Πολιτική|15.04.2019 18:46

Τι άλλαξε με τις νομοτεχνικές η Παπανάτσιου

Κατερίνα Τζαβάρα

Με την εισαγωγή σειράς νομοτεχνικών βελτιώσεων από την υφυπουργό Οικονομικών, Κατερίνα Παπανάτσιου ψηφίζεται στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο που προβλέπει την κύρωση της Συμφωνίας για την Ασιατική Τράπεζα Υποδομών και Επενδύσεων που περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τους αιγιαλούς, με αφορμή τις οποίες εγέρθησαν έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση.

Οι φωνές των ενστάσεων ενισχύθηκαν από τη στιγμή που δόθηκε στη δημοσιότητα η Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής στην οποία, «διατυπώνεται προβληµατισµός κατά πόσο οι υπό ψήφιση διατάξεις των άρθρων 28, 30 και 34 εναρµονίζονται προς την επιταγή του άρθρου 24 παρ. 1 του Συντάγµατος ως προς την προστασία ειδικότερα, εν προκειµένω, των ακτών, οι οποίες αποτελούν ευπαθή τµήµατα του φυσικού περιβάλλοντος και προστατεύονται µαζί µε την παράκτια ζώνη ευθέως από το άρθρο 24 του Συντάγµατος (ΣτΕ 3360 – 3361/2005), είναι δε δεκτικές µόνο ήπιας διαχείρισης (ΣτΕ 2795 – 7/2012 7µ.)».

Στην έκθεση αυτή αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι προβληματισμός εγείρεται και για το άρθρο 33, καθώς με τη διάταξη που έχει έρθει προς ψήφιση προβλέπεται η δυνατότητα κατασκευής των εκεί αναφερόμενων έργων χωρίς υποχρέωση του Δημοσίου για αποζημίωση ή καταβολή δαπάνης κατασκευής και συντήρησής τους προς το θιγόμενο ιδιώτη. Συγκεκριμένα αναφέρεται: «Ως προς την εν λόγω διάταξη ανακύπτει προβληµατισµός όσον αφορά στην προστασία των δικαιωµάτων τα οποία ανήκουν ή παραχωρούνται σε ιδιώτες. Ειδικότερα, το δικαίωµα του Δηµοσίου να κατασκευάζει ή να καταργεί ή να µετατρέπει, για λόγους δηµοσίου συµφέροντος, εθνικής άµυνας, δηµόσιας τάξης και ασφάλειας, τα έργα που απαριθµούνται σε αυτό, και µάλιστα χωρίς καµία υποχρέωσή του για αποζηµίωση ή καταβολή οποιασδήποτε δαπάνης ή αποζηµίωσης προς τον θιγόµενο ιδιώτη, πρέπει να ερµηνευθεί και να εφαρµοσθεί συµφώνως προς τις διατάξεις περί προστασίας της ιδιοκτησίας κατά το άρθρο 17 του Συντάγµατος σε συνδυασµό µε τις διατάξεις του Προσθέτου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύµβασης των Δικαιωµάτων του Ανθρώπου και συµφώνως προς τη νοµολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαστηρίων του Ανθρώπου και των ελληνικών Δικαστηρίων».

Οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν επίσης ότι: «Υπό το φως της εν λόγω νοµολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωµάτων του Ανθρώπου, εγείρεται, εν προκειµένω, προβληµατισµός ως προς τη συµβατότητα της προτεινόµενης ρύθµισης προς το άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύµβασης των Δικαιωµάτων του Ανθρώπου και των Θεµελιωδών Ελευθεριών (ΕΣΔΑ) και, ειδικότερα, ως προς το αν τηρείται η δίκαιη ισορροπία που πρέπει να υφίσταται µεταξύ της προστασίας του δικαιώµατος στην περιουσία και των επιταγών του γενικού συµφέροντος, δεδοµένου ότι η προτεινόµενη ρύθµιση υποδιπλασιάζει το ύψος του επιτοκίου υπερηµερίας του Δηµοσίου έναντι εκείνου που εφαρµόζεται για τους ιδιώτες οφειλέτες».

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών φέρει το βάρος αρκετών τροπολογιών που ρυθμίζουν σειρά ζητημάτων με σημαντικότερη –ίσως- την καταβολή ανά μήνα των τελών κυκλοφορίας αλλά και θέματα αποπληρωμής του ΕΝΦΙΑ ενώ στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και το συνυποσχετικό οικειοθελούς φορολόγησης της ναυτιλιακής κοινότητας.

Μεταξύ άλλων η κα Παπανάτσιου απέσυρε ρύθμιση η οποία όριζε ότι «μπορεί να εξαιρούνται από την κατεδάφιση, κατά παρέκκλιση από κάθε γενική η ειδική διάταξη με απόφαση του υπουργού οικονομικών έργα που κατασκευάστηκαν μετά την 28η Ιουλίου 2011 αν αφορούν έργα και δραστηριότητες που εξυπηρετούν σκοπούς εθνικής άμυνας και ασφάλειας, έργα εθνικής σημασίας, έργα υποδομής δικτύων κοινής ωφέλειας, συμπεριλαμβανομένων των έργων ΑΠΕ».

Επίσης σε πολλά εδάφια του άρθρου 34 η λέξη «αδειοδοτούνται» αντικαθίσταται από τη φράση «λαμβάνουν παραχώρηση χρήσης» και διαγράφεται η φράση «εξαιρούνται από την κατεδάφιση».

Κατερίνα Παπανάτσιου