Κόσμος|20.06.2023 20:12

Κορυφώνεται το θρίλερ με το υποβρύχιο στον Ατλαντικό: Αναφορές πως δεν είχε ελεγχθεί από επίσημο φορέα - Μαρτυρία δικηγόρου που ακύρωσε το ταξίδι... και σώθηκε

Newsroom

Κορυφώνεται η αγωνία για το εξαφανισμένο υποβρύχιο που προσέγγιζε το ναυάγιο του Τιτανικού στον Ατλαντικό Ωκεανό με τα πληρώματα έρευνας κάνουν αγώνα δρόμου ενάντια στο χρόνο για να το εντοπίσουν.

Σημειώνεται ότι το Γαλλικό Ινστιτούτο Ερευνών για την Εκμετάλλευση των Θαλασσών (IFERMER - Institut Francais de Recherche pour l'Exploitation de la Mer) έστειλε το πλοίο Atalante με ρομποτικό βαθυσκάφος στην περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού, όπου την Κυριακή εξαφανίστηκε ένα τουριστικό υποβρύχιο με πέντε επιβαίνοντες.

Το ερευνητικό πλοίο Atalante αναμένεται να φθάσει στον προορισμό του γύρω στις 9 το βράδυ (ώρα Ελλάδος) αύριο, Τετάρτη, και θα ακολουθήσει η κατάδυση του ρομποτικού βαθυσκάφους.

Από την πλευρά του εκπρόσωπος της αμερικανικής ακτοφυλακής, ανέφερε πως  έχουν μείνει γύρω στις 40 ώρες οξυγόνου, με βάση τις αρχικές εκτιμήσεις πως θα μπορούσαν να αντέξουν συνολικά 96 ώρες ή 4 ημέρες.

Ο ίδιος δήλωσε ότι η ακτοφυλακή έχει ξεκινήσει κατάδυση με τηλεχειριζόμενο όχημα (ROV) στην τελευταία γνωστή θέση του υποβρυχίου, το οποίο φέρει κάμερα, ενώ πρόσθεσε πως η καναδική ακτοφυλακή αναμένεται να φθάσει στο σημείο αργότερα απόψε, καθώς και άλλα σκάφη του αμερικανικού ναυτικού. Στην έρευνα συμμετέχουν και ιδιωτικά σκάφη.

Δεν υπήρξε έγκριση από επίσημο φορέα;

Ταυτόχρονα, σημαντικές λεπτομέρειες που ίσως ρίξουν φως στα αίτια της περιπέτειας αναδύει στην επιφάνεια τις τελευταίες ώρες μια «δήλωση συναίνεσης» που υπογράφουν οι επιβάτες πριν εισέλθουν στο υποβρύχιο. Επιβάτες που είχαν επιβιβαστεί στο παρελθόν στο υποβρύχιο της OceanGate αποκάλυψαν πώς τους ζητήθηκε να υπογράψουν μια «αίτηση παραίτησης» στην οποία είναι ξεκάθαρη η παραδοχή πως το σκάφος δεν έχει ελεγχθεί από επαγγελματικό ρυθμιστικό φορέα.

Ο δημοσιογράφος του CBS, Ντέιβιντ Πογκ, ο οποίος επιβιβάστηκε στο σκάφος για να επισκεφθεί το κουφάρι του Τιτανικού πέρυσι, δήλωσε ότι μεταξύ των εγγράφων που επιδείχθηκαν στους πιθανούς επιβάτες ήταν και μια «δήλωση παραίτησης» που ανέφερε: «Αυτό το πειραματικό σκάφος δεν έχει εγκριθεί ή πιστοποιηθεί από κανέναν ρυθμιστικό φορέα και θα μπορούσε να οδηγήσει σε σωματικό τραυματισμό, συναισθηματικό τραύμα ή θάνατο».

Μια ομάδα τουριστών το 2021 πλήρωσε 100.000 έως 150.000 δολάρια ο καθένας για να συμμετάσχει στο ταξίδι. Στην ιστοσελίδα της OceanGate, και στο σημείο για την «αμοιβή υποστήριξης» για την αποστολή του 2023, γίνεται αναφορά για ποσό που φτάνει στα 250.000 δολάρια το άτομο.

Tι περιγράφει δικηγόρος που επρόκειτο να επιβιβαστεί στο υποβρύχιο

Την ίδια ώρα, τη δική του εμπειρία περιγράφει ένας δικηγόρος με σχεδόν 40 χρόνια εμπειρίας στην αυτόνομη κατάδυση που επρόκειτο να ταξιδέψει με το υποβρύχιο Titan, αλλά όπως φαίνεται είχε... τύχη βουνό.

Ο σύμβουλος της OceanGate Expeditions, Ντέιβιντ Κόνκανον, δικηγόρος και εξερευνητής που ξεκίνησε τις καταδύσεις σε ηλικία 14 ετών, από το τέλος της δεκαετίας του 1980 έγινε «ναυαγός του Νιου Τζέρσεϊ» εξερευνώντας πολλά ναυάγια.

Σε ανάρτηση στο Facebook, ο λάτρης της περιπέτειας είπε ότι επρόκειτο να συμμετάσχει στο ταξίδι, αλλά έπρεπε να ακυρώσει την τελευταία στιγμή για να ασχοληθεί με «ένα άλλο επείγον θέμα πελάτη». Είπε ότι «συμφώνησε αμέσως» όταν τον κάλεσαν και του ζήτησαν να παράσχει βοήθεια για τις προσπάθειες ανάκαμψης.

Ωστόσο, προέτρεψε όσους ανησυχούν για την ευημερία του ίδιου και των αγνοουμένων επιβατών του «Τιτάνα να σταματήσουν να στέλνουν μηνύματα και να επιστρατεύουν όλες τις άλλες μορφές επικοινωνίας κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης περιόδου».

«Εμπλέκεστε σε πιο σημαντικές επικοινωνίες που πρέπει να γίνουν για να επιλυθεί αυτή η κατάσταση όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και με ασφάλεια. Ευχαριστώ! Ντέιβιντ», έγραψε.

Συντρίμμια του Τιτανικού παντού

Το σκαρί του Τιτανικού, που βρίσκεται σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων στον πυθμένα του ωκεανού, περιβάλλεται από συντρίμμια από την καταστροφή πριν από έναν αιώνα και πλέον.

«Υπάρχουν κομμάτια του παντού. Είναι επικίνδυνο», δήλωσε ο Frank Owen OAM, συνταξιούχος αξιωματούχος του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας και διευθυντής του προγράμματος διαφυγής και διάσωσης υποβρυχίων.

Γιατί χάθηκε η επαφή με το «μητρικό» σκάφος

Σύμφωνα με τον Guardian, η επαφή χάθηκε μία ώρα και 45 λεπτά μετά το ταξίδι του Titan, γεγονός που υποδηλώνει ότι το πλήρωμα μπορεί να βρισκόταν κοντά ή στον πυθμένα, λέει ο Όουεν. Το Titan έχει μέγιστη ταχύτητα τριών κόμβων, αλλά θα είναι πιο αργό όσο πιο βαθιά πηγαίνει.

Σε περίπτωση εμπλοκής, διακοπής ρεύματος ή επικοινωνιών, το Titan θα είναι εξοπλισμένο με βαρίδια που μπορούν να απελευθερωθούν σε περίπτωση ανάγκης, δημιουργώντας αρκετή άνωση για να το βγάλουν στην επιφάνεια. Το Titan διαθέτει μια σειρά από σήματα, φωτισμό, ανακλαστήρες και άλλο εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιήσει μόλις βγει στην επιφάνεια για να προσελκύσει την προσοχή.

Διαρροή

Ένα άλλο σενάριο είναι να έχει υπάρξει διαρροή στο υπό πίεση κύτος, οπότε η πρόγνωση δεν είναι καλή, δήλωσε ο Alistair Greig, καθηγητής θαλάσσιας μηχανικής στο University College του Λονδίνου.

«Εάν έχει κατέβει στον πυθμένα και δεν μπορεί να ξαναβγεί με τη δική του δύναμη, οι επιλογές είναι πολύ περιορισμένες», δήλωσε ο Greig. «Ενώ το υποβρύχιο μπορεί να είναι ακόμη άθικτο, αν βρίσκεται πέρα από την ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα, υπάρχουν πολύ λίγα σκάφη που μπορούν να φτάσουν τόσο βαθιά, και σίγουρα όχι δύτες».

Ο Chris Parry, απόστρατος αντιναύαρχος του βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού, δήλωσε στο Sky News ότι η διάσωση στον βυθό είναι «μια πολύ δύσκολη επιχείρηση».

«Η πραγματική φύση του βυθού είναι πολύ κυματιστή. Ο ίδιος ο Τιτανικός βρίσκεται σε μια τάφρο. Υπάρχουν πολλά συντρίμμια τριγύρω. Έτσι, η προσπάθεια να διαφοροποιηθεί με το σόναρ ειδικότερα και η προσπάθεια να στοχεύσουμε την περιοχή στην οποία θέλουμε να ψάξουμε με ένα άλλο υποβρύχιο θα είναι πράγματι πολύ δύσκολη».

Ποιοι βρίσκονται μέσα στο υποβρύχιο

Σύμφωνα με πληροφορίες της Sun, πιστεύεται ότι ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο Γάλλος ειδικός στις καταδύσεις Πολ-Ανρί Ναρτζολέ και ο διευθυντής της εταιρείας με τα υποβρύχια είναι μεταξύ των αγνοουμένων. Ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους του Πακιστάν, ο Σαχζάντα Νταούντ, και ο έφηβος γιος του Σουλεμάν, βρίσκονται επίσης στο υποβρύχιο, σύμφωνα με την οικογένειά τους.

Το υποβρύχιο -που ονομάζεται Titan- στέλνει μηνύματα για να επικοινωνήσει με την ομάδα τους στο σκάφος Polar Prince, το οποίο παραμένει πάνω από το νερό.

Το Titan θεωρείται ότι έχασε την επαφή με το Polar Prince μόλις μία ώρα και 45 λεπτά μετά την έναρξη της αποστολής. Σημειώνεται ότι το υποβρύχιο έστελνε σήματα ζωής στο σκάφος που βρισκόταν στην επιφάνεια του νερού με το τελευταίο από αυτά τα μηνύματα να στέλνεται γύρω στις 3 μ.μ. ώρα Αγγλίας τη Δευτέρα, αναφέρουν οι Times.

Πηγές λένε ότι το τελευταίο σήμα έδειχνε το Titan ακριβώς πάνω από τον Τιτανικό - 11.000 πόδια πιο βαθιά κάτω από το νερό από την πιο βαθιά επιτυχημένη υποβρύχια επιχείρηση διάσωσης μέχρι σήμερα. Μετά από αυτό, δεν υπήρξε καθόλου επαφή με το πλοίο.

Δυσοίωνες οι εκτιμήσεις

Αυτό έχει προκαλέσει φόβους ότι το Titan θα μπορούσε να είναι παγιδευμένο στα συντρίμμια του Τιτανικού, πολύ βαθιά για να έχουν πρόσβαση οι διασώστες.

Το υποβρύχιο της OceanGate έχει χωρητικότητα για έναν χειριστή και άλλους τέσσερις - και βυθίστηκε με παροχή οξυγόνου ικανή να διαρκέσει 96 ώρες. Αυτό σημαίνει ότι τα πληρώματα έρευνας κάνουν αγώνα δρόμου ενάντια στο χρόνο για να βρουν το υποβρύχιο, καθώς η παροχή αέρα αναμένεται να εξαντληθεί γύρω στο μεσημέρι της Πέμπτης ώρα Ηνωμένου Βασιλείου.

Ο υποναύαρχος της αμερικανικής ακτοφυλακής John Mauger δήλωσε ότι αμερικανικά και καναδικά πλοία και αεροπλάνα έχουν κατακλύσει την περιοχή, ορισμένα από τα οποία έριξαν σημαδούρες σόναρ που μπορούν να παρακολουθούν σε βάθος 13.000 ποδιών.

Όμως ο πρώην διοικητής πυρηνικού υποβρυχίου των ΗΠΑ Ντέιβιντ Μαρκέτ πιστεύει ότι υπάρχει λιγότερο από 1% πιθανότητα επιβίωσης του πληρώματος «αν βρίσκονται στον βυθό».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ατλαντικόςυποβρύχιοειδήσεις τώραΤιτανικός