Οικονομία|27.02.2019 12:36

Ψώνια στο σούπερ μάρκετ από το σπίτι

Γιώργος Μανέττας

Μπορεί στην Ελλάδα να βρίσκονται ακόµη στα «σπάργανα», ωστόσο οι τεράστιες προοπτικές των ηλεκτρονικών σούπερ µάρκετ προσελκύουν ήδη µεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Οι µεγάλοι παίκτες του λιανεµπορίου ετοιµάζονται να επενδύσουν ακόµη περισσότερα κεφάλαια το επόµενο διάστηµα για να ενισχύσουν τα µερίδιά τους, ενώ δεν αποκλείεται η δραστηριοποίηση και άλλων τα επόµενα χρόνια. Αποκαλυπτικά της δυναµικής που έχουν τα ηλεκτρονικά σούπερ µάρκετ στη χώρα µας είναι τα στοιχεία της πλατφόρµας eRetail Audit της Convert Group που παρουσιάζει η «Ηµερησία».

Σύµφωνα µε την eRetail Audit, οι πωλήσεις των online σούπερ µάρκετ το 2018 αυξήθηκαν κατά 47% σε σύγκριση µε το 2017, φτάνοντας σε περίπου 28,5 εκατ. ευρώ (χωρίς να υπολογιστεί ο ΦΠΑ), ενώ η µέση απόδειξη ανήλθε στα 88 ευρώ (!) ανά παραγγελία. Αρµόδιες πηγές εκτιµούν πως η ανάπτυξη θα συνεχιστεί τα επόµενα χρόνια, σηµειώνοντας µάλιστα πως είναι µονόδροµος, µε δεδοµένη την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών. «Το ερώτηµα», όπως λένε, «δεν είναι εάν θα φτάσουµε στα ευρωπαϊκά επίπεδα, αλλά πόσο γρήγορα». Με βάση µετριοπαθείς προβλέψεις, µέσα στην επόµενη τριετία µε τετραετία προβλέπεται να τετραπλασιαστούν οι πωλήσεις τους, ενώ σε ορίζοντα δεκαετίας εκτιµάται ότι θα φτάσουν τα 500 εκατ. ευρώ, «εκτός και αν συµβεί κάτι εξαιρετικά αρνητικό και ανατρέψει την ανοδική πορεία της συγκεκριµένης αγοράς».

«Ο Ελληνας e-shopper έχει περιορισµένο ελεύθερο χρόνο και αναζητά µια λύση που θα προσφέρει ευκολία και θα αποφορτίσει την απαιτητική καθηµερινότητά του. Eίναι ένας ώριµος καταναλωτής που αναζητά έναν εύλογο επαγγελµατισµό» δηλώνει η Ζήνα Μαυροειδή, επικεφαλής του e-fresh.gr.

Αυτήν τη στιγµή έχει διαµορφωθεί ήδη µια µικρή, αλλά διακριτή πελατειακή βάση για τα online σούπερ µάρκετ. Η διείσδυση των online αγορών σχετίζεται γενικότερα µε τη χρήση των ηλεκτρονικών µέσων -Ιντερνετ, social media, κινητό τηλέφωνο-, µε το 40% του κοινού πλέον να ενηµερώνεται ηλεκτρονικά για τις προσφορές και τις εκπτώσεις των σούπερ µάρκετ. Το προφίλ αυτών των καταναλωτών είναι κυρίως άτοµα ηλικίας 25 έως 40 ετών, νέοι οικογενειάρχες µε µικρά παιδιά, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα µεγάλα αστικά κέντρα, καθώς και κυνηγοί προσφορών και εκπτώσεων. Σε µεγάλο βαθµό αυτό οφείλεται στο ότι προς το παρόν τα ηλεκτρονικά σούπερ µάρκετ στην Ελλάδα εξυπηρετούν κυρίως τα µεγάλα αστικά κέντρα. «Η αγορά του ηλεκτρονικού εµπορίου στην Ελλάδα είναι ήδη σε πορεία έντονης ανάπτυξης που αναµένεται να εκτοξευτεί τα επόµενα χρόνια.

Η ευκολία που προσφέρει το ηλεκτρονικό εµπόριο σε συνδυασµό µε την εξοικείωση της νεότερης γενιάς µε τη χρήση του ∆ιαδικτύου καθιστά την εδραίωση του καναλιού µονόδροµο και στο σούπερ µάρκετ» επισηµαίνει η κυρία Ζήνα Μαυροειδή, επικεφαλής του e-fresh.gr. Τονίζει, µάλιστα, πως οι εταιρείες θα πρέπει να ετοιµαστούν τώρα γι’ αυτή την αλλαγή, αλλάζοντας νοοτροπία και προετοιµάζοντας τις υποδοµές τους. Οπως λέει η κυρία Μαυροειδή, η επιτυχία βρίσκεται στην ταχύτητα της εξυπηρέτησης αλλά και στην ποικιλία των προϊόντων που µπορεί να διαθέσει ένα ηλεκτρονικό κατάστηµα. «Ο Ελληνας e-shopper έχει περιορισµένο ελεύθερο χρόνο και αναζητά µια λύση που θα προσφέρει ευκολία και θα αποφορτίσει την απαιτητική καθηµερινότητά του. Είναι της τελευταίας στιγµής, γι’ αυτό και η άµεση παράδοση είναι κάτι που αποζητά. Πάνω απ’ όλα όµως είναι ένας ώριµος καταναλωτής που αναζητά έναν εύλογο επαγγελµατισµό».

ΠΟΛΟΣ ΕΛΞΗΣ ΕΠΕΝΔΥΤΩΝ

Για την ΑΒ Βασιλόπουλος η ενδυνάµωση στον χώρο των ηλεκτρονικών πωλήσεων αποτελεί προτεραιότητα. Σύµφωνα µε τον επικεφαλής της εταιρείας, Β. Σταύρου, έχουν δροµολογηθεί µια σειρά από επενδύσεις για τη δηµιουργία των απαραίτητων υποδοµών, π.χ. ηλεκτρονικά συστήµατα, κέντρα όπου θα γίνεται η προετοιµασία των παραγγελιών και σχεδιάζει να διορθώσει τις ατέλειες που έχει εντοπίσει, προκειµένου να τελειοποιήσει τη λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήµατός της.

∆υναµική είσοδο επιχειρεί και η METRO-My Market της οικογένειας Παντελιάδη, η οποία εξαγόρασε το WeLoveSupermarket.gr, το παλαιότερο ηλεκτρονικό σούπερ µάρκετ της χώρας, ενώ µέσα στο δεύτερο εξάµηνο του τρέχοντος έτους αναµένεται, σύµφωνα µε πληροφορίες της αγοράς, να µπει στην αγορά και η Σκλαβενίτης, µια κίνηση που θα οδηγήσει τον ανταγωνισµό στα ύψη. Παρουσία στον χώρο έχουν επίσης τα σούπερ µάρκετ Bazaar, Θανόπουλος, Κρητικός αλλά και Μασούτης (µέσα από µια online πλατφόρµα), καθώς και το e-fresh.gr. Την ίδια στιγµή, υπάρχουν και 15 µε 20 τοπικοί παίκτες µικρότερης εµβέλειας.

λιανεμπόριοηλεκτρονικό εμπόριοeRetail