Ελλάδα|23.02.2022 13:00

ΚΤΕΛ: Νέα συμπληρωματική σύμβαση για παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου

Μαρία Λιλιοπούλου

Σχεδόν κατά 1,5 εκατομμύριο ευρώ αύξησε ο ΟΑΣΑ την αποζημίωση των 4 επιχειρήσεων ΚΤΕΛ που εκτελούν αστική συγκοινωνία στην Αθήνα στο πλαίσιο της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου μέσω της αύξησης των εκτελούμενων οχηματοχιλιομέτρων, όπως είχε ήδη αποκαλύψει το ethnos.gr ότι σχεδιαζόταν.

Ο ΟΑΣΑ και οι επιχειρήσεις ΚΤΕΛ υπέγραψαν χθες Δευτέρα νέα συμπληρωματική σύμβαση της ήδη εφαρμοζόμενης από τον Οκτώβριο του 2020, η οποία είναι αξίας 1.482.131,45 ευρώ με ΦΠΑ και αφορά συμπλήρωμα του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου στη σύμβαση 108/2020 ανάθεσης εκτέλεσης αστικών και ειδικών τοπικού χαρακτήρα δρομολογίων στην περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ.

Η αύξηση του παρεχόμενου έργου δεν αφορά πρόσθετες λεωφορειακές γραμμές καθώς τα ΚΤΕΛ θα συνεχίσουν να καλύπτουν τις 60, οι οποίες τους έχουν ήδη παραχωρηθεί, ενώ δεν προβλέπεται - σε αυτή τη φάση τουλάχιστον - ούτε παράταση της διάρκειάς της. Η αύξηση των εκτελούμενων οχηματοχιλιομέτρων κατά περίπου 1 εκατ. θα επιτευχθεί μέσω της ενίσχυσης συγκεκριμένων δρομολογίων σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους. Ωστόσο, η καθυστέρηση και οι συνεχείς παρατάσεις του διαγωνισμού για την απόκτηση νέων λεωφορείων για τις ανάγκες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θεωρείται αρκετά πιθανό να οδηγήσει και στην υπογραφή νέας σύμβασης, η διάρκεια της οποίας χρονικά θα «ακουμπά» στην άφιξη των πρώτων οχημάτων.

Με τη συμπληρωματική σύμβαση, η οποία υπεγράφη τώρα, πάντως, επέρχεται αύξηση σε ποσοστό 2.72% της αξίας του συμβατικού αντικειμένου της αρχικής 108/2020 Σύμβασης. Ειδικότερα, η αξία της αρχικής σύμβασης και η συνολική αποζημίωση της ΚΤΕΛ Αττικής Α.Ε. και των υπεκμισθωτριών ΚΤΕΛ Α.Ε. (Θήβας, Εύβοιας και Κορίνθου) ανέρχεται σε 48.262.036,44 ευρώ (προ ΦΠΑ) για τη διετία ισχύος της, δηλαδή έως τον Οκτώβριο 2022, και με τη νέα σύμβαση αυξάνεται κατά 1.311.620,747 ευρώ (προ ΦΠΑ).

Τα συνολικά πρόσθετα οχηματοχιλιόμετρα που ανατίθενται ανέρχονται σε 1.313.648,10 υπολογιζόμενα για περίοδο 12 μηνών. Τα δύο μέρη έχουν συμφωνήσει ρητά ότι σε περίπτωση που η περίοδος ισχύος της συμπληρωματικής σύμβασης είναι μικρότερη των 12 μηνών, τα πρόσθετα οχηματοχιλιόμετρα θα μειωθούν αναλογικά. Κατά συνέπεια εφόσον η νέα σύμβαση ξεκινά να ισχύει στις 21-02-2022 τα πρόσθετα οχηματοχιλιόμετρα ανέρχονται σε 930.227,48.

Η αναγκαιότητα υπογραφής συμπληρωματικής σύμβασης αποδίδεται στο κείμενο στη συνεχιζόμενη πανδημία. Παρά το γεγονός ότι στη χώρα ήδη αποφασίζεται η χαλάρωση των μέτρων, στο κείμενο γίνεται αναφορά στην εμφάνιση της μετάλλαξης Δέλτα μετά την υπογραφή της αρχικής σύμβασης, ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη πως «έως και το τέλος περίπου του 2022 αναμένονται νέα επιδείνωση και εμφάνιση νέων στελεχών».

Το κείμενο αναφέρει μάλιστα ότι αυτά «σε συνδυασμό με την επανέναρξη λειτουργίας της οικονομίας και της σταδιακής και συνεχώς αυξητικής τάσης χρησιμοποίησης των μέσων μαζικής μεταφοράς, απαιτούν τη λήψη περαιτέρω μέτρων προφύλαξης του πληθυσμού που κάνει χρήση των ΜΜΜ. Η αντιμετώπιση των νέων ιδιαίτερα φορτισμένων υγειονομικών συνθηκών και δεδομένων που ανέκυψαν κατά την διάρκεια εκτέλεσης της αρχικής σύμβασης επιτάσσει την άμεση αναγκαιότητα αποφυγής συνωστισμού και συνεπώς τον περιορισμό της πληρότητας των ήδη κυκλοφορούντων λεωφορείων και τρόλεϊ με τη μείωση του αριθμού των επιβαινόντων ανά εκτελούμενο δρομολόγιο επιβατών και ως εκ τούτου οι με την παρούσα συμπληρωματικές υπηρεσίες έχουν καταστεί αναγκαίες».

Να σημειωθεί, πάντως, ότι εξαιτίας του ράλι των τιμών στα καύσιμα, το τελικό ποσό που θα κληθεί να πληρώσει το Ελληνικό Δημόσιο ως αποζημίωση στα ΚΤΕΛ για τις υπηρεσίες τους πιθανότατα θα είναι αρκετά μεγαλύτερο εξαιτίας της υπογραφείσας ρήτρας καυσίμου. Στη σύμβαση ορίζεται με σαφήνεια ότι: «Τυχόντα υπερβάλλοντα ποσά ανά τρίμηνο που θα προκύψουν από αύξηση της τιμής των καυσίμων πέραν του 1,059€/lt (μέση τιμή καυσίμων, προ ΦΠΑ, για το διάστημα 13 εβδομάδων προ της ημερομηνίας έγκρισης της παρούσας σύμβασης από το ΔΣ του ΟΑΣΑ, σύμφωνα με τα εβδομαδιαία δελτία επισκόπησης καυσίμων της Περιφέρειας Αττικής, που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα http://www.fuelprices.gr/ από τη ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΟΥ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ / ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΓΟΡΑΣ / ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΛΕΓΧΩΝ & ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΩΝ / ΤΜΗΜΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΩΝ ΤΙΜΩΝ) και θα επιβαρύνουν τις μεταβλητές δαπάνες που προσδιορίζουν τη συνολική αξία της σύμβασης, θα εκκαθαριστούν στη λήξη της παρούσας σύμβασης και θα αποζημιωθούν, μέσω χρηματοδότησης του ΟΑΣΑ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, βάσει νέας συμπληρωματικής πίστωσης».

Επιπροσθέτως εκτός της καθορισμένης αμοιβής του 1,41 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο, έχει προβλεφθεί μεταβλητή δαπάνη για τα «κενά» οχηματοχιλιόμετρα, δηλαδή την απόσταση από και προς αφετηρίες – τέρματα, ενώ έχει συμφωνηθεί και το λεγόμενο κίνητρο αντιμετώπισης της εισιτηριοδιαφυγής. Πρόκειται για το ποσοστό 4% επί των εισπράξεων από την πώληση εισιτηρίων, είτε απ’ τους οδηγούς εντός των λεωφορείων των ΚΤΕΛ Α.Ε., είτε από άλλο προσωπικό των ΚΤΕΛ Α.Ε. (εκδότες εισιτηρίων, κλπ).

ΟΑΣΑσύμβασηΚΤΕΛ Αττικήςειδήσεις τώραΚΤΕΛ