Κόσμος|23.01.2023 17:33

Νέο πόρισμα για το ναυάγιο του «Estonia» με τους 852 νεκρούς - Μετά από 28 χρόνια αποδεικνύεται ότι δεν ήταν αξιόπλοο

Newsroom

Στη σύνταξη νέου πορίσματος προχωρούν οι Αρχές για το μεταγωγικό πλοίο MS Estonia που βυθίστηκε τον Σεπτέμβριο του 1994 στη Βαλτική Θάλασσα με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 852 άνθρωποι. Η ενδιάμεση έκθεση της έρευνας για το ναυάγιο αποκαλύπτει ότι το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο δεν βυθίστηκε λόγω σύγκρουσης με άλλο πλοίο, με τις τρύπες και την παραμόρφωση του πλοίου να είναι πιθανότατα αποτέλεσμα της απόξεσης του ναυαγίου στον πυθμένα.

«Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε βρει τίποτα που να μεταβάλλει σημαντικά τα τεχνικά συμπεράσματα της μικτής επιτροπής (JAIC) και όσον αφορά τα αίτια του ατυχήματος από την έκθεσή της του 1997», ανέφεραν το Γραφείο Έρευνας Ασφάλειας της Εσθονίας και το αντίστοιχο σουηδικό γραφείο σε κοινή έκθεση που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα.

Το ναυάγιο του MS Estonia βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση και παρουσιάζει σοβαρές ζημιές. Τούτου λεχθέντος, το γρανιτένιο επιφανειακό ανάγλυφο του βυθού στο σημείο ταιριάζει με την παραμόρφωση του πλοίου, δήλωσε ο Rene Arikas, επικεφαλής της Εσθονικής Υπηρεσίας Έρευνας Ασφάλειας, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου τη Δευτέρα. Ομοίως, δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδηλώνουν ότι το πλοίο βυθίστηκε ως αποτέλεσμα σύγκρουσης με άλλο πλοίο ή ότι σημειώθηκε έκρηξη στο τμήμα της πλώρης του.

Ο βυθός προκαλεί φθορά στο πλοίο

Η γεωλογική και γεωφυσική αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε από τον Martin Jakobsson, καθηγητή θαλάσσιας γεωλογίας και γεωφυσικής στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης, ο οποίος έδειξε πώς το περίγραμμα του βυθού αντιστοιχεί σε ζημιές στη δεξιά πλευρά του πλοίου.

Ο Jakobsson δήλωσε ότι το μεσαίο τμήμα του σκαριού στηρίζεται σε μια βραχώδη επιφάνεια, με τα διάφορα τμήματα του σκαριού να μην στηρίζονται εξίσου. Πρόσθεσε ότι εξέτασε μόνο τη γεωλογία του βυθού και δεν εκτίμησε αν οι ρωγμές και οι τρύπες στο κύτος προκλήθηκαν από την κίνησή του.

Το τελευταίο πρότεινε ο Jonas Backstrand, αναπληρωτής επικεφαλής της Σουηδικής Αρχής Διερεύνησης Ατυχημάτων. Περιέγραψε τη δημιουργία ενός τρισδιάστατου μοντέλου του κύτους χρησιμοποιώντας 45.000 φωτογραφίες και τη θέση των οπών στο πλοίο.

«Το μοντέλο δείχνει ζημιές στη δεξιά πλευρά και στον πυθμένα. Η μοντελοποίηση δείχνει ότι ο βυθός αντιστοιχεί σε ζημιά στο πλοίο», δήλωσε ο Backstrand. Πρότεινε ότι η απόσταση μεταξύ των δύο οπών στο κύτος είναι 22 μέτρα, κάτι που αντιστοιχεί στο σχήμα του βυθού.

«Δεν έχουμε ολοκληρώσει ακόμη τις εργασίες μας, αλλά φαίνεται ότι η ζημιά έχει προκληθεί από επαφή με τον πυθμένα», είπε. Ο εμπειρογνώμονας δήλωσε ότι είναι επίσης πιθανό η πρόσκρουση να προκάλεσε παραμόρφωση του καταστρώματος του MS Estonia.

Δεν ήταν αξιόπλοο

Όπως μεταδίδει το ERR, ο Rene Arikas επεσήμανε ότι το τμήμα της πλώρης του επιβατηγού οχηματαγωγού MS Estonia δεν είχε επιθεωρηθεί πριν από την έκδοση του πιστοποιητικού αξιοπλοΐας του πλοίου και ότι εάν είχε πραγματοποιηθεί επιθεώρηση, το πλοίο δεν θα είχε λάβει το πιστοποιητικό, καθώς η κατασκευή της ράμπας της πλώρης ήταν ελαττωματική. Η ράμπα θα έπρεπε να είχε τοποθετηθεί διαφορετικά, είπε.

«Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το πλοίο δεν ήταν αξιόπλοο, το πιστοποιητικό δεν είχε εκδοθεί με βάση σωστούς λόγους και δεν θα έπρεπε να μεταφέρει επιβάτες μεταξύ Ταλίν και Στοκχόλμης», σημείωσε ο Arikas.

Ο επικεφαλής της αρχής διερεύνησης της ασφάλειας δήλωσε ότι η έρευνα θα πρέπει να συνεχιστεί για να αποκτήσει μια πλήρη εικόνα της τραγωδίας, μεταξύ άλλων με συνεντεύξεις επιζώντων. Η ενδιάμεση έκθεση της προκαταρκτικής αξιολόγησης μπορεί να βρεθεί ολόκληρη στον σύνδεσμο.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ:

νεκροίπλοίοειδήσεις τώραναυάγιο