Πολιτισμός|19.03.2019 20:16

Σε αναβρασμό πάλι το Κέντρο Κινηματογράφου

Άντα Δαλιάκα

Τις τελευταίες ημέρες, για πολλοστή φορά μέσα σε διάστημα λίγων μηνών, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ.) βρίσκεται σε μία κατάσταση αναβρασμού η οποία ελπίζουμε ότι δεν προμηνύει νέα διοικητική περιδίνηση. Οι προστριβές μεταξύ των μελών του διοικητικού συμβουλίου οδήγησαν προσφάτως σε παραιτήσεις μελών και τελικά στην απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά να ζητήσει τις παραιτήσεις των εναπομεινάντων μελών. Όπως και έγινε με αποτέλεσμα σήμερα να περιμένουμε – άμεσα ελπίζουμε - την επόμενη κίνησή της ενώ φημολογείται ότι ο βετεράνος σκηνοθέτης Βασίλης Βαφέας θα αναλάβει τη θέση του προέδρου του Δ.Σ.

«Οι όποιες αλλαγές είναι δικαίωμα της υπουργού. Από εκεί και πέρα γίνονται και άλλα πράγματα που πρέπει να συνεχιστούν», μας λέει ο γενικός διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Βασίλης Κοσμόπουλος σημειώνοντας, εύλογα, ότι «η εμφάνιση του Κέντρου Κινηματογράφου στη δημοσιότητα πάλι με πρόσημο ανακατατάξεων δεν αντανακλά αυτά που συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα, που είναι θετικά και πολύ πιο σημαντικά».

Ο κύριος Κοσμόπουλος εννοεί, φυσικά, την αισιόδοξη εξέλιξη της  ψήφισης την περασμένη βδομάδα της σχετικής ρύθμισης στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Επιτροπή επαγγελματικού αθλητισμού και άλλες διατάξεις» που αφορά το Κέντρο Κινηματογράφου το οποίο θα μπορεί στο εξής να χρηματοδοτεί εγχώριες κινηματογραφικές παραγωγές με πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Εισητήρια

Την ίδια ώρα είναι γνωστό ότι γίνονται ζυμώσεις για την άμεση επαναφορά του ειδικού φόρου επί των εισιτηρίων των κινηματογραφικών αιθουσών (βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο των ελληνικών ταινιών που καταργήθηκε με απόφαση των Θεσμών το 2015). Στην τηλεφωνική μας συνομιλία ο γενικός διευθυντής του ΕΚΚ εστιάζει και στην προσπάθεια που έχει γίνει τα δύο τελευταία χρόνια για τη μείωση του χρόνου χρηματοδότησης των ταινιών βάσει των ορισμών των κανονισμών του Κέντρου (από την εφιαλτική αναμονή των 20 έως 30 μηνών στους 11 ή 13 μήνες).

Γνωρίζουμε, ωστόσο, πολύ καλά από το πρόσφατο παρελθόν ότι οι παραιτήσεις και αντικαταστάσεις των μελών του διοικητικού συμβουλίου του Κέντρου είναι συνεχείς με δύο γενικούς διευθυντές μέσα σε τέσσερα χρόνια να έχουν φύγει κακήν κακώς. Και η τωρινή φάση αναμονής και διακοπής των λειτουργιών του Δ.Σ. σημαίνει ένα πράγμα: αναστολή των αποφάσεων και καθυστέρηση της χρηματοδοτικής αιμοδοσίας των ελληνικών κινηματογραφικών παραγωγών. Γιατί και το νέο διοικητικό συμβούλιου χρειάζεται χρόνο για να προσαρμοστεί, να κατανοήσει τη λειτουργία του και μετά να πάρει αποφάσεις. Σε ποιο χρονικό ορίζοντα θα μπορέσει να αποδώσει; Επίσης, πως μπορεί επιτέλους να προστατευθεί το Κέντρο από αυτή την πρωτοφανή ασυνεννοησία των διοικητικών συμβουλίων;

«Υπάρχει εδώ ένα μείζων θέμα«, σχολιάζει ο Κυριάκος Αγγελάκος, σκηνοθέτης και πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου που έχει πια παραιτηθεί. «Το μείζων θέμα έχει να κάνει με το νόμο και με την ανυπαρξία του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας του Κέντρου Κινηματογράφου όπου ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του Κέντρου δεν υπάρχει με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Πολιτισμού – μιλάω για τις νομικές υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού. Όταν δεν έχεις εσωτερικούς κανονισμούς λειτουργίας που να ρυθμίζουν με σαφήνεια τις σχέσεις μέσα στο Δ.Σ. και στη διοίκηση του Κέντρου Κινηματογράφου αρχίζουν να υπάρχουν αντιπαραθέσεις και αλληλοσυγκρουόμενες αρμοδιότητες. Ο νόμος Γερουλάνου δεν ορίζει αυτές τις αρμοδιότητες και έχει ατέλειες».

Επανερχόμαστε, λοιπόν, στην ανάγκη ενιαίας εθνικής στρατηγικής για τον ελληνικό κινηματογράφο όπως επίμονα ζητά η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα. Τα κίνητρα φοροαπαλλαγής και επιχορήγησης (tax και cash rebate) μέσω του ΕΚΟΜΕ αποτελούν πρόσθετα εργαλεία στην φαρέτρα του ελληνικού σινεμά αλλά το ερώτημα για το πώς θα αξιοποιηθούν τη στιγμή που οι διοικητικοί κλυδωνισμοί είναι συνεχείς, παραμένει στην εξίσωση.

Μυρσίνη ΖορμπάΕλληνικό Κέντρο Κινηματογράφουυπουργείο Πολιτισμού