Πολιτισμός|20.11.2018 18:18

Ακτινογραφίες και πλήρες τσεκάπ για τον «χλωμό» Ηνίοχο των Δελφών

Μαρία Ριτζαλέου

Όπως είπε στο «Εθνος» η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδας, Αθανασία Ψάλτη, έπειτα από συμφωνία με τον «Δημόκριτο», ειδικές ακτίνες θα σαρώσουν τον πυρήνα του αγάλματος, ενώ διερευνάται και η δυνατότητα να μπει μικροκάμερα στο εσωτερικό του.

Παράλληλα, θα γίνουν εξειδικευμένες μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα μέσα στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Δελφών, έτσι ώστε να διαπιστωθεί αν επηρεάζεται -και σε ποιο βαθμό- από την πολύχρονη έκθεσή του. Το όλο πρόγραμμα θα γίνει σε συνεργασία με τη Γαλλική Σχολή Αθηνών και το Μουσείο του Λούβρου και τα αποτελέσματά του δεν αναμένονται πριν από το τέλος του 2019 ή τις αρχές του 2020.

Μια πρόγευση όσων θα γίνουν στον Ηνίοχο θα παρουσιάσει την Παρασκευή, σε διάλεξη που θα δώσει στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, η διευθύντρια του Τμήματος Ελληνικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων του Μουσείου του Λούβρου, Σοφί Ντεσάν, με θέμα «Πρόσφατες έρευνες για τα χάλκινα της αρχαιότητας: Νέα στοιχεία για τον Ηνίοχο των Δελφών».

Ειδικές ακτίνες θα σαρώσουν τον πυρήνα του αγάλματος

Η Αθ. Ψάλτη, η οποία δεν έκρυψε την έκπληξή της για την πρωιμότητα μιας τέτοιας διάλεξης, δεδομένου ότι, όπως μας ανέφερε, «δεν έχουν ακόμη εκδοθεί οριστικές αδειοδοτήσεις από το υπουργείο Πολιτισμού και δεν έχει γίνει καμία νέα εξέταση», διευκρίνισε ότι η Σ. Ντεσάν έκανε τον Μάιο του 2017 μια μακροσκοπική «διά γυμνού οφθαλμού» εξέταση του αγάλματος.

Στην ομιλία της η διευθύντρια του Τμήματος Ελληνικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων του Μουσείου του Λούβρου θα τονίσει ότι ο Ηνίοχος των Δελφών, που αναγνωρίζεται ως ένα από τα σημαντικότερα αριστουργήματα της αρχαίας γλυπτικής, καταλαμβάνει από την αποκάλυψή του, το 1896, προνομιακή θέση και ότι αποτέλεσε πρότυπο για τις πολλές τεχνικές καινοτομίες που επινοήθηκαν στην Ελλάδα την περίοδο του αυστηρού ρυθμού, στις αρχές του 5ου π.Χ. αιώνα.

Μη παρεμβατική εξέταση

Παρότι το σύμπλεγμα γλυπτών στο οποίο ανήκε έγινε αντικείμενο πολλών μελετών, στυλιστικών και επιγραφικών, αν και γνωρίζουμε τη χρονολόγησή του εδώ και λίγα χρόνια, την αρχική θέση του στο ιερό του Απόλλωνα και την ταυτότητα αυτού που το προσέφερε (Πολύζαλος, τύραννος της Γέλας στη Σικελία), δεν έχουν γίνει για περισσότερο από έναν αιώνα παρά επιφανειακές τεχνολογικές εξετάσεις στο πιο διάσημο αφιέρωμα στους Δελφούς.

«Έχουμε συμφωνήσει να γίνει μια προσεκτική και μη παρεμβατική εξέταση στο άγαλμα, αλλά όλα αυτά είναι σε πρώιμο στάδιο και δεν έχουν μπει ακόμη οι υπογραφές για κάτι πιο συγκεκριμένο» μας είπε η Αθ. Ψάλτη. Ο Ηνίοχος βρέθηκε το 1896, κατά τη διάρκεια μεγάλης ανασκαφής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών στο Μαντείο των Δελφών.

Ήταν το πρώτο χάλκινο άγαλμα της Κλασικής Εποχής που βρέθηκε σε φυσικό μέγεθος και σε άριστη κατάσταση, ενώ είχε θαφτεί κάτω από βράχους έπειτα από μεγάλο σεισμό που έγινε το 373 π.Χ. στους Δελφούς. Έχει ύψος 1,80 μέτρα και δεσπόζει στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών.

Ο νεαρός απεικονίζεται όρθιος στο δίφρο, αμέσως μετά τη νίκη του, φορώντας τον μακρύ χιτώνα των ηνιόχων, ενώ τα μαλλιά του περιζώνει ταινία, σύμβολο της νίκης, διακοσμημένη με ένθετο ασημί μαίανδρο. Τα μάτια του είναι ένθετα από ημιπολύτιμο λίθο και γυαλί, και εκφράζουν δύναμη και αυτοκυριαρχία. 

Η Σ. Ντεσάν είναι μεταξύ των επιμελητών και διευθυντών του Μουσείου του Λούβρου και διαχειρίζεται τη συλλογή ελληνικών και ρωμαϊκών χάλκινων εκθεμάτων. Εχει ταξιδέψει πολλές φορές στην Ελλάδα, έχει μελετήσει αρχαιολογικά ευρήματα από χρυσό και χαλκό στη Μακεδονία και αλλού, ενώ έχει ειδικευτεί στην αποκατάσταση του χρώματος με σύγχρονες μεθόδους.

ΔελφοίάγαλμαακτινογραφίαΗνίοχος