Πολιτισμός|13.11.2019 15:42

Ο «καιρός» του κόσμου στη Θεσσαλονίκη

Μαρία Ριτζαλέου

Ένα εγχείρημα στη διασταύρωση μεταξύ εικαστικών τεχνών, μετεωρολογία και φιλοσοφίας, αποτελεί η έκθεση 23 διεθνών καλλιτεχνών, που παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας, στην Βίλα Καπαντζή. Η έκθεση έχει τίτλο «KAIROS. Ανακάλεσμα της Γης. Recall of Earth» και φιλοξενείται από τις 28 Νοεμβρίου 2019 ως τις 26 Ιανουαρίου 2020, με την υποστήριξη της Αυστριακής Πρεσβείας στην Αθήνα.

Όπως αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης, Σοφία Παντελιάδου, αντικείμενου του εγχειρήματος είναι η λέξη Καιρός στην αμφισημία της: από τη μια σχετίζεται με τα καιρικά φαινόμενα κι από την άλλη με τη χρονικότητα, την «καίρια στιγμή». Η έκθεση πολλαπλών μέσων «: : KAIROS | Ανακάλεσμα της Γης» πραγματεύεται τη σχέση του ανθρώπινου είδους με τα φαινόμενα της φύσης και την αλληλεξάρτηση μεταξύ των δύο. Προσπαθεί, με άλλα λόγια, να αποτυπώσει μια εικόνα της ψυχής, με την έννοια της επιρροής του καιρικού φαινομένου πάνω στον άνθρωπο και στον πλανήτη γη.

Alferd Lenz (Αυστρία), LIGHTNING, εγκατάσταση, επαναλαμβανόμενο βίντεο, 2014

Αφετηρία και στόχος των καλλιτεχνών που συμμετέχουν είναι να εικονοποιήσουν, μέσω των διαφορετικών μορφών τέχνης, ζητήματα που συναντάμε στην καθημερινή ζωή και να προσδώσουν στις πολύπλοκες κοινωνικές διαδικασίες εικαστική και εννοιολογική ορατότητα. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν εστιάζουν στην στενή σχέση ανάμεσα στις εμπειρίες της καθημερινότητας και την πρόσληψή τους σε συνδυασμό με το αντικείμενο της έρευνας -εν προκειμένω με την μετεωρολογία-, αλλά και στις απόψεις, η οπτική των οποίων υπογραμμίζει τη διάκριση ανάμεσα στον καιρό ως μέσο και στον καιρό ως φαινόμενο. Οι ανάγλυφες φωτογραφίες τοπίου του Ματίας Κέσλερ, παρουσιάζουν ένα παράδειγμα του καιρού ως φαινομένου, ενώ το καιρικό φαινόμενο βροντή/αστραπή –προσλαμβανόμενο ως μέσο– προσομοιώνεται οπτικά και ακουστικά στις βιντεοεγκαταστάσεις «Κεραυνός» του Τόμας Γκλαίντσελ και «Αστραπή» του Άλφρεντ Λέντζ.

Panos Kokkinias (Ελλάδα), MEGLA, Φωτογραφία, 120Χ120cm, 2003

Τα επιλεγμένα έργα σχετίζονται μεταξύ τους και υποστηρίζουν κάποια από τις διαφορετικές απόψεις επί του θέματος, το καθένα από τη δική του προοπτική. Οι παραπάνω απόψεις περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, έργα όπως των Μίριαμ Μπαϊτάλα, Μαρίας Χούμπινγκερ, Άννης Καλτσίδου, Ματτίας Κέσλερ, Πάνου Κοκκινιά και Εύας Πέτριτς. Ειδικότερα, τα έργα των Πατρίτσια Γ. Ράις, Ειρήνης Αθανασάκη, Ρουθ Σνέλ και Κρίστιαν Κ. Σραίντερ –του οποίου η πειραματική μουσική περφόρμανς διασυνδέει την αντιληπτικότητα εικαστικού και ηχητικού– ασχολούνται με την πρόσληψη της εικαστικής και της εννοιολογικής διαδικασίας.

Maria Hubinger (Αυστρία), ALIENS ON EARTH_SOIL OBJECTS, Εγκατάσταση, 2019

Ως μέρος του εκθεσιακού προγράμματος, πραγματοποιήθηκε ένα εργαστήριο σε συνεργασία με το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης και του Κεντρικού Ινστιτούτου Μετεωρολογίας και Γεωδυναμικής της Αυστρίας. Τα υπό διαμόρφωση αποτελέσματα του εργαστηρίου, σε συνδυασμό με τις προαναφερθείσες θεωρήσεις, αντανακλώνται στα έργα των: Άννας Βάτσινγκερ (AUT), Λάουρους Έντελμπάχερ (AUT), Μάνουελ Σύριλ Μπάχινγκερ (AUT), Κάγκντας Σέσεν (TUR/AUT) και Ρουθ Τσίμερμαν (AUT). Τα έργα αυτά παρουσιάσθηκαν για πρώτη φορά στις 4 Οκτωβρίου 2019 στο πλαίσιο των εργαστηριακών τμημάτων της Μπιενάλε της Βενετίας. Στην έκθεση συμπεριλήφθηκε επίσης το έργο «Eco Geo» (μακέτα περιπτέρου περιβαλλοντικής ενημέρωσης) του πρόσφατα χαμένου αρχιτέκτονα και γραφίστα Θέμου Βαφιά  – ευχαριστία προς την οικογένειά του για την παραχώρηση του αρχείου του στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ.

Patricia Reis(Πορτογαλία/Αυστρία), SENSORIAL SCREEN, διαδραστική εγκατάσταση δωματίου
έκθεσηΘεσσαλονίκηΒίλα ΚαπαντζήΜΙΕΤ