Πολιτισμός|28.01.2019 19:27

«Υπολείµµατα αποικιοκρατίας και άγνοια των Διακηρύξεων της UNESCO»

Ναταλί Χατζηαντωνίου

Τι κι αν ο «Guardian» έχει επανειληµµένα τον τελευταίο χρόνο ασχοληθεί µε το θέµα του επαναπατρισµού των Μαρµάρων του Παρθενώνα, εκπροσωπώντας ένα µέρος (και) της βρετανικής κοινής γνώµης, που διά της αρθρογράφου Ριάνον Λούσλι Κοσλέτ θεωρεί ότι το Brexit ισχυροποιεί τα επιχειρήµατα της ελληνικής πλευράς. Τι κι αν η Βρετανική Επιτροπή για την Επιστροφή των Μαρµάρων έχει εντείνει ακόµα περισσότερο τις προσπάθειές της.

Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, ο 53χρονος Γερµανός ιστορικός τέχνης, µε βαθιά µόρφωση και χαµηλό προφίλ, ο 53χρονος Γερµανός πρώην διευθυντής Κρατικών Μουσείων Τέχνης της Δρέσδης, Χάρτβικ Φίσερ, σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» εµφανίστηκε κατηγορηµατικά αντίθετος ως προς το ενδεχόµενο επ’ αόριστον δανεισµού των Μαρµάρων, πολλώ δε µάλλον της επιστροφής τους στην Ελλάδα.

Ο ίδιος απέκλεισε ακόµα και το ενδεχόµενο κάποιας άλλης µορφής δανεισµού των Γλυπτών, εάν η Ελλάδα δεν αποδεχθεί ότι αυτά ανήκουν στους Βρετανούς: «Όταν δανείζουµε, δανείζουµε σε εκείνους που αναγνωρίζουν την ιδιοκτησία» ήταν η ακριβής του φράση. «Εµείς εκθέτουµε τα Γλυπτά σε ένα πλαίσιο παγκόσµιων πολιτισµών, προβάλλοντας επιτεύγµατα από όλο τον κόσµο κάτω από την ίδια στέγη και αναδεικνύοντας τη διασυνδεσιµότητα των πολιτισµών» απάντησε ο κ. Φίσερ, ισοπεδώνοντας και το επιχείρηµα περί του νέου Μουσείου της Ακρόπολης.

Τόνισε πάντως τις άριστες σχέσεις που διατηρεί το Βρετανικό Μουσείο «µε τους συναδέλφους µας στο Μουσείο Ακρόπολης», επισηµαίνοντας ότι κατά τα άλλα ισχύει το σύστηµα των δανεισµών άλλων έργων τέχνης από και προς το αθηναϊκό Μουσείο. Κατηγορηµατικός υπήρξε ο κ. Φίσερ και όταν κλήθηκε να σχολιάσει την άποψη ότι η Ελλάδα είναι ο νόµιµος ιδιοκτήτης των γλυπτών: «Δεν θα το αποδεχόµουν» απάντησε. «Τα αντικείµενα της συλλογής του Βρετανικού Μουσείου βρίσκονται υπό την ιδιοκτησία των επιτρόπων του Μουσείου».

Το περιεχόµενο και το «ύφος» των απαντήσεων του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου εξόργισαν πολλούς, συµπεριλαµβανοµένης και της καθ’ ύλην αρµόδιας υπουργού Πολιτισµού, Μυρσίνης Ζορµπά, που δηµοσιοποίησε επίσηµη δήλωση, επισηµαίνοντας ότι «η Ελλάδα είναι ο γενέθλιος τόπος των Γλυπτών του Παρθενώνα, η Αθήνα είναι η πόλη τους, η Ακρόπολη και το Μουσείο της είναι ο φυσικός τους χώρος.

Η δήλωση του κ. Φίσερ περί “νόµιµου ιδιοκτήτη” επιδεικνύει µια στενή, κυνική διαχειριστική αντίληψη. Είναι λυπηρό να ακούγεται από τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου και γνωστό ιστορικό τέχνης. Υποβαθµίζει την πολιτιστική κληρονοµιά από ανεκτίµητη οικουµενική αξία σε αγοραπωλησία. Παρόµοιες απόψεις είναι διαµετρικά αντίθετες µε τις αντιλήψεις που επικρατούν σήµερα στο διεθνές πεδίο του πολιτισµού.

Αποτελούν υπολείµµατα της αποικιοκρατίας και αγνοούν τη διεθνή συζήτηση και τις Διακηρύξεις της UNESCO. Πολύ περισσότερο, όταν πρόκειται για ένα ακρωτηριασµένο µνηµείο, σύµβολο της χώρας διαχρονικά, στο οποίο οφείλεται η επανένωση και αποκατάστασή του, σύµφωνα µε τη βασική αρχή της “ακεραιότητας”, όπως επιβάλλει η Σύµβαση της UNESCO του 1972».

Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε και το Κίνηµα Αλλαγής επισηµαίνοντας πως «η δήλωση του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου περί “νοµίµου κατόχου” των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι εξαιρετικά ατυχής. Η Ελλάδα οφείλει να συνεχίσει αταλάντευτα τον αγώνα που ξεκίνησε η Μελίνα Μερκούρη, για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στον χώρο από τον οποίο εκλάπησαν». 

Ακολουθήστε το ethnos.gr στο Instagram

Μυρσίνη ΖορμπάUNESCOΠαρθενώναςγλυπτά