Σινεμά|11.02.2020 15:58

Τρία αλλιώτικα αφιερώματα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Newsroom

Ο θρυλικός Γάλλος φωτογράφος του πρακτορείου Magnum, Ρεϊμόν Ντεπαρντόν, η Λόρεν Γκρίνφιλντ και η σκωπτική ματιά της πάνω στον υπέρμετρο πλούτο στις ΗΠΑ και η avant-garde Γαλλοκολομβιανή, Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν, θα είναι τα πρόσωπα του 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (5-15/3/2020) μέσα από τρία αφιερώματα που αλλάζουν ριζικά τον τρόπο που βλέπουμε την πραγματικότητα.

Διάσημος για τις εμβληματικές φωτογραφίες του, Ρεϊμόν Ντεπαρντόν, έρχεται στο Φεστιβάλ με την ιδιότητα του ντοκιμαντερίστα, καθώς θα προβληθούν τα τρία τελευταία ντοκιμαντέρ του. Η καλλιτεχνική πορεία του Ντεπαρντόν μετρά περισσότερα από 60 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων έχει γυρίσει δεκάδες ντοκιμαντέρ, αλλά και ταινίες μυθοπλασίας, ενώ το έργο του αντλεί έμπνευση από το cinema verité και αφηγείται καθημερινές ιστορίες.

Ο Ρέιμον Ντεπαρντόν

Ο ίδιος δηλώνει ότι θεωρεί τον εαυτό του καλύτερο ρεπόρτερ από ότι φωτογράφο και σημειώνει ότι ο κινηματογράφος υπήρξε πάντοτε το μεγάλο του πάθος.

Γαλλία, του Ρέιμον Ντεπαρντόν

Στη διάρκεια του αφιερώματος θα προβληθούν οι ταινίες: Ημερολόγιο από τη Γαλλία (2012), ένα φιλμ που ακολουθεί το Ρεϊμόν Ντεπαρντόν εν ώρα εργασίας τα έτη 2004-2010, Γαλλία (2016), αφορά στο ίδιο διάστημα, αλλά καταγράφει τον Ντεπαρντόν καθώς φωτογραφίζει, μια εμπειρία που είχε ως αποτέλεσμα ένα φωτογραφικό άλμπουμ και τη γέννηση μιας επιθυμίας: να καταγράψει τις φωνές των πολυάριθμων συζητήσεων που άκουσε. Η τρίτη ταινία του αφιερώματος είναι έχει τίτλο 12 Ημέρες (2017) και έχει ως θέμα την «συνάντηση» δικαστών και ασθενών που νοσηλεύονται παρά τη θέλησή τους σε ψυχιατρικά ιδρύματα.

Η Λόρεν Γκρίνφιλντ

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συστήνει στους κινηματογραφόφιλους την φωτογράφο και σκηνοθέτιδα Λόρεν Γκρίνφιλντ, η οποία καταγράφει στα ντοκιμαντέρ της τον ακραίο πλούτο, κυρίως στις ΗΠΑ. Η δημιουργός θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει τα μικρού και μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της και να συνομιλήσει γι΄αυτά με το κοινό. Η Γκρίνφιλντ ασχολείται τα τελευταία 30 χρόνια -από τότε που διάβασε το βιβλίο Less Than Zero του Μπρετ Ίστον Έλλις- με την πλουτοκρατία και τους ανθρώπους που είναι ή θέλουν να ενταχθούν στις τάξεις της. Η υπερβολή της αφθονίας, η διασημότητα, η εξουσία, η εμπορευματοποίηση του σεξ και η εμμονή για το τέλειο σώμα είναι τα θέματα που απασχολούν την Γκρίνφιλντ στο φωτογραφικό και κινηματογραφικό της έργο.

The Queen of Versailles της Λόρεν Γκρίνφιλντ

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τα φιλμ The Kingmaker (2019) με θέμα την Ιμέλντα Μάρκος, τις πολιτικές της βλέψεις και την επιθυμία της για επιστροφή στην εξουσία στις Φιλιππίνες, Generation Wealth (2018) για το πορτρέτο μιας κοινωνίας υλιστικής και εξαρτημένης από την εικόνα, Thin (2006) που εστιάζει στο θέμα της νευρικής ανορεξίας και της βουλιμίας, μέσα από τις ιστορίες τεσσάρων γυναικών στη Νότια Φλόριντα. Θα προβληθούν επίσης οι ταινίες The Queen of Versailles (2012) για το όνειρο ενός πάμπλουτου ζευγαριού να χτίσει το σπίτι τους με πρότυπο τις Βερσαλλίες, Beauty CULTure (2011) που εξερευνά την εμμονή αντρών και γυναικών, νέων και μεγαλύτερων με την ομορφιά και την επιρροή των φωτογραφικών αναπαραστάσεων στην εικόνα του γυναικείου σώματος, Kids + Money (2008), που δεν είναι παρά μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με παιδιά για τα λεφτά, Magic City (2015), για ένα θρυλικό στριπτιτζάδικο, Fashion Show (2010) με βίντεο και φωτογραφίες από 50 επιδείξεις μόδας σε πασαρέλες στη Νέα Υόρκη, το Μιλάνο και το Παρίσι και τέλος Best Night Ever (2012), ένα επτάλεπτο ντοκιμαντέρ που περιγράφει πώς οι θαμώνες στο τεράστιο νυχτερινό κέντρο διασκέδασης Marquee στο Λας Βέγκας προετοιμάζονται για μια βραδιά γεμάτη χαμογελαστά κορίτσια, αλκοόλ και τους ήχους της ηλεκτρονικής μουσικής από τους πιο γνωστούς DJs του πλανήτη.

Η Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν

Η Γαλλοκολομβιανή Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν έχει δημιουργήσει μια συναρπαστική φιλμογραφία με ντοκιμαντέρ μικρού και μεσαίου μήκους που η ίδια έχει χαρακτηρίσει ως «εθνογραφική μυθοπλασία». Επιλέγοντας μια ανθρωπολογική προσέγγιση, η δημιουργός αλλάζει με τρόπο αναπάντεχο την παράδοση του εθνογραφικού ντοκιμαντέρ, εξερευνώντας έννοιες όπως η ελευθερία και κινηματογραφώντας συχνά την συνάντηση ανάμεσα στον ταξιδιώτη και τον αυτόχθονα.

Aequador της Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ θα προβάλλει εφτά ταινίες και συγκεκριμένα τις: Journey to a Land Otherwise Known (2011) με ευρωπαϊκές αφηγήσεις και μελέτες που χρονολογούνται από την ανακάλυψη της Αμερικής, Ισημερινός (2012) μια ταξιδιωτική περιγραφή σε ένα πλασματικό έδαφος, Μαύρος Ήλιος (2016) για μια πανέμορφη τραγουδίστρια όπερας που μετά από μια απόπειρα αυτοκτονίας οι οικογενειακοί δεσμοί της διαλύονται, La Libertad (2017) για μια ομάδα γυναικών που υφαίνουν σε αργαλειό στο Μεξικό, Jeny303 (2018) για μια νεαρή τρανσέξουαλ που βρίσκεται σε στάδιο αποτοξίνωσης, Ο λαβύρινθος (2018) και Jiibie (2019).

Sol Negro, της Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκηςπροβολέςαφιερώματα