Auto|12.10.2019 22:57

Ford Fiesta ST: Εφευρίσκοντας ξανά το STυλ στη σπορ οδήγηση

Σπύρος Σεραφείμ

Ακολουθεί απαγγελία: «Το νέο Fiesta ST αντλεί ισχύ από έναν νέο, τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.5L EcoBoost της Ford – τον πρώτο τρικύλινδρο που χρησιμοποιείται σε μοντέλο Ford Performance – αποδίδοντας 200 ίππους και ροπή 29,6 Nm -από τις 1.400 ως τις 4.000 rpm- και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 6,5 δευτερόλεπτα, με τελική ταχύτητα 232 χλμ./ώρα. Συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, που αρμόζει στον χαρακτήρα του».

Κάπως έτσι, με μια ανάσα, θα μπορούσε να δοθεί μια γενική περιγραφή για το pocket-rocket του Μπλε Οβάλ, η οποία -αν και στείρα- περιγράφει με ακρίβεια τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Η αλήθεια τού ST, όμως, δεν χωρά σε λίγες γραμμές, ενώ η απόλαυση που παίρνεις όταν το οδηγείς κρύβεται στις λεπτομέρειες. Σε πολλές λεπτομέρειες. Ουσίας.

Αυτή η ουσία, έτσι κι αλλιώς, περικλείει όλη τη φιλοσοφία αυτού του αυτοκινήτου με το οποίο μπορείς να κυκλοφορείς κάθε μέρα μαζί του, as your daily car, να πηγαίνεις στη δουλειά, στο σούπερ μάρκετ ή να κάνεις μέσα του ταξίδια. Κι όταν βρίσκεις ευκαιρία μπορείς να μετατρέψεις τα καρέ τής-σπίτι και δουλειά-ζωής σου σε κάτι πιο φωτεινό, χαϊδεύοντας το γκάζι και κολλώντας στα υπέροχα μπάκετ (Recaro) καθίσματά του, έχοντας ένα διαρκές χαμόγελο. Ναι, αυτό το αυτοκίνητο είναι τόσο υπέροχο κι όχι τυχαία, χάρη σε αυτές τις λεπτομέρειες ουσίας που έγραφα πιο πάνω.  

Δεν αποτελεί απλή λεπτομέρεια, όμως, το ότι το Fiesta ST διαθέτει επιλέξιμα προφίλ οδήγησης (Drive Modes) που επιτρέπουν τη διαμόρφωση του κινητήρα, του συστήματος διεύθυνσης και των συστημάτων ελέγχου ευστάθειας, μέσα από τις ρυθμίσεις “Normal”, “Sport” και “Track”. Με άλλα λόγια, μπορείς να μεταβάλλεις τον χαρακτήρα του και από ένα καθημερινό hatchback -που έγραφα πιο πάνω- το οποίο ελίσσεται με άνεση στην πόλη, να έχεις -την ίδια στιγμή- ένα σπορ αυτοκίνητο, πατώντας μόνο ένα κουμπί-μάτζικ. Αυτό, επί της ουσίας, επηρεάζει το βάρος στο τιμόνι, την απόκριση στο γκάζι και την παρεμβατικότητα των ηλεκτρονικών - όταν δεν απενεργοποιηθούν πλήρως.

Η χρήση των λέξεων «σπορ αυτοκίνητο» μέσα στην ίδια πρόταση δεν είναι τυχαία, αφού, πράγματι, το ST είναι ακριβώς αυτό: ένα μικρό «κτήνος» ενδεδυμένο με την προβιά ενός φαινομενικά καλοκάγαθου αμνού το οποίο, όμως, όταν χρειαστεί, θα δείξει τα δόντια του. Εάν κάποιος δεν προσέξει τα διακριτικά του -από τα κόκκινα σηματάκια-λογότυπο στη μάσκα με το «πλέγμα» και στο πορτμπαγκάζ, τις ζαντάρες, μέχρι το αγριεμένο diffuser- μπορεί να θεωρήσει πως βρίσκεται στην ίδια λωρίδα με το απλό Fiesta, το εξαιρετικό ελληνικό «Αυτοκίνητο της χρονιάς 2018». Αυτό, όμως, είναι το «θηρίο» της διπλανής πόρτας που δεν προκαλεί, δεν φωνάζει πως είναι γρήγορο, αλλά αποτελεί την πρώτη σημαντική σπορ κατασκευή που μπορείς να αγοράσεις εκταμιεύοντας από τον λογαριασμό σου 20.000 και κάτι ευρώ, στη βασική έκδοσή του.

Με αυτά τα χρήματα, όμως, αποκτάς ένα κόμπακτ μοντέλο που σε πηγαίνει άνετα στον προορισμό σου, χωρίς να κοπανάει η μέση σου στις λακκούβες, την ίδια ώρα που σου εμπνέει την απόλυτη εμπιστοσύνη στις στροφές, χωρίς ιδιαίτερες κλίσεις και, βασικά, δίχως δισταγμό όταν του ζητήσεις να καλπάσουν όλα τα άλογά του. Με αυτά τα 20 και κάτι χιλιάρικα μπορείς να αγοράσεις οδηγική αδρεναλίνη με γήινο μπάτζετ, νιώθοντας ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο μεγαλύτερου κυβισμού.

Την ίδια στιγμή, το ST προσφέρεται με το πρώτο -προαιρετικό- μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD) -υπάρχει πάντα η επιλογή του Torque Vectoring Control, σε πεντάθυρο αμάξωμα- το οποίο βελτιστοποιεί την πρόσφυση στις στροφές, ενώ φέρει και τα -πρώτα στην κατηγορία- πατενταρισμένα ελατήρια ανακατανομής πλευρικών φορτίων της Ford. Αυτά, προσφέρουν ταχύτερη είσοδο στις στροφές, καλύτερη απόκριση της πίσω ανάρτησης και πιο συμπαγή αίσθηση. Μιλώντας για την ανάρτηση, η απόσβεσή του είναι σφιχτή, αλλά όχι ξερή, με φανερό τον σπορ προσανατολισμό. Ταυτόχρονα, απορροφά ελεγχόμενα την ελληνική άσφαλτο και δεν κοπανάει. Είναι ακριβώς αυτό που γράφει ο τίτλος αυτού του κειμένου: με το Ford Fiesta ST εφευρίσκεις ξανά το STυλ στη σπορ οδήγηση, αυτό το μοντέλο επαναπροσδιορίζει τη συνύπαρξη μιας αθλητικής κατασκευής με ένα αυτοκίνητο που χρωματίζει με πάθος την καθημερινότητά σου.

Ειδικά αυτή, μέσα στο ST γίνεται ακόμα πιο άνετη από τα τρία επίπεδα εξοπλισμού που διαθέτει, με την ευκολία που χρησιμοποιείς το σύστημα συνδεσιμότητας SYNC3 στην οθόνη αφής, ακούγοντας μουσικές με πολλά μπάσα από το υπέροχο ηχοσύστημα B&O PLAY. Ταυτόχρονα, ίσως χρειαζόταν κι άλλο ένα κείμενο για να γραφτούν όλες οι προηγμένες τεχνολογίες υποστήριξης οδηγού που είναι διαθέσιμες εδώ, όπως Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition, αφού ο εν λόγω κατάλογος δεν έχει τέλος.

Τα φρένα του, επίσης, δεν φτάνουν στο τέλος τους, δεν κουράζονται, στις γρήγορες διαδρομές με αλλεπάλληλες στροφές, αφού έτσι κι αλλιώς οι δρόμοι της χώρας δεν προσφέρονται για υπερειδικές παύλα αναβάσεις. Το πλαίσιό του σου προσδίδει βεβαιότητα, ακόμα κι όταν στρίβεις σε έντονες καμπές και ο πίσω εσωτερικός τροχός τού αυτοκινήτου βρίσκεται, ναι, κάποια εκατοστά στον αέρα. Στην εθνική ταξιδεύει άνετα με ελάχιστους αεροδυναμικούς θορύβους οι οποίοι όμως δεν θα σε ενοχλήσουν, αφού πάντα -ως βασική υπόκρουση- θα έχεις το διαρκές γουργουρητό και τα «σκασίματα» της εξάτμισης.

Αυτά, θα σου υπενθυμίζουν συνεχώς τον κόσμο στον οποίο έχεις μπει, κρατώντας στα χέρια σου ένα τιμόνι που, πέραν της υπέροχης εμφάνισής του, η φιλοσοφία του θα πρέπει να διδάσκεται σε φοιτητές σχολών Μηχανολογίας, για την αμεσότητά του και την απόλυτη πληροφορία που μεταφέρει στα χέρια σου για το πού, ακριβώς, βρίσκονται οι τροχοί σου.

Θα άλλαζες κάτι από αυτό το αυτοκίνητο, στην περίπτωση που είχες τη δυνατότητα; Ίσως κάποια σκληρά πλαστικά στο κοκ πιτ, βάζοντας περισσότερες -από τις ήδη υπάρχουσες- πινελιές από τα look a like ανθρακονήματα, τα οποία τώρα είναι διάσπαρτα στο ταμπλό και στο λεβιέ αλλαγής ταχυτήτων. Αυτό το λεβιέ, όμως, που κουμπώνει τις ταχύτητες σαν joystick σε κονσόλα video game – κλακ, κλακ. Το άλλο μειονέκτημά του προέρχεται από την κρεμαγιέρα του με τον μεγάλο κύκλο στροφής δυσκολεύοντας το «επιτόπου», αλλά το ξεχνάς πολύ γρήγορα με το εξίσου γρήγορο και ακριβές σύστημα διεύθυνσης – το γράφω ξανά, χρήζει συνεχούς μνείας.

Επίσης, το πιο μεγάλο αρνητικό που κουβαλά στις σμιλευμένες γραμμές της λαμαρίνας του είναι πως, προς το παρόν, δεν είναι δικό σου. Όλα αυτά την ίδια στιγμή κατά την οποία δεν υπάρχει κάποιο άλλο στις διαστάσεις και στον κυβισμό του που να μπορεί να το παίξει στα ίσια σε ζητήματα ουσίας και αποτελεσματικότητας, ούτε κάποιο που να διαθέτει τόσο fun to drive χαρακτήρα.

Ας μη λέμε πολλά, για αυτό το λαχταριSTό μοντέλο. To Ford Fiesta ST είναι ο βασιλιάς της κατηγορίας των GTi, φορώντας κορώνα στο κεφάλι του τον πολυβραβευμένο κινητήρα Ecoboost.

Αυτό το διαμάντι που είναι… τρικύλινδρο και, περιστασιακά, λειτουργεί και ως… δικύλινδρο, χωρίς να το αντιλαμβάνεσαι, δίνοντάς σου μια μέση κατανάλωση -αστικών μετακινήσεων και γρήγορων διαδρομών- 8,7 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα. Αλλά μπορείς και καλύτερα, ναι;

Χωρίς υπερβολές, έπειτα από τις χίλιες και βάλε λέξεις του κειμένου, αυτό το sport hot hatch θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για το καλύτερο μικρό GTi όλων των εποχών.

Ναι, κυρίες και κύριοι, αυτό το Fiesta είναι συναρπαSTικό

Ford Fiesta ST 2019