Κόσμος|20.06.2023 22:22

Υποβρύχιο στον Ατλαντικό: Αγώνας κόντρα στο χρόνο και τις πιθανότητες για τον εντοπισμό του – Τελειώνει το οξυγόνο, πληθαίνουν τα ερωτήματα

Newsroom

Κορυφώνεται η αγωνία για το εξαφανισμένο υποβρύχιο που προσέγγιζε το ναυάγιο του Τιτανικού στον Ατλαντικό Ωκεανό με τα πληρώματα έρευνας να κάνουν αγώνα δρόμου ενάντια στο χρόνο για να το εντοπίσουν.

Επαρκεί για 40 ώρες το οξυγόνο

Σύμφωνα με την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ το διαθέσιμο οξυγόνο επαρκεί για «άλλες 40 ώρες». Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στη Βοστόνη, ο υποπλοίαρχος Τζέιμι Φρέντερικ τόνισε πως μέχρι στιγμής οι έρευνες της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ και του Καναδά έχουν αποβεί άκαρπες.

Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ερευνών για την Εκμετάλλευση των Θαλασσών (IFERMER - Institut Francais de Recherche pour l'Exploitation de la Mer) έστειλε στην περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού το πλοίο Atalante που μεταφέρει ρομποτικό βαθυσκάφος. Το ερευνητικό πλοίο Atalante αναμένεται να φθάσει στον προορισμό του γύρω στις 9 το βράδυ (ώρα Ελλάδος) αύριο Τετάρτη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πέντε επιβαίνοντες στο υποβρύχιο είναι: ο 61χρονος αμερικανός ιδρυτής της OceanGate Στόκτον Ρας, ο 77χρονος γάλλος εξερευνητής Πολ-Ανρί Ναρζολέ (διευθυντής υποβρύχιων ερευνών στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα για το ναυάγιο του Τιτανικού), ο 59χρονος βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας πώλησης ιδιωτικών τζετ Action Aviation), ο 48χρονος πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ και ο 19χρονος γιος του, Σουλεϊμάν.

Δεν υπήρξε έγκριση από επίσημο φορέα;

Ταυτόχρονα, σημαντικές λεπτομέρειες που ίσως ρίξουν φως στα αίτια της περιπέτειας αναδύει στην επιφάνεια τις τελευταίες ώρες μια «δήλωση συναίνεσης» που υπογράφουν οι επιβάτες πριν εισέλθουν στο υποβρύχιο. Επιβάτες που είχαν επιβιβαστεί στο παρελθόν στο υποβρύχιο της OceanGate αποκάλυψαν πώς τους ζητήθηκε να υπογράψουν μια «αίτηση παραίτησης» στην οποία είναι ξεκάθαρη η παραδοχή πως το σκάφος δεν έχει ελεγχθεί από επαγγελματικό ρυθμιστικό φορέα.

Ο δημοσιογράφος του CBS, Ντέιβιντ Πογκ, ο οποίος επιβιβάστηκε στο σκάφος για να επισκεφθεί το κουφάρι του Τιτανικού πέρυσι, δήλωσε ότι μεταξύ των εγγράφων που επιδείχθηκαν στους πιθανούς επιβάτες ήταν και μια «δήλωση παραίτησης» που ανέφερε: «Αυτό το πειραματικό σκάφος δεν έχει εγκριθεί ή πιστοποιηθεί από κανέναν ρυθμιστικό φορέα και θα μπορούσε να οδηγήσει σε σωματικό τραυματισμό, συναισθηματικό τραύμα ή θάνατο».

Μια ομάδα τουριστών το 2021 πλήρωσε 100.000 έως 150.000 δολάρια ο καθένας για να συμμετάσχει στο ταξίδι. Στην ιστοσελίδα της OceanGate, και στο σημείο για την «αμοιβή υποστήριξης» για την αποστολή του 2023, γίνεται αναφορά για ποσό που φτάνει στα 250.000 δολάρια το άτομο.

Tι περιγράφει δικηγόρος που επρόκειτο να επιβιβαστεί στο υποβρύχιο

Την ίδια ώρα, τη δική του εμπειρία περιγράφει ένας δικηγόρος με σχεδόν 40 χρόνια εμπειρίας στην αυτόνομη κατάδυση που επρόκειτο να ταξιδέψει με το υποβρύχιο Titan, αλλά όπως φαίνεται είχε... τύχη βουνό.

Ο σύμβουλος της OceanGate Expeditions, Ντέιβιντ Κόνκανον, δικηγόρος και εξερευνητής που ξεκίνησε τις καταδύσεις σε ηλικία 14 ετών, από το τέλος της δεκαετίας του 1980 έγινε «ναυαγός του Νιου Τζέρσεϊ» εξερευνώντας πολλά ναυάγια.

Σε ανάρτηση στο Facebook, ο λάτρης της περιπέτειας είπε ότι επρόκειτο να συμμετάσχει στο ταξίδι, αλλά έπρεπε να ακυρώσει την τελευταία στιγμή για να ασχοληθεί με «ένα άλλο επείγον θέμα πελάτη». Είπε ότι «συμφώνησε αμέσως» όταν τον κάλεσαν και του ζήτησαν να παράσχει βοήθεια για τις προσπάθειες ανάκαμψης.

Ωστόσο, προέτρεψε όσους ανησυχούν για την ευημερία του ίδιου και των αγνοουμένων επιβατών του «Τιτάνα να σταματήσουν να στέλνουν μηνύματα και να επιστρατεύουν όλες τις άλλες μορφές επικοινωνίας κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης περιόδου».

«Εμπλέκεστε σε πιο σημαντικές επικοινωνίες που πρέπει να γίνουν για να επιλυθεί αυτή η κατάσταση όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και με ασφάλεια. Ευχαριστώ! Ντέιβιντ», έγραψε.

Συντρίμμια του Τιτανικού παντού

Το σκαρί του Τιτανικού, που βρίσκεται σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων στον πυθμένα του ωκεανού, περιβάλλεται από συντρίμμια από την καταστροφή πριν από έναν αιώνα και πλέον.

«Υπάρχουν κομμάτια του παντού. Είναι επικίνδυνο», δήλωσε ο Frank Owen OAM, συνταξιούχος αξιωματούχος του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας και διευθυντής του προγράμματος διαφυγής και διάσωσης υποβρυχίων.

Γιατί χάθηκε η επαφή με το «μητρικό» σκάφος

Σύμφωνα με τον Guardian, η επαφή χάθηκε μία ώρα και 45 λεπτά μετά το ταξίδι του Titan, γεγονός που υποδηλώνει ότι το πλήρωμα μπορεί να βρισκόταν κοντά ή στον πυθμένα, λέει ο Όουεν. Το Titan έχει μέγιστη ταχύτητα τριών κόμβων, αλλά θα είναι πιο αργό όσο πιο βαθιά πηγαίνει.

Σε περίπτωση εμπλοκής, διακοπής ρεύματος ή επικοινωνιών, το Titan θα είναι εξοπλισμένο με βαρίδια που μπορούν να απελευθερωθούν σε περίπτωση ανάγκης, δημιουργώντας αρκετή άνωση για να το βγάλουν στην επιφάνεια. Το Titan διαθέτει μια σειρά από σήματα, φωτισμό, ανακλαστήρες και άλλο εξοπλισμό που μπορεί να χρησιμοποιήσει μόλις βγει στην επιφάνεια για να προσελκύσει την προσοχή.

Διαρροή

Ένα άλλο σενάριο είναι να έχει υπάρξει διαρροή στο υπό πίεση κύτος, οπότε η πρόγνωση δεν είναι καλή, δήλωσε ο Alistair Greig, καθηγητής θαλάσσιας μηχανικής στο University College του Λονδίνου.

«Εάν έχει κατέβει στον πυθμένα και δεν μπορεί να ξαναβγεί με τη δική του δύναμη, οι επιλογές είναι πολύ περιορισμένες», δήλωσε ο Greig. «Ενώ το υποβρύχιο μπορεί να είναι ακόμη άθικτο, αν βρίσκεται πέρα από την ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα, υπάρχουν πολύ λίγα σκάφη που μπορούν να φτάσουν τόσο βαθιά, και σίγουρα όχι δύτες».

Ο Chris Parry, απόστρατος αντιναύαρχος του βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού, δήλωσε στο Sky News ότι η διάσωση στον βυθό είναι «μια πολύ δύσκολη επιχείρηση».

«Η πραγματική φύση του βυθού είναι πολύ κυματιστή. Ο ίδιος ο Τιτανικός βρίσκεται σε μια τάφρο. Υπάρχουν πολλά συντρίμμια τριγύρω. Έτσι, η προσπάθεια να διαφοροποιηθεί με το σόναρ ειδικότερα και η προσπάθεια να στοχεύσουμε την περιοχή στην οποία θέλουμε να ψάξουμε με ένα άλλο υποβρύχιο θα είναι πράγματι πολύ δύσκολη».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΑτλαντικόςυποβρύχιοΤιτανικόςειδήσεις τώρα