Ελλάδα|20.09.2022 19:23

Απεργία ΜΜΜ: Στη Δικαιοσύνη προσέφυγαν ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ- Γιατί δεν εφαρμόζεται ο νόμος της λειτουργίας του 1/3 των δρομολογίων

Μαρία Λιλιοπούλου

Στη Δικαιοσύνη προσέφυγαν η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) και η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) προκειμένου να κριθεί παράνομη και καταχρηστική η 24ωρη απεργία που έχει προκηρύξει για αύριο Τετάρτη το Εργατικό Κέντρο Αθήνας (ΕΚΑ) και στην οποία θα συμμετάσχουν και οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις αποφάσεις των σωματείων τους, την Τετάρτη δε θα κυκλοφορήσει στην Αθήνα κανένα Μέσο Μαζικής Μεταφοράς καθώς χειρόφρενο θα τραβήξουν λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ ακινητοποιημένοι στα αμαξοστάσια θα παραμείνουν και οι συρμοί των μέσων σταθερής τροχιάς.

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, η ΣΤΑ.ΣΥ.ζητά να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική η εν λόγω απεργία, γιατί δεν έχουν τηρηθεί οι νόμιμες προϋποθέσεις κήρυξής της. Ωστόσο, όπως αναφέρει, με δεδομένη τη γνωστοποίηση της απόφασης των Σωματείων το μεσημέρι της Τρίτης, κατέστη αδύνατη η εκδίκαση της προσφυγής της εταιρείας σήμερα προ της έναρξης της αυριανής απεργίας και ως εκ τούτου η εκδίκαση θα γίνει αύριο το πρωί.

Η εταιρεία ζητά προκαταβολικά συγνώμη από το επιβατικό κοινό, για την ταλαιπωρία και τις δυσκολίες που θα συναντήσει κατά τις αυριανές, μετακινήσεις του. Αντίστοιχα και η ΟΣΥ σημειώνει επίσης πως δεν τηρήθηκαν οι νόμιμες προϋποθέσεις κήρυξης της απεργίας

Σύμφωνα με πληροφορίες του «ethnos.gr», πάντως, η εκδίκαση της αγωγής της ΣΤΑΣΥ έχει προγραμματιστεί για τις 12 το μεσημέρι της Τετάρτης, πράγμα που καθιστά μάλλον αδύνατη την έκδοση της οποιασδήποτε απόφασης πριν τις 14.00 οπότε ακόμα και αν δρομολογηθούν συρμοί τις απογευματινές ώρες το επιβατικό κοινό θα είναι ακάλυπτο στη μετακίνησή του προς την εργασία του.

Γιατί δεν εφαρμόζεται η ελάχιστη εγγυημένη λειτουργία στα ΜΜΜ

Απορία στο επιβατικό κοινό προκαλεί συχνά η μη εφαρμογή των ρυθμίσεων του νόμου που έχει ψηφιστεί και υποχρεώνει εταιρίες κοινής ωφέλειας μεταξύ των οποίων και τις συγκοινωνιακές εταιρίες, να εκτελούν τη λεγόμενη «ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία» κατά τη διάρκεια απεργιών, δηλαδή το 33% των καθημερινών δρομολογίων. Ορίζει με άλλα λόγια ότι θα πρέπει να κυκλοφορεί το ένα τρίτο των συρμών, των λεωφορείων, των τρόλεϊ κ.ο.κ. ανεξαρτήτως ποιοι και πόσοι εργαζόμενοι θα πρέπει βρίσκονται στα πόστα τους, για να επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα.

Ειδικότερα όσον αφορά στην περίπτωση απεργιακής κινητοποίησης στο μετρό και στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι οδηγοί δεν θα τραβούν καθολικό χειρόφρενο, αλλά θα εκτελείται το 1/3 των δρομολογίων.

Το προσωπικό της ελάχιστης εγγυημένης λειτουργίας δε θα πρέπει να συγχέεται με το λεγόμενο προσωπικό ασφαλείας, το οποίο απασχολείται σε κάθε κινητοποίηση με βασικό αντικείμενο όχι τη λειτουργία των μέσων, αλλά τη φύλαξη αμαξοστασίων, σταθμών, συρμών και εγκαταστάσεων των εταιριών.

Ωστόσο παρά το γεγονός ότι έχει παρέλθει περίπου μία διετία από την ψήφιση του εν λόγω νόμου έως τώρα δεν έχει εφαρμοστεί καθώς φαίνεται ότι αναδεικνύεται ως ένας μη εφαρμόσιμος νόμος στην πράξη αφού κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη να βγαίνει για παράδειγμα για δρομολόγια ο ένας στους τρεις συρμούς του μετρό. Κι αυτό διότι εκτιμάται πως λόγω του συνωστισμού που θα υπάρχει σε σταθμούς και αποβάθρες εξαιτίας των μεγάλων χρονοαποστάσεων, πολλαπλασιάζεται η πιθανότητα ατυχημάτων.

Όπως επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στον ΗΣΑΠ, Πάνος Κοντογιάννης, τα σωματεία μαζί με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ έχουν ήδη προχωρήσει τη διαδικασία ώστε να βρεθεί τρόπος εφαρμογής του προσωπικού ελάχιστης εγγυημένης λειτουργίας, χωρίς όμως ακόμα να υπάρχει αποτέλεσμα: «Για το θέμα ακολουθήσαμε τη διαδικασία διαιτησίας στον ΟΜΕΔ αλλά δεν μπορέσαμε να συμφωνήσουμε σε συγκεκριμένο πλάνο. Και ο ΟΜΕΔ βρίσκεται σε δύσκολη θέση διότι γίνεται αντιληπτό ότι ούτε μπορείς να έχεις επιβίβαση - αποβίβαση ανά τρεις σταθμούς, ούτε και να εφαρμόσεις χρονοαποστάσεις 14 ή 21 λεπτών. Θα γίνεται χαμός στις αποβάθρες και θα είναι ζήτημα χρόνου να συμβεί ατύχημα».

Τη διαδικασία στον ΟΜΕΔ για τον καθορισμό σχεδίου για το προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας ώστε να μπορούν να γίνονται δρομολόγια σε ημέρες απεργιών, καθώς και το ότι σε πρώτη φάση δεν επιτεύχθηκε συμφωνία, επιβεβαίωσε με τοποθέτησή της και η εταιρία προσθέτοντας πως αυτή τη στιγμή είναι υπό επεξεργασία μία νέα πρόταση.

«Για το προσωπικό ελάχιστης εγγυημενης υπηρεσίας, ούτως ώστε να μπορούν να γίνονται δρομολόγια, η ΣΤΑΣΥ, όπως προβλέπει ο νόμος, ζήτησε από τον Απρίλιο από τον ΟΜΕΔ την παροχή υπηρεσιών Μεσολάβησης, για την κατάρτιση ειδικής συμφωνίας για τον καθορισμό του προσωπικού αυτού. Στον πρώτο κύκλο συνομιλιών μεταξύ των 2 μερών, Διοίκησης και Σωματείων Εργαζομένων, δεν επιτευχθεί συμφωνία. Αυτή τη στιγμή επεξεργαζόμαστε νέα πρόταση προς κατάθεση στον ΟΜΕΔ εντός των νόμιμων προθεσμιών», τόνιζαν κύκλοι της ΣΤΑΣΥ.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

λεωφορείαΜΜΜΣΤΑΣΥμετρόαπεργίαηλεκτρικόςτρόλεϊειδήσεις τώρα