Πολιτισμός|20.03.2022 07:07

Stephen Wong: Ο ζωγράφος τοπίων που δημιουργεί εντυπωσιακά έργα «σαν να παίζει Lego»

Newsroom

Σε ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα του μέχρι σήμερα, ο ζωγράφος τοπίων Stephen Wong θέτει ως στόχο να αποτυπώσει το μονοπάτι «MacLehose Trail» του Χονγκ Κονγκ μήκους 100 χιλιομέτρων (62 μιλίων) σε 10 μεγάλης κλίμακας καμβάδες και σχεδόν 40 μικρότερα έργα.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα του CNN, o Stephen Wong περιγράφει τον εαυτό του ως «άπληστο». Ο ζωγράφος τοπίου αναφέρεται στην όρεξή του να απορροφά όσο το δυνατόν περισσότερα τοπία κατά τη διάρκεια μακρών και μερικές φορές επίπονων πεζοποριών, την εμπειρία των οποίων μεταφέρει σε σημειωματάρια πριν τις «μεταφράσει» σε εντυπωσιακούς πίνακες.

Το Χονγκ Κονγκ, η πατρίδα του 35χρονου, είναι η μούσα του. Η μοναδική τοπογραφία του - ένα μείγμα βουνών, παραλιών, νησιών και αστικών τοπίων, όλα σε κοντινή απόσταση το ένα από το άλλο - εμπνέει φανταστικές ερμηνείες όσων συναντά στο δρόμο του. Έχει δημιουργήσει εκατοντάδες από αυτά τα εντυπωσιακά έργα την τελευταία δεκαετία, και έχει γίνει ένας από τους πιο διάσημους σύγχρονους καλλιτέχνες της πόλης.

Η πανδημία και η νέα περίοδος δημιουργικότητας

Η εποχή της πανδημίας εγκαινίασε μια νέα περίοδο δημιουργικότητας για τον Wong. Μην μπορώντας να ταξιδέψει την περασμένη χρονιά, δημιούργησε αντ' αυτού το «A Grand Tour in Google Earth» - πίνακες μεγάλης κλίμακας που απεικονίζουν μέρη όπως το Μάτσου Πίτσου του Περού και το όρος Φούτζι της Ιαπωνίας, το τελευταίο απλωμένο σε πέντε καμβάδες. Χωρίς να βγει από το στούντιό του, χρησιμοποίησε δορυφορικές εικόνες από το Google Earth και φωτογραφίες που χτένισε από το διαδίκτυο, καθώς και τις δικές του αναμνήσεις από μέρη που είχε επισκεφθεί στο παρελθόν.

Τώρα, στην επόμενη φιλόδοξη προσπάθειά του, ο Wong έστρεψε την προσοχή του στο Χονγκ Κονγκ, θέτοντας ως στόχο να καταγράψει το μονοπάτι MacLehose Trail μήκους 100 χιλιομέτρων (62 μιλίων). Φημισμένο για τη μοναδική θέα του τοπίου, ο περίπατος χωρίζεται σε 10 στάδια, που κυμαίνονται σε δυσκολία και ανάβαση. Διατρέχοντας από ανατολικά προς δυτικά τα Νέα Εδάφη του Χονγκ Κονγκ, διασχίζει εμβληματικά φυσικά ορόσημα, όπως ο μονολιθικός βράχος Lion Rock και η δεξαμενή Tai Lam Chung, πιο γνωστή ως «Λίμνη των Χιλίων Νησιών».

Η νέα σειρά, η οποία παρουσιάστηκε αυτό το μήνα από τον οίκο δημοπρασιών Bonhams, περιλαμβάνει 10 μεγάλους καμβάδες -ένας αφιερωμένος σε κάθε ένα από τα 10 στάδια του μονοπατιού- καθώς και οκτώ μικρότερους πίνακες και περισσότερα από 30 έργα σε χαρτί.

Ενώ το έργο MacLehose είναι ένα έργο που ο Wong σκεφτόταν από καιρό να ξεκινήσει, ο ταχύς ρυθμός ανάπτυξης του Χονγκ Κονγκ τον οδήγησε να «αδράξει την ευκαιρία» και τελικά να ξεκινήσει τη δουλειά τον περασμένο Σεπτέμβριο. «Έχω πραγματικά την αίσθηση ότι όλα αλλάζουν», λέει. «Δεν μπορώ να είμαι σίγουρος ότι όλα θα είναι εδώ αύριο».

Ο επικεφαλής της Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης της  Ασίας του οίκου Bonhams Marcello Kwan, ο οποίος επιμελήθηκε την έκθεση, περιγράφει την καλλιτεχνική γλώσσα του Wong ως σουρεαλιστική και πολύ εύκολη στην κατανόηση. Αλλά η ενσωμάτωση των αναμνήσεων του ζωγράφου καθιστά επίσης το ύφος του πολύ προσωπικό, πρόσθεσε ο Kwan, ο οποίος πιστεύει ότι η πρόσφατη έξαρση της δραστηριότητας στην καριέρα του Wong - που παρουσίασε στην έκθεση τέχνης Art Basel και σε εξέχουσες τοπικές γκαλερί τους τελευταίους 18 μήνες, ενώ παράλληλα ζωγράφιζε με ζήλο - φαίνεται στα νεότερα έργα του. «Ο χρωματικός του τόνος έχει αλλάξει εντελώς σε σύγκριση με τα πρώτα του χρόνια, από πιο γήινος σε εξαιρετικά πολύχρωμος», δήλωσε ο Kwan σε τηλεφωνική συνέντευξη -- μια αλλαγή που πιστεύει ότι «είναι το επιστέγασμα του καλλιτεχνικού του επιτεύγματος των τελευταίων 10 ετών».

Εντυπώσεις από το μονοπάτι

Η πεζοπορία που κάνει ο Wong δίνει μια εικόνα της διαλογιστικής του διαδικασίας. Κάθε τόσο σταματάει για 5 έως 10 λεπτά για να ζωγραφίσει γρήγορα ό,τι τραβάει το βλέμμα του, μια μέθοδος που προτιμά από τη λήψη φωτογραφιών. «Στις μέρες μας, ειδικά με την τεχνολογία, έχουμε τόσους πολλούς τρόπους να αποτυπώνουμε με μεγάλη ακρίβεια το τοπίο, τραβώντας φωτογραφίες με iPhone», λέει. «Αλλά αυτό είναι πολύ γρήγορο για μένα. "Μου αρέσει να το απομνημονεύω με το χέρι. Παρόλο που δεν είναι τόσο ακριβές, με βοηθάει πραγματικά να κατανοήσω το τοπίο πιο βαθιά».

Στο Shing Mun Reservoir, την αρχή του έβδομου σταδίου του MacLehose Trail, ζωγραφίζει με θέρμη την υψηλότερη κορυφή του Χονγκ Κονγκ, το Tai Mo Shan, ύψους 3.140 ποδιών, ενάντια στα λεπτά, αραχνιασμένα σύννεφα. «Μου αρέσει πάντα να εκφράζω τη σχέση μεταξύ του τοπίου και του ουρανού», παρατηρεί, επισημαίνοντας την αντίθεση μεταξύ των σκληρών βουνών και των μαλακών σύννεφων.

Αργότερα στην πεζοπορία σταματά για να σκιτσάρει ψηλά, καταπράσινα δέντρα που αρχικά φαίνονται αδιάφορα, δεδομένης της πανταχού παρουσίας τους κατά μήκος του μονοπατιού. Όμως ο Wong έλκεται από το πώς αυτή η συγκεκριμένη συστάδα χωρίζει το τοπίο στα δύο -- τα βουνά στα αριστερά της και η τεχνητή δεξαμενή και οι πολυκατοικίες στα δεξιά της. 

Δημιουργώντας τοπία

Επιστρέφοντας στο στούντιό του, ο Wong ανασυνθέτει τμήματα του μονοπατιού χρησιμοποιώντας τα σκίτσα και τις αναμνήσεις του από την πεζοπορία. Χρησιμοποιεί τη φαντασία του για να συμπληρώσει τα υπόλοιπα. Τα φωτεινά, ζωντανά πράσινα και αντιθετικά χρώματα απεικονίζουν τα πάντα, από κυματιστές οροσειρές μέχρι υποβλητικά ροζ δέντρα με μπλε κορυφές του μεσονυκτίου. Ο πίνακάς του με τη χερσόνησο Sai Kung, ιδωμένη από το τέταρτο στάδιο του MacLehose, οραματίζεται τα σύννεφα ως λόφους από μαλλί της γριάς που ξεσπούν σε έναν πράσινο ουρανό, αντισταθμίζοντας ένα ηλιοβασίλεμα που ξεχειλίζει στις επαναλαμβανόμενες ροδακινί πινελιές του ωκεανού.

Εκτός από την ενσωμάτωση ονειρικών αποχρώσεων, ο Wong αλλάζει μερικές φορές τον προσανατολισμό των βασικών σημείων αναφοράς (όπως η δεξαμενή στο έβδομο στάδιο που εμφανίζεται ανατολικά του Needle Hill, αντί για δυτικά), προσθέτοντας την αίσθηση ότι το φανταστικό έχει τις ρίζες του στην πραγματικότητα. «Με ενδιαφέρει το πώς ερμηνεύω τη φύση, παρά η ακρίβεια της αποτύπωσης του τοπίου», εξηγεί ο Wong. «Για μένα είναι σαν να παίζω Lego. Χτίζεις το τοπίο με συνθέσεις, γραμμές και χρώματα».

Ενώ οι καμβάδες του είναι αξιοσημείωτα καθηλωτικοί, η συμπερίληψη μικροσκοπικών ανθρώπων - που απεικονίζονται να κάνουν πεζοπορία, να κάνουν υπαίθριες δραστηριότητες, όπως αλεξίπτωτο, ή ακόμη και να ζωγραφίζουν - παίζουν «σημαντικό ρόλο», λέει ο Kwan, ο επιμελητής. «Όταν πλησιάζεις, βλέπεις ότι μικροσκοπικοί άνθρωποι βρίσκονται στην πραγματικότητα μέσα στους πίνακες», προσθέτει. «Αυτό είναι το πιο όμορφο κομμάτι, για μένα. Φυσικά, το τοπίο είναι υπέροχο. Αλλά τελικά, νομίζω ότι πρόκειται για τους ανθρώπους. Έτσι, παρόλο που οι άνθρωποι είναι τόσο μικροσκοπικοί, κάθε άνθρωπος στον πίνακα μετράει ως ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Πρόκειται για το ταξίδι τους. Ο Stephen κοιτάζει άλλους ανθρώπους, αλλά και τον εαυτό του ως έναν από τους συμμετέχοντες σε αυτό το ταξίδι».

Χονγκ Κονγκζωγράφοςτοπίοειδήσεις τώρα