Κόσμος|23.10.2018 11:21

Η ελληνική πατέντα που «μαγνήτισε» και το CERN

Νίκος Μάστορας

Φανταστείτε ένα υπερσύγχρονο τρένο σαν αυτά που λειτουργούν στην Ιαπωνία, κινούνται -για την ακρίβεια, αιωρούνται- χάρη στις ιδιότητες του μαγνητισμού και πιάνουν μέχρι και 500 χιλιόμετρα την ώρα. Πολλαπλασιάστε την ταχύτητα ώστε να πλησιάζει ή να ξεπερνά αυτήν του αεροπλάνου. Σκεφτείτε τώρα ότι για κάποιον λόγο η μηχανή του τρένου εκτροχιάζεται. Με τέτοιες ταχύτητες το ταξίδι όλου του τρένου προς τον όλεθρο δεν μπορεί να αποφευχθεί. Ή μήπως μπορεί; Ο Ελληνοκαναδός εφευρέτης Γιώργος Κερτσόπουλος υποστηρίζει πως βρήκε τον τρόπο να το επιτύχει. Αν η σύνδεση του κινητήριου οχήματος με το πρώτο βαγόνι, όπως και η σύνδεση μεταξύ των υπολοίπων βαγονιών, ήταν εφικτή χωρίς την κλασική μηχανική επαφή, σε περίπτωση εκτροχιασμού του κινητήριου οχήματος οι μαγνήτες θα απασφάλιζαν άμεσα και ενώ η μηχανή θα εκτροχιαζόταν, τα ελκόμενα βαγόνια θα φρέναραν! Η εφεύρεση -ας τη βαφτίσουμε «υπερμαγνήτη»- δεν περιορίζεται σε εφαρμογές με τρένα. Φανταστείτε τεχνητά μέλη ανθρώπινου σώματος. Πόνοι και φλεγμονές μπορούν να αποφευχθούν όταν η προσθετική θήκη του τεχνητού μέλους δεν έρχεται σε άμεση επαφή με το δέρμα, με τη χρήση του «μαγνητικού ελκτικού κλειδωμένου πεδίου από απόσταση» που επιτυγχάνει η εφεύρεση. Επιπλέον, νέα πολύπλευρα μαγνητικά πεδία και πολικότητες της εφεύρεσης μπορούν να εφαρμοστούν στο σύνολο των βραχιόνων, των συνδέσμων και των αρθρώσεων του προσθετικού μέλους, προσδίδοντας ακρίβεια, ταχύτητα και εμβέλεια κίνησης. Ο Γιώργος Κερτσόπουλος θα είναι ο μοναδικός προσκεκλημένος ως τιμώμενος ομιλητής στο δεύτερο Διεθνές Συνέδριο για τον Μαγνητισμό και τα Μαγνητικά Υλικά, που θα διεξαχθεί στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας στις 24-26 Σεπτεμβρίου, και θα παρουσιάσει την εφεύρεση του. Πέραν της γνωστής μαγνητικής αλληλεπίδρασης (έλξη και άπωση), ο Κερτσόπουλος βρήκε, όπως λέει, τον τρόπο, τοποθετώντας μαγνήτες σε ειδικές συμμετρίες και αποστάσεις, να επιτυγχάνει κατά βούληση περισσότερες αλληλεπιδράσεις.

Η πρόσκληση από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα στον Ελληνοκαναδό εφευρέτη ήλθε μετά τη σημαντική αναγνώριση που έλαβε η εφεύρεση από ειδικούς επιστήμονες και μετά τη διεθνή κατοχύρωση της εφεύρεσης με πατέντες σε πολλές χώρες. Η τεχνολογία που προκύπτει από την εφεύρεση έχει κατοχυρωθεί ως βιομηχανικό αντικείμενο, ως μέθοδος κατασκευής και ως διαδικασία λειτουργίας. Η εφεύρεση έχει ήδη παρουσιαστεί στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Πυρηνικών Ερευνών CERN αλλά και στο επιστημονικό φεστιβάλ Καινοτομία και Επιχειρηματικότητα INNOVATHENS, το 2016. Η εμβέλεια πιθανών εφαρμογών του «υπερμαγνήτη» του Κερτσόπουλου, λέει ο ίδιος στο «Εθνος της Κυριακής», είναι πολύ μεγάλη: «Στα μηχανικά συστήματα των αυτοκινήτων, λ.χ., συνδέσεις και επαφές μπορούν να αντικατασταθούν με μαγνητικές με τα “συνδυαστικά μαγνητικά πεδία απώθησης και έλξης”, όπως για παράδειγμα η άρθρωση με το αμάξωμα και την ανάρτηση, οι προφυλακτήρες με το σασί, η οροφή με τις κολόνες του πλαισίου, όπως και σε εφαρμογές στους αποσβεστήρες ή στα αμορτισέρ. Επίσης, οι μαγνητικές συνδέσεις μπορούν να εφαρμοστούν στους υδραυλικούς και πνευματικούς αυτοματισμούς των οχημάτων, για παράδειγμα σε φρένα, έμβολα, βαλβίδες, υπερνικώντας τις τάσεις επαφών και τις υψηλές θερμοκρασίες των τριβών στα αντίστοιχα συστήματα. Με τον τρόπο αυτό εφοδιάζεται η αυτοκινητοβιομηχανία με μια σειρά από μαγνητικές προηγμένες τεχνολογίες ασφαλείας και συστήματα αποφυγής των ζημιών κατά τις συγκρούσεις.
Τα εφέδρανα της γεφυροποιίας που παρεμβάλλονται μεταξύ της ανωδομής και της υποδομής μπορούν να αναβαθμιστούν σημαντικά από τα μαγνητικά πεδία που επιτυγχάνει η εφεύρεση, αφού αυτά είναι υπεύθυνα για τον σωστό σύνδεσμο του καταστρώματος (ανωδομή) της γέφυρας με τα βάθρα (υποδομή). Τα εφέδρανα μπορεί να επιτρέπουν οριζόντιες μετακινήσεις, ή στροφές, ή ολίσθηση σε μία ή περισσότερες διευθύνσεις, ή να προσφέρουν απόσβεση. Επιτυγχάνεται μια αναβαθμισμένη ασφάλεια στις κατασκευές των γεφυρών διαφόρων τύπων. Αλλά και στις εικαστικές τέχνες ο πειραματισμός με τα μαγνητικά φαινόμενα και τις αλληλεπιδράσεις της εφεύρεσης μπορεί να εμπνεύσει και να δημιουργήσει νέες μορφές και προτάσεις εικαστικής δημιουργίας, με αιωρήσεις μικρών και μεγάλων γλυπτών, μετεωρίσεις και στατικές εξισορροπήσεις»!

Πολύχρονη προσπάθεια

Και αυτές είναι μερικές μόνο από το πλήθος εφαρμογών που μπορούν να προκύψουν: «Επί 30 ολόκληρα χρόνια προσπαθούσα να το επιτύχω και δεν τα κατάφερνα. Ωσπου μια μέρα βρήκα τον τρόπο να ελέγχω τις αλληλεπιδράσεις, αν και μου πήρε ακόμα 10 χρόνια να τις τελειοποιήσω, καθώς μιλάμε ουσιαστικά για νέους νόμους του μαγνητισμού. Παράλληλα ασχολήθηκα με τη διεθνή κατοχύρωση της πατέντας, ώστε να μην μπορεί να αντιγραφεί χωρίς την άδεια της Ελλάδας, καθώς μπορεί να εφαρμοστεί σε πάμπολλα βιομηχανικά προϊόντα. Και τώρα πια είμαστε έτοιμοι για τις εφαρμογές, που όσο και αν σας φανεί υπερβολικό, πιστεύω ότι σύντομα θα αλλάξουν προς το πολύ καλύτερο τον τρόπο που δουλεύουν οι μηχανές και κατ' επέκταση τον κόσμο μας» λέει ο εφευρέτης. Ο Γιώργος Κερτσόπουλος εκτός από εφευρέτης είναι καθηγητής μουσικής, κατασκευαστής σύγχρονων και παραδοσιακών μοντέλων κιθάρας που αναβιώνουν την αισθητική του οργάνου κατά την ιστορική του διαδρομή και εφευρέτης του «Μαθηματικού μοντέλου της κιθάρας». Εχει διατελέσει καθηγητής του State University της Νέας Υόρκης και του Concordia University του Μόντρεαλ. 

ιατρικήσυγκοινωνίεςCERN