Ελλάδα|11.07.2022 16:55

Σκάνδαλο Uber: Αναταράξεις και στην Ελλάδα - Επίθεση ΣΥΡΙΖΑ σε ΝΔ

Μαρία Λιλιοπούλου

Σφοδρές αναταράξεις και στο εγχώριο πολιτικό σκηνικό προκαλεί το τεράστιο σκάνδαλο της Uber που προκλήθηκε από την αποκάλυψη μεγάλου όγκου εμπιστευτικών εγγράφων, τα οποία καταδεικνύουν ότι η εταιρία καταστρατήγησε νόμους και άσκησε πιέσεις σε κυβερνήσεις κατά τη διάρκεια της επιθετικής παγκόσμιας επέκτασής των υπηρεσιών της.

Τα έγγραφα εμπλέκουν μέσω της διαρροής γραπτών μηνυμάτων ακόμα και τον Γάλλο πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν αλλά και τον Αμερικανό πρόεδρο, Τζο Μπάιντεν, για τους οποίους αφήνονται σαφείς αιχμές από τις αποκαλύψεις για πιθανή μεσολάβησή τους για την ανάπτυξη της εταιρίας από τις θέσεις που κατείχαν εκείνη την περίοδο.

Τα έγγραφα καλύπτουν μία περίοδο που διαρκεί έως το 2017. Στην Ελλάδα ένα χρόνο αργότερα, το 2018, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και ο τότε υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης έφερε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση στις πλατφόρμες διαμεσολάβησης, όπως η Uber, με το οποίο είχε αντιταχθεί τότε σθεναρά η ΝΔ από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Σε σημερινή του ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Σπίρτζης σημειώνει ότι «παρά τις διεθνείς αποκαλύψεις για την εταιρεία Uber, που συγκλονίζουν Ευρώπη και Αμερική, στη χώρα μας, η ΝΔ και τα στελέχη της αλλά και πολλά συστημικά ΜΜΕ, που είχαν αναλάβει εργολαβικά την υπεράσπιση της, αλλά και την σπίλωση και κατασυκοφάντηση του ΣΥΡΙΖΑ, έχουν πιεί το αμίλητο νερό…

Πώς να μιλήσουν άλλωστε όταν, ως αξιωματική αντιπολίτευση η ΝΔ, κορυφαία στελέχη της και στρατευμένα ΜΜΕ, στήριξαν δημόσια την εταιρεία Uber και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, λειτουργώντας με τον τρόπο ακριβώς, που αποκαλύπτεται από διεθνή μέσα;»

Ο τ. Υπουργός Μεταφορών κάνει λόγο για «τη διαπλοκή πολιτικών σε όλη την Ευρώπη με την εταιρεία Uber και τους τρόπους που παρέμβαιναν, για τις αλλαγές στους Νόμους και την απορρύθμιση επαγγελμάτων, προς όφελος πολύ λίγων συγκεκριμένων εταιρειών».

Μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου ζητά από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:

- Ποια στελέχη της ΝΔ είχαν συναντηθεί με την Uber και γιατί την υποστήριζαν με τόσο πάθος;

- Ποια στελέχη της ΝΔ είχαν συναντηθεί με άλλες εταιρείες διαμεσολάβησης, ιδιαίτερα μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου για την Uber και γιατί τις υποστηρίζατε με τόσο πάθος;

- Γιατί τρία χρόνια ακυρώσατε στην πράξη τον Ν.4530/18 για τις εταιρείες διαμεσολάβησης;

- Γιατί τρία χρόνια δεν ενεργοποιήσατε την ηλεκτρονική πλατφόρμα ελέγχου της ελάχιστης χρονοχρέωσης και δεν ελέγχετε τις εταιρείες διαμεσολάβησης, που ασκούν μεταφορικό έργο και τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό και τέλος

- Γιατί «διαμεσολαβήσατε» για να παραδοθεί το Συνδικαλιστικό κίνημα των ΤΑΞΙ σε αρεστούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη;

«Η αλήθεια αποκαλύπτεται καθημερινά, για κάθε ζήτημα που ο κ. Μητσοτάκης, τα στελέχη της ΝΔ και οι συνοδοιπόροι τους, μας λοιδόρησαν, μας συκοφάντησαν, μας στοχοποίησαν, παραπληροφορώντας τον ελληνικό λαό» καταλήγει ο κ. Σπίρτζης αναρτώντας μάλιστα και ορισμένες από τις δηλώσεις στελεχών της ΝΔ, αλλά και του ίδιου του Πρωθυπουργού.

Για το διεθνές σκάνδαλο τοποθετήθηκε και ο τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς επισημαίνοντας σε δήλωσή του ότι το 2018, όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ νομοθετούσε ρυθμίσεις που τερμάτιζαν το καθεστώς αδιαφάνειας και φοροδιαφυγής στον χώρο των μεταφορών μέσω πλατφορμών, τύπου Uber, «υπήρξαν πιέσεις απέναντι στην κυβέρνηση και ειδικά στον Χρήστο Σπίρτζη», ενώ «υπήρχε και μία πολιτική στήριξη από τη Ν.Δ. προς την εταιρεία. Από τον κ. Μητσοτάκη, την κυρία Μπακογιάννη, τον κ. Χατζηδάκη, τον κ. Κυρανάκη», τόνισε ο Νίκος Παππάς, μιλώντας στο κανάλι της Βουλής, με αφορμή τη διαρροή χιλιάδων εγγράφων της εταιρείας που δείχνουν πιθανές πολιτικές παρεμβάσεις υπέρ της σε διεθνές επίπεδο.

Ο κ. Παππάς υπενθύμισε πως η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε διαπιστώσει, μεταξύ άλλων, ότι «η εταιρεία λειτουργούσε στη χώρα μας χωρίς να έχει φορολογική έδρα σε αυτή, ότι τα χρήματα που κατέβαλλε ο πελάτης δεν πήγαιναν σε ελληνικό τραπεζικό λογαριασμό και ότι δεν υπήρχε υπεύθυνος κατά τον νόμο για την εταιρεία στην Ελλάδα».

Την άμεση διεξαγωγή έρευνας από τις ελεγκτικές αρχές ζητά το ΣΑΤΑ

Την ίδια ώρα και το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) ζητά την άμεση διενέργεια έρευνας από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές για τα χρόνια της παρουσίας της Uber στην Ελλάδα. Επίσης ζητά την τοποθέτηση της κυβέρνησης για το θέμα όπως και του συνόλου των κοινοβουλευτικών κομμάτων και επισημαίνει την πρόθεσή του να κινηθεί ακόμα και νομικά προκειμένου να προστατεύσει τα δικαιώματα των επαγγελματιών ταξί. Να σημειωθεί ότι αγωγές κατά της εταιρίας για διαφυγόντα κέρδη στον κλάδο έχουν ασκηθεί ήδη σε άλλες χώρες, όπως το Βέλγιο, η Γαλλία και η Μ. Βρετανία.

Στην ανακοίνωση του Συνδικάτου επισημαίνεται ότι το ΣΑΤΑ ήταν «το πρώτο που κατήγγειλε τις παράνομες πρακτικές της Uber, όταν η αμερικάνικη πολυεθνική μπήκε στην ελληνική αγορά το φθινόπωρο του 2014».

Οι αυτοκινητιστές προσθέτουν ότι «αν και η δικαίωση (για την οποία δεν είχαμε την παραμικρή αμφιβολία) καθυστέρησε αρκετά χρόνια, περιμένουμε σήμερα μια πρωτοβουλία - έρευνα από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές για το τι έγινε στο ίδιο διάστημα στην Ελλάδα, ποιος τους υποστήριξε, ποια μεταχείριση είχε η Uber από τα ελληνικά ΜΜΕ (γι αυτό περιμένουμε την επίσημη θέση της ΕΣΗΕΑ), με ποιο τρόπο ποδοπατήθηκε το εισόδημα των οδηγών ταξί και αν έχασε έσοδα –και πόσα - το ελληνικό κράτος από την δραστηριότητα της εταιρίας».

Η διοίκηση του ΣΑΤΑ στο κείμενό της, το οποίο έχει ήδη αποστείλει στην κυβέρνηση, στα πολιτικά κόμματα και στην ΑΑΔΕ και συνοδεύεται από το αίτημα για άμεση συνάντηση με τον καθένα φορέα ξεχωριστά, σημειώνει πως θα προβεί σε οποιαδήποτε νόμιμη ενέργεια προκειμένου να προστατέψει τα δικαιώματα των επαγγελματιών αυτοκινητιστών Ταξί και να ρίξει φως σε μια διαμάχη που κρατάει σχεδόν οχτώ χρόνια. Υποβάλλει μάλιστα μια σειρά ερωτημάτων:

- Γιατί δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη ο νόμος του Υπουργείου Οικονομικών (Παπανάτσιου, Ν 4607/2019 άρθρο 75) που απαγορεύει την είσπραξη του κομίστρου από κάθε διαμεσολαβητική εταιρία;

- Πως συνδυάζονται οι δηλώσεις της UBER ‘’Ως μέρος της δέσμευσής μας να καταστούμε μια πλατφόρμα κινητικότητας μηδενικών εκπομπών ρύπων έως το 2040, επενδύουμε 800 εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να βοηθήσουμε τους οδηγούς να στραφούν στα ηλεκτρικά οχήματα’’ με την υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση για τον κλάδο των ταξί (από το 2026 στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη, από το 2030 σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις);

- Με ποιόν τρόπο προστατεύεται ο δημόσιος χαρακτήρας των υπηρεσιών ταξί και γιατί υπάρχει τέτοια ανοχή και ελλιπής νομοθεσία για τις επιβατικές μεταφορές που πραγματοποιούν τα Ε.Ι.Χ;

Τι όριζε ο νόμος του 2018 για τις πλατφόρμες διαμεσολάβησης

Η σχετική νομοθετική ρύθμιση όριζε «τσουχτερά» πρόστιμα και ποινές που έφταναν έως την ανάκληση της άδειας και τη διακοπή λειτουργίας της πλατφόρμας από το Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για διάστημα έως και δύο ετών σε περιπτώσεις μεγάλων παραβάσεων.

Συγκεκριμένα προβλεπόταν η αδειοδότηση όλων των επιχειρήσεων για την οποία απαιτούνταν σχετική αίτηση, παράβολο δημοσίου ύψους 1.000 ευρώ και γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομενων (εφόσον γίνεται επεξεργασία στοιχείων). Η άδεια προβλεπόταν ότι θα εκδίδεται από το υπουργείο εντός τριάντα ημερών και οι υπεύθυνοι της εταιρίας όφειλαν να καταχωρήσουν στο Μητρώο του υπουργείου τους όρους χρήσης, τα στοιχεία των ιδιοκτητών ή των οδηγών οχημάτων, τις άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων ή τις συμβάσεις μεταξύ οδηγών και εταιρίας. Οι εταιρίες υποχρεώνονταν να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα, ενώ ορίζόταν σαφώς ότι θα φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία εκδίδοντας διαφορετικά φορολογικά στοιχεία για οδηγούς και επιβάτες.

Ο νόμος είχε ψηφιστεί τον Μάρτιο του 2018, ενώ περίπου ένα μήνα μετά η Uber ανακοίνωνε την αναστολή σημαντικού τμήματος των δραστηριοτήτων της στην Ελλάδα αποδίδοντας την ουσιαστική αποχώρησή της από την ελληνική αγορά στην ψήφιση του νόμου, ο οποίος ρύθμιζε τη λειτουργία του κλάδου των ταξί και τις εφαρμογές και τις εταιρίες διαμεσολάβησης.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση που είχε εκδώσει τότε η εταιρία, η Uber θα αξιολογούσε τα νέα δεδομένα προκειμένου να αποφασίσει εάν θα επαναδραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα με την uberX, η οποία είναι η υπηρεσία που στηριζόταν στη συνεργασία με ιδιώτες οδηγούς: «Ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο ψηφίστηκε πρόσφατα με διατάξεις που επηρεάζουν τις υπηρεσίες ridesharing. Θα πρέπει να αξιολογήσουμε εάν και πώς μπορούμε να λειτουργήσουμε σύμφωνα με αυτό το νέο πλαίσιο και θα αναστείλουμε το uberX στην Αθήνα από την επόμενη Τρίτη μέχρι να βρούμε μία κατάλληλη λύση» επισημαινόταν στην ανακοίνωση της εταιρίας.

Όλες οι ειδήσεις

«Αν έχεις τύχη διάβαινε»: Η μπάλα που έσωσε τον αγνοούμενο στη Χαλκιδική, είχε χαθεί πριν από 10 μέρες στη Λήμνο!

Σκάνδαλο Uber: Αναταράξεις και στην Ελλάδα - Επίθεση ΣΥΡΙΖΑ σε ΝΔ

Power Pass: Πότε οι πληρωμές - Πότε ανοίγει η πλατφόρμα για το Fuel Pass 2 - Τι είπε ο Οικονόμου

Jonny Depp - Amber Heard: Η πολύκροτη δικαστική διαμάχη μόλις έγινε... τραγούδι!

ΣΥΡΙΖΑσκάνδαλοUberειδήσεις τώραπλατφόρμαΣΑΤΑδιαμεσολάβησηΧρήστος Σπίρτζηςταξί