Πολιτισμός|23.09.2020 12:34

Γούντι Άλεν: Χειροκροτήματα και ατάκες στην πρεμιέρα της νέας ταινίας του

Newsroom

Η συνέντευξη Τύπου του Γούντι Άλεν έκλεισε με ένα βαθύ εγκάρδιο χειροκρότημά κι ας χώριζαν τον διάσημο σκηνοθέτη με τους δημοσιογράφους κάποιες χιλιάδες χιλιόμετρα… Ο κορονοϊός είχε «απαγορεύσει» στον Άλεν και στους συντελεστές της ταινίας να παραστούν στην πρεμιέρα, αλλά η τεχνολογία τους ταξίδεψε στο «Kursaal Center» του Σαν Σεμπαστιάν διαδικτυακά.

Η νέα ταινία του Νεοϋορκέζου σκηνοθέτη, «Rifkin's Festival» που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, είναι κάτι σαν αυτοβιογραφικό οδοιπορικό του ίδιου του Άλεν· γυρισμένη σε φυσικούς χώρους στην γοητευτική πόλη των Βάσκων, το Σαν Σεμπαστιάν, στη δυτική ακτή της Ισπανίας, περιγράφει το πέρασμα ενός μεσήλικα συγγραφέα και πρώην καθηγητή κινηματογράφου, που συνοδεύει την ατζέντισσα σύζυγό του στο τοπικό Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν και αναπολεί ασπρόμαυρα στιγμιότυπα από τον παλιό κλασσικό ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Ο Άλεν αναπαριστά άριστα την νοσταλγική ονειροπόληση και το παιχνίδι με το παρελθόν, όπως είχε κάνει στις ταινίες του «Midnight in Paris» και «To Rome with Love».

Το «Mediapro Studio», το οποίο χρηματοδότησε μεγάλο μέρος του «Rifkin's Festival», ήθελε μια ταινία γυρισμένη στην Ισπανία και την απόλαυσε: Ο Άλεν έκανε γυρίσματα στη Βαρκελώνη, το Οβιέδο και την Άβιλα.

«Θυμήθηκα το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν και πόσο όμορφη και γοητευτική πόλη ήταν, είπε ο Άλεν. «Έτσι, σκέφτηκα: Γιατί δεν γράφω ένα σενάριο για μια ταινία που να καταπιάνεται με το Σαν Σεμπαστιάν», πρόσθεσε. «Το ιδιαίτερο γεγονός που θυμήθηκα ήταν ακριβώς το Φεστιβάλ της πόλης». Και συνέχισε: «Το πιο ευχάριστο κομμάτι της δουλειάς στα γυρίσματα της ταινίας ήταν ότι η οικογένειά μου και εγώ περάσαμε μήνες στο Σαν Σεμπαστιάν. Μας άρεσε πολύ κάθε δευτερόλεπτο που ζήσαμε εδώ», είπε ο Άλεν. «Θα θέλαμε να το επαναλάβουμε και τώρα κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, αλλά η φοβερή πανδημία έχει καταστρέψει τα πάντα».

Η υπόθεση της ταινίας

Στο «Rifkin's Festival» πρωταγωνιστεί ο Wallace Shawn και η Gina Gershon ως Mort and Sue, ένα ζευγάρι Αμερικανών, που βρίσκεται στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν. Η σύζυγος αναπτύσσει μια σχέση με έναν Γάλλο σκηνοθέτη (Louis Garrel), ο οποίος παραγκωνίζει τον Mort μέχρι ο τελευταίος να συναντήσει την όμορφη καρδιολόγο, Joanna (Elena Anaya).

Ο κάποτε ευτυχής λέκτορας του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, ο Μόρτ , με ειδίκευση στον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και στη Nouvelle Vague των Τρυφώ, Γκοντάρ, Ρομέρ, Σαμπρόλ, είναι τώρα πια ένας αναγνωρίσιμος μυθιστοριογράφος. Οι φόβοι του για την αποτυχία, επιβαρυμένοι από την αμφιβολία για το πώς να αντιδράσει στο έντονο φλερτ της Sue, του κυριεύουν τα όνειρα όπου αναπαρίστανται εξατομικευμένες παρωδίες των ταινιών που αγαπά.

Κι εδώ έρχεται αβίαστα από τους εκπροσώπους του Τύπου η ερώτηση για την τύχη του ευρωπαϊκού κινηματογράφου. «Μεγάλωσα με τις ευρωπαϊκές ταινίες», είπε ο Άλεν. Το «Ένας άντρας και μια γυναίκα» του Claude Lelouch (που εμπνέει ένα από τα όνειρα του Mort), ήταν μία από εκείνες τις ευρωπαϊκές ταινίες που είχαν τεράστιο αντίκτυπο σε μια νέα γενιά κινηματογραφιστών στις ΗΠΑ», πρόσθεσε.

Η συνέντευξη Τύπου βρήκε τον Άλεν με μια αρκετά αισιόδοξη διάθεση. Ο Mort ανησυχεί για τα σπουδαία γεγονότα της ζωής: «Η ζωή είναι ανόητη», λέει χαρακτηριστικά που θα μπορούσε να το είχε πει και ο ίδιος ο Άλεν. 

Ο διαδικτυακός διάλογος με τον Άλεν ήταν σίγουρα μια φιλική κουβέντα με τους δημοσιογράφους, που απέφυγαν να κάνουν αναφορά για τα προσωπικά του σκηνοθέτη, την πρόσφατη αυτοβιογραφία του που έγινε αιτία πολλών συζητήσεων και τις δηλώσεις της Κέιτ Γουίνσλετ για τον Γούντι Άλεν: «…λυπάμαι που συνεργάστηκα μ’ αυτόν».

Η προβολή της ταινίας «Rifkin's Festival» στις ελληνικές αίθουσες ήταν προγραμματισμένη για την Πέμπτη 1η του Οκτωβρίου, αλλά τα νέα μέτρα για τον κορονοϊό, αλλάζουν τα δεδομένα. Οι χειμερινές αίθουσες δείχνει να παραμένουν κλειστές και μετά τις 4 του Οκτωβρίου και οι νέες ταινίες θα μείνουν στα ράφια για πολύ απ’ ό,τι φαίνεται…

ταινίαΓούντι Άλεν