Οικονομία|03.01.2024 07:00

Τριετίες: Ποιοι τις δικαιούνται και ποιοι τις χάνουν - Καθηγητής εργατικού δικαίου αναλύει στο ethnos.gr

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Μόνο οι εργαζόμενοι, που στις 14 Φεβρουαρίου 2012, ημέρα που «πάγωσε» η καταβολή του επιδόματος των τριετιών στον ιδιωτικό τομέα εξαιτίας της μνημονιακής υποχρέωσης, είχαν συμπληρωμένα λιγότερα από εννέα χρόνια εργασιακού βίου, θα δουν -ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας τους- από φέτος του χρόνου ή μετά από δύο έτη αύξηση του μηνιαίου μισθού τους ως συνέπεια της επαναφοράς του επιδόματος των τριετιών, τονίζει μιλώντας στο ethnos.gr ο ομότιμος καθηγητής Εργατικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου ΘεσσαλονίκηςΆρις Καζάκος.

Ποιοι τις δικαιούνται και ποιοι τις χάνουν λόγω αστερίσκων στο νόμο

Ωστόσο, όπως τονίζει ο καθηγητής, θα δουν αύξηση στον μισθό, μόνο όσοι πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος. Σε ό,τι αφορά τους παλαιότερους εργαζόμενους, όσοι, δηλαδή, εργάζονταν περισσότερα από εννέα χρόνια μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου 2012, δεν πρέπει να περιμένουν καμία αύξηση στο μισθό τους μετά το «ξεπάγωμα» των τριετιών.

Ο ίδιος σημείωσε ότι ο νόμος για την εκ νέου καταβολή του επιδόματος των τριετιών έχει πολύ αυστηρούς… «κόφτες», με αποτέλεσμα να δικαιούνται τις τριετίες λιγότεροι από τους εργαζόμενους που τις αναμένουν.

Υπογράμμισε ακόμα ότι με βάση το συγκεκριμένο νόμο η κυβέρνηση μπορεί να προχωρήσει ανά πάσα στιγμή σε εκ νέου άρση καταβολής των συγκεκριμένων επιδομάτων, σε περίπτωση που το υπουργικό συμβούλιο θεωρήσει ότι με τα εν λόγω επιδόματα πλήττεται η σταθερότητα της εθνικής οικονομίας.

«Με την πράξη της υπουργικής απόφασης 6/2012, στο πλαίσιο των μνημονίων, έγινε στις 14 Φεβρουαρίου 2012 αναστολή της ωρίμανσης των μισθών με βάση τα χρόνια απασχόλησης του εργαζόμενου. Από αυτήν την ημερομηνία και μετά δε γεννάται καμία αξίωση για λήψη επιδόματος τριετιών. Δηλαδή, ουσιαστικά ''πάγωσε'' ο εργασιακός χρόνος. Από την 1η Ιανουαρίου 2024 ''ξαναζωντανεύει'' ο χρόνος εργασίας, σε ό,τι αφορά τις τριετίες. Αν, για παράδειγμα, κάποιος υπάλληλος στις 14 Φεβρουαρίου 2014 είχε πέντε χρόνια προϋπηρεσίας, θα πρέπει να περιμένει έναν ακόμα χρόνο, προκειμένου να συμπληρώσει τη δεύτερη τριετία και να δει αύξηση στο μισθό του. Είναι αυτονόητο ότι όσοι υπάλληλοι στον ιδιωτικό τομέα συμπληρώνουν φέτος τρία, έξι ή εννέα χρόνια εργασιακής προϋπηρεσίας, θα δουν από φέτος αύξηση στο μισθό τους ανάλογα με το χρόνο προϋπηρεσίας τους. Να σημειωθεί ότι όσοι εργαζόμενοι είχαν συμπληρώσει τις τρεις τριετίες του εργασιακού τους βίου πριν τις 14 Φεβρουαρίου 2012, δε θα πρέπει να περιμένουν καμία ανοδική μεταβολή στο μισθό τους», αναφέρει ο κ. Καζάκος.

Όπως αναφέρει ο ίδιος, για να μη δικαιούνται οι προαναφερθέντες παλαιοί εργαζόμενοι αύξηση του μισθού τους, θα πρέπει να φαίνεται στο εκκαθαριστικό ότι έχουν πάρει στο παρελθόν την προβλεπόμενη αύξηση για τη συμπλήρωση των τριετιών.

Αύξηση 10% για την κάθε τριετία

Κατά τον ομότιμο καθηγητή Εργατικού Δικαίου του ΑΠΘ, η αύξηση του νόμιμου μεικτού μισθού στους δικαιούχους καταβολής των συγκεκριμένων επιδομάτων φτάνει στο 10% για την κάθε τριετία. Άρα η μέγιστη αύξηση του κάθε μισθού και ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας του κάθε δικαιούχου δε θα ξεπερνάει το 30% επί του σημερινού μισθού.

«Εδώ, όμως, υπάρχει μία σημαντική διάκριση μεταξύ υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών, η οποία δε θεσμοθετήθηκε τώρα αλλά αποτελεί ''αμαρτία'' παλαιότερων κυβερνήσεων. Με βάση τη διάκριση αυτή, ενώ για τους υπαλλήλους η αύξηση του μισθού για την κάθε τριετία φτάνει στο 10%, για τους εργατοτεχνίτες βρίσκεται στο 5%. Αυτό σημαίνει ότι ένας εργατοτεχνίτης θα χρειαστεί 18 χρόνια, άρα έξι τριετίες, για να φτάσει στο μάξιμουμ της αύξησης του μισθού του, δηλαδή στο 30%», σημειώνει ο κ. Καζάκος.

Οι τρεις… «κόφτες»

Ο ομότιμος καθηγητής Εργατικού Δικαίου κάνει αναφορά και σε τρεις σημαντικούς… «κόφτες» που προβλέπει ο νόμος για το «ξεπάγωμα» των τριετιών, οι οποίες μειώνουν τον αριθμό των δικαιούχων αλλά και δίνουν τη δυνατότητα στην όποια κυβέρνηση να άρει το νόμο.

«Ο ένας σημαντικός… ''κόφτης'' είναι ότι ο νόμος ουσιαστικά θεωρεί ως ''νεκρή'' εργασιακά τη δωδεκαετία από τις 14 Φεβρουαρίου 2014 έως και την 1η Ιανουαρίου 2024. Το διάστημα αυτό υπήρχε αναστολή της καταβολής των τριετιών, όμως, αυτό δε σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι δε δούλευαν. Με το ''ξεπάγωμα'' των τριετιών θα έπρεπε να ''ξαναζωντανέψει'' και ο εργασιακός χρόνος. Όμως, η κυβέρνηση επέλεξε να διαγράψει οριστικά και αμετάκλητα τη δωδεκαετία. Πήρε την απόφαση να τη θεωρήσει ως ''νεκρή ζώνη'' στην εργασιακή ζωή», σημειώνει ο κ. Καζάκος.

Κατά τον ίδιο, ο δεύτερος… «κόφτης» είναι ότι, αν κάποιος δικαιούχος τριετιών δεν παίρνει σήμερα απλώς το βασικό μισθό αλλά οι αποδοχές του είναι υψηλότερες από τις προβλεπόμενες από τη συλλογική σύμβαση εργασίας, αυτή η διαφορά μπορεί να απορροφήσει το εν λόγω επίδομα. Δηλαδή, ακόμα και να δικαιούται την καταβολή των τριετιών, μπορεί να μην τις εισπράξει, λόγω του ότι παίρνει υψηλότερο μισθό. Σε αυτήν την περίπτωση εμπίπτουν σήμερα αρκετοί εργαζόμενοι δικαιούχοι των τριετιών.

Τέλος και σε ό,τι αφορά τον τρίτο… «κόφτη», υπάρχει η προϋπόθεση στο νόμο ότι, αν η ανεργία κινηθεί ξανά σε επίπεδο υψηλότερο του 10%, η κυβέρνηση μπορεί να αποφασίσει ξανά το «πάγωμα» των τριετιών.

«Όμως, ο νόμος δεν περιορίζεται μόνο στην προϋπόθεση να ''σκαρφαλώσει'' και πάλι η ανεργία πάνω από το 10%. Προβλέπει ότι το υπουργικό συμβούλιο μπορεί να επαναφέρει το ''πάγωμα'' των τριετιών για οποιονδήποτε λόγο, αν κρίνει ότι πλήττεται η σταθερότητα της ελληνικής οικονομίας. Αυτός ο ''κόφτης'' είναι πολύ ισχυρός, διότι ξανά πάνω από 10% ανεργία μπορεί να έχουμε, αν ξεσπάσει κάποια ισχυρή κρίση, όμως, μπορεί να προκύψουν διάφοροι λόγοι, τους οποίους να θεωρήσει το υπουργικό συμβούλιο ότι πλήττουν την ελληνική οικονομία», υπογραμμίζει ο κ. Καζάκος.        

επίδομαεργαζόμενοιδικαιούχοικυβέρνησηανεργίανόμος