Σινεμά|22.08.2019 18:16

Διαζύγιο Sony-Marvel: Η συμφωνία, η ρήξη και η επόμενη μέρα (vid)

Άντα Δαλιάκα

Μπορεί ο «Spider–Man» να επιβιώσει έξω από το σύμπαν της Marvel; Και τι σημαίνει η ρήξη ανάμεσα στα συνεργαζόμενα στο κερδοφόρο franchise του Ανθρώπου-Αράχνη στούντιο των Sony και Marvel, που επιφέρει τσουνάμι αλλαγών;

Το αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις των δύο χολιγουντιανών στούντιο, οριστικό πλέον μετά την αποχώρηση του Κέβιν Φέιγκ, του ανθρώπου που ευθύνεται για το παγκόσμιο σουξέ των μαρβελικών ηρώων την τελευταία δεκαετία, σημαίνει ότι ο δημοφιλής Spider-Man δεν μπορεί να εμφανιστεί ξανά σε καμία ταινία των «Avengers». Σε οποιαδήποτε, δηλαδή, προγραμματίζεται από εδώ και στο εξής με νέους ηθοποιούς και νέους χαρακτήρες να παίρνουν τη σκυτάλη από την παλιοπαρέα του Iron Man.

Η κατάρρευση της συμφωνίας προκύπτει σε μια περίοδο που ο Spider-Man πετούσε ξανά ψηλά στον ιστό του box office: η τελευταία του ταινία, το «Spider-Man: Μακριά από τον τόπο του», που βγήκε στις αίθουσες τον Ιούλιο, μετρά πάνω από 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως ενώ ο επιδέξιος στα ακροβατικά Τομ Χόλαντ στον πρώτο ρόλο θεωρείται το ιδανικό πρόσωπο - λόγω ηλικίας και απήχησης - για να συνεχίσει να υποδύεται τον νεαρό Spidey… Κι όμως, ακόμα και πιο προσοδοφόρες συμφωνίες κρύβουν πίσω τους μια πονεμένη και δύσκολη ιστορία διαπραγματεύσεων με ρίσκο δισεκατομμυρίων.

Η συμφωνία και η ρήξη

Ας δούμε όμως το ιστορικό των δύο αντιμαχόμενων πλευρών. Ήταν τον Φεβρουάριο του 2015 όταν οι Disney, Marvel και Sony συμφώνησαν πάνω στην κοινή εκμετάλλευση των δικαιωμάτων του Spider-Man για μία πενταετία κατόπιν πρωτοβουλίας των μάνατζερ της Sony, Μάικλ Λίντον και Έϊμι Πασκάλ, που βρίσκονταν σε αναζήτηση λύσης μετά την απογοητευτική πορεία του «The Amazing Spider-Man 2» (2014) με τον Άντριου Γκάρφιλντ. Ο Κέβιν Φέιγκ θα είχε την εποπτεία της δημιουργίας των νέων ταινιών και ταυτόχρονα θα είχε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τον Spider-Man στο MCU (το σύμπαν της Marvel) ενώ η Marvel θα εισέπραττε μόνο ένα μικρό ποσό των εισπράξεων των σόλο ταινιών του ιπτάμενου Πίτερ Πάρκερ. Η Sony από την πλευρά της θα χρηματοδοτούσε μόνη της τα φιλμ και θα είχε την εποπτεία του καστ ενώ παράλληλα διάφοροι μαρβελικοί υπερήρωες – κυρίως ο Iron Man – θα έκαναν τα περάσματά τους από τις ταινίες του Spidey για να ενισχύσουν το πρεστίζ των ταινιών του.

Το πρόβλημα προέκυψε με τη λήξη της πενταετούς συμφωνίας. Κατά τις διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με το έγκυρο Deadline, η Disney ζήτησε αλλαγή των όρων της συμφωνίας ώστε να μπει ως ισότιμος συγχρηματοδότης στις μελλοντικές ταινίες «Spider-Man» εισπράττοντας μεγαλύτερο ποσοστό από αυτό του 5% επί των κερδών των φιλμ, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Σύμφωνα, ακόμη με τις πηγές των ξένων μέσων, η Disney ζήτησε οι όροι της συμφωνίας να εφαρμοστούν και σε άλλα μπλοκμπάστερ της Sony με την Marvel όπως το «Venom 2» και το «Morbius». Σε αυτό το σημείο τα ρεπορτάζ δίνουν αντικρουόμενες πληροφορίες σχετικά με το αν η Sony αποφάσισε να αποχωρήσει αμέσως ή να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις (οι Πασκάλ και Λίντον που πέτυχαν την αρχική συμφωνία με τον Φέιγκ έχουν εδώ και καιρό αποχωρήσει από το στούντιο).

Με αυτά τα δεδομένα, είναι απορίας άξιο πόσο επεκτατική μπορεί να γίνει ακόμα η Disney έχοντας φτάσει σήμερα να κυριαρχεί χωρίς αντίπαλο στο Χόλιγουντ. Την ίδια ώρα οι πιστοί του Spider-Man θεωρούν ότι τα όσα διαδραματίστηκαν τις τελευταίες ημέρες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού σηματοδοτούν την αρχή του τέλους για τον αγαπημένο τους σούπερ ήρωα καθώς ο υπερεπιτυχημένος Κέβιν Φέιγκ υπήρξε ο μεγάλος αρωγός της όλης προσπάθειας.

Το μέλλον 

Η πραγματικότητα, ωστόσο, κάθε άλλο παρά αποκαρφωτική είναι. Η απήχηση του Spider-Man ως παγκόσμιο είδωλο της ποπ κουλτούρας και η μεγάλη του κληρονομιά στα ταμεία της SUMC (στο σύμπαν της Sony και της Marvel)  παρέχουν τα απαραίτητα εφόδια για το μέλλον. Οι ταινίες του εξάλλου, ακόμα και όταν δεν άρεσαν στους πολλούς, δεν ήταν ποτέ σοβαρές εμπορικές και καλλιτεχνικές αποτυχίες. Χάρη στη δεξιότητα του Σαμ Ρέιμι, το αγαπητό σε πολλούς «Spider-Man» του 2002 άγγιξε τα 821 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως στο ντεμπούτο του ενώ η τελευταία ταινία της τριλογίας με πρωταγωνιστή τον Τόμπι Μαγκουάιρ, το «Spider-Man 3» (2007) συγκέντρωσε 890 εκατομμύρια δολάρια παρά τις χλιαρές κριτικές. Μέχρι σήμερα οι 8 ταινίες του franchise μετρούν σε εισπράξεις πάνω από 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως ενώ το ερώτημα στην πραγματικότητα δεν είναι αν οι νέες ταινίες εκτός Marvel και Sony θα είναι κερδοφόρες. Γιατί ακόμα και το «αποτυχημένο» στις κριτικές «Venom» (2018) που κυκλοφόρησε η Sony, επιβεβαιώνει με τις εισπράξεις των 865 εκατομμυρίων δολαρίων ότι το κοινό των μαρβελικών υπερηρώων είναι πάντα παρών και διψασμένο ακόμα και όταν ο «Spider-Man» δεν είναι καν στην ταινία…

Τίποτα δεν σταματά τη Sony από το να μας εκπλήξει και να δημιουργήσει νέους κινηματογραφικούς Spider-Man καλύτερους από αυτούς που έκανε με τη Marvel. Πολλοί βλέπουν αναγέννηση του φραντσάιζ με νέα πρόσωπα σε νέα μονοπάτια όπως τη δημιουργία μιας ταινίας ζωντανής δράσης βασισμένη στο βραβευμένο με Όσκαρ  animation «Spider-Man: Μέσα στο Αραχνο-Σύμπαν» (2018). Ένα ριμέικ, δηλαδή, στα πρότυπα του μπούσουλα της Disney που θα χαρίσει νέες προοπτικές, ίσως και νέους καλλιτεχνικούς ορίζοντες σε μια κινηματογραφία πηγμένη σήμερα στου μαρβελικούς υπερήρωες, με το την ίδια αισθητική πάνω σε μία συγκεκριμένη πατέντα επιτυχίας.

DisneySony PicturesSpidermanMarvel