Ελλάδα|21.03.2022 22:58

Κινητό και οδήγηση: 4 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα για ατύχημα

Μαρία Λιλιοπούλου

Τέσσερις φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να εμπλακούν σε ατύχημα έχουν οι οδηγοί που μιλούν κατά τη διάρκεια της οδήγησης στο κινητό τηλέφωνο. Εάν μάλιστα γράφουν μηνύματα στο κινητό ενώ οδηγούν, η πιθανότητα είναι 23 φορές μεγαλύτερη καθώς η ανάγνωση ή αποστολή μηνύματος από το κινητό τηλέφωνο, αποσπά το βλέμμα του οδηγού από το δρόμο έως και για διάστημα 5 δευτερολέπτων.

Τα στοιχεία παρουσίασε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Παναγιώτης Παπαντωνίου στο πλαίσιο της εκδήλωσης που συνδιοργάνωσε ο Σύλλογος με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) "Πάνος Μυλωνάς" για την έναρξη λειτουργίας στην Ελλάδα και την Κύπρο της πλατφόρμας στην Drive In The Moment που έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους οδηγούς να αλλάξουν συνήθειες και να ελαττώσουν τη χρήση του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.

Η απόσπαση προσοχής αποτελεί ένα αυξανόμενο πρόβλημα οδικής ασφάλειας, καθώς σύμφωνα και με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) η οδηγική συμπεριφορά επηρεάζεται περισσότερο κατά τη διάρκεια μιας τηλεφωνικής κλήσης από ό,τι η οδήγηση υπό την επήρεια κατανάλωσης αλκοόλ με βαθμό 0,8 g/l BAC.

Πιο επιρρεπείς στη συνήθεια αυτή είναι οι νέοι. Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, μεταξύ των νέων στην Ευρώπη το 47,7% μιλούν στο τηλέφωνο χρησιμοποιώντας hands-free, 28.6% κρατούν το τηλέφωνο και 24.2% διαβάζουν ή στέλνουν μήνυμα/email. Μάλιστα παρά το γεγονός ότι το 94% των νέων οδηγών κατανοούν τον κίνδυνο της χρήσης κινητού τηλεφώνου στην οδήγηση, το 35% δυσκολεύεται να εγκαταλείψει αυτή τη συνήθεια και συνεχίζει να το χρησιμοποιεί.

Όσο για τις συνέπειες, είναι κάτι παραπάνω από ορατές αφού υπολογίζεται ότι το 73% των νέων οδηγών που χρησιμοποιεί τακτικά τηλέφωνο στην οδήγηση έχει ήδη εμπλακεί σε ατύχημα, ενώ εκτιμάται ότι οι νέοι οδηγοί είναι 4 φορές πιο πιθανό να εμπλακούν σε ατύχημα εξαιτίας χρήσης κινητού τηλεφώνου συγκριτικά με μεγαλύτερους και πιο έμπειρους οδηγούς.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΣ, η χρήση κινητού τηλεφώνου στην οδήγηση είναι επικίνδυνη καθώς οδηγεί σε:

  • Αυξημένο χρόνο αντίδρασης σε μη αναμενόμενο συμβάν (γεγονός συχνότερο σε αστικά κέντρα όπου και αυξάνονται τα θανατηφόρα τροχαία τα τελευταία χρόνια).
  • Αυξημένο χρόνο αντίληψης/αντίδρασης στη σήμανση (οριζόντια και κατακόρυφη).
  • Δυσκολία παραμονής εντός της λωρίδας κυκλοφορίας.
  • Δυσκολία τήρησης σταθερής απόστασης από το προπορευόμενο όχημα.

«Στις δράσεις προτεραιότητας θα πρέπει να ενταχθεί η προσαρμογή της αστυνόμευσης με έμφαση στη χρήση κινητού τηλεφώνου, η κυκλοφοριακή αγωγή με κατάλληλα εκπαιδευμένους εκπαιδευτές και σωστά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό υλικό, οι εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης με έμφαση στο κινητό τηλέφωνο, η συνεχής προσαρμογή της νομοθεσίας με βάση τις διεθνείς τάσεις και εξελίξεις, αλλά και η συμμετοχή των νέων στις δράσεις», σημείωσε ο κ. Παπαντωνίου προσθέτοντας πως απαιτούνται γρήγορα αντανακλαστικά από την Πολιτεία για να προσαρμόζεται και να μπορεί να ενσωματώσει τεχνολογικές αλλαγές παρακολουθώντας τις εξελίξεις αλλά και τη διεθνή εμπειρία.

Κρίσιμη η απόσπαση προσοχής, αλλά μειωμένες οι κλήσεις για χρήση κινητού

Ωστόσο παρά την κρισιμότητα του ζητήματος της απόσπασης προσοχής του οδηγού, τα τελευταία χρόνια, ο αριθμός της βεβαίωσης της συγκεκριμένης παράβασης στο πλαίσιο τροχονομικών ελέγχων βαίνει μειούμενος, όπως είχε γράψει το «ethnos.gr» παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας του Ευρωπαικού Συμβουλίου Ασφάλειας στις Μεταφορές.

Η τάση επιβεβαιώθηκε και από τα στοιχεία που παρουσίασε και ο υποστράτηγος της αστυνομίας, Ελευθέριος Γκαρίλας. Σύμφωνα με αυτά:

- Το 2019 βεβαιώθηκαν 15.746 παραβάσεις για χρήση κινητού.

- Το 2020 βεβαιώθηκαν 13.528 παραβάσεις.

- Το 2021 βεβαιώθηκαν 12.107 παραβάσεις και

- Το πρώτο διμηνο του 2022 βεβαιώθηκαν 1.943 παραβάσεις.

Ο κ. Γκαρίλας συνέδεσε τις μειώσεις και με τις κυκλοφοριακές συνθήκες των τελευταίων ετών και των απαγορεύσεων εξαιτίας των μέτρων για την πανδημία.

Σήμερα η ποινή που ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι αφαίρεση της άδειας για 2 μήνες και διοικητικό πρόστιμο 100 ευρώ

Κώστας Καραμανλής: Εθνικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας σε 4 άξονες

Τέσσερις είναι οι βασικοί πυλώνες του Εθνικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή: Ασφαλείς δρόμοι – Υπεύθυνοι Οδηγοί – Κυκλοφοριακή Παιδεία – Δίκαιοι Κανόνες για όλους.

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι στη χώρα μας τα θανατηφόρα τροχαία μειώθηκαν κατά 54% στην τελευταία δεκαετία και αυτή είναι η μεγαλύτερη μείωση ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη σημασία στην αναβάθμιση της ασφάλειας του οδικού δικτύου αναφέροντας τα παραδείγματα της Πατρών – Πύργου, αλλά και του ΒΟΑΚ δύο δρόμων – καρμανιόλα, αλλά και το πρόγραμμα σημειακών επεμβάσεων που πραγματοποιείται και στις 13 Περιφέρειες με στόχο την αποκατάσταση της οδικής ασφάλειας σε 7.000 επικίνδυνες θέσεις, σε 80 οδικούς άξονες σε όλη τη χώρα.

Προανήγγειλε επίσης την αναμενόμενη αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας τονίζοντας ότι στόχος θα είναι ο νέος Κ.Ο.Κ. να λειτουργεί αποτρεπτικά για παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή θέτοντας παράλληλα και ένα σαφές πλαίσιο κανόνων γύρω από τη μικροκινητικότητα.



τροχαία παράβασητροχαίο ατύχημαοδική ασφάλειασυγκοινωνιολόγοιειδήσεις τώρατροχαίο δυστύχημα