Σινεμά|02.01.2024 22:15

Γιώργος Λάνθιμος: «Οι ταινίες μου είναι όλα προβληματικά παιδιά» - Τι είπε για το «Poor Things»

Μαίρη Τσίνου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης Γιώργος Λάνθιμος και η Αμερικανίδα ηθοποιός Έμα Στόουν (Emma Stone) είναι ένα δυναμικό δημιουργικό δίδυμο. Από τότε που συνεργάστηκαν στη σκοτεινή κωμωδία εποχής The Favourite (2018), η οποία απέσπασε 10 υποψηφιότητες για Όσκαρ και επτά βραβεία Bafta, έχουν γυρίσει τη μικρού μήκους ταινία Bleat και την υποψήφια για Όσκαρ ταινία Poor Things , και γύρισαν άλλη μια μεγάλου μήκους ταινία, που προς το παρόν έχει τίτλο Kind of Kindness. Η εργασιακή τους σχέση είναι ξεκάθαρο ότι είναι αν μη τι άλλο παραγωγική, αναφέρει χαρακτηριστικά ο αρθρογράφος του Guardian Mark Kermode.

Στην ταινία Poor Things, η οποία έχει περιγραφεί ως μια «διεστραμμένη ρομαντική κομεντί επιστημονικής φαντασίας» (και αυτό δεν είναι καν κοντά ως περιγραφή στο πόσο παράξενη ταινία είναι), η Stone υποδύεται την Bella Baxter - μια  γυναίκα του 19ου αιώνα, που ζει υπό την πατερναλιστική φροντίδα του χειρουργού Godwin Baxter (ένας μακιγιαρισμένος Willem Dafoe), που μοιάζει με τον Φρανκενστάιν, τον οποίο αποκαλεί "Θεό" και ο οποίος φαίνεται να της έχει χαρίσει τον ταχύτατα αναπτυσσόμενο εγκέφαλο ενός μωρού. Ενώ οι κριτικοί δυσκολεύτηκαν να προσδιορίσουν τα πιο εξωφρενικά στοιχεία της ταινίας (η Chicago Sun-Times την αποκάλεσε "όμορφα φανταχτερή... απροκάλυπτα πρόστυχη", ενώ το Empire προτίμησε το μάλλον λιγότερο πεζό "απολύτως τρελή, εντελώς βρώμικη"), η Stone λέει απλά ότι πρόκειται για την ιστορία μιας γυναίκας «που δεν έχει να αντιμετωπίσει το συναίσθημα της ντροπής».

«Όταν συνάντησα τον Λάνθιμο στο Λονδίνο, η καμπάνια για την ταινία Poor Things έχει αρχίσει να αναθερμαίνεται, με ένα σωρό βραβεία και υποψηφιότητες μετά τη νίκη της με τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία τον Σεπτέμβριο. Η ταινία είναι ήδη η πιο πολυσυζητημένη του 2024. Ωστόσο, ο Λάνθιμος, του οποίου οι ταινίες Dogtooth (2009), The Lobster (2015) και The Favourite προσέλκυσαν την προσοχή των Όσκαρ, φαίνεται εντυπωσιακά ανεπηρέαστος από όλο αυτό τον θόρυβο. Είναι χαλαρός, άνετος και ευγενικός, σε αντίθεση με τόσες πολλές από τις ταινίες του.

Θυμάμαι ότι όταν παρουσίασα το Dogtooth στην ενότητα Extreme Cinema του Channel 4 πριν από αρκετά χρόνια, υπερέβαλλα για την "ανατριχιαστική, παγωμένη" σάτιρά του και παρατήρησα τη σταθερή άρνηση του Λάνθιμου να εξηγήσει τις συχνά σουρεαλιστικές ταινίες του. "Οι άνθρωποι προσπαθούν πάντα να με κάνουν να επιβεβαιώσω την άποψή τους και απλά δεν το κάνω", είχε πει κάποτε. Αλλά τώρα, πίνοντας καφέ σε ένα ξενοδοχείο του West End, φαίνεται πρόθυμος να μιλήσει - να μπει στην ουσία του τι πραγματικά αφορά το Poor Things. Αναρωτιέμαι αν συμφωνεί με την περιεκτική περιγραφή της ταινίας από τον Στόουν», συνεχίζει ο αρθρογράφος του Guardian.

«Λοιπόν, η ντροπή είναι ένα πράγμα που είμαστε μαθημένοι να νιώθουμε σε ορισμένες καταστάσεις και ο χαρακτήρας της Έμμα δεν το έχει αυτό», λέει ο σκηνοθέτης. «Δεν έμαθε ποτέ τι είναι η ντροπή, οπότε είναι εντελώς ελεύθερη να δώσει το μυαλό της, τις σκέψεις της, τις απόψεις της, το σώμα της, οτιδήποτε». Ο Kermode σημειώνει ότι του θυμίζει τη δική του περιγραφή της ταινίας ως «για μια γυναίκα που έχει μια δεύτερη ευκαιρία». Επαναδιατυπώνει διακριτικά αυτή την περιγραφή τώρα, αναδιαμορφώνοντάς την ως «για έναν άνθρωπο που έχει μια ευκαιρία στον κόσμο - κάποιον που δεν έχει διαμορφωθεί με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο ώστε να αντιλαμβάνεται τον κόσμο με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Ξεκινάει από την αρχή και αυτό της δίνει μια πολύ πιο ελεύθερη άποψη για τα πράγματα. Είναι μια 28χρονη γυναίκα που, μέχρι τότε, είχε ζήσει μια ζωή που προφανώς δεν την ικανοποιούσε. Και επιστρέφει με μια λευκή πλάκα, ικανή να ξαναρχίσει και να αποκτήσει αυτή τη ζωή».

Το μυθιστόρημα του Alasdair Gray και η συνάντηση με τον Γιώργο Λάνθιμο

Το Poor Things διασκευάστηκε από τον Λάνθιμο και τον σεναριογράφο Tony McNamara από το διάσημο μυθιστόρημα του 1992 του Alasdair Gray, του Σκωτσέζου συγγραφέα που κέρδισε τόσο το βραβείο Whitbread όσο και το βραβείο μυθοπλασίας του Guardian, και ο οποίος περιγράφηκε στη νεκρολογία του Guardian το 2019 ως «η πατρική φιγούρα της αναγέννησης της σκωτσέζικης λογοτεχνίας και τέχνης». Στο μυθιστόρημα, μια ατίθαση βικτοριανή παρωδία, ο Γκρέι παρουσιάζει διάφορες ανταγωνιστικές αφηγήσεις για τη ζωή της Μπέλα Μπάξτερ. Σε μια εκδοχή, υποστηρίζεται ότι ο δρ Γκόντγουιν Μπάξτερ αντάλλαξε τον εγκέφαλο μιας πνιγμένης γυναίκας με εκείνον του αγέννητου εμβρύου της, δημιουργώντας μια παιδική ενήλικη χωρίς καμία αίσθηση ηθικής συμπεριφοράς, η οποία ξεκινάει ένα ανεμπόδιστο ταξίδι γεμάτο ανακαλύψεις. Σε μια άλλη, οι ισχυρισμοί αυτοί απορρίπτονται ως φανταστικές ιστορίες, που αναδύουν «όλα όσα ήταν νοσηρά σε αυτόν τον πιο νοσηρό από τους αιώνες, τον δέκατο ένατο», και αντιγράφουν αλόγιστα «επεισόδια και φράσεις που βρίσκονται στο βιβλίο του Hogg's Suicide's Grave, με πρόσθετες φαιδρότητες από τα έργα της Mary Shelley και του Edgar Allan Poe».

Ο Λάνθιμος προσέγγισε για πρώτη φορά τον Gray για τη διασκευή του μυθιστορήματος το 2011, οπότε ο συγγραφέας δεν είχε δει καμία από τις ταινίες του. Μάλιστα, ο γιος του Gray χρειάστηκε να του δείξει πώς λειτουργεί το DVD player για να μπορέσει να δει το Dogtooth, το οποίο θαύμασε. Όσο για τον Λάνθιμο, απλά εξεπλάγη που το Poor Things δεν είχε ήδη μεταφερθεί στην οθόνη.

«Ήταν απίστευτο γιατί είναι τόσο κινηματογραφικό», είπε ενθουσιασμένος ο Λάνθιμος. «Είναι περίπλοκο, αλλά μπορείς να δεις καθαρά ότι υπάρχει μια ταινία εδώ μέσα. Έτσι, μόλις διαπίστωσα ότι δεν είχε γυριστεί, πήγα στη Σκωτία για να τον συναντήσω, και όταν έφτασα ήταν εκεί στην πόρτα, βάζοντας το σακάκι του. Είπε απλά, "Ακολούθησέ με!" και άρχισε να με ξεναγεί στη Γλασκώβη, πολύ γρήγορα! Επειδή το μυθιστόρημα διαδραματίζεται στη Γλασκώβη, και αυτός ήταν ο κόσμος του. Στη συνέχεια επιστρέψαμε στο σπίτι του και μου είπε: "Νομίζω ότι είσαι ένας ταλαντούχος νέος και θα ήμουν ευτυχής αν ήθελες να γυρίσεις την ταινία μου". Μετά ξαναμπήκα στο τρένο και επέστρεψα στο Λονδίνο. Μετά από αυτό δεν μιλήσαμε ποτέ ξανά γι' αυτό».

Πόσο πιστά ακολούθησε όμως την ιστορία του βιβλίου; «Λοιπόν, η ουσία του είναι πολύ κοντά στο μυθιστόρημα. Το μυθιστόρημα έχει μια πολύ διαφορετική δομή, μια πολύ διαφορετική αφήγηση. Η ιστορία της λέγεται κυρίως από όλους αυτούς τους άλλους άνδρες, οπότε έχει διάφορα λογοτεχνικά μέσα που μερικές φορές αντικρούουν - είναι αυτή η σωστή λέξη; - που μερικές φορές αναγγέλλουν αυτά που λένε ως ψευδή. Κάναμε μια μετατόπιση από το μυθιστόρημα επειδή η ταινία αφορά αποκλειστικά το ταξίδι της, την προοπτική της. Και ένιωσα ότι αν επρόκειτο να το κάνουμε αυτό, αυτός ο κόσμος πρέπει να ιδωθεί μέσα από τα μάτια της. Έτσι σκέφτηκα ότι θα έπρεπε να χτίσουμε αυτόν τον κόσμο- να πάμε σε ένα στούντιο και να χτίσουμε τα πάντα, να χρησιμοποιήσουμε τεχνικές της παλιάς σχολής και να τα φτιάξουμε όλα μόνοι μας και να ζωγραφίσουμε τα σκηνικά και να φτιάξουμε τα σκηνικά και να έχουμε μια απτή αίσθηση αυτού του κόσμου».

Ο Λάνθιμος αποφάσισε επίσης να εγκαταλείψει «το μέρος του μυθιστορήματος που είναι σαν ένα φιλοσοφικό πολιτικό δοκίμιο για τη Σκωτία και τη σχέση της με την Αγγλία και τον κόσμο. Σκέφτηκα ότι αυτό δεν θα μπορούσε να είναι μέρος της ταινίας, τόσο από την άποψη ότι απλά πρακτικά θα μπορούσα να κάνω αυτό το είδος φιλοσοφικού δοκιμίου σε ταινία, αλλά και επειδή είμαι Έλληνας, να κάνω μια ταινία για τη Σκωτία. Θα ήταν εντελώς ανειλικρινές εκ μέρους μου».

Ως υπερήφανος υποστηρικτής του σοσιαλισμού και του σκωτσέζικου εθνικισμού, η πολιτική ήταν πολύ σημαντική για τον Γκρέι, του οποίου το πιο (μη)διάσημο μυθιστόρημα αναφέρεται συχνά ως «πολιτική αλληγορία». Οι ταινίες του Λάνθιμου έχουν ασχοληθεί τακτικά με ακανθώδη ζητήματα προσωπικής απελευθέρωσης και κοινωνικής καταπίεσης, αλλά στο παρελθόν έχει δηλώσει ευθέως: «Αν ήθελα να μιλήσω για την πολιτική ή τα κοινωνικά προβλήματα, θα γινόμουν συγγραφέας. Αλλά είμαι κινηματογραφιστής και αυτό είναι το μόνο που μπορώ να κάνω». Αναρωτιέμαι αν αυτή η θέση έχει αλλάξει - αν βλέπει τώρα τις ταινίες του να είναι καθόλου πολιτικές ή πολεμικές, αναφέρει ο Kermode.

«Όχι πολεμικές, όχι. Αλλά νομίζω ότι κατά μία έννοια είναι πολιτικές, χωρίς να δηλώνουν μια συγκεκριμένη ιδεολογία. Όταν κάνεις ταινίες στον κόσμο και ασχολείσαι με τα θέματα που αναφέρεις, αυτό είναι ένα είδος πολιτικής πράξης - ένα σχόλιο, μια παρόρμηση να θέτεις ερωτήματα για τα πράγματα. Οι περισσότερες ταινίες που έχουν κάποια βαθιά ερωτήματα είναι πολιτικές με τον ένα ή τον άλλο τρόπο».

Η δημιουργική του σχέση με την Έμα Στόουν

Σε άλλο σημείο της συνέντευξης ο Λάνθιμος περιγράφει τη δημιουργική του σχέση με την Έμα Στόουν και πώς διαμορφώνεται το τελευταίο τους έργο (που αρχικά είχε τίτλο AND πριν μετονομαστεί σε Kind of Kindness).

«Είναι όλα γυρισμένα και έχουμε ξεκινήσει το μοντάζ», επιβεβαιώνει. «Είναι μια σύγχρονη ταινία, που διαδραματίζεται στις ΗΠΑ - τρεις διαφορετικές ιστορίες, με τέσσερις ή πέντε ηθοποιούς που παίζουν έναν ρόλο σε κάθε ιστορία, οπότε όλοι παίζουν τρεις διαφορετικούς ρόλους. Ήταν σχεδόν σαν να γυρίζαμε τρεις ταινίες, πραγματικά. Αλλά είναι υπέροχο να δουλεύουμε ξανά με την Έμα. Το κάνει πολύ πιο εύκολο να έχεις κάποιον εκεί που σε εμπιστεύεται τόσο πολύ και που εμπιστεύεσαι κι εσύ τόσο πολύ».

Περιγράφοντας τις μεθόδους του για το κάστινγκ ως «πολύ διαισθητικές», ο Λάνθιμος θυμάται ότι συνάντησε για πρώτη φορά τη Stone και ήξερε αμέσως ότι μπορούσαν να συνεργαστούν. «Απλά σκέφτηκα ότι είχε κάτι πολύ ιδιαίτερο. Είχα δει τη δουλειά που είχε κάνει και σκέφτηκα ότι θα ήταν εξαιρετική για το The Favourite. Είχε δει το "The Lobster" και το "Dogtooth" και είπε: "Μου αρέσει αυτό που κάνεις, οπότε ας το κάνουμε". Είναι έτοιμη να κάνει ό,τι χρειάζεται για να γίνουν τα πράγματα. Και πέρα από το ότι είναι μια απίστευτη ηθοποιός, είναι απλά το να μπορείς να επικοινωνείς με κάποιον χωρίς να χρειάζεται να εξηγήσεις τίποτα, χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιείς πολλές λέξεις. Απλά το καταλαβαίνει».

Αυτό το είδος δημιουργικής οικειότητας είναι ζωτικής σημασίας για το Poor Things, όχι μόνο επειδή ο κεντρικός ρόλος της Bella παρουσιάζει μια σειρά από αποκαλυπτικές προκλήσεις για την ηθοποιό.

«Σίγουρα. Αλλά όταν γυρίσαμε το Poor Things, είχαμε ήδη γυρίσει το The Favourite και είχαμε γίνει φίλοι. Και μετά γυρίσαμε αυτή τη βωβή ταινία μικρού μήκους, το Bleat, στην Ελλάδα για την Εθνική Λυρική Σκηνή. Αυτή ήταν μια πολύ ιδιαίτερη εμπειρία, επειδή η Έμα ήρθε στην Ελλάδα και πήγαμε σε ένα νησί. Μου θύμισε τον τρόπο με τον οποίο γυρίσαμε τις πρώτες ταινίες στην Ελλάδα».

Τρεις φορές υποψήφια για Όσκαρ (κέρδισε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την ταινία La La Land), η Stone φέρεται να ήταν η πιο ακριβοπληρωμένη ηθοποιός στον κόσμο το 2017. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Λάνθιμο, την ενδιαφέρει πολύ περισσότερο η προοπτική να ασχοληθεί με μικρότερης κλίμακας έργα πάθους παρά με μεγάλα blockbusters του Χόλιγουντ. «Με το Bleat, είχαμε ένα συνεργείο 10 ατόμων σε ένα νησί το χειμώνα», θυμάται. «Δεν υπήρχε ο υπόλοιπος κόσμος γύρω μας - ήμασταν μόνο εμείς. Η Emma είπε μετά, "Γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε όλες τις ταινίες έτσι;". Γιατί πρέπει να έχουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους γύρω μας; Θέλω απλώς να είμαστε εδώ, εγώ, εσύ, η κάμερα και όποιος άλλος είναι απολύτως απαραίτητος, και να το κάνουμε αυτό και να το κάνουμε οικείο". Και είπα, "Προσπαθώ γι' αυτό από τότε που άρχισα να γυρίζω αγγλόφωνες ταινίες!". Πάντα έλεγα ότι δεν χρειαζόμαστε όλους αυτούς τους ανθρώπους. Και η αλήθεια είναι ότι στο Poor Things το καταφέραμε αυτό αρκετές φορές. Είπα στον [κινηματογραφιστή] Robbie Ryan: "Ξέρω ότι υπάρχουν αυτά τα τεράστια σκηνικά και θα υπάρχουν εκατοντάδες άνθρωποι γύρω, αλλά γιατί δεν κρεμάμε απλώς τα φώτα από το ταβάνι και μετά να τους στείλουμε όλους έξω. Να κλείσουμε την πόρτα ώστε να είμαστε μόνο εμείς στο δωμάτιο. Αν χρειαστούμε κάποιον, θα τον καλέσουμε - είναι ακριβώς έξω από την πόρτα - αλλά ας δημιουργήσουμε ξανά αυτή την οικεία κατάσταση. Και αυτό ακριβώς κάναμε».

Τι κάνει τον Γιώργο Λάνθιμο να γελά

«Ο Μαρκ Ράφαλο στην πρόβα!» απαντά αμέσως (ο ηθοποιός έχει πάρει πολλά Όσκαρ για την ξεκαρδιστική ερμηνεία του ως ο πομπώδης εραστής της Μπέλα, Ντάνκαν Γουέντερμπερν), πριν δώσει μια πιο προσεκτική απάντηση: «Η αμηχανία της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης και συμπεριφοράς, υποθέτω, είναι αυτό που με κάνει να γελάω».

Ο αρθρογράφος αναρωτιέται αν ο Λάνθιμος βλέπει επίσης έναν φιλοσοφικό δεσμό μεταξύ των δημιουργημένων, τεχνητών κόσμων του Poor Things και του Dogtooth, όπου ένας ελεγκτικός πατέρας κρατάει τα παιδιά του φυλακισμένα στο σπίτι τους, απομονωμένα από επινοημένες ιστορίες για μικροσκοπικά αεροπλάνα και δολοφονικές γάτες. «Λοιπόν, η φυλάκιση της Μπέλα και το γεγονός ότι δεν καταλαβαίνει τον κόσμο και την κρατούν εκεί, είναι κάτι που υπάρχει σε μεγάλο βαθμό και στο Dogtooth», συμφωνεί. «Αλλά το Poor Things είναι περισσότερο αυτό που συμβαίνει όταν βγαίνει έξω. Πρέπει να πω ότι δεν το σκέφτηκα αυτό όταν διάβασα το μυθιστόρημα. Αλλά όταν πραγματικά γυρίζαμε την ταινία, οι παραλληλισμοί έγιναν πιο εμφανείς. Το Dogtooth εξερευνά τα όρια της οικογένειας, ή όποιες κοινωνικές δομές μπορούν να χειραγωγήσουν την ανθρώπινη αντίληψη. Το Poor Things το παίρνει αυτό ως αφετηρία, και στη συνέχεια βλέπεις πώς αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο όταν έρχεσαι σε επαφή με τον πραγματικό κόσμο».

Έχει ο Λάνθιμος κάποια αγαπημένη ταινία από όσες έχει γυρίσει; «Είναι όλες προβληματικά παιδιά», αναστενάζει, «όλες προβληματικές με διαφορετικούς τρόπους».

Και τις ξαναβλέπει ποτέ; «Το έκανα, πριν από περίπου έναν χρόνο. Και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σκέφτηκα: "Ας ρίξουμε μια ματιά στο τι έχουμε κάνει εδώ". Είδα το The Favourite, το Dogtooth, το Sacred Deer. Έμεινα ευχάριστα έκπληκτος. Νόμιζα ότι ήταν χειρότερα!» λέει γελώντας. «Νόμιζα ότι ήταν χειρότερα και όταν τα είδα, είπα: 'Ω, δεν είναι τόσο άσχημα! Λειτουργούν.' Θέλω να πω, ποτέ δεν μπορείς να κάνεις μια τέλεια ταινία, αλλά είναι καλά δομημένες και υπάρχουν ιδέες εκεί που είναι ενδιαφέρουσες. Και υποθέτω ότι αυτό ήθελα να κάνω».

ταινίαειδήσεις τώραΓιώργος ΛάνθιμοςΈμα Στόουν