Ελλάδα|03.09.2022 16:08

ΣΤΑΣΥ: Με ενέργεια από το «φρενάρισμα» των συρμών θα επιχειρήσει να μειώσει τα τριπλάσια ενεργειακά κόστη

Μαρία Λιλιοπούλου

Μέρος του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας που αναγκάζεται να δαπανά προκειμένου να λειτουργήσουν οι σταθερές συγκοινωνίες θα προσπαθήσει να καλύψει μέσω της αξιοποίησης της ενέργειας από την πέδηση των συρμών η ΣΤΑΣΥ, η οποία έχει δει το τελευταίο εξάμηνο τις δαπάνες της για το σκοπό αυτό να εκτοξεύονται σε δυσθεώρητα ύψη.

Το ενεργειακό κόστος από τη λειτουργία του μετρό, του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και του τραμ έχει ήδη αναρριχηθεί στα 36 εκατομμύρια ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του 2022, όταν έως τώρα σε ετήσια βάση δεν ξεπερνούσε τα 22 εκατομμύρια ευρώ. Δεδομένης μάλιστα της συνεχιζόμενης αύξησης των τιμολογίων, οι προβλέψεις δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας και για το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς.

Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, όπως είπαν σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Θανάσης Κοτταράς και ο πρόεδρος, Χάρης Δαμάσκος θα επισπεύσει το πρόγραμμα αξιοποίησης ηλεκτρικής ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών.

Η ΣΤΑΣΥ ήδη συζητά με τον ΔΕΔΔΗΕ την εφαρμογή του μέτρου στις γραμμές που λειτουργεί προκειμένου να αποσαφηνιστεί ο τρόπος εγκατάστασης και αποθήκευσης της ενέργειας από την πέδηση. Αν και σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα μπορούσε να καλυφθεί περί το 10% του ενεργειακού κόστους και όχι περισσότερο, κάθε μείωση του φρενήρους ρυθμού αυξήσεων θεωρείται σημαντική.

Άλλωστε, όπως εξηγεί η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ για τον σκοπό αυτό δε θα χρειαστεί κάποια ειδική μετασκευή στους συρμούς, γεγονός που θα αύξανε περαιτέρω το κόστος της παρέμβασης από τα περίπου 3 εκατομμύρια ευρώ που εκτιμάται ότι θα ανέλθει, αλλά αρκούν παρεμβάσεις στις γραμμές όπου και θα παράγεται η ενέργεια.

Ωστόσο για να γίνει ακόμα και αυτό θα πρέπει να υποστηριχθεί από το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο τη στιγμή αυτή δεν καλύπτει αυτήν τη διαδικασία αυτοπαραγωγής, αποθήκευσης και εκμετάλλευσης της ενεργειας.

Ανοιχτή πληγή οι βανδαλισμοί σταθμών και συρμών

Το ενεργειακό κόστος δεν είναι ο μοναδικός λόγος της οικονομικής αιμορραγίας της εταιρίας, η οποία κάθε χρόνο έρχεται στην ανάγκη να δαπανά τουλάχιστον 3 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να αποκαταστησει τις βλάβες σε σταθμούς και συρμούς, οι οποίες στο μεγαλύτερο ποσοστό τους συμβαίνουν πριν την έναρξη ή μετά τη λήξη αθλητικών διοργανώσεων συνήθως σε συγκεκριμένους σταθμούς, συνυπολογιζομένων και του κόστους αποκατάστασης από τα γκράφιτι.

Το κόστος αποκατάστασης μάλιστα εκτοξεύεται με τις προσαυξήσεις του ...Σαββατοκύριακου οπότε και σημειώνονται οι περισσότεροι βανδαλισμοί, ωστόσο δεν υπάρχει περιθώριο αναμονής καθώς συρμοί δεν περισσεύουν και το πρωί της Δευτέρας το συγκοινωνιακό έργο θα πρέπει να εκτελείται κανονικά.

Εκτός των επεισοδίων που προκαλούνται από οπαδούς ομάδων, τον τελευταίο καιρό έχει προστεθεί και ένας νέος πονοκέφαλος στην εταιρία από τις επιθέσεις από ομάδες Ρομά και αλλοδαπών.

Ολα αυτά δε δημιουργούν μόνο σημαντική διαρροή εσόδων στην εταιρία, αλλά και ένα διαρκή κίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα τόσο των επιβατών όσο και των εργαζομένων.

Οσο για τη σύμβαση με το υπουργείο Δημοσίας Τάξης για τη φύλαξη των εγκαταστάσεων και των συρμών της εταιρίας ως αντιστάθμισμα για τη δωρεάν μετακίνηση των ανδρών και γυναικών των Σωμάτων Ασφαλείας, αυτή φαίνεται ότι καταστρατηγειται μονομερώς αφού συχνά η υπηρεσία ανακαλεί τους παρασχεθέντες αστυνομικούς. Πρακτικά, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη στιγμή από τους 140 αστυνομικούς που προβλέπεται να επιτηρούν το Μετρό, σήμερα διατίθενται λιγότεροι από τους μισούς για ένα αρκετά μεγάλο δίκτυο.

Επισπεύδεται το ίντερνετ στο μετρό

Παρά τα προβλήματα, η ΣΤΑΣΥ προχωρεί ήδη κατά προτεραιότητας και το έργο της τηλεπικοινωνιακής κάλυψης στο δίκτυό της. Ηδη έχει προχωρήσει σε συμβάσεις με τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας ώστε να εγκατασταθούν οι αναγκαίες υποδομές και οι επιβάτες να μπορούν να σερφάρουν στο διαδίκτυο τόσο στις υπόγειες όσο και στις υπέργειες διαδρομές των γραμμών του δικτύου.

Το 2024 αναμένεται να έχουν πλήρη κάλυψη όλες οι γραμμές μετρό της Αθήνας και όλοι οι μετακινούμενοι επιβάτες πρόσβαση στο Ιντερνετ, αλλά και σήμα στο κινητό τους τηλέφωνο.

Να σημειωθεί ότι από το έργο της κάλυψης των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, η ΣΤΑΣΥ θα βγει διπλά κερδισμένη καθώς και οι επιβάτες της θα είναι ευχαριστημένοι, ενώ και τα έσοδά της θα αυξηθούν ως αντιστάθμισμα των εσόδων από την αύξηση του όγκου χρεώσεων, που θα δημιουργούν οι επιβάτες της υπέρ των εταιριών κινητής τηλεφωνίας.

Έρχεται transport pass;

Στο μεταξύ στην κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ότι εξετάζουν σοβαρά την υιοθέτηση του μοντέλου που δοκίμασε η Γερμανία χορηγώντας σε όλους τους ενδιαφερόμενους πολίτες ανεξαρτήτως κριτηρίων κάρτα απεριορίστων διαδρομών με κόστος μόλις 10 ευρώ το μήνα και στόχο την ανακούφισή τους μέσω εναλλακτικής λύσης στην καλπάζουσα αύξηση της τιμής των καυσίμων.

Αν και ουδείς γνωρίζει εάν τελικά θα υπάρξει ο δημοσιονομικός χώρος για να προχωρήσει κάτι τέτοιο και να διατίθεται η κάρτα για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έναντι 9 ή 10 ευρώ αντί για 27 που κοστίζει σήμερα καθώς εξακολουθεί να ισχύει και το μειωμένο εισιτήριο στο 1,20 από 1,40 ευρώ που ήταν πριν την πανδημία, κανείς δεν αποκλείει και το να ενταχθεί τελικά το μέτρο στο μπουκέτο ελαφρύνσεων, το οποίο θα ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης από τη ΔΕΘ.

Πάντως, εάν το μέτρο προκριθεί, θα αφορά το σύνολο των πολιτών και θα εφαρμοστεί οριζόντια χωρίς κριτήρια και προαπαιτούμενα που θα περιόριζαν τους δικαιούχους. Κάτι τέτοιο σε συνδυασμό και με την άνοδο της τιμής των καυσίμων εκτιμάται ότι θα επιτύγχανε συντομότερα την επιστροφή των επιβατών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αρκετοί εκ των οποίων εξακολουθούν να τα αποφεύγουν φοβούμενοι τη μετάδοση του κορονοιού.

Σύμφωνα, πάντως, με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στα Μέσα Μαζικής μεταφοράς έχει ήδη ξεκινήσει καθώς παρατηρήθηκε άνοδος των εισπράξεων κατά 83% και των επικυρώσεων κατά 58% στο πρώτο εξάμηνο του 2022 έναντι της περυσινής περιόδου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Η διοίκηση του Οργανισμού αποδίδει την άνοδο στις επικυρώσεις και την επιστροφή του επιβατικού κοινού στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στο γεγονός της διατήρησης της τιμής του εισιτηρίου στα ίδια επίπεδα, παρά τις ανατιμήσεις στα καύσιμα, λόγω της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης, αλλά και στις βελτιωτικές παρεμβάσεις στο συγκοινωνιακό δίκτυο.

Είναι ενδεικτικό ότι, τόσο οι εισπράξεις, όσο και οι επικυρώσεις του πρώτου τριμήνου του έτους ανήλθαν στο 63% του πρώτου τριμήνου του 2019.

Θετικά συνέβαλε η άνοδος του τουρισμού, καθώς στην έναρξη του καλοκαιριού, τον Ιούνιο οι επικυρώσεις ανήλθαν στο 71% και οι εισπράξεις στο 75% του Ιουνίου του 2019.

Μεγάλη άνοδος διαπιστώνεται στις μετακινήσεις από και προς το αεροδρόμιο της Αθήνας, καθώς τον Ιούνιο σημειώθηκε αύξηση 131% στις επικυρώσεις και 137% στις εισπράξεις έναντι του Ιουνίου του 2021.

Αντίστοιχα, τον Ιούλιο του 2022, παρουσιάζεται αύξηση 52% στις επικυρώσεις και άνοδος 54% στις εισπράξεις από τα προϊόντα μετακίνησης που χρησιμοποιήθηκαν έναντι του Ιουλίου 2021. Οπως διευκρινίζει ο Οργανισμός, τα ποσοστά αύξησης του Ιουλίου είναι μικρότερα από τα αντίστοιχα του Ιουνίου, εξαιτίας του γεγονότος ότι τον Ιούλιο του 2021 είχε αυξηθεί σημαντικά η τουριστική κίνηση.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ



ΣΤΑΣΥλογαριασμοί ρεύματοςεισιτήριαειδήσεις τώρασυρμοίηλεκτρική ενέργεια