσεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» των παραγόντων της αγοράς, όπως επισήμαναν δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας στο Reuters.

Όπως δήλωσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward, από τον Φεβρουάριο, ο όγκος των μεταφορτώσεων μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει «αυξηθεί δραματικά». Μία από τις πηγές του Reuters, που ασχολείται με την αποθήκευση και τη μεταφορά πετρελαιοειδών, είπε ότι, «αν ξεφόρτωνες ρωσικό ντίζελ σε ένα πιο “χαλαρό” λιμάνι, θα μπορούσες να το αναμείξεις και να το εξάγεις εκ νέου με διαφορετική φορτωτική και διαφορετική προέλευση».

Τι ρόλο παίζει η Τουρκία

Πηγές της αγοράς ανέφεραν στο πρακτορείο ότι, το ρωσικό ντίζελ είναι πιθανό να παραδοθεί και να επανεξαχθεί από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία.  Η Ρωσία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα πλοία της για να μεταφέρει ντίζελ στην Τουρκία, όπου μπορεί να μεταφερθεί σε δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους, δήλωσαν δύο πηγές της βιομηχανίας.

«Θα μπορούσα να σκεφτώ ότι η Τουρκία εξάγει εκ νέου τα βαρέλια ή τα “βαφτίζει”  εγχώρια και στέλνει στο εξωτερικό μεγαλύτερες ποσότητες από την παραγωγή της», είπε ο αναλυτής της Kpler, Kevin Wright.

 Συνωστισμός πετρελαιοφόρων στα Στενά μετά το εμπάργκο

Δεκαεννέα πετρελαιοφόρα δεξαμενόπλοια παραμένουν σήμερα αγκυροβολημένα ανοικτά των τουρκικών ακτών, αφότου τέθηκε σε ισχύ το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού αργού πετρελαίου, καθώς η Άγκυρα ζητά νέες βεβαιώσεις για την ασφαλιστική κάλυψη των πλοίων, όπως μεταδίδουν οι Financial Times.

Τα πετρελαιοφόρα έχουν αγκυροβολήσει κοντά στα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, δύο πορθμών που συνδέουν τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας με τις διεθνείς αγορές.

H G7, η Αυστραλία και οι «27» της Ευρωπαϊκής Ένωσης επέβαλαν ανώτατο όριο τιμής 60 δολαρίων το βαρέλι για το ρωσικό αργό που μεταφέρεται με πλοία, στο πλαίσιο των αντιποίνων για τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Η Μόσχα προειδοποίησε σήμερα ότι το πλαφόν θα αποσταθεροποιήσει τις αγορές ενέργειας διεθνώς, υπογραμμίζοντας ότι το μέτρο δεν πρόκειται να έχει αντίκτυπο στην «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» -- όπως αποκαλεί την εισβολή των ρωσικών στρατευμάτων -- στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα των Financial Times, τέσσερα στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας ανέφεραν πως οι αρχές της Τουρκίας ζήτησαν νέες βεβαιώσεις πλήρους ασφαλιστικής κάλυψης για κάθε τάνκερ στα χωρικά ύδατα της χώρας.

Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας δεν ανταποκρίθηκε σε αίτημα του πρακτορείου Reuters για σχολιασμό.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ρωσίαεμπάργκοειδήσεις τώραπετρέλαιοΕνεργειακή κρίσηΕΕΤουρκία