Οικονομία|13.12.2019 19:54

Μετεξεταστέα η «Ελληνίδα φιλόλογος» της Hellmann’s - Τι απαντά η Ελαΐς

Γιώργος Μανέττας

Σε μια σολομώντεια λύση κατέληξε η Πρωτοβάθμια Επιτροπή του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας αναφορικά με τα διαφημιστικά σποτ με την Hellmann’s με τις ελληνικές γεύσεις και την περίφημη πλέον «Ελληνίδα φιλόλογο».

Ειδικότερα, η επιτροπή αποφάσισε την απαγόρευση χρήσης της φράσης «μα όλα ελληνικά πια» από την επίμαχη διαφήμιση και την άμεση αντικατάστασή της, ωστόσο δεν ζήτησε την παύση προβολής της, όπως ζητούσαν οι τρεις ελληνικές εταιρείες που προσέφυγαν εναντίον της (Κύκνος, Παπαδημητρίου και Medifoods).

Σε δελτίο Τύπου που κοινοποίησαν μέσω του δικηγόρου τους, Δημήτρη Μάρκου, οι τρεις ελληνικές εταιρείες εκφράζουν την ικανοποίησή τους για την παραπάνω εξέλιξη, τονίζοντας πως αισθάνονται δικαιωμένες, γιατί η Επιτροπή του ΣΕΕ συμφώνισε με τις θέσεις τους, «κατανοώντας ότι δεν «είναι όλα ελληνικά πια» και δεν πρέπει να προβάλλονται έτσι προς αγραν πελατών».

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Μάρκου, η επιτροπή δέχθηκε ότι η διαφήμιση δύναται να παραπλανήσει, «διά του αστεϊσμού και της υπερβολής», τον μέσο καταναλωτή «ως προς την ελληνικότητα των προϊόντων της Hellmann’s εν γένει». Ο ίδιος στο δελτίου Τύπου σημειώνει πως μπορεί τα προϊόντα της Hellmann’s νέες ελληνικές γεύσεις να παρασκευάζονται σε ελληνικό εργοστάσιο, ωστόσο η επιτροπή «απαγόρευσε την τελευταία μείζονα φράση από τα επίμαχα διαφημιστικά σποτ, αναγνωρίζοντας το βάσιμο και δίκαιο του ισχυρισμού μας περί της αποτύπωσης στο μυαλό του καταναλωτή της ιδέας περί ελληνικότητας όλων των προϊόντων της Hellmann’s.

Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες Παπαδημητρίου, Κύκνος και Medifoods προσέφυγαν στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) εναντίον της «Ελαΐς- Unilever» για την διαφήμιση της Hellman’s που αφορά στα προϊόντα με ελληνικές γεύσεις. Οι τρεις ελληνικές εταιρείες, οι οποίες αποτελούν μέλη της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ κατήγγειλαν ως παραπλανητική την εν λόγω διαφήμιση και ζήτησαν να σταματήσει άμεσα η προβολή της, ενόψει και της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων που παρατηρείται μεγάλη καταναλωτική ζήτηση. Η υπόθεση, εκδικάστηκε την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου.

Να σημειωθεί πως το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) είναι ο φορέας που ελέγχει τις διαφημίσεις και φροντίζει να τηρούνται οι κανόνες δεοντολογίας του Ελληνικού Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε). Είναι μία ανεξάρτητη, μη κερδοσκοπική αστική εταιρεία που δημιουργήθηκε το 2003 στο πλαίσιο της αυτορρύθμισης της διαφημιστικής αγοράς, από τους διαφημιζόμενους, τις διαφημιστικές εταιρείες και τα Μέσα, ενώ η λειτουργία της προβλέπεται από το Νόμο 2863/2000.

Ακολουθεί το ΔΤ: 

«ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
13/12/2019

Με πολύ μεγάλη υπερηφάνεια, δηλώνω την άκρατη ικανοποίηση, τόσο προσωπική όσο και για λογαριασμό των εντολέων μου (MEDIFOODS AE, ΚΥΚΝΟΣ ΑΕ, ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΑΕ), για τις άρτι εκδοθείσες αποφάσεις του ΣΕΕ (5504, 5505, 5506 και 5507/13-12-2019) αναφορικά με την διαφήμιση της HELLMANN’S, νέες ελληνικές γεύσεις. Για ακόμη μια φορά η επιτροπή απέδειξε την αμεροληψία της, το ήθος και το αδιάβλητο του χαρακτήρος της αρχής του ΣΕΕ.
Αισθανόμαστε δικαιωμένοι, γιατί η επιτροπή κατανόησε το αυτονόητο για εμάς! Ε, όχι, δεν «είναι όλα ελληνικά πχια» και δεν πρέπει να προβάλλονται έτσι προς αγραν πελατών. Η επιτροπή εδέχθη τον βασικό πυλώνα των ισχυρισμών μας, ο οποίος έγκειτο στην δυνατότητα παραπλάνησης, δια του αστεϊσμού και της υπερβολής, του μέσου καταναλωτή ως προς την ελληνικότητα των προϊόντων της HELLMANN’S εν γένει.

Και μπορεί τα προϊόντα της Hellmann’s νέες ελληνικές γεύσεις να παρασκευάζονται εν τέλει σε ελληνικό εργοστάσιο, όπως εμπράκτως απεδείχθη, γεγονός μάλιστα που μας χαροποίησε ιδιαιτέρως, αλλά απαγόρευσε την τελευταία μείζονα φράση από τα επίμαχα διαφημιστικά σποτ, αναγνωρίζοντας το βάσιμο και δίκαιο του ισχυρισμού μας περί της αποτύπωσης στο μυαλό του καταναλωτή της ιδέας περί ελληνικότητας όλων των προϊόντων της HELLMANN’S.

Ο ανταγωνισμός μεταξύ εταιρειών δεν είναι απλά θεμιτός, αλλά αναγκαίος, ώστε άπαντες να γινόμαστε καλύτεροι σε ποιότητα και τιμές.

Εντούτοις, υπάρχουν όρια, τα οποία διασφαλίζουν την υγιή ανταγωνιστικότητα και τους κανόνες του παιχνιδιού. Εμεις το γνωρίζουμε, το ΣΕΕ το αναγνώρισε (και πάλι).
Ως εκ τούτου δεν είναι «όλα ελληνικά πχια» και δεν θα μπορούσαν να είναι! Για να είναι ελληνικά απαιτούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Εμεις τις πληρούμε στο ακέραιο! Άλλοι όχι!
Δημήτριος Π. Μάρκου
Δικηγόρος Αθηνών

Υ.Γ Ευχαριστώ δημόσια τους εντολείς μου για την εμπιστοσύνη τους προς το πρόσωπο μου».

Τι απαντά η Ελαΐς – Unilever για την απόφαση του ΣΕΕ

Για δικαίωση κάνει λόγο η Ελαϊς – Unilever αναφορικά με την απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) αναφορικά με τη διαφημιστική επικοινωνία «Hellmann’s Ελληνικές Γεύσεις», τονίζοντας όμως ότι θα τροποποιήσει τη λέξη «Όλα» από την επίμαχη φράση «Μα όλα ελληνικά πχια;» σεβόμενη την απόφαση της Επιτροπής.

Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση της Ελαϊς – Unilever:

«Σε συνέχεια της πρόσφατης απόφασης της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) αναφορικά με τη διαφημιστική επικοινωνία «Hellmann’s Ελληνικές Γεύσεις» και έχοντας πάντα ως γνώμονα την προστασία του καταναλωτή η «ΕΛΑΪΣ-UNILEVER HELLAS Α.Ε.» δηλώνει τα ακόλουθα:

Η απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ), δικαίωσε την ΕΛΑΪΣ-UNILEVER HELLAS A.E. για τη νέα της διαφημιστική επικοινωνία με τίτλο: «Νέες Hellmann’s με γεύση από τον τόπο σου».

Μάλιστα, με ομόφωνη απόφασή της έκρινε ότι η δημιουργική ιδέα και η εκτέλεση της επικοινωνίας έχουν εμφανώς χιουμοριστική διάθεση, μη δυνάμενες με κανένα τρόπο να παραπλανήσουν τον καταναλωτή. Παράλληλα, το γεγονός ότι τα εν λόγω προϊόντα και παράγονται στην Ελλάδα και περιέχουν ελληνικές γεύσεις δικαιολογεί επαρκώς, την αναφορά της «ελληνικότητας» στην εν λόγω επικοινωνία.

Η Επιτροπή του ΣΕΕ, έκρινε κατά πλειοψηφία ότι η διατύπωση «Όλα ελληνικά πχια;» και συγκεκριμένα, η λέξη «Όλα» είναι η ΜΟΝΗ που ΕΝΔΕΧΕΤΑΙ να παρερμηνευτεί.

Από πλευράς μας, αν και θεωρούμε ότι η καμπάνια μας δε δύναται να παρερμηνευτεί από τον καταναλωτή, σεβόμενοι απόλυτα την απόφαση και κρίση της Επιτροπής, θα τροποποιήσουμε την λέξη «Όλα», ενώ η διαφημιστική επικοινωνία θα παραμείνει κανονικά στον αέρα, έως ότου ολοκληρωθεί το προγραμματισμένο πλάνο επικοινωνίας.

Έχουμε εμπιστοσύνη στα θεσμικά όργανα και στον Έλληνα καταναλωτή, τον οποίο φροντίζουμε να υπηρετούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Hellmann’sφιλόλογος