Οικονομία|20.10.2018 17:43

Τα πολυκαταστήματα που άλλαξαν τον εμπορικό «χάρτη»

Πένυ Κούτρα

Τα εγκαίνια του πρώτου πολυκαταστήματος Attica στο CityLink το μακρινό και εύρωστο 2005 πραγματοποιήθηκαν υπό ένα ανέφελο οικονομικό κλίμα. Τίποτα δεν προμήνυε την έλευση της πρωτοφανούς σε ένταση και διάρκεια οικονομικής κρίσης, η οποία είχε άμεσο αντίκτυπο στην εγχώρια κατανάλωση. Ταυτόχρονα, όμως, κανείς δεν μπορούσε τότε να προβλέψει τις αντοχές που θα επεδείκνυε η εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται το ομώνυμο δίκτυο πολυκαταστημάτων, δώδεκα χρόνια μετά, αλλά και την επενδυτική δραστηριότητα που αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια.

Ανακάτεψε την τράπουλα

Το πολυτελές πολυκατάστημα που δημιουργήθηκε από τον συνεταιρισμό του Ομίλου Πειραιώς, την τότε εισηγμένη εταιρεία Elmec Sport και ομάδα επιχειρηματιών της λιανικής αγοράς, με επικεφαλής τον Κωνσταντίνο Λαμπρόπουλο, έμελλε κατ’ αρχάς να ανακατέψει την «τράπουλα» στην αθηναϊκή αγορά, να μεταβάλει τον εμπορικό χάρτη και να χαρίσει κέρδη στους βασικούς μετόχους του.

Δέκα χρόνια μετά η εταιρεία που ελέγχει πλέον πέντε πολυκαταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη συγκαταλέγεται ανάμεσα στις 50 μεγαλύτερες εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας, αποτελεί μία από τις 30 ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες της χώρας κατά την τελευταία τριετία και έκλεισε τη χρονιά του 2017 με νέα αύξηση πωλήσεων. Ειδικότερα, το παλαιότερο σημείο του δικτύου στο CityLink έκλεισε τη χρονιά με αύξηση πωλήσεων της τάξης του 6%, το ομώνυμο στο Golden Hall στο Μαρούσι με αύξηση 4%, ενώ τα δύο σημεία στη συμπρωτεύουσα -το πολυκατάστημα στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos και το νεότερο επί της οδού Τσιμισκή- πέτυχαν αύξηση πωλήσεων κατά 8% και 12,5% αντίστοιχα σε σχέση με το 12μηνο του 2016. Με βάση τα παραπάνω, η διοίκηση της Αττικά Πολυκαταστήματα αναμένει στο τέλος της χρήσης (συμπεριλαμβανομένης και της συμμετοχής του μίνι πολυκαταστήματος που διαθέτει στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens), οι πωλήσεις της να φτάσουν τα 195 εκατ. ευρώ, ενώ η προ φόρων κερδοφορία της εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 12 εκατ. ευρώ για το σύνολο του 2017.

Το concept των Αττικών Πολυκαταστημάτων μπορεί να μην ήταν πρωτόγνωρο, αλλά σαφώς εκσυγχρόνισε την αντίληψη του μέσου καταναλωτή. Τη διαφορά, ωστόσο, έκανε η στρατηγική της ηγετικής ομάδας. Οι βασικοί μέτοχοι -πλην της Picar του Ομίλου Πειραιώς, που συμμετείχε στο εγχείρημα με τη μίσθωση του ακίνητου του CityLink- Κων. Λαμπρόπουλος, Κων. Τσουβελεκάκης, Αλέξης Σγουμπόπουλος και ο Ομιλος Folli Follie ήταν όλοι έμπειροι και επιτυχημένοι επιχειρηματίες στον τομέα της ένδυσης και του λιανεμπορίου, οι οποίοι διέγνωσαν ότι έλειπε από την αγορά ένας μοντέρνος λιανικός χώρος μεγάλης κλίμακας.  Γνώριζαν, επίσης, ότι για την επιτυχία ενός νέου εμπορικού εγχειρήματος απαιτείται η κατάλληλη τοποθεσία αλλά και η σωστή διαχείριση του στοκ των εμπορευμάτων.

Υψηλή προβολή

Η θέση του πρώτου αθηναϊκού πολυκαταστήματος εξασφάλιζε υψηλή προβολή εντός του CityLink, ενός από τα πιο κεντρικά σημεία της Αθήνας, ενώ οι επόμενες επεκτάσεις προσανατολίστηκαν στα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα της χώρας (Golden Hall, The Mall Athens στην Αθήνα, Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, όλα της Lamda Development), αλλά και στην οδό Τσιμισκή σε ακίνητο στο οποίο προηγουμένως λειτουργούσε το πτωχευμένο πολυκατάστημα της εταιρείας Φωκάς. 

Στρατηγικές επενδύσεις που θα φθάσουν μέχρι και το Ελληνικό

Aνακαίνιση του καταστήματος στο City Link O όμιλος σχεδιάζει την ανακαίνιση του παλαιότερου πολυκαταστήματός του στο City Link, υπολογίζοντας να δαπανήσει 4 εκατ. ευρώ, ενώ στα μέσα του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθεί και η εγκατάσταση του νέου συστήματος SAP, για την οποία ο όμιλος θα επενδύσει 3 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, ο όμιλος μελετά την επέκτασή του στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου με την πιθανότητα δημιουργίας online καταστήματος και για τα είδη ένδυσης, σε βάθος χρόνου. Σημειώνεται ότι ο όμιλος Αττικά Πολυκαταστήματα διατηρεί μηδενικό δανεισμό και ταμειακή ρευστότητα της τάξης των 35-40 εκατ. ευρώ.

Η εταιρεία, πέρα από την αύξηση της διείσδυσής της στην ελληνική λιανική αγορά, προχωρά επίσης τα τελευταία χρόνια σε στρατηγικές επενδύσεις. Η αρχή έγινε με την ίδρυση της Carelab, εταιρείας που διατηρεί δίκτυο με καταστήματα παραφαρμακευτικών και «τρέχει» επίσης το e-shop του ομίλου στον χώρο των καλλυντικών, το AtticaBeauty. Οι κινήσεις, ωστόσο, των βασικών μετόχων της εταιρείας κλιμακώθηκαν τα επόμενα χρόνια, καθώς η υψηλή ρευστότητα που διατηρεί στα ταμεία της επέτρεψαν νέες κινήσεις.

Έτσι στα μέσα του 2016 από στρατηγικοί συνεργάτες της εισηγμένης Lamda Development μετατράπηκαν σε στρατηγικούς επενδυτές στη μετοχή του ομίλου. Αρχικά διέθεσαν ποσό 1,5 εκατ. ευρώ για συγκεκριμένο πακέτο μετοχών που μεταβιβάστηκε από έτερο στρατηγικό επενδυτή στην εισηγμένη, το επενδυτικό κεφάλαιο της Blackstone. Λίγες μέρες πριν από την εκπνοή του 2017 τα Αττικά Πολυκαταστήματα απέκτησαν ακόμη ένα μικρό πακέτο μετοχών της Lamda Development, επιβεβαιώνοντας την τοποθέτησή της ως «μακροπρόθεσμης επένδυσης», η οποία στο «βάθος» διακρίνει και την αναμόρφωση του Ελληνικού. Εκεί προφανώς όταν ωριμάσουν οι συνθήκες, ο λιανεμπορικός όμιλος θα μπορούσε να παίξει ρόλο σε ό,τι αφορά τις εμπορικές αναπτύξεις.

επιχειρήσειςκαταστήματα