Ελλάδα|05.12.2021 20:00

Τραμ: Επίσημη πρεμιέρα στον Πειραιά στις 8 Δεκεμβρίου

Μαρία Λιλιοπούλου

Με τουλάχιστον έξι χρόνια καθυστέρηση και δύο χρόνια από την πρώτη πιλοτική δοκιμή λειτουργίας της ξεκινά την προσεχή Τετάρτη 8 Δεκεμβριου η εμπορική λειτουργία της επέκτασης του τραμ στον Πειραιά.

Η σύμβαση για το έργο είχε υπογραφεί το μακρινό 2013 με στόχο η επέκταση να έχει ολοκληρωθεί το 2015. Ωστόσο, η συνέχεια γράφτηκε με αρκετά προβλήματα. Στις αρχές του 2020 και ενώ είχαν ολοκληρωθεί οι δοκιμές και τα εγκαίνια βρίσκονταν πιο κοντά παρά ποτέ, πυρκαγιά σε διατηρητέο κτήριο παρακείμενο του τροχιοδρόμου, επί της οδού Ομηρίδου Σκυλίτση, στις 3 Ιανουαρίου ανέστειλε τη λειτουργία για λόγους ασφαλείας, κατόπιν εντολής της Τροχαίας Πειραιά προς την Αττικό Μετρό Α.Ε.

Η επέκταση, η οποία θα λειτουργήσει τελικά από την επόμενη Τετάρτη, περιλαμβάνει τη λειτουργία αρχικά 11 νέων στάσεων: Γήπεδο Καραϊσκάκη, Μικράς Ασίας, Λαμπράκη, Ευαγγελίστρια, Πλατεία Δεληγιάννη, Δημαρχείο, Αγία Τριάδα, Πλατεία Ιπποδαμείας, 34ου Συντ. Πεζικού, Ανδρούτσου, Ομηρίδου Σκυλίτση. Σύντομα αναμένεται να παραδοθεί και η 12η στάση, με την επωνυμία «Ακτή Ποσειδώνος», η οποία θα αποτελέσει τον νέο τερματικό σταθμό της Γραμμής 7.

Η παράδοση της επέκτασης φέρνει και αλλαγές στη λειτουργία του μέσου, καθώς όπως ανακοίνωσε η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), οι υφιστάμενες τρεις Γραμμές (3, 4 & 5) τροποποιούνται και το δίκτυο Τραμ θα αποτελούν πλέον 2 νέες:

  • η Γραμμή 6 (ΠΙΚΡ – ΣΥΝ) «Πικροδάφνη - Σύνταγμα» και
  • η Γραμμή 7 (ΒΟΥΛΑ – ΠΕΙΡ) «Ασκληπιείο Βούλας – Ακτή Ποσειδώνος (Πειραιά)».

Σταθμός ανταπόκρισης και των δύο γραμμών θα είναι η στάση «Πικροδάφνη».

Όπως σημειώνει η ΣΤΑΣΥ, με τη λειτουργία των δύο νέων γραμμών διαμορφώνονται σταθερές χρονοαποστάσεις σε ολόκληρο το δίκτυο. Ειδικότερα, η συχνότητα των δρομολογίων ορίζεται από τις 07:00 έως τις 19:00 στα 9 λεπτά τις καθημερινές και στα 12 λεπτά το Σαββατοκύριακο. Η διάρκεια διαδρομής διαμορφώνεται στα 33΄ για τη διαδρομή «Σύνταγμα – Πικροδάφνη», στα 35΄ για το «Πικροδάφνη – Σύνταγμα», στα 57΄ για το «Ασκληπιείο Βούλας – Αγία Τριάδα» και στα 51΄ για το «Αγία Τριάδα – Ασκληπιείο Βούλας».

Παράλληλα, ο στόλος του Τραμ ενισχύεται με 25 σύγχρονους συρμούς, αναβαθμίζοντας περαιτέρω το παρεχόμενο μεταφορικό έργο στο δίκτυό του. Τα οχήματα έχουν μήκος 33.3 μέτρα, πλάτος 2.40 μέτρα και έχουν μεταφορική ικανότητα 54 καθήμενων επιβατών και 160 ορθίων (σύνολο 214) σε συνθήκες φόρτωσης 4 επιβατών ανά τετραγωνικό μέτρο. Από πλευράς τεχνολογίας, οι νέοι συρμοί διαθέτουν ό,τι πιο σύγχρονο, παρέχοντας ασφαλείς και άνετες μεταφορές, υψηλές επιδόσεις, εργονομικά καθίσματα επιβατών και χώρους για καροτσάκια και αναπηρικά αμαξίδια.

Προσωρινός τερματικός σταθμός της Γραμμής 7 από τη Δευτέρα 6 έως και την Τρίτη 7 Δεκεμβρίου θα είναι η στάση «Γήπεδο Καραϊσκάκη», όπου θα γίνεται ανταπόκριση και με τη Γραμμή 1 του Μετρό (σταθμός «Φάληρο»).

Στην πλήρη ολοκλήρωσή της και με τον τελευταίο σταθμό, η επέκταση θα περιλαμβάνει επτά στάσεις στη διαδρομή εισόδου και πέντε στη διαδρομή εξόδου.

Το έργο της επέκτασης προς Πειραιά περιλαμβάνει διαδρομή συνολικού μήκους 5,4 χιλιομέτρων (3,1 χιλιόμετρα στην κατεύθυνση προς Πειραιά και 2,3 χιλιόμετρα στην κατεύθυνση προς Φάληρο).

Από το ιππήλατο τραμ ξεκινά η ιστορία του στην Αθήνα

Η ιστορία του τραμ στην Αθήνα ξεκίνησε το 1882, όταν εμφανίστηκε το πρώτο ιππήλατο τραµ στους δρόμους. Από το κέντρο έφτανε ως τα Πατήσια, τους Αμπελόκηπους, την Κολοκυνθού, το Ζάππειο και τον Κεραμεικό. Έναν χρόνο μετά, το ιππήλατο τραµ εμφανίζεται και στον Πειραιά, ενώ το 1887 ξεκινά τη λειτουργία του ο ατμήλατος τροχιόδρομος της πρωτεύουσας, γνωστός ως «Κωλοσούρτης». Σύμφωνα με τα στοιχεία της εποχής, με το δίκτυο του τραμ μετά την ηλεκτροκίνηση του, το 1910, μετακινούνταν 23.250.000 άνθρωποι ετησίως. Η αντίστροφη μέτρηση για το τραµ ξεκίνησε το 1953 οπότε και άρχισε το «ξήλωµα» των γραμμών, ενώ η πλήρης κατάργησή του για την Αθήνα ήρθε το 1960 με ορισμένες από τις γραμμές του να παραμένουν μέχρι και σήμερα «ζωντανές» μέσω του δικτύου των τρόλεϊ. Το 1977 σταμάτησε και η λειτουργία του τελευταίου τραµ στην Ελλάδα, αυτό του Περάµατος.

Πειραιάς – Αεροδρόμιο 50 λεπτά από το καλοκαίρι

Το καλοκαίρι του 2022 αναμένεται να έχει πιάσει λιμάνι και το μετρό, καθώς τότε έχει τοποθετηθεί χρονικά και η παράδοση σε λειτουργία των τριών υπολειπόμενων σταθμών της επέκτασης προς Πειραιά: «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο».

Με τις επεκτάσεις τραμ και μετρό ο Πειραιάς αναμένεται να αλλάξει όψη, ενώ θα μειωθεί στα 50 λεπτά η διάρκεια της διαδρομής από τον Πειραιά στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος.

Ειδικα στο μετρό η εν λόγω επέκταση θα προσθέσει και μία κρίσιμη μάζα νέου επιβατικού κοινού. Ήδη με την παράδοση σε λειτουργία των τριων πρώτων σταθμών της επέκτασης, «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια», προστέθηκαν περίπου 63.000 επιβάτες ημερησίως συνολικά στο δίκτυο του Μετρό. Επίσης μειώθηκαν αφενός κατά περίπου 68 τόνους ημερησίως οι εκπομπές CO2 και αφετέρου κατά 11.100 τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν ημερήσια στην πόλη.

Αντίστοιχα για τους τρεις επόμενους σταθμούς, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», που θα δοθούν σε εμπορική λειτουργία το καλοκαίρι του 2022, υπολογίζεται ότι θα πραγματοποιούνται περίπου 50.000 πρόσθετες επιβιβάσεις ημερησίως συνολικά στο δίκτυο του Μετρό και θα μειωθούν κατά περίπου 52 τόνους ημερησίως οι εκπομπές CO2 με αντίστοιχη μείωση περίπου 8.800 αυτοκινήτων που κυκλοφορούν ημερήσια στην πόλη.

Συνολικά εκτιμάται ότι στους δρόμους της πόλης θα κυκλοφορούν περίπου 20.000 αυτοκίνητα λιγότερα, γεγονός που θα αφήσει ένα θετικό αποτύπωμα και στο περιβάλλον.

Ταυτόχρονα ο Πειραιάς θα γίνει ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο για όλα τα μέσα μεταφοράς (πλοίο, μετρό, σύνδεση με αεροδρόμιο, τραμ, προαστιακός σιδηρόδρομος, λεωφορεία) και θα παρέχει πρόσθετες αναπτυξιακές δυνατότητες σε όλη την Αττική.

επέκτασηΜΜΜΤραμμετρόΠειραιάς