Κόσμος|23.11.2018 13:04

Black Friday: Καταναλωτικό ντελίριο σε όλο τον κόσμο (pics)

Newsroom

Ξημέρωσε Black Friday κι όλες εκείνες οι εικόνες που περιμέναμε να δούμε από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, με ανθρώπους να σχηματίζουν ουρές έξω από πολυκαταστήματα από τα χαράματα, ναι είναι όλες εδώ. 

Μόνο οι Βρετανοί αναμένεται να δαπανήσουν το ποσό των 13,4 εκατομμυρίων λιρών το λεπτό, αναφέρει η εφημερίδα «Daily Mail» και προσθέτει: «Οι αγορές που θα ήθελαν οι καταστηματάρχες για το τετραήμερο υπολογίζονται σε 8,2 δισεκατομμύρια λίρες. Ωστόσο, οι online αγορές εκτοξεύτηκαν ήδη από το πρωί». 

Ο βρετανικός Τύπος αναφέρει ότι χιλιάδες πολίτες περίμεναν στις ουρές από τα ξημερώματα αψηφώντας το τσουχτερό κρύο έξω από τα καταστήματα ηλεκτρονικών στο Νιουκαστλ και το Μπέρμιγχαμ. 

Εταιρείες όπως η Amazon, το Debenhams, το House of Fraser, το Argos, το Currys PC World και κ.α κάνουν εκπτώσεις όλη την εβδομάδα. Ωστόσο, ειδικά αυτή την ημέρα της Black Friday τα προϊόντα τους θα έχουν έκπτωση 60%. 

Η γαλλική Liberation σχολιάζει την άλλη όψη αυτού του καταναλωτικού θεσμού, που έχει την αφετηρία του στις ΗΠΑ, γράφοντας: «Black Friday, μαύρη για τον πλανήτη, μαύρη για τους καταναλωτές», ενώ δίνει και μερικά στοιχεία για την απήχηση της Black Friday, κατά τα οποία οι ηλεκτρονικές πωλήσεις την τελευταία δεκαετία έχουν αυξηθεί κατά 134% (από το 2013 έως το 2018). 

Για το 2018, η «Fevad» (Ομοσπονδία του Ηλεκτρονικού Εμπορίου και των Πωλήσεων εξ αποστάσεως) εκτιμά ότι από την Παρασκευή έως και την Δευτέρα, οι online πωλήσεις θα ξεπεράσουν τα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ. 

Ο αντίλογος με την «Πράσινη Παρασκευή»

Στην Ευρώπη, όλο και πιο συχνά, εμφανίζονται κινήματα που εκφράζουν την πλήρη αντίθεσή τους στην καταναλωτική μανία της Black Friday, προωθώντας τον θεσμό της «Green Friday», μιας ημέρας αφιερωμένης στην πιο βιώσιμη κατανάλωση αγαθών.

Στη Γαλλία, η «Πράσινη Παρασκευή» έλαβε σάρκα και οστά μέσα σ΄ένα χρόνο ενθαρρύνοντας τη βιώσιμη κατανάλωση ή τη μη κατανάλωση. Εκατόν πενήντα γαλλικές εταιρείες έχουν αποφασίσει να μην κάνουν σήμερα εκπτώσεις στα προιόντα τους πηγαίνοντας κόντρα στο καταναλωτικό ρεύμα. Άλλοι αποφάσισαν να μην πουλήσουν τίποτα, όπως το κατάστημα επίπλων Camif). Στην ιστοσελίδα του, η διεύθυνση του καταστήματος ενημερώνει το κοινό ότι σήμερα δεν θα είναι στη διάθεσή του.

Σύμφωνα με έρευνα, το 91% των Γάλλων έχει ενημερωθεί για την «Black Friday» ενώ, πριν από δύο χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 58% , όπως αναφέρουν οι δημοσκοπήσεις της YouGov.

Η Greenpeace προειδοποιεί, όπως κάθε χρόνο, για τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την «Black Friday», επιμένοντας ιδιαίτερα στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών.

Black Fridayαγορές