Auto | 10.11.2018 22:06

HYUNDAI: κινητήρες T-GDI

Νίκος Λουπάκης

Αξιοποιώντας την υψηλή τεχνογνωσία της, η Hyundai έχει εξελίξει μια γκάμα turbo βενζινοκινητήρων μικρού κυβισμού που συνδυάζουν με άκρως ενδιαφέροντα τρόπο τη χαμηλή κατανάλωση με τις επιδόσεις.

Αν και η υπερτροφοδότηση των κινητήρων δεν είναι κάτι καινούριο, οι σύγχρονοι μικροί τούρμπο κινητήρες έχουν σε μεγάλο βαθμό εκτοπίσει τους «ατμοσφαιρικούς» από τα αυτοκίνητα που οδηγούμε, προσφέροντας ασύγκριτα πιο οικονομική λειτουργία.

«Πατέρας» του στροβιλοσυμπιεστή (που συνήθως, στην καθομιλουμένη αποκαλείται απλώς τούρμπο) είναι ο Ελβετός μηχανικός Alfred Büchi, που στις αρχές του 20ου αιώνα σκέφτηκε να αξιοποιήσει τη θερμότητα (ενέργεια) που χάνεται με τα καυσαέρια των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Έτσι, το 1905, o Büchi έλαβε ένα δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για τη χρήση ενός συμπιεστή που κινείται από τα καυσαέρια για να κατευθύνει μεγαλύτερες ποσότητες αέρα στους κυλίνδρους ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης προκειμένου να αυξήσει την ισχύ του.

Η απόλαυση της οικονομίας

Η γκάμα των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων της Hyundai ξεκινά με τον τρικύλινδρο κινητήρα άμεσου ψεκασμού 1.0 T-GDI (993 cm3) που τοποθετείται στο ανανεωμένο Hyundai i20, τα νέα i30 και i30 Fastback, αλλά και στο ολοκαίνουργιο SUV Kona. Πρόκειται για τη νέα γενιά κινητήρων Kappa 1.0 litre, που εξελίχθηκε στο Τεχνικό Κέντρο της Hyundai στη Namyang της Κορέας, σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Τεχνικό Κέντρο της εταιρίας στη Γερμανία.

Για να περιοριστεί το μέγεθός του Kappa 1.0, η πολλαπλή εξαγωγής είναι ενσωματωμένη στην κυλινδροκεφαλή και μπορεί επομένως να ψύχεται αποτελεσματικά χρησιμοποιώντας το δικό της σύστημα ψύξης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ταχύτερη προθέρμανση του καταλύτη και τελικά χαμηλότερη κατανάλωση και μειωμένους ρύπους, σε πραγματικές συνθήκες. Η μονάδα διαθέτει μπεκ έξι οπών, ενώ η πίεση ψεκασμού είναι υψηλότερη από το μέσο όρο και φτάνει τα 200 bar, εξασφαλίζοντας καθαρή καύση και μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων ώστε να πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές ρύπων Euro 6c.

Ο Kappa είναι διαθέσιμος σε δύο εκδόσεις: τη στάνταρ των 100 PS, που είναι προσανατολισμένη στην απόλυτη οικονομία, και την υψηλής ισχύος των 120 PS. Και στις δύο περιπτώσεις η μέγιστη ροπή φτάνει τα 171,6 Nm περιορίζοντας την κατανάλωση ακόμα και στα 3,7lit./100 km (Hyundai i20). Το ενδιαφέρον είναι ότι το Hyundai i20 με τον «μικρό» κινητήρα επιτυγχάνει τελική ταχύτητα 188 km/h και επιτάχυνση 0-100 km/h σε 10,8’’, ενώ με τον κινητήρα των 120 ίππων η ταχύτητα ανεβαίνει στα 190 km/h ενώ τα 0-100 km/h έρχονται σε μόλις 10,2’’.

Προσιτές επιδόσεις

Εκτός από τον κινητήρα 1.0 T-GDI η Hyundai έχει επίσης στη γκάμα της τον τετρακύλινδρο 1.4 T-GDI (1.353 cm3) με ισχύ 140 PS και ροπή 242 Nm / 1500 rpm. Αυτός ο κινητήρας διαθέτει στροβιλοσυμπιεστή ενσωματωμένο στην πολλαπλή εξαγωγής με αποτέλεσμα τη βελτίωση της απόδοσης στις χαμηλές στροφές και τοποθετείται στα νέα Hyundai i30 και i30 Fastback επιτυγχάνοντας κατανάλωση, της τάξης ακόμα και των 4,8 lit./100 km (εκτός πόλης), με τις εκπομπές CO2 να περιορίζονται στα 124 g/km. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται είτε με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων είτε με το 7-τάχυτο, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, 7-DCT.

Σημειώστε ότι το Hyundai i30 1.4 T-GDi μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 210 km/h, ενώ η επιτάχυνση 0-100 km/h πραγματοποιείται σε μόλις 8,9’’.

Hyudai