Οικονομία|07.03.2024 11:55

Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος»: Το βλέμμα σε νέες αγορές - Πώς θα γίνει η επέκταση

Μαρία Λιλιοπούλου

Με το βλέμμα στραμμένο στην Κίνα, η οποία αναμένεται να ανακάμψει φέτος πλήρως, αλλά και στα αναπτυξιακά σχέδια της Aegean Airlines και της SKY express, βρίσκεται το Αεροδρόμιο της Αθήνας, ύστερα και από τις εντυπωσιακές επιδόσεις που κατέγραψε το 2023, οι οποίες πιστοποιήθηκαν από τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα, αλλά και το ρεκόρ της επιβατικής κίνησης για την περασμένη χρονιά.

Παράλληλα η εταιρία του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας στοχεύει στην επέκταση κατά 60% των εμπορικών χώρων, ενώ προτεραιότητά της παραμένει η επέκταση του Αεροδρομίου προκειμένου να προλάβει τη ραγδαία αύξηση της κίνησης των επιβατών.

Το σχέδιο της επέκτασης θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις

Υπενθυμίζεται ότι το 2023 έκλεισε για το αεροδρόμιο της Αθήνας με ιστορικό υψηλό καταγράφοντας 28,2 εκατ. διακινηθέντες επιβάτες και έσοδα 603,7 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 126,8 εκατ. ευρώ (+26,6%) σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Οπως έγραψε αναλυτικά το «Εθνος», το σχέδιο της επέκτασης θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Στόχος της πρώτης φάσης υλοποίησης του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP είναι να αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στα 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως από τα 26 εκ. που είναι σήμερα, ενώ μέχρι την υλοποίηση του θα εφαρμόζονται επιχειρησιακά μέτρα και έργα μεγιστοποίησης της δυναμικότητας.

Η προετοιμασία για την χρηματοδότηση του έργου 33MAP που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028 και λοιπών μεσοπρόθεσμων κεφαλαιουχικών δαπανών συντήρησης και βελτιστοποίησης της δυναμικότητας, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

Αν και η επέκταση του αερολιμένα έχει σχεδιαστεί σε τρεις φάσεις, η διοίκηση της εταιρίας προετοιμάζεται ακόμα και για το ενδεχόμενο σύντμησης των χρόνων εφόσον αυτό απαιτηθεί από την επιβατική κίνηση. Ετσι, εάν η κίνηση εξελιχθεί πιο «επιθετικά» από τις προβλέψεις, τότε θα ενεργοποιηθούν οι φάσεις νωρίτερα. Στην κατεύθυνση αυτή η λεπτομερής μελέτη που γίνεται επί του παρόντος αφορά και στις δύο φάσεις επέκτασης ώστε να υπάρχει η κατάλληλη προετοιμασία για κάθε ενδεχόμενο. Η επιλογή των μελετητών τοποθετείται προς το τέλος του καλοκαιριού του 2024 δεδομένου πως η κατάθεση των προσφορών τους απαιτεί προετοιμασία.

Ορόσημο η περσινή χρονιά

Οπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης κατά την παρουσίαση των πρώτων οικονομικών αποτελεσμάτων του Αεροδρομίου ύστερα από την εισαγωγή της εταιρίας στο Χρηματιστήριο Αθηνών πριν από περίπου ένα μήνα, η περσινή χρονιά αποτέλεσε ορόσημο για τον ΔΑΑ, καθώς κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης σε συνδυασμό με ισχυρή ανάκαμψη σε όλους τους οικονομικούς δείκτες.

Σύμφωνα με τη διοίκηση του Αεροδρομίου, εκτός της επέκτασης του αερολιμένα, οι προοπτικές ανάπτυξης του ΔΑΑ,  θα κινηθούν στους εξής άξονες:

  • Στα υψηλά επίπεδα επιβατικής κίνησης που ήδη καταγράφηκαν κατά τους πρώτους 2 μήνες του 2024 με 3,2 εκ. επιβάτες σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 14,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο 2023.
  • Στο πλαίσιο της μεγιστοποίησης της εμπορικής ανάπτυξης, με τη διερεύνηση της δυνατότητας εισαγωγής νέων concepts στις εμπορικές παραχωρήσεις και στο πεδίο ανάπτυξης ακίνητης περιουσίας.
  • Στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και άλλων επιχειρησιακών πόρων για την εξυπηρέτηση των υψηλών επιπέδων κίνησης, για την διασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
  • Στη διατήρηση της υψηλής αποδοτικότητας και των υγιών περιθωρίων κερδοφορίας (προσαρμοσμένο EBITDA >60%).
  • Στην έναρξη κατασκευής Φωτοβολταϊκού Πάρκου ισχύος 35.5MW, το οποίο θα περιλαμβάνει σύστημα αποθήκευσης ενέργειας 82MWh, για την επίτευξη του στόχου μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα (Net Zero) για τις Άμεσες (Πεδίο 1) και τις Έμμεσες (Πεδίο 2) Εκπομπές Αερίων 2 έως το 2025 (Οδικός Χάρτης “Route 2025”).

Η διοίκηση του Αεροδρομίου έχει εξασφαλίσει επίσης και τη διατήρηση των εσόδων μέσω της αναπροσαρμογής των χρεώσεων ακόμα και μετά τη μείωση του τελους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου (ΤΕΑΑ) από τον προσεχή Νοέμβριο στα 3 από τα 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.

Νέα ενίσχυση των εσόδων

Επιπλέον, δεδομένου ότι οι επεκτάσεις συμβάλλουν όλο και περισσότερο στην κερδοφορία, αναμένεται νέα ενίσχυση των εσόδων αφού από τα 13.500 τ.μ. Εμπορικών χώρων ο ΔΑΑ θα φτάσει στα 22.000, γεγονός το οποίο συνδυαζόμενο με την αύξηση της εμπορικής κίνησης θα έχει σημαντική απόδοση.

Σε ό,τι αφορά τους προορισμούς, το αεροδρόμιο παραμένει σταθερά προσανατολισμένο στην ανάπτυξη νέων αγορών, αλλά και την ανάκτηση αγορών, οι οποίες είχαν υποστεί αναταράξεις στα δύσκολα χρόνια της πανδημίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Κίνα, καθώς μέσα στο 2023 ο Αερολιμένας κατάφερε να ανακτήσει το 90% της κίνησης από την Κίνα μετά το σοκ της πανδημίας.

Υπενθυμίζεται ότι στα χρόνια πριν την πανδημία η απευθείας πτήση της Air China Αθήνα - Πεκίνο, διπλασίασε την αγορά μέσα σε δύο χρόνια, ενώ η Κίνα είχε μπει στο top 20 των αγορών του αεροδρομίου της Αθήνας από το 2018 και έναν χρόνο αργότερα έφτασε στη 15η θέση.

Στο πλαίσιο αυτό ανακοινώθηκε αυτήν την εβδομάδα η προσθήκη 2 ακόμα απευθείας πτήσεων της Air China από την 1η Απριλίου 2024. Σύμφωνα μάλιστα με τον Fan Heyun, γενικό διευθυντή της αεροπορικής εταιρείας, ενώ η αύξηση των συχνοτήτων από την Κίνα προς την Ευρώπη θα κινηθεί φέτος 2% πάνω από το 2019, η αύξηση για την Ελλάδα είναι της τάξεως του 67%. Σε εβδομαδιαία βάση, οι διαθέσιμες θέσεις στο απευθείας δρομολόγιο ΑθήναΠεκίνο θα αυξηθούν κατά 128%.

τουρισμόςεπιβατική κίνησηειδήσεις τώρααεροπορική εταιρείαεπιβάτεςαεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλοςοικονομικά αποτελέσματα