Οικονομία|06.11.2018 11:35

Τα κριτήρια για την πρόσληψη των 15.000 εκπαιδευτικών

Άρης Χατζηγεωργίου

Χωρίς γραπτό διαγωνισμό, στην κατάρτιση ενός ενιαίου πίνακα από τον οποίο θα γίνουν τα επόμενα τρία χρόνια οι 15.000 προαναγγελθέντες μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών αλλά και χιλιάδες άλλοι αναπληρωτών προσανατολίζεται η κυβέρνηση, μετά την εξέταση διαφορετικών σεναρίων αλλά και των δεδομένων που δημιουργεί η ανάγκη για άμεσες προσλήψεις.

Η τελική κυβερνητική πρόταση αναμένεται να δημοσιοποιηθεί προσεχώς, καθώς πλησιάζει η ώρα των αποφάσεων όχι μόνο για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών αλλά και για τους 3.000 μονίμους του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» μαζί με τους 1.200 στον χώρο της Υγείας.

Σχετικά με τις μόνιμες προσλήψεις στον χώρο της Παιδείας, εξετάσθηκαν δύο βασικά σενάρια. Στο ένα, που χάνει έδαφος, περιλαμβανόταν γραπτός διαγωνισμός από τον οποίο θα έπρεπε να περάσουν όλοι οι υποψήφιοι, είτε έχουν πολυετή προϋπηρεσία ως αναπληρωτές είτε μηδενική, προκειμένου ο βαθμός επιτυχίας να παίξει τον βαρύνοντα ρόλο για την τελική επιλογή των διοριστέων.

Η επιλογή, σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, θα γίνει από ενιαίο πίνακα, χωρίς γραπτό διαγωνισμό

Το ΑΣΕΠ είχε παλαιότερα εκφράσει άποψη υπέρ του γραπτού διαγωνισμού, καθώς ήταν και ο βασικός τρόπος με τον οποίο έγιναν οι τελευταίες μόνιμες προσλήψεις. Με το σενάριο που επικρατεί, προβλέπεται η δημιουργία ενός ενιαίου πίνακα στον οποίο θα κληθούν να ενταχθούν κατόπιν αίτησής τους δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί (υπολογίζονται περισσότεροι από 100.000) ώστε μέσω αυτού να γίνονται οι προσλήψεις τόσο των μονίμων όσο και των αναπληρωτών. Σύμφωνα με πληροφορίες, για την κατάρτιση αυτού του τεράστιου ενιαίου πίνακα θα ληφθούν υπόψη τρεις κατηγορίες κριτηρίων:

  1. Ο χρόνος της προϋπηρεσίας προκειμένου όσοι έχουν εργασθεί τα τελευταία χρόνια ως αναπληρωτές (και είναι χιλιάδες) να μοριοδοτηθούν προκειμένου να εξασφαλίσουν προβάδισμα.
  2. Τυπικά προσόντα, όπως βαθμός πτυχίου, μεταπτυχιακές σπουδές, διδακτορικά, ξένες γλώσσες και άλλες δεξιότητες.
  3. Κοινωνικά κριτήρια που προβλέπονται από τον 2190/94, όπως πολυτεκνία, αναπηρίες, ανεργία κ.λπ.

Η διενέργεια των μόνιμων προσλήψεων μέσα από έναν τέτοιο πίνακα με σειρά προτεραιότητας αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις, κυρίως στην πλευρά των νέων πτυχιούχων που προφανώς είναι αδύνατον να συγκεντρώσουν μόρια λόγω έλλειψης προϋπηρεσίας. Σε νομικό επίπεδο εκφράζονται επιφυλάξεις για εμπόδια που πιθανόν να προκύψουν από προσφυγές λόγω του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου, αλλά και δικαστικών αποφάσεων που δικαίωσαν υποψηφίους προηγούμενων γραπτών διαγωνισμών.

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν γίνει οι σχετικές συζητήσεις τόσο με το ΑΣΕΠ όσο και με το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και οι συνεννοήσεις που προέκυψαν επιτρέπουν να προχωρήσει η διαδικασία χωρίς γραπτό διαγωνισμό, εφόσον γίνουν και κάποιες απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις.

Εξάλλου, βαρύνοντα ρόλο παίζει και το δεδομένο ότι ένας γραπτός διαγωνισμός με δεκάδες χιλιάδες συμμετέχοντες, σε δεκάδες ειδικότητες, θα οδηγούσε σε μια πολύπλοκη διαδικασία τόσο για τη διεξαγωγή της όσο και την εξαγωγή τελικών αποτελεσμάτων.

Οπως αναφέρεται, είναι πιθανό ένας γραπτός διαγωνισμός να απέδιδε τελικά αποτελέσματα πολύ μετά το ερχόμενο καλοκαίρι, ενώ η κυβέρνηση, όπως έχει ανακοινώσει και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, επιθυμεί να γίνουν:

  • 4.500 μόνιμες προσλήψεις για το σχολικό έτος 2019-2020, στον χώρο της Ειδικής Παιδείας
  • 10.500 μόνιμες προσλήψεις τα δύο επόμενα σχολικά έτη οι οποίες θα αφορούν όλους τους υπόλοιπους κλάδους και τις ειδικότητες σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Προσχολική.

Στην τελική απόφαση, μοιραία θα παίξει ρόλο και η υπερφόρτωση του ΑΣΕΠ με δεκάδες άλλους διαγωνισμούς που εκκρεμούν ως προς τα τελικά αποτελέσματα, αλλά και ο κίνδυνος να προκύψουν νέοι κλυδωνισμοί, όπως έγινε με την προκήρυξη για τους 404 γραμματείς δικαστηρίων

εκπαιδευτικοί