Κόσμος|29.05.2022 18:12

Ξανά ενάντια στο κοινοτικό δίκαιο η Ουγγαρία - Επιδοτεί τη βενζίνη μόνο για ημεδαπούς

Newsroom

Με επίσημη αιτιολογία τον τερματισμό του «βενζινοτουρισμού» η κυβέρνηση της Ουγγαρίας προχώρησε σε μία αδιανόητη κίνηση – την απαγόρευση, στους οδηγούς από το εξωτερικό (συμπεριλαμβανομένων αυτών από άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ) να προμηθεύονται στην Ουγγαρία φθηνή βενζίνη με κρατική επιδότηση. Συγκεκριμένα, με την επιδότηση η βενζίνη σούπερ (95 οκτανίων) στοιχίζει 480 φιορίνια το λίτρο, δηλαδή 1,23 ευρώ. Από την ερχόμενη Παρασκευή η τιμή αυτή θα είναι διαθέσιμη μόνο για αυτοκίνητα με ουγγρικές πινακίδες ενώ, οι υπόλοιποι οδηγοί θα καλούνται να πληρώσουν την αγοραία τιμή της βενζίνης, που είναι κατά 40% ακριβότερη. Η κυβέρνηση του Βίκτορ Όρμπαν έχει επιβάλει πλαφόν στην τιμή της βενζίνης και του ντίζελ από τον Νοέμβριο του 2021.

Σύμφωνα με το Αυστριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (APA), στην Ουγγαρία η επιδοτούμενη βενζίνη είναι αισθητά φθηνότερη από ότι στις γειτονικές χώρες αφού σε Αυστρία και Σλοβακία  η τιμή της κατά μέσο όσο είναι 1,80 ευρώ το λίτρο, σε Τσεχία και Ιταλία 1,87 ευρώ, ενώ στη Γερμανία 2,15 ευρώ το λίτρο. Καθημερινά, χιλιάδες οδηγοί περνούν τα σύνορα με την Ουγγαρία προκειμένου να γεμίσουν τα ντεπόζιτα σε χαμηλές τιμές, δημιουργώντας συνωστισμό στα βενζινάδικα. Ωστόσο, το φαινόμενο εντός των χωρών  - μελών της ΕΕ δεν είναι νέο. Ακόμα και πριν από τη δραματική αύξηση των τιμών στα καύσιμα που επέφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία πολλοί οδηγοί από τις δυτικές επαρχίες της Γερμανίας ταξίδευαν στο Βέλγιο ή στο Λουξεμβούργο για να βάλουν βενζίνη σε καλύτερες τιμές. Το ίδιο κάνουν και οδηγοί από τη Βόρεια Ελλάδα που προτιμούν να βάζουν βενζίνη στη γειτονική Βουλγαρία.

Αντιδράσεις αναμένονται από τις Βρυξέλλες

Κατά πόσο, όμως, είναι θεμιτό η ουγγρική κυβέρνηση να προσφέρει προνομιακή τιμή στους Ούγγρους οδηγούς, επιβάλλοντας «καπέλο» σε όλους τους υπόλοιπους; Σύμφωνα με το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA), η άνιση μεταχείριση ημεδαπών και πολιτών από άλλα κράτη - μέλη της ΕΕ «θέτει το ερώτημα, κατά πόσον η Ουγγαρία παραβιάζει την αρχή της μη διάκρισης λόγω ιθαγένειας, που κατοχυρώνεται στο δίκαιο της ΕΕ». Το κοινοτικό δίκαιο, μάλιστα, δίκαιο απαγορεύει όχι μόνο την άμεση, αλλά και κάθε έμμεση διάκριση με κριτήρια ιθαγένειας. Σε δηλώσεις του την Πέμπτη, στη Βουδαπέστη, ο Γενικός Γραμματέας του υπουργικού συμβουλίου  Άνταλ Ρόγκαν παραδέχεται ότι η απόφαση της ουγγρικής κυβέρνησης «θα προκαλέσει κάποιες συζητήσεις με τις Βρυξέλλες». Και αυτή, προφανώς, δεν είναι η πρώτη φορά που ο ακροδεξιός πρωθυπουργός Όρμπαν ανοίγει μέτωπο με την ΕΕ.

Μιλώντας στην αυστριακή εφημερίδα Kurier o Βάλτερ Ομπβέξερ, κοσμήτορας της Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο του Ίνσμπρουκ, κάνει λόγο για «ξεκάθαρη» παραβίαση του ευρωπαϊκού δικαίου. Επισημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της Ουγγαρίας, ενώ και ιδιώτες μπορούν να πράξουν το ίδιο, αν το επιθυμούν. Αλλά και ο εκπρόσωπος της αυστριακής λέσχης αυτοκινητιστών ARBO, Σεμπάστιαν Όμπρεχτ, δηλώνει στην εφημερίδα Der Standard ότι «η Ουγγαρία παραβιάζει το ευρωπαϊκό δίκαιο και είναι λυπηρό ότι συμβαίνει αυτό».

Βίκτορ ΌρμπανΒρυξέλλεςβενζίνηειδήσεις τώραΟυγγαρίαΕΕ