Ελλάδα|10.03.2022 21:42

Γραμμή 4 Μετρό: Πότε έρχονται οι δύο μετροπόντικες για να ξεκινήσουν τα έργα

Μαρία Λιλιοπούλου

Στο τέλος του καλοκαιριού αναμένονται να έρθουν οι δύο μετροπόντικες, οι οποίοι θα προχωρήσουν στη διάνοιξη της σήραγγας για την κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό, ενώ το έργο της διάνοιξης προγραμματίζεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2023.

Οπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας, εχουν ξεκινήσει οι πρόδρομες εργασίες στην πρώτη ομάδα σταθμών, στα δύο άκρα από τη μία στο άλσος Βείκου και από την άλλη στο Γουδή όπου θα μπουν οι δύο μετροπόντικες. Επιπλέον έχουν ήδη αναπτυχθεί εργοτάξια μέχρι σήμερα στο σταθμό Κολωνακι, στην Ακαδημίας, στα Δικαστήρια και στην Αλεξάνδρας και σταδιακά θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι σταθμοί.

«Παράλληλα έχει ξεκινήσει και η κατασκευή του βασικού έργου στο σταθμό Κατεχάκη και κατασκευάζονται οι δύο μετροπόντικες. Περίπου στο τέλος του καλοκαιριού θα έρθουν για να αρχίσουν να συναρμολογούνται ώστε στις αρχές του 2023 να ξεκινήσει η διάνοιξη της σήραγγας. Προχωράμε σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, το οποίο παρακολουθείται στενά από την Αττικό Μετρό και το υπουργείο».

Τα παραπάνω επεσήμανε ο κ. Κουρέτας στο πλαίσιο εκδήλωσης για την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Υποδομών, του δήμου Αθηναίων, της Αττικό Μετρό και της Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.

Καραμανλής: Δεν κάνουμε πίσω για τα Εξάρχεια

Τη δέσμευση ότι το εργοτάξιο του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 (Αλσος Βείκου – Γουδή) στην πλατεία Εξαρχείων θα στηθεί κανονικά παρά τις αντιδράσεις, επανέλαβε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής μιλώντας στην ίδια εκδήλωση, ενώ ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης προσέθεσε ότι δεν υπάρχουν «αριστερά ή δεξιά βαγόνια».

«Ο δήμος Αθηναίων μαζί με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη τα τελευταία 2,5 χρόνια έχουν κάνει μια πολύ συντονισμένη προσπάθεια ώστε τα Εξάρχεια να μην είναι αυτό που όλοι θεωρούν ότι είναι. Ως Αττικό Μετρό αρκετές φορές έχουμε πάει στην πλατεία των Εξαρχείων, έχουμε κάνει τις μετρήσεις τις οποίες πρέπει να έχουμε και ως κυβέρνηση θέλω να διαβεβαιώσω τους πάντες ότι το εργοτάξιο θα στηθεί στα Εξάρχεια κι αυτό θέλω να το τονίσω διότι είναι και δέσμευση και της κυβέρνησης και του ίδιου του Πρωθυπουργού. Δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω σ΄αυτό», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.

Για προσπάθεια εργαλειοποίησης των κατοίκων της περιοχής των Εξαρχείων μίλησε ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης προσθέτοντας πως «οι μάσκες πλέον έχουν πέσει, είναι πολύ σαφές αυτό το οποίο κάνουν. Επιχειρούν - κι αυτό είναι μια παγκόσμια πρωτοτυπία - να πολιτικοποιήσουν και να ιδεολογικοποιήσουν τον σταθμό του μετρό λες κι υπάρχουν αριστερά ή δεξιά βαγόνια».

Ο δήμαρχος Αθηναίων προειδοποίησε ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει ανεκτό: «Δεν μπορεί να επιτρέψει ο δήμος και η κυβέρνηση οι ζωές των κατοίκων των Εξαρχείων να εργαλειοποιούνται και οι ίδιοι οι κάτοικοι των Εξαρχείων να κρατούνται ως όμηροι για να εξυπηρετηθούν τα όποια πολιτικά η ιδεολογικά συμφέροντα. Σε κάθε περίπτωση ο δήμος Αθηναίων είναι στα Εξάρχεια, όπως είμαστε και στις άλλες 128 γειτονιές της Αθήνας» είπε σημειώνοντας πως «τα Εξάρχεια του 2019 δεν έχουν καμία σχέση με τα Εξάρχεια του 2022». Προανήγγειλε μάλιστα διαβούλευση με ανοιχτό, ζωντανό, συμμετοχικό διάλογο με όλους τους μόνιμους κατοίκους προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το έργο θα προχωρήσει με τη λιγότερη δυνατή όχληση.

Κανένα πισωγύρισμα και στον σταθμό «Ευαγγελισμός»

Βάσει σχεδίου και χωρίς κανένα πισωγύρισμα θα προχωρήσει η γραμμή 4 και ο σχεδιασμός για τον σταθμό «Ευαγγελισμός». Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, πρόκειται για σταθμό μετεπιβίβασης και εκεί θα συναντηθούν, στην ουσία, δυο γραμμές. «Συνεπώς, θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν πισωγυρίσματα. Η διαβουλευση έχει γίνει. Τα περισσότερα εργοτάξια και όλες οι πρόδρομες εργασίες έχουν ήδη πραγματοποιηθεί και ολοκληρωθεί. Και σε λίγο καιρό μπαίνει ο μετροπόντικας. Οπότε δεν υπάρχουν δεύτερες σκέψεις και το Μνημόνιο που υπογράφουμε σήμερα αυτό καταδεικνύει. Το έργο θα γίνει και θα γίνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε όχι απλά τη μικρότερη δυνατή όχληση, αλλά να κάνουμε και πράγματα που δεν έχουν γίνει ποτέ σε αυτή τη χώρα κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου», τόνισε.

Το μνημόνιο συνεργασίας

Με το μνημόνιο συνεργασίας, μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της Αττικό Μετρό ΑΕ και της Ανάπλασης Αθήνας ΑΕ, καθορίζονται κοινές δράσεις κατά την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό, με διπλό στόχο: Τα έργα να επιβαρύνουν στο ελάχιστο την καθημερινότητα των πολιτών και η Αθήνα να μη χάσει ούτε ένα δέντρο, αντίθετα να φυτευτούν ακόμη περισσότερα.

Το μνημόνιο συνεργασίας για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας υπεγράφη σήμερα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, τον Δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μετρό ΑΕ, Νίκο Κουρέτα και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ανάπλασης Αθήνας ΑΕ, Χρόνη Ακριτίδη.

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν ο Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης και ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Ταχιάος.

Βάσει του μνημονίου προκύπτουν επτά βασικές δεσμεύσεις για τους Αθηναίους:

  1. Προώθηση του έργου με ταχύτητα και συνεργασία.
  2. Προστασία του περιβάλλοντος ώστε να μην χάσει η Αθήνα ούτε ένα δέντρο. Αντιθέτως να αποκτήσει ακόμα περισσότερα. Συνολικά μιλάμε για πάνω από 1.300 μεταφυτεύσεις και 2.700 νέα δέντρα.
  3. Οσο το δυνατόν πιο περιορισμένα εργοτάξια τοπικά και αναβαθμισμένα αισθητικά. Κάθε αναγκαία εργασία να ενοχλεί όσο το δυνατόν λιγότερο.
  4. Πρόνοια για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και έγκαιρη ενημέρωση.
  5. Προστασία των έργων τέχνης και πολιτισμού της πόλης.
  6. Ανάπλαση της περιοχής σε κάθε σταθμό που ολοκληρώνεται με νέο αστικό εξοπλισμό, νέο ηλεκτροφωτισμό, πράσινο.
  7. Παράδοση ενός έργου σύγχρονου, φιλικού προς το περιβάλλον και απόλυτα λειτουργικού.

Τη χρηματοδότηση των δράσεων του Μνημονίου έχει αναλάβει το Υπουργείο Υποδομών και ανέρχεται σε περίπου 7 εκατ. ευρώ με τους πόρους να προέρχονται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Για κάθε πλατεία, στην οποία θα κατασκευαστεί σταθμός μετρό προβλέπονται αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί. Συγκεκριμένα, ηεταιρία ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΘΗΝΑΣ ΑΕ αναλαμβάνει την υποβολή της πρότασης χρηματοδότησης για την υλοποίηση των παρεμβάσεων, τη διενέργεια Αρχιτεκτονικών διαγωνισμών για τις αναπλάσεις και τελικές διαμορφώσεις των κοινοχρήστων χώρων και της ευρύτερης περιοχής αυτών στους οποίους θα εγκατασταθούν οι νέοι σταθμοί του Μετρό, σε συσχετισμό με ενδεχόμενες διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, πεζοδρομήσεις οδών και άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ήπιας κυκλοφορίας στην ζώνη επιρροής του σταθμού.

Η διενέργεια των εν λόγω αρχιτεκτονικών διαγωνισμών αφορά τους σταθμούς της πλατείας Κυψέλης, της πλατείας Κολωνακίου, της πλατείας Εξαρχείων, του σταθμού Δικαστήρια, του σταθμού Αλεξάνδρα του σταθμού Ακαδημία και Ευαγγελισμού. Την προμήθεια, μεταφορά, φύτευση και συντήρηση για εύλογο χρόνο 2.000 νέων δέντρων σε χώρους που θα υποδείξει ο δήμος.

Αναφορικά με τις χρήσεις γης και με στόχο να μην αλλάξουν φυσιογνωμία οι περιοχές από τις οποίες θα διέλθει το μετρό, ο κ. Μπακογιάννης ανακοίνωσε ότι έχουν γίνει επαφές με το ΕΜΠ προκειμένου να υπάρξει μια μελέτη, η οποία θα λάβει υπόψη όχι μόνο τον συγκοινωνιακό αντίκτυπο, αλλά και τον πολεοδομικό και τον χωροταξικό αντίκτυπο των σταθμών. «Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι ένας σταθμός του Μετρό μπορεί να επηρεάσει μία περιοχή, μία γειτονιά μέχρι και στα 1.500 μέτρα. Η θέση του Δήμου Αθηναίων είναι απολύτως ξεκάθαρη: Εμείς τασσόμαστε υπέρ των μικτών χρήσεων. Θεωρούμε ότι η μονοκαλλιέργεια δεν είναι μόνο λάθος, μπορεί -μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα- να είναι επικίνδυνη για την πόλη της Αθήνας και ότι η συνύπαρξη αυτών των χρήσεων είναι και η ψυχή της πόλης. Και όσο κι αν η πόλη αλλάζει την ψυχή της, άλλο τόσο πρέπει να τη διατηρήσει», σημείωσε.

Αναφορικά με την όχληση των κατοίκων, ο κ. Καραμανλής από την πλευρά του τόνισε πως «είναι κατανοητό και αναμενόμενο ότι ένα τόσο μεγάλο έργο, που κατασκευάζεται εντός του αστικού ιστού, σε συγκεκριμένα σημεία να επιφέρει και ορισμένες παροδικές δυσκολίες στην καθημερινότητα των πολιτών. Η δέσμευσή μας είναι αυτές οι δυσκολίες να είναι οι μικρότερες δυνατές. Όσο γίνεται πιο περιορισμένες τοπικά. Όσο γίνεται πιο σύντομες χρονικά. Και όσο γίνεται πιο ήπιες», τόνισε.

Τα βασικά στοιχεία της Γραμμής 4

Η Γραμμή 4 αποτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που γίνεται στη χώρα μας, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ και σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, είναι το σημαντικότερο έργο της τελευταίας 20ετίας στην πρωτεύουσα, μαζί με την Αττική Οδό

Η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως είναι τα Εξάρχεια ή το Κολωνάκι.

Πρακτικά, σε 8 χρόνια (εφόσον τηρηθεί στο ακέραιο το χρονοδιάγραμμα), όταν πραγματοποιηθεί το πρώτο δρομολόγιο, αυτό θα σημαίνει:

  • 340.000 επιβάτες,
  • 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο,
  • 1.216 μεγαβατώρες εξοικονόμηση ενέργειας,
  • 318 τόνοι λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Το πρώτο τμήμα του έργου, του οποίου η κατασκευή έχει ξεκινήσει, έχει μήκος 13 χιλιόμετρα. Από το άλσος Βεΐκου, πάει στην Κυψέλη, τα Δικαστήρια, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, τον Ευαγγελισμό, την Καισαριανή, την Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου και καταλήγει στο Γουδή. Με 15 νέους σταθμούς, σε τέσσερις Δήμους.

Δεδομένου ότι οι 7 από τους 15 σταθμούς -και μάλιστα αυτοί που είναι στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές- βρίσκονται στον Δήμο Αθηναίων, κρίθηκε αναγκαίο το μνημόνιο συνεργασίας.

Ο υπουργός Υποδομών σημείωσε, πάντως, ότι η Ελλάδα έχει ακόμα αρκετό δρόμο να διανύσει όσον αφορά το μετρό: «Αν δει κανείς πόσους σταθμούς Μετρό έχει η ελληνική πρωτεύουσα σε σχέση π.χ. με τη Μαδρίτη, θα καταλάβει ότι η χώρα μας είναι αρκετά πίσω. Στο Παρίσι η μέση πυκνότητα σταθμών του Μετρό είναι τέσσερις ανά τετραγωνικό χλμ. αστικού χώρου, όταν στην Αθήνα αντίστοιχα και με τους νέους σταθμούς της Γραμμής 4 η μέση πυκνότητα θα φθάσει πλέον τον ένα σταθμό ανά τετραγωνικό χλμ. αστικού χώρου».

μετρόγραμμή 4ειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΑττικό Μετρό