Κόσμος|29.04.2020 15:54

Καμπανάκι Κομισιόν στις αεροπορικές που δίνουν «ανοιχτά εισιτήρια» αντί της επιστροφής χρημάτων

Μαρία Ψαρά

«Ανοιχτά εισιτήρια» αντί χρημάτων δίνουν στους πελάτες τους οι αεροπορικές εταιρείες για τις ακυρωμένες πτήσεις λόγω κορονοϊού, ενώ η Κομισιόν από την πρώτη στιγμή διεμήνυσε ότι, με βάση το Δίκαιο των καταναλωτών στην Ε.Ε., οι εταιρείες υποχρεούνται να αποζημιώνουν τους πελάτες τους ή να τους δίνουν κουπόνια είτε «ανοιχτά εισιτήρια», μόνο εφόσον οι πελάτες το δεχθούν.

Ωστόσο, η έλλειψη ρευστότητας και η προστασία των αερομεταφορέων που, σε πολλές περιπτώσεις, είναι «εθνικοί» (αν και ιδιωτικοί), έχουν κάνει πολλά κράτη μέλη να «διευκολύνουν» τις αεροπορικές εταιρείες, όπως ακριβώς έκανε και η ελληνική κυβέρνηση.

Και – προς το παρόν τουλάχιστον - αντιστέκεται σε αιτήματα 7 κρατών - μελών που έχουν στείλει επιστολή στην Κομισιόν για να αλλάξει τον νόμο. Το ακανθώδες ζήτημα αναμένεται να συζητηθεί την Τετάρτη 29/4 στην τηλεδιάσκεψη των υπουργών Μεταφορών.

«Γνωρίζω ότι υπάρχουν κυβερνήσεις που ζητούν από την Επιτροπή να αλλάξει τον νόμο, κάτι που δεν είναι επιλογή για μένα. Δεν νομίζω ότι αυτό είναι σωστό. Νομίζω ότι πρέπει να διοχετεύσουν την ενέργειά τους στο να σκεφτούν να κάνουν τα κουπόνια πιο ελκυστικά εάν θέλουν να χρησιμοποιούν κυρίως αυτά, αλλά να επιτρέπουν στους επιβάτες να ασκήσουν το δικαίωμά τους να τους επιστραφούν τα χρήματα», είπε η Επίτροπος σε συνέντευξή της την Τρίτη 28/4 στο Euronews.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η Βαλεάν «γνωρίζει τα θέματα ρευστότητας ορισμένων ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών», όμως «η κρίση είναι σοβαρή όχι μόνο για τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά και για άλλους τύπους επιχειρήσεων, εργαζομένων και πολιτών, επομένως πρέπει να βρούμε μια ισορροπημένη και συντονισμένη λύση, που να προστατεύει τους καταναλωτές και να υποστηρίζει τις εταιρείες, από μικρές έως μεγάλες, σε αυτούς τους τομείς».

«Είναι σαφές ότι δεν μπορούμε να έχουμε τους καταναλωτές να πληρώνουν το λογαριασμό για τα θέματα ρευστότητας των αεροπορικών εταιρειών. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν πολλούς τρόπους για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα ρευστότητας. Η Κομισιόν έχει ήδη υιοθετήσει μέτρα για να τις υποστηρίξουμε, όπως ο κανονισμός για τους χρόνους των πτήσεων. Η Επιτροπή ενέκρινε επίσης μέτρα στήριξης για την οικονομία, αυξημένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση και το προσωρινό πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις, το οποίο προσφέρει στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να βοηθήσουν τις αεροπορικές εταιρείες να γεφυρώσουν το κενό ρευστότητας», τονίζεται.

Ο ευρωπαϊκός νόμος είναι σαφής: οι επιβάτες θα πρέπει να μπορούν να επιλέξουν μεταξύ επιστροφής χρημάτων ή άλλων τρόπων επιστροφής χρημάτων, όπως τα κουπόνια. Μια εταιρεία μπορεί να πληρώσει μέσω κουπονιού, αλλά μόνο εάν το αποδεχτεί ο επιβάτης. Η επιστροφή χρημάτων πρέπει να είναι μια επιλογή, εάν ο επιβάτης το επιλέξει. Η Δανία έκανε τα κουπόνια πιο ελκυστικά, με εγγυήσεις κατά της χρεοκοπίας της εταιρείας. Αυτό οφείλουν να κάνουν και οι άλλες χώρες, υποστηρίζει η Κομισιόν.

Σε αυτό το πλαίσιο, αυξάνονται και οι φωνές για κυρώσεις σε χώρες που δεν συμμορφώνονται, όπως η Ολλανδία με την αεροπορική εταιρεία KLM. «Ελπίζουμε ότι η βιομηχανία και τα κράτη μέλη θα προωθήσουν επιλογές που καθιστούν τα κουπόνια πιο ελκυστικά, έτσι ώστε οι πολίτες να τις αποδεχτούν», τονίζει η Κομισιόν.

Σε διαφορετική περίπτωση, η Επιτροπή έχει την υποχρέωση να αναλάβει δράση κατά εθνικών κανόνων/πρακτικών που παραβιάζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία. «Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, πρέπει να βρούμε μαζί για να βρούμε λύσεις που να αντιμετωπίζουν τις ανησυχίες τόσο της βιομηχανίας όσο και των πολιτών μας», αναφέρει η διπλωματική πηγή.

«Μπροστά» βγαίνουν Γαλλία και Ολλανδία για την προσωρινή αλλαγή του Κανονισμού 261/2004 για τα δικαιώματα αποζημίωσης από αεροπορικές εταιρείες. Ανάμεσα στις 12 χώρες που στηρίζουν την πρωτοβουλία είναι και η Ελλάδα.

Η τηλεδιάσκεψη των υπουργών Μεταφορών ξεκινά στις 16:30 ώρα Ελλάδας. 

Κορονοϊόςαεροπορικές εταιρείεςΚομισιόν