Κόσμος|07.12.2023 06:00

Ευρωβαρόμετρο για την ενημέρωση: Αλλάζουν οι συνήθειες των Ευρωπαίων και αυξάνεται η εμπιστοσύνη στα social media - Τι ισχύει με τους Έλληνες

Newsroom

Αποστολή στις Βρυξέλλες, Ιουλία Βελισσαράτου

Τις συνήθειες των Ευρωπαίων σε σχέση με τα μέσα ενημέρωσης αλλά και την εμπιστοσύνη τους σε αυτά εξετάζει σε βάθος το ειδικό Ευρωβαρόμετρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Όπως είναι σαφές από τα ευρήματα και αξίζει να επισημανθεί, αυξάνεται συστηματικά ο ρόλος που διαδραματίζουν στην ενημέρωση των πολιτών της ΕΕ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδίως σε συγκεκριμένες χώρες.

Κύρια πηγή ειδήσεων παραμένει βέβαια, σε ποσοστό 71% η τηλεόραση, ενώ ακολουθεί το διαδίκτυο και οι πλατφόρμες ειδήσεων σε ποσοστό 42%. Όσον αφορά τους πολίτες της Ελλάδας, σε ερώτηση για τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο για πρόσβαση σε ειδήσεις το τελευταίο επταήμερο, το 65% απάντησε την τηλεόραση, το 57% τις ηλεκτρονικές και ειδησεογραφικές πλατφόρμες, το 24% το ραδιόφωνο, το 55% τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και το 14% τα έντυπα μέσα.

Αλλάζουν οι συνήθειες των Ευρωπαίων

Αξιοσημείωτο είναι, σύμφωνα με τα ευρήματα του Ευρωβαρόμετρου, το γεγονός ότι, οι Ευρωπαίοι πολίτες αξιολογούν ολοένα και περισσότερο ως αξιόπιστες νέες πηγές ενημέρωσης τις διαδικτυακές πλατφόρμες ειδήσεων και τα κανάλια μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και τους influencers.

Ενδιαφέρον προκαλεί ότι, σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του Ευρωκοινοβουλίου για το 2022, συνολικά μεταξύ των ερωτώμενων, παρατηρείται αύξηση 11 ποσοστιαίων μονάδων σε αυτούς που χρησιμοποιούν τα social media για να έχουν πρόσβαση στις ειδήσεις. Αυξήσεις σε μικρότερο βαθμό παρατηρούνται και στη χρήση των εφαρμογών μηνυμάτων (5 ποσοστιαίες μονάδες), βίντεο πλατφορμών (4 ποσοστιαίες μονάδες) και podcast (2 ποσοστιαίες μονάδες). Η αύξηση αυτή καταγράφεται σε όλες τις ηλικίες αλλά και στα περισσότερα κράτη – μέλη.

Μαζικά στα social οι πολίτες σε Κύπρο και Μάλτα

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν μάλιστα αυτοί οι δείκτες στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο και στη Μάλτα, όπου οι ερωτώμενοι απάντησαν ότι παρακολουθούν τις ειδήσεις από τα social media σε ποσοστό 70%, ενώ η αύξηση είναι ιδιαίτερα αισθητή στις ηλικίες 15 - 44.

Οι πιο αξιόπιστες πηγές

Σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν οι μισοί Ευρωπαίοι (48%) εμπιστεύονται τα δημόσια μέσα μαζικής ενημέρωσης (συμπεριλαμβανομένων και των ιστοσελίδων τους). Ακολουθούν οι εφημερίδες (και οι ιστοσελίδες τους), σε ποσοστό 38% ενώ, ιδιωτικά τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά μέσα εμπιστεύονται οι πολίτες σε ποσοστό 29%.

Η τηλεόραση εξακολουθεί, σε ποσοστό 71% να είναι το δημοφιλέστερο μέσο για πρόσβαση στις ειδήσεις, με τα sites και τις πλατφόρμες ειδήσεων να ακολουθούν σε ποσοστό 42%. Στην κοινή, τρίτη θέση, βρίσκονται ραδιόφωνο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης με 37% ενώ, από τον γραπτό Τύπο ενημερώνεται το 21%.

Τα ΜΜΕ που εμπιστεύονται οι Έλληνες

Όσον αφορά τη χώρα μας, το 39% των πολιτών δήλωσε ότι εμπιστεύεται περισσότερο τη δημόσια τηλεόραση και ραδιόφωνο, το 34% τα έντυπα μέσα και το 31% τους τα ιδιωτικά μέσα (τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς, ιστοσελίδες).

Όσον αφορά τα social media παρατηρείται σημαντική αύξηση στην εμπιστοσύνη που δείχνουν οι Έλληνες πολίτες σε αυτά. Πιο συγκεκριμένα, σχετικά με τις πλατφόρμες και εφαρμογές, πρώτο μέσο για την ενημέρωση των Ελλήνων παραμένει το Facebook, με ποσοστό 73%, ακολουθεί το YouTube, με ποσοστό 54%, με ποσοστό 46% τρίτο έρχεται το Instagram, και, τέλος, το WhatsApp για το 17% των ερωτώμενων. Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην έρευνα, για καμία χώρα της ΕΕ, δεν συμπεριλήφθηκε το TikTok, παρότι είναι ιδιαίτερα δημοφιλές σε ολοένα και πιο νεαρές ηλικίες, ενώ λογαριασμό στο Tik Tok έχει ακόμα και ο Έλληνας πρωθυπουργός.

ειδήσεις τώραέρευναΕυρωκοινοβούλιοΕυρωπαίοιΜέσα Μαζικής Ενημέρωσης