Ελλάδα|31.12.2018 17:47

Τα σούπερ µάρκετ σε θέση µάχης για νέες συγχωνεύσεις

Γιώργος Μανέττας

Υπό πίεση αναµένεται να παραµείνει και τη νέα χρονιά η κατανάλωση στο λιανεµπόριο τροφίµων. Παρά τη µικρή βελτίωση του κλίµατος που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια του 2018, παράγοντες και στελέχη της αγοράς των σούπερ µάρκετ εµφανίζονται επιφυλακτικοί για την πορεία ανάκαµψης των πωλήσεων καθώς, όπως λένε, τα φορολογικά βάρη, η υψηλή ανεργία και η µείωση του διαθέσιµου εισοδήµατος θα λειτουργ ή σ ο υ ν αποτρεπτικά στην αναθέρµανση της ζήτησης. «∆εν περιµένουµε θεαµατικές αλλαγές το 2019» επισηµαίνουν χαρακτηριστικά και υποστηρίζουν πως ο δρόµος µέχρι την επιστροφή του κλάδου στα προ κρίσης επίπεδα παραµένει µακρύς και δύσβατος.

Μετριοπαθείς εκτιµήσεις αναφέρουν πως θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο µε τρία χρόνια έως ότου ο τζίρος της αγοράς επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα, δηλαδή στην περιοχή των 13 δισ. ευρώ µε 15 δισ. ευρώ από περίπου 9 δισ. ευρώ που είναι σήµερα. Και αυτό γιατί η τάση εξισορρόπησης που παρατηρείται το τελευταίο διάστηµα είναι ενθαρρυντική (µεταξύ 2% και 4%), ωστόσο οφείλεται σε µεγάλο βαθµό στην επαναλειτουργία των «νεκρών» δικτύων του Μαρινόπουλου και του Βερόπουλου, υπό την οµπρέλα του Σκλαβενίτη και του My Market, αντίστοιχα. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται βέβαιο ότι θα συνεχισθεί ο «πόλεµος των προσφορών» µε την ίδια αµείωτη ένταση, µε τους λιανέµπορους να αυξάνουν την πίεση προς τους προµηθευτές για µεγαλύτερες παροχές σε σχέση µε τον ανταγωνισµό.

Ο Μασούτης

Την ίδια στιγµή, ραγδαίες αναµένονται οι εξελίξεις και στον χάρτη του λιανεµπορίου και τον συσχετισµό δυνάµεων. ∆εν είναι λίγοι εκείνοι που χαρακτηρίζουν κοµβικό το 2019 και προβλέπουν την έναρξη ενός νέου γύρου συγκέντρωσης και συγχωνεύσεων, µε δεδοµένη τη συρρίκνωση της αγοράς. Ηδη, υπάρχει έντονη κινητικότητα, µε τους µεγαλύτερους παίκτες να βολιδοσκοπούν την αγορά και να αναλαµβάνουν δυναµικές πρωτοβουλίες. Από τις πιο ηχηρές, ήταν η απόφαση της Μασούτης να «κατέβει» στην Αθήνα και να διεκδικήσει µερίδια στη σηµαντική αγορά της χώρας, όπου πραγµατοποιείται πάνω από το 50% του συνολικού τζίρου, µέσα από την εξαγορά της Προµηθευτικής.

Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα παράλληλα µε την ενσωµάτωση των 56 σηµείων της Προµηθευτικής, εγκαινίασε το πρώτο δικό της κατάστηµα στην πρωτεύουσα επί της Λεωφόρου Βεΐκου στο Γαλάτσι, ενώ για το 2019 δροµολογείται η προσθήκη δέκα νέων σηµείων στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής, µέσα στον αστικό ιστό.

Στα σχέδια της εταιρείας της οικογένειας Μασούτη είναι και το άνοιγµα τριών µε τεσσάρων καταστηµάτων µεγάλου µεγέθους (Grand Μασούτης), πάνω από 2.000 τ.µ., προκειµένου να καλυφθούν οι ανάγκες των καταναλωτών που δεν εξυπηρετούνται µόνο από τα καταστήµατα της γειτονιάς αλλά θέλουν µεγαλύτερους χώρους, περισσότερο κωδικολόγιο και άνετο πάρκινγκ. Στο ραντάρ της είναι και µικροµεσαία σούπερ µάρκετ σε διάφορες περιοχές της χώρας, τα οποία έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για συνεργασία.

Επιθετικά σχεδιάζουν να κινηθούν ο Σκλαβενίτης, ο οποίος πέρασε στην πρώτη θέση του κλάδου, η ΑΒ Βασιλόπουλος που ακολουθεί κατά πόδας, η METRO-My Market της οικογένειας Παντελιάδη και η Lidl Ηellas, η οποία συµπληρώνει φέτος 20 χρόνια στην ελληνική αγορά. Στροφές ανεβάζει και η ολλανδική αλυσίδα SPAR στην Ελλάδα µέσα από τη συνεργασία της µε τον όµιλο αγορών Αστέρας, η οποία θα υποδεχθεί το 2019 µε 6 νέα καταστήµατα στην Αττική, 2 στην Πελοπόννησο και ένα στη Στερεά Ελλάδα.

«Οταν θα έχει ολοκληρωθεί η συγκέντρωση θα µείνουν µόνο 4 µεγάλοι παίκτες, οι οποίοι θα έχουν τελείως διαφορετικό τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή» σηµειώνει έµπειρο στέλεχος του κλάδου ενώ δεν αποκλείει την είσοδο µεγάλου ξένου παίκτη, ο οποίος θα επιχειρήσει να διεµβολίσει µε καινοτόµα projects την κυριαρχία των Ελλήνων λιανεµπόρων.

συγχωνεύσειςσούπερ μάρκετ