Πολιτική|03.06.2021 22:23

Ανάπλαση παραλιακού μετώπου: Ποδηλατόδρομος από Πειραιά μέχρι Σούνιο

Μαρία Λιλιοπούλου

Εναν νέο ποδηλατόδρομο, ο οποίος θα συνδέει τον Πειραιά με τη Βούλα και σε δεύτερη φάση με το Σούνιο εξήγγειλε την Πέμπτη 3 Ιουνίου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης στη Γλυφάδα για την παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου.

Το ποδήλατο, ένα μέσο φιλικό στο περιβάλλον που γίνεται όλο και πιο δημοφιλές μεταξύ των πολιτών, δεν έχει καταφέρει ακόμα να κερδίσει τη θέση που του αξίζει και παραμένει σημαντικά παραγκωνισμένο από τις πολιτικές, οι οποίες μέχρι τώρα ήταν προσανατολισμένες στο αυτοκίνητο. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος, για τον οποίο στις μελέτες υπάρχει ένα εκτενές δίκτυο ποδηλατοδρόμων, αλλά στην πράξη ολοκληρωμένος είναι αυτός που συνδέει το Φάληρο με το Γκάζι.

Ο νέος ποδηλατόδρομος, όπως επεσήμανε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, θα έχει μήκος 76 χιλιομέτρων και έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Θα ξεκινά από το ΣΕΦ, θα συνεχίζει στον φαληρικό όρμο, θα περνά από τη μαρίνα και το πάρκο του Φλοίσβου, την παραλία του Π. Φαλήρου, τη μαρίνα και την παραλία του Αλίμου, την παραλία και τη μαρίνα του Ελληνικού, την παραλία της Γλυφάδας, τα Αστέρια της Γλυφάδας, την παραλία και την πλαζ της Βούλας. Αρχικά θα κατασκευαστούν τα πρώτα 22 χιλιόμετρα μέχρι τη Βούλα και θα ακολουθήσει η επέκταση ως το Σούνιο.

«Όταν με το καλό το έργο ολοκληρωθεί και μπορείς σε αυτά τα πρώτα 22 χλμ μέχρι τη Βουλιαγμένη να κάνεις ποδήλατο, να τρέξεις, να περπατήσεις το μόνο που θα αναλογιστούμε είναι γιατί κάτι τόσο αυτονόητο δεν το είχαμε κάνει πιο πριν», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης μιλώντας στην εκδήλωση για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Αττικής.

Ο ίδιος επεσήμανε ότι το έργο του νέου ποδηλατόδρομου έχει ξεχωριστή σημασία καθώς σηματοδοτεί την ανάγκη της πόλης να ανοιχτεί προς τη θάλασσα. Αν και δεν έδωσε σαφές χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου, σημείωσε ότι «θα ολοκληρωθεί σε φάσεις ανάλογα με τα εμπόδια που θα συναντούμε, αλλά για πρώτη φορά έχει κεντρική χρηματοδότηση και κεντρικό σχεδιασμό». Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 30 εκατομμύρια ευρώ.

Ακόμα 3 ποδηλατόδρομοι στην Αθήνα

Παράλληλα με αυτόν τον ποδηλατόδρομο, έχουν ήδη εξαγγελθεί και άλλοι τρεις:

  • Ο ποδηλατόδρομος 27 χιλιομέτρων Κηφισιά Φάληρο. Εχει ήδη κατασκευαστεί το νότιο τμήμα Φάληρο Γκάζι μήκους 10 χιλιομέτρων από το 2014. Το βόρειο τμήμα Γκάζι - Κηφισιά μήκους 16 χιλιομέτρων έχει προϋπολογισμό 10 εκατομμυρίων ευρώ και αυτήν την περίοδο εκπονούνται τα τεύχη δημοπράτησης ώστε να δοθούν στην Περιφέρεια Αττικής.
  • Ο ποδηλατόδρομος που θα συνδέει το Μετρό με την Πανεπιστημιούπολη και την Πολυτεχνειούπολη. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 3.000.000 ευρώ.
  • Η επέκταση της διαδρομής του παραπάνω ποδηλατοδρόμου προς το Καλλιμάρμαρο και το κέντρο της Αθήνας ώστε να συνδεθεί με τον ποδηλατόδρομο Κηφισιά – Φάληρο. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 500.000 ευρώ..

Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο - Ποδηλατόδρομοι σε 80 δήμους

Παράλληλα το υπουργείο Περιβάλλοντος, όπως επεσήμανε στην παρουσίασή του ο γενικός γραμματέας, Ευθύμης Μπακογιάννης προτίθεται να θεσμοθετήσει την Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο έως το τέλος του χρόνου. Η πρωτοβουλία είναι ήδη ώριμη, καθώς η στρατηγική έχει ήδη καταρτιστεί και παρουσιαστεί για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2019, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να έχει αναρτηθεί ούτε για δημόσια διαβούλευση.

Οπως ανακοίνωσε ο κ. Μπακογιάννης, πάντως, τον Ιούλιο αναμένεται να ξεκινήσει πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ (ΥΜΕΠΕΡΑΑ – ΕΣΠΑ) με δικαιούχους 80 δήμους για την ανάπτυξη ποδηλατόδρομων και την τόνωση της χρήσης του ποδηλάτου. «Στόχος μας είναι μέσα από μία εφαρμογή σε οποιαδήποτε πόλη κι αν βρίσκεσαι, να μπορείς να νοικιάζεις ποδήλατο», επεσήμανε ο γ.γ. του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Οι βασικοί στόχοι της εθνικής στρατηγικής για το ποδήλατο είναι:

  • Αύξηση της χρήσης του στις καθημερινές μετακινήσεις
  • Προώθηση ασφαλούς χρήσης και συνδυασμός με άλλα μέσα και στάθμευση
  • Ενσωμάτωση ποδηλάτου στην τροφοδοσία και τις εμπορευματικές μεταφορές.
  • Αποκατάσταση αστοχιών στη νομοθεσία και τις υποδομές
  • Ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισμού.
  • Προώθηση του ποδηλάτου κοινής χρήσης.

Κύρια «εργαλεία» για την επίτευξή τους θα είναι οι δράσεις βελτίωσης της εικόνας του ποδηλάτου αλλά και τα κίνητρα που θα δοθούν για την αύξηση της χρήσης του. Παράλληλα θα υπάρξουν προγράμματα εκπαίδευσης και πιστοποίησης.

Το ζήτημα της εκπαίδευσης έθεσε και ο πρόεδρος της νεοσυσταθείσας Ομοσπονδίας Αστικής Ποδηλασίας, Παναγιώτης Πιτσιλός, ο οποίος ζήτησε την εισαγωγή σχετικού μαθήματος στην εκπαίδευση.

Ο κ. Πιτσιλός αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι μόνο το 3% έως 5 % των οδών μετατρέπονται σε ποδηλατόδρομους, σύμφωνα με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που καταρτίζονται «κι αυτό σε περίπου δέκα χρόνια. Είναι αργά» τόνισε χαρακτηριστικά ζητώντας επίσης να υπάρξει επιδότηση και της αγοράς συμβατικών ποδηλάτων, αντίστοιχης με αυτή που εφαρμόζεται για τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Επιπλέον επανέφερε το ζήτημα της μείωσης του ορίου ταχύτητας στις πόλεις στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, σημειώνοντας πως ο Πρωθυπουργός το έχει ανακοινώσει, αλλά ακόμα δεν έχει υλοποιηθεί.

Όλες οι ειδήσεις

Φουντώνουν τα σενάρια ανασχηματισμού - Πελώνη: Όλοι αξιολογούνται από τον πρωθυπουργό

BBC: Δεν θα προστεθούν χώρες στην «πράσινη λίστα» της Βρετανίας - Μένει έξω η Ελλάδα

Πελώνη: Μέχρι τα μέσα Ιουνίου παραμένει η απαγόρευση κυκλοφορίας 00:30 με 5:00

ΕΚΠΑ: Σε αναστολή καθηκόντων ο διδάσκων του τμήματος ΜΜΕ μετά τις καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση

Κυριάκος ΜητσοτάκηςποδηλατόδρομοςΣούνιοΠειραιάς